@article { author = {داوودی زاده جلگه, لیلا and برزین پور, فرناز}, title = {}, journal = {Supply Chain Management}, volume = {19}, number = {56}, pages = {4-19}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-9198}, eissn = {2717-1647}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Sustainability,Sustainable Supply Chain Management (SSCM),Designing Supply Chain,Environmental Sustainability,Social Sustainability}, title_fa = {بررسی پایداری در طراحی زنجیره تأمین}, abstract_fa = {باتوجه به تغییرات آب­وهوا، پایان سوخت فسیلی و کمبود منابع طبیعی تقریباً همه شرکت­ های صنعتی با چالش پایداری مواجه هستند. در واقع مدیریت پایداری به دنبال تعادل عملکرد اقتصادی، زیست­محیطی و اجتماعی است. زنجیره ­تأمین پایدار به سه امر مهم محیط­ زیست، اقتصاد و اجتماع پرداخته و از این طریق ارزش­ هایی را کسب می­ کند. باتوجه به اهمیت پایداری در این مقاله ابتدا تعاریف مختلفی از پایداری و مدیریت زنجیره ­تأمین پایدار بیان شده، سپس مقالات مهم در زمینه طراحی زنحیره ­تأمین پایدار و مدیریت زنجیره­تأمین پایدار طی سال ­های 2005 تا 2014 مرور می­ شوند. این مقالات با توجه به نوع تابع هدف، موضوع مسئله، عدم قطعیت، رویکرد مسئله و ... دسته­ بندی شده­اند و نتایج کار در قالب ابزارهای گرافیکی نمایش داده شده است. در نهایت نقاط قوت و ضعف کارهای پیشین بیان شده و با استفاده از شکاف­ ها و خلأهای تحقیقاتی، موضوعاتی برای تحقیقات آتی مطرح شده است. تاکنون اکثر مقالات مروری در این زمینه به مرور مفاهیم مدیریت زنجیره­ تأمین پایدار پرداخته ­اند و دسته­ بندی مقالات از لحاظ عدم قطعیت، نوع تابع هدف، موضوع مسئله و توجه به طراحی زنجیره­ تأمین پایدار ازجمله دسته ­بندی­ های جدیدی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.}, keywords_fa = {پایداری,مدیریت زنجیره تأمین پایدار,طراحی زنجیره تأمین,پایداری زیست محیطی,پایداری اجتماعی}, url = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_203622.html}, eprint = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_203622_d51107ba77b0174c304b275cb2c93faa.pdf} } @article { author = {عیدی, فاطمه and رضایی, قاسمعلی}, title = {}, journal = {Supply Chain Management}, volume = {19}, number = {56}, pages = {20-38}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-9198}, eissn = {2717-1647}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Reverse logistics,Logistics Information Management,Institute Economic Factors,Efficient Transportation System,Firm Costs and Bel Rouzane}, title_fa = {بررسی تأثیر قابلیت های لجستیک معکوس بر هزینه شرکت (مورد مطالعه: شرکت بل روزانه)}, abstract_fa = {لجستیک معکوس فرآیندی است که تولیدکنندگان، محصولات ارسالی قبلی خود را از مصرف­ کنندگان نهایی یا دریافت­ کنندگان جهت، ارسال مجدد به مشتری دیگر، بازیافت، بازسازی، تعمیر یا معدوم­ سازی(امهاء) دریافت می­ کنند. اصول لجستیک معکوس باعث افزایش در خدمات و وفاداری مشتریان، بازگرداندن سریع­ تر ارزش دارایی­ ها، بهبود تصویر ذهنی مشتریان از نام تجاری، ارتباط بهتر با صاحبان سهام، افزایش انگیزه­های شخصی و در نهایت دستیابی به چشم ­اندازها و اهداف پایدار سازمان خواهد گردید. با توجه به اهمیت مقوله لجستیک معکوس، پژوهش حاضر به­منظور بررسی تأثیر قابلیت ­های لجستیک معکوس بر هزینه­ های شرکت با توجه به متغیرهای تعدیل­گر "مدیریت اطلاعات لجستیک، عوامل اقتصادی سازمانی، سیستم حمل­ونقل بهینه" در صنعت توزیع محصولات لبنی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ جمع­ آوری داده ­ها، از نوع پیمایشی و از لحاظ روش پژوهشی، توصیفی است. برای تحقق اهداف پژوهش 100 نفر از کارکنان شرکت بل روزانه به ­عنوان نمونه در نظر گرفته شده­اند (بدین­ منظور برای 120 نفر پرسشنامه ارسال گردید). جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیات و مدل پژوهش نیز از آزمون‌های مدل­سازی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل عاملی تأییدی (CFA) استفاده شد. یافته­ های پژوهش حاکی از تأثیر معنی­ دار متغیر «قابلیت­ های لجستیک معکوس» بر متغیر «هزینه­ های شرکت» و تأثیر معنی­ دار متغیرهای تعدیل­ گر "مدیریت اطلاعات لجستیک، عوامل اقتصادی سازمانی و سیستم حمل­ ونقل بهینه" بر این رابطه بود.  باتوجه به اینکه در تمام موارد، مقدار میانگین پاسخ­ ها از حد وسط بالاتر بود، بنابراین از دید افراد شرکت­ کننده در این پژوهش میزان ارزیابی مطلوب و رضایت­ بخش بوده است.}, keywords_fa = {لجستیک معکوس,مدیریت اطلاعات لجستیک,عوامل اقتصادی سازمانی، سیستم حمل و نقل بهینه,هزینه شرکت,شرکت بل روزانه}, url = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_203623.html}, eprint = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_203623_520010d7e0068eab2b9a4f9c8187b525.pdf} } @article { author = {قاسمیه, رحیم and شاه بندرزاده, حمید and یزدان‌پرست, فریبا}, title = {}, journal = {Supply Chain Management}, volume = {19}, number = {56}, pages = {39-52}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-9198}, eissn = {2717-1647}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Green Supply Chain,Standard,Green Management,Hospitals}, title_fa = {کاربرد زنجیره تأمین سبز در ارائه مدلی برای استانداردهای مدیریت سبز بیمارستان ها (مورد مطالعه بیمارستان های شهر بوشهر)}, abstract_fa = {امروزه، یکی از مسائل فراگیر، آسیب لایه ازون و آلودگی محیط‌زیست در اثر تولید ضایعات خطرناک ناشی از فعالیت­ های انسانی در صنایع مختلف است. بیمارستان­ ها با تولید ضایعات عفونی و خطرناک به‌عنوان دومین صنعت آلوده­ کننده محیط‌زیست شناخته‌شده‌اند، از­این­ رو  این پژوهش به شناسایی استانداردهایی برای مدیریت سبز بیمارستان­ ها با به‌کارگیری مدیریت زنجیره تأمین سبز آنها پرداخته تا به ارتقاء فعالیت­ های پایدار در بیمارستان­ ها کمک کند. پس از بررسی ادبیات و پژوهش های مرتبط با بیمارستان پایدار، متغیر­های مرتبط با موضوع پژوهش پالایش و به گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه اقدام شد. درنهایت، برای تجزیه‌وتحلیل داده ­ها و پاسخگویی به سؤال‌های پژوهش از رویکرد SWARA استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه افراد درگیر در فرآیند مراقبتی بیمارستان­ های شهر بوشهر بودند. در نهایت استانداردهای مدیریت سبز بیمارستان­ ها در سه بعد مواد سبز، محیط و تجهیزات سبز و مدیریت و مسئولیت اجتماعی سبز شناخته شد که متغیر مدیریت سبز و مسئولیت اجتماعی با وزن 35186/0 بیشترین و متغیر مواد سبز با وزن 31928/0 کمترین تأثیر را بر پایدار شدن بیمارستان­ ها دارد. از میان سه متغیر اصلی انتخابی متغیر مدیریت سبز و مسئولیت اجتماعی به‌عنوان مؤثرترین شاخص استانداردهای مدیریت سبز بیمارستان­ ها شناسایی شدند.}, keywords_fa = {زنجیره تأمین سبز,استاندارد,مدیریت سبز,بیمارستان ها}, url = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_203624.html}, eprint = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_203624_090e293d2bde51c022559f697e9b7cdb.pdf} } @article { author = {فرخی زاده, فرشید and مقدسی, محمد and گودرزی, شاهین}, title = {}, journal = {Supply Chain Management}, volume = {19}, number = {56}, pages = {53-66}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-9198}, eissn = {2717-1647}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اولویت‌بندی راهبرد‌های بهینه نگهداری و تعمیرات در صنایع نساجی با رویکرد الکتره}, abstract_fa = {یکی از حیاتی‌ترین فرآیندهای هر سازمان، فرآیند نگهداری و تعمیرات است که وظیفه اصلی آن نگهداری و حفظ ماشین‌آلات در شرایط مطلوب یا بازگرداندن آنها از شرایط نامطلوب به مطلوب است. در این راستا، نگهداری و تعمیرات نقش اساسی را در کاهش هزینه‌ها، کمینه‌سازی زمان ازکارافتادگی تجهیزات، بهبود کیفیت، افزایش بهره‌وری و تأمین قابلیت اطمینان تجهیزات و درنتیجه، دستیابی به اهداف کمی و کیفی سازمان ایفا می‌کند؛ بنابراین داشتن یک راهبرد مشخص برای این بخش در راستای راهبرد‌های صنایع نساجی از اهمیت بیشتری برخوردار است. هدف از این مقاله انتخاب راهبرد بهینه نگهداری و تعمیرات برای صنایع نساجی با الکتره است. متغیرهای بسیاری (از قبیل هزینه، قابلیت اطمینان، امنیت و...) در انتخاب یک راهبرد نگهداری و تعمیرات مؤثر هستند. در این راستا ابتدا این متغیرها توسط کارشناسان و مدیران نت در صنایع نساجی شناسایی‌شده، سپس به کمک فن شانون وزن‌دار شده و با استفاده از اوزان متغیرها با استفاده از فن الکتره به انتخاب بهترین راهبرد پرداخته‌شده است. نتایج تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به ترتیب راهبرد‌های نت در صنایع نساجی شامل فرصتی، موقعیتی و پیشگیرانه در اولویت اول تا سوم قرار دارد.}, keywords_fa = {راهبرد‌,نگهداری و تعمیرات,صنایع نساجی,فرآیند سلسله‌مراتبی,فن الکتره}, url = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_203625.html}, eprint = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_203625_9bffba0e8de9cdd256e89484b17d7286.pdf} } @article { author = {حبیب اله گرمابکی, رضا and حسن زاده, رضا and صحرائیان, راشد and خسروی دیز, محمدباقر and کرانی, احسان}, title = {}, journal = {Supply Chain Management}, volume = {19}, number = {56}, pages = {67-77}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-9198}, eissn = {2717-1647}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Harmful waste,Vehicle Routing Problem,Goal Programming,Multi-Objective Optimization}, title_fa = {حل مسئله مسیریابی وسایل نقلیه و مکان یابی با متغیرهای ریسک سفر با استفاده از برنامه ریزی آرمانی}, abstract_fa = {عملیات شهرداری­ ها در جمع ­آوری، انتقال، پاک سازی، بازیافت و دفن پسماندها بدون برنامه ­ریزی و مدیریت آن هزینه­ هایی را به دنبال دارد. در این مقاله به ­منظور برنامه­ ریزی و طراحی سیستم مدیریت پسماند زیان بار، یک مدل برنامه ­ریزی آرمانی عدد صحیح مختلط مکانیابی – مسیریابی ارائه شده که علاوه­ بر در نظر گرفتن المان­ های بالا و  مسئله مدیریت پسماند زیانبار را در سه سطح تسهیلات پاک سازی، بازیافت و دفن به­صورت جامع در نظر می­ گیرد. مدل ارائه شده توانایی استقرار تسهیلات پاک سازی با نوع فناوری مربوطه سازگار، مراکز بازیافت، مراکز دفن و راهبردهای مسیریابی مربوط به هر یک از سطوح را دارد. این مدل دو هدف حداقل کردن هزینه کل و حداقل کردن ریسک مسیر انتقال را دارد. مدل ارائه شده با شبکه ­ای دارای 92 مکان و با استفاده از برنامه­ ریزی آرمانی حل و نتایج آن ارائه شده است.}, keywords_fa = {پسماند زیانبار,مسیریابی وسایل نقلیه,برنامه ریزی آرمانی,بهینه سازی چند هدفه}, url = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_203627.html}, eprint = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_203627_7df8de6d1b4b8770cfd9aefb781fd63e.pdf} } @article { author = {مرادی ساران, بهزاد}, title = {}, journal = {Supply Chain Management}, volume = {19}, number = {56}, pages = {91-91}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-9198}, eissn = {2717-1647}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {book introduction,Logistics}, title_fa = {معـرفی کتـاب های لـجستیکی چـاپ شـده در مـرکز مطـالعات و پژوهـش های لـجستیکی}, abstract_fa = {1) کاربرد فناوری اطلاعات در لجستیک تألیف: مهندس علی کریمی سال انتشار: (اول) 1389 قیمت: 50000 ریال 2) مقدمه ای بر مدیریت فرایندی تألیف: مهندس مصطفی ثقفی، دکتر ابراهیم تیموری سال انتشار: (اول) 1389 قیمت: 80000 ریال 3) مدیریت توزیع تألیف: رجبعلی حسن نژاد سال انتشار: (اول) 1390 قیمت: 50000 ریال     4) مدیریت لجستیک (کارکردها و فرآیندها) تألیف: دکتر حسین عیسایی سال انتشار: (اول) 1390 قیمت: 82000 ریال 5) راهنمای مدیریت زنجیره تأمین ترجمه: مرکز مطالعات و پژوهش­های لجستیکی سال انتشار: (اول) 1393 قیمت: 130000 ریال 6) فرهنگ لغات حمل و نقل و لجستیک تألیف: دیوید لاو ترجمه: آرش آرمون سال انتشار: (اول) 1390 قیمت: 80000 ریال 7) لجستیک یکپارچه تألیف: دکتر سیدرمضان میرعباسی سال انتشار: (اول) 1390 قیمت: 50000 ریال   8) لجستیک و کارکردهای آن تألیف: محمود دودانگه، علی حمیدی سال انتشار: (اول) 1391 قیمت: 200000 ریال   9) یکپارچگی و افزایش بهره­وری در لجستیک و زنجیره تأمین تألیف: مهندس آرش آرمون سال انتشار: (اول) 1391 قیمت: 250000 ریال   10) رویکردهای نوین لجستیک تألیف: دکتر حسین عیسایی سال انتشار: (اول) 1391 قیمت: 170000 ریال   11) فناوری تولید جیره ها و تغذیه نیروهای نظامی گردآوری و تدوین: دکتر سید مهدی جعفری، مهندس افشین فریدی، مهندس عادله محمدی سال انتشار: (اول) 1394 قیمت: 100000 ریال   12) کنترل راهبردی لجستیک تألیف: دکتر غلامحسین نیکوکار، دکتر حسین عیسایی، مهندس احمد بیطرف سال انتشار: (اول) 1394 قیمت: 120000 ریال   13) آشنایی با نقش و فنون بسته­بندی در زنجیره تأمین کالا تألیف: مهندس مصطفی امام­پور سال انتشار: (اول) 1395 قیمت: 200000 ریال   14) آماد مهمات و مواد منفجره تألیف: کارگروه مهمات سال انتشار: (اول) 1392 قیمت: 170000 ریال}, keywords_fa = {معرفی کتب,لجستیک}, url = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_203626.html}, eprint = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_203626_9b667647bb54e2afec662584c76a09ea.pdf} } @article { author = {منصوری, احسان and بغدادی, عصمت and رودابر, نسیم}, title = {}, journal = {Supply Chain Management}, volume = {19}, number = {56}, pages = {78-87}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-9198}, eissn = {2717-1647}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Customer Relationship Management,After-Sales Service,Balanced Score Card,Product,Customer}, title_fa = {تدوین راهبرد نظام CRM بر پایه وارانتی با رویکرد کارت امتیازی متوازن}, abstract_fa = {یکی از چهار عنصر اصلی مدیریت ارتباط با مشتری، خدمات است و وارانتیِ محصول جزء خدمات پس از فروش است که تولیدکنندگان همراه با محصول ارائه می­کنند. در اکثر کشورهای توسعه­یافته سود ارائه‌کنندگان از خدمات پس از فروش درصد قابل توجهی از درآمد آنها را تشکیل می­ دهد. از طرفی چالش ­های اصلی بنگاه­ های اقتصادی، تدوین راهبرد نظام مدیریت ارتباط با مشتری است و مطالعات نشان می­ دهد سازمان­ هایی که از رویکرد کارت امتیازی متوازن استفاده می­ کنند در اجرای راهبرد خود موفق ­تر هستند. این کارت طرح­ های مدیریت ارتباط با مشتری را به عوامل کلیدیِ موفقیت و معیارهای عملکردی تبدیل می­ کند و نهایتاً منجر به تدوین برنامه­ های اجرایی می­ گردد. بنابراین ما در این مقاله مسئله خدمات پس از فروش را در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری همراه با رویکرد کارت امتیازی متوازن بیان می­ کنیم. سپس به ­منظور دستیابی به نتایج دقیق و کاربردی و نیز جهت امکان­ پذیر کردن قضاوت نهایی با بهره­ گیری از تکنیک تاپسیس، شاخص های پیشنهادی، مورد آزمون عملی قرار می­ گیرد. نتایج به­ دست آمده حاکی از آن است که در بین ابعاد کارت امتیازی متوازن، بعد مشتری دارای بالاترین اهمیت می‌باشد و از میان عوامل کلیدی موفقیت جلب رضایت مشتری رتبه اول را به خود اختصاص می­ دهد.}, keywords_fa = {مدیریت ارتباط با مشتری,خدمات پس از فروش,کارت امتیازی متوازن,محصول,مشتری}, url = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_203628.html}, eprint = {https://scmj.ihu.ac.ir/article_203628_264238b91bb3a01b6224c57607bbe658.pdf} }