@article { author = {ایزدی یزدان آبادی, احمد}, title = {}, journal = {Supply Chain Management}, volume = {4}, number = {12}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-9198}, eissn = {2717-1647}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بهبود الگوی مصرف}, abstract_fa = {الگوی مصرف بیانگر نوع، شکل، کمیت و کیفیت مصرف توسط یک فرد، خانوار، سازمان یا جامعه است. این الگو تحت تأثیر عوامل مختلفی چون فرهنگ، شرایط جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی، امکانات علمی و فناوری و غیره شکل میگیرد. متأسفانه الگوی مصرف در ایران با نارساییهایی، از قبیل اتلافزا بودن، غیر اقتصادی بودن، وابسته بودن، دارای کیفیت پایین بودن و غیره قابل تشخیص است. یکی از وظایف اساسی "مدیریت لجستیک"، برنامهریزی، سازماندهی، کنترل و به طور کلی اداره بهینه مصرف است. از این رو، میتوان ادعا کرد، "الگوی مصرف"، هر شکل و وضعیتی که داشته باشد (مثبت یا منفی) نتیجه سیاستگذاریها، تصمیمگیریها و برنامهریزی مدیران لجستیکی، به طور اخص و مدیران اقتصادی جامعه به طور اعم، چه در سطح خرد و چه در سطح کلان میباشد. بنابراین، با توجه به مشکلات و نارساییهایی که در الگوی مصرف کنونی وجود دارد، رسالت و مسئولیت مدیریت لجستیک در این خصوص و بهویژه در بهبود الگوی مصرف، موضوعی نیست که بتوان نادیده انگاشت. در این مقاله سعی بر این است، ضمن آشنایی نظری با الگوی مصرف در ایران، راههای عملی برای دگرگونسازی و بهبود آن پیشنهاد گردد. در این راستا، بر راهبرد استانداردسازی مصرف، به عنوان یک راه حل عملی که قابل استفاده در بهبود الگوی مصرف خانوارها و سازمانهای بزرگ مصرفکننده، نظیر سازمانهای نظامی، دانشگاهها، زندانها و سایر دستگاههای دولتی و غیردولتی میباشد، تأکید شده است.}, keywords_fa = {الگوی مصرف,استاندارد مصرف,نرم مصرف,مصرف سرانه,مدیریت مصرف,الگوی مصرف واقعی,الگوی مصرف آرمانی,الگوی مصرف درونزا,الگوی مصرف برون زا,الگوی مصرف اتلاف زا}, url = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_203446.html}, eprint = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_203446_f131c546291beb2f99669143aa437d2d.pdf} } @article { author = {بهروز, فتحی and طلایی, عباس and حسین‌بیگی‌, رضا}, title = {}, journal = {Supply Chain Management}, volume = {4}, number = {12}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-9198}, eissn = {2717-1647}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {روش‌ طراحی‌ و تحلیل‌ چند شی‌گرایی‌ سیستم‌ها و کاربرد آن‌ در سیستم‌ لجستیک‌}, abstract_fa = {برای‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ سیستم‌ها، تاکنون‌ روش‌های‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ و طراحی‌ متعدد و مختلفی‌  ایجاد و به‌ کار گرفته‌ شده‌اند. همه‌ این‌ روش‌ها براساس‌ یک‌ منطق‌ درونی‌ برگرفته‌ شده‌ از تجربیات‌ کارشناسان‌ در تحلیل‌ وضعیت‌ موجود و طراحی‌ سیستم‌های‌ جدید شکل‌ گرفته‌اند. ساختار کار، در این‌ روش‌ها سازماندهی‌ به‌ اطلاعات‌ است‌ و آنچه‌ که‌ در آن‌ دوره‌ زمانی‌ خاص‌ مورد نیاز (سیستم‌) می‌باشد. لذا قادر به‌ ثبت‌ هیچ‌ سابقه‌ و تجربه‌ اجرائی‌ از امور سازمان‌ به‌ طور نظام‌مند نیست‌؛ بلکه‌ فقط‌ تراکنش‌های‌ اطلاعاتی‌ است‌ که‌ ثبت‌ می‌گردند؛ به‌ این‌ معنی‌ که‌ به‌ دانشی‌ که‌ در طول‌ فعالیت‌ سازمان‌ تولید می‌گردد، توجهی‌ نمی‌شود. با توجه‌ به‌ اهمیت‌ دانش‌ و تجربه‌ بشری‌ در سازمان‌های‌ نوین‌ و سیستم‌های‌ رقابتی‌ عصر حاضر، در این‌ مقاله‌ روشی‌ به‌ نام‌  SMOAD1  معرفی‌ شده‌ است‌. در این‌ روش‌، ابتدا به‌ شناخت‌ موجودیت‌های‌ اصلی‌ سیستم‌ و سپس‌ به‌ نحوه‌ تحت‌ کنترل‌ درآوردن‌ داده‌های‌ مربوط‌ به‌ آنها پرداخته‌ می‌شود و در مرحله‌ بعد با استانداردسازی‌ تلفیقی‌ و ترکیبی‌ داده‌های‌ هر موجودیت‌، دانش‌ مورد نیاز سازمان‌ تولید می‌گردد و در ادامه‌، زمینه‌ طراحی‌ زیرسیستم‌های‌ سیستم‌ کلان‌ و به‌ دنبال‌ آن‌ اتوماسیون‌ شی‌گرا آماده‌ می‌شود.}, keywords_fa = {شی‌گرا,لجستیک‌,دانش‌}, url = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_203447.html}, eprint = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_203447_40fdc5273ca9558a972d8409eff0f7e5.pdf} } @article { author = {}, title = {Reverse Logistics}, journal = {Supply Chain Management}, volume = {4}, number = {12}, pages = {37-44}, year = {2002}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-9198}, eissn = {2717-1647}, doi = {}, abstract = {After establishing a supply chain 1 in a logistics organization and carrying out activities related to supplying and preparing the required items and goods and transferring them to the applicant's categories and sections, it may not be observed for various reasons, including long delays in distributing items. Principles of storage of goods and goods, especially for perishable goods with an expiration date, as well as improper and long-term transportation, can cause the return of the goods to the origin or the so-called "return goods 2", which can include goods. Be healthy and unhealthy and defective goods. IssueReverse logistics 3 "includes the process of returning and returning goods and how to deal with this type of items in order to increase productivity, profitability and greater efficiency of the logistics organization. The results of these effects, which are ultimately characterized by quality, production time and delivery time, customer satisfaction and cost reduction, have made reverse logistics a great ideal for all organizations and institutions in the supply chain. Despite the special complexities of reverse logistics, which has led to many academic and experimental studies in recent years, an attempt has been made to address some of its dimensions in this article}, keywords = {Reverse Distribution,Reuse of Goods,Recycling. Re-Production,Returned Goods,Supply Chain}, title_fa = {لجستیک معکوس}, abstract_fa = { پس از استقرار زنجیره تأمین ۱ در یک سازمان لجستیکی و انجام فعالیت های مربوط به تأمین و تهیه اقلام و کالاهای مورد نیاز و انتقال آنها به رده ها و قسمت های متقاضی، ممکن است به دلایل مختلفی اعم از تأخیرات طولانی در توزیع اقلام، عدم رعایت اصول نگهداری اقلام و کالاها، به ویژه برای کالاهای فاسد شدنی و دارای تاریخ انقضاء و نیز حمل و نقل نامناسب و طولانی مدت، عودت کالا به مبدأ و یا اصطلاحا "کالای برگشتی ۲" را سبب شود که این موضوع می تواند در بر گیرنده کالاهای سالم و کالاهای ناسالم و معیوب باشد. موضوعلجستیک معکوس ۳" شامل فرآیند کالاهای عودتی و برگشتی و نحوه برخورد مناسب با این نوع اقلام به منظور افزایش بهره وری، سوددهی و کارآمدی بیشتر سازمان لجستیکی است، از سوی دیگر تأثیر گذاری و تأثیر پذیری تولید کنندگان، تأمین کنندگان و مشتریان از یکدیگر و نیز نتیجه این اثرها که در پایان به صورت کیفیت، زمان تولید و زمان تحویل، رضایتمندی مشتریان و کاهش هزینه ها مشخص می شوند، باعث آن شده است که لجستیک معکوس به عنوان آرمانی بزرگ برای همه سازمان ها و مؤسسات موجود در زنجیره تأمین به شمار آید. علی رغم پیچیدگی های خاص لجستیک معکوس که در سال های اخیر مطالعات دانشگاهی و تجربی بسیار زیادی را به دنبال داشته است؛ سعی شده در این مقاله به گوشه ای از ابعاد آن پرداخته شود.}, keywords_fa = {توزیع معکوس- مصرف مجدد کالا,بازیافت . تولید دوباره کالا,کالای برگشتی,زنجیره تأمین}, url = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_205368.html}, eprint = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_205368_ff7d4f54f97189a3d9824b1e34dc95e5.pdf} } @article { author = {}, title = {Familiarity with the railroad and its position in the movement of military units and equipment}, journal = {Supply Chain Management}, volume = {4}, number = {12}, pages = {45-51}, year = {2002}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-9198}, eissn = {2717-1647}, doi = {}, abstract = {Railways are one of the basic prerequisites for the country's economic growth and development. For this reason, in the third development plan of the country, a special role has been predicted for the development of the country's railway network and equipment. Compared to other transportation systems, the rail network is of special importance and in times of crisis and even peace, this system can play an important role in the movement and support of military forces and equipment. In this article, while examining the benefits of this system, this role is examined.}, keywords = {...................}, title_fa = {آشنایی با راه‌آهن و جایگاه آن در جابه‌جایی یگان‌ها و تجهیزات نظامی}, abstract_fa = {راه آهن یکی از پیش نیاز های زیربنایی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور است. به همین دلیل در برنامه سوم توسعه کشور نقش ویژه ای برای توسعه شبکه و تجهیزات راه آهن کشور پیش بینی شده است. در مقایسه با سایر سیستم های حمل ونقلی، شبکه ریلی دارای اهمیت ویژه است و در شرایط بحران و حتی صلح این سیستم می تواند در جابه جایی نیروها و تجهیزات نظامی و پشتیبانی از آنها نقش مهمی ایفا نماید. در این مقاله ضمن بررسی مزایای این سیستم، به بررسی این نقش پرداخته می شود.}, keywords_fa = {...............}, url = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_205367.html}, eprint = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_205367_fa6c3c0a646aa4fd2b04cb9db1cfd317.pdf} }