per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2012-02-20
13
34
203400
تعیین وضعیت محصولات گروه صنعتی گداختار در زنجیره تأمین جهت بهبود عملکرد آن با استفاده از روش TOPSIS فازی سلسلهمراتبی
آرمان استادعلی اکبر
armanostad@gmail.com
1
رضا کیانی ماوی
rezakianimavi@yahoo.com
2
حسن رنگریز
hassanrangriz@gmail.com
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، گروه مدیریت صنعتی
دانشگاه علوم اقتصادی، گروه مدیریت دولتی
شناسایی و رتبهبندی شاخصهای مؤثر در بهبود عملکرد زنجیره تأمین و اولویتبندی محصولات گروه توسعه و نوسازی صنایع گداختار با رویکرد شناسایی مشکلات از اهداف این مقاله میباشد. همچنین جهت رتبهبندی شاخصهای مؤثر در بهبود زنجیره تأمین از یک رویکرد فازی و جهت اولویتبندی محصولات، از روش TOPSIS فازی سلسله مراتبی استفاده میشود. در این مقاله شاخصهای مؤثر در بهبود عملکرد زنجیره تأمین با استفاده از مطالعات کتابخانهای استخراج میگردد. سپس با استفاده از مطالعات میدانی و با روش دلفی شاخصهای شناسایی شده غربالسازی و مطابق مدل سکاران گروهبندی و با استفاده از یک رویکرد فازی اولویتبندی میشود. در ادامه وضعیت زنجیره تأمین هر یک از محصولات نسبت به این شاخصها بررسی و با استفاده از روش TOPSIS4 فازی سلسله مراتبی، محصولی که عملکرد زنجیره تأمین را بیشتر مورد مخاطره قرار میدهد، شناسایی میشود. از آنجا که تاکنون در این صنعت، مشکلات زنجیره تأمین شناسایی و رتبهبندی نشدهاند در این تحقیق طیف وسیعی از شاخصهای مؤثر در بهبود زنجیره تأمین شناسایی و بر اساس مدل سکاران گروهبندی میشوند که این امر میتواند کمک زیادی به مدیران و تصمیمگیران حوزه زنجیره تأمین نماید.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203400_19b8b1e8c9b30222af5187e1de40dbfe.pdf
زنجیره تأمین
روش دلفی
نظر خبرگان
رویکرد فازی
TOPSIS سلسله مراتبی
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2012-02-20
13
34
203401
شناسایی نقاط بحرانی و راهکارهای بهبود در زنجیره تأمین با استفاده از مدل SCOR، تئوری محدودیت ها و شش سیگما
شمس الدین ناظمی
nazemi_shm@um.ac.ir
1
احمد توکلی
tavakoli-a@ferdowsi.um.ac.ir
2
محمدحسین خورسندی اکبرنژاد
khorsandihosein@yahoo.com
3
گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد
گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد
مدیریت صنعتی دانسگاه فردوسی مشهد
این تحقیق از ایده ابتکاری ترکیب مدل مرجع عملیات زنجیره تأمین (SCOR)4، فلسفه تئوری محدودیتها5 و متدولوژی بهبود شش سیگما6 بهمنظور شناسایی نقاط بحرانی و ارائه راهکارهای بهبود عملکرد کل زنجیره تأمین استفاده کرده است. برای شناسایی نقاط بحرانی در زنجیره تأمین از معیارهای مدل SCOR، شفرد و گینتر، که امکان اندازهگیری سیستماتیک زنجیره تأمین را ارائه میکنند، استفاده شده است. واحد مورد مطالعه در این تحقیق، شرکت ماشینسازی پیلهوران با ماهیتی پروژهای بوده است. پس از شناسایی نقاط بحرانی مشخص گردید که فرآیند برنامهریزی زنجیره تأمین، ضعیفترین فرآیند و بهبود زمان انجام پروژه جزء ضعیفترین عنصر فرآیند میباشد. در ادامه با استفاده از مراحل تعریف، اندازهگیری و تجزیه و تحلیل شش سیگما، مشکل بهطور خاص تعریف، اندازهگیری و تجزیه و تحلیل گردید و پیشنهاداتی برای بهبود ارائه گردید.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203401_fdc27feec1eb1a95cabc8afa58da30c2.pdf
مدل SCOR
شش سیگما
تئوری محدودیتها
زنجیره تأمین
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2012-02-20
13
34
203402
ارائه الگوی ارزیابی و استقرار RCM در سازمان
حسن احمدی عقیده مند
ahmadi1500@gmail.com
1
حسن جهانشاهی
hasanjahanshahi@gmail.com
2
کاظم حکمت
hekmat37@gmail.com
3
دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشکده مهندسی صنایع
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
از RCM4 (نت مبتنی بر قابلیت اطمینان) بهعنوان بزرگترین تغییر در دنیای نگهداری و تعمیرات نام برده میشود. امروزه استفاده از RCM بهعنوان یک پیش نیاز برای ارتقاء میزان اثربخشی برنامههای نت مطرح بوده و بر همین اساس گرایش سازمانها به این رویکرد بسیار افزایش یافته است. اما در کنار تمامی نکات مثبت RCM چه چیزی باعث شده که فرآیند اجرای این روش در صنایع مختلف با مشکلات زیادی هنگام طراحی و پیادهسازی مواجه شود؟ مثالهای متعددی از مواردی که پیشنهادات آنالیزهای RCM هرگز به اجرا در نیامده است، وجود دارد. در صنایع مختلف نمونههای شکست خوردهای از RCM وجود دارد که برخی از آنها مربوط به وجود مشکل در قسمت فنی و برخی مربوط به وجود مشکل در ساختار سازمانی و مباحث مدیریتی است. در این مقاله به مهمترین عوامل تأثیرگذار در موفقیت اجرای RCM پرداخته میشود و پس از آنکه نتایج بررسیها و مطالعات از اجرای فرآیند RCM در چندین سازمان و شرکت در قالب راهکارهای کلی موفقیت و برطرف نمودن موانع مهم اشاره شد، آنگاه الگویی جهت ارزیابی و استقرار RCM ارائه میشود که در واقع به بیان نقاط ضعف و قوت سازمان پیش از پیادهسازی RCM نیز میپردازد.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203402_1437795bb4bf5210dbaa82ffe57c5354.pdf
قابلیت اطمینان
نگهداری و تعمیرات (نت)
نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2012-02-20
13
34
203403
توسعه مدل ارزیابی عملکرد مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از کارت امتیازی متوازن
حامد مهریار ایردیموسی
h.ma1363@yahoo.com
1
احمد نورنگ
a.norang@gmail.com
2
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
دانشگاه جامع امام حسین(ع)، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی صنایع
یکی از فلسفههای رایج در دو دهه اخیر که تحولات عظیمی را در کشورهای صنعتی در عرصه تولید سبب گردیده، مدیریت زنجیره تأمین است. ارزیابی عملکرد مدیریت زنجیره تأمین میتواند کمک بهسزایی در مدیریت آن باشد. یکی از رویکردهای جدید در این زمینه، استفاده از کارت امتیازی متوازن است که به نمایش استراتژی مدیریت زنجیره تأمین بهصورت مجموعهای از اهداف ضروری قابل تحقق میپردازد. کارت امتیازی متوازن فقط نقش کنترلی ندارد و معیارهای آن برای توصیف عملکرد گذشته بهکار نمیرود. بلکه این معیارها ابزاری جهت تبیین استراتژی سازمان هستند و با یکپارچهسازی و هماهنگسازی فعالیتها در سطوح مختلف آن، امکان دستیابی به اهداف سازمانی را میسر میسازد. در این مقاله ابتدا ادبیات موضوع زنجیره تأمین و ارزیابی عملکرد مدیریت زنجیره تأمین مورد بررسی قرار گرفته است. سپس تعدادی از مدلهای مطرح در این زمینه و یک مدل جدید با بهکارگیری کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد مدیریت زنجیره تأمین معرفی میشود. در پایان نتیجه گرفته میشود که این مدل در مقایسه با سایر مدلها، برتر و ارجحتر است.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203403_6d536e3a11ab2e6d15d644eea8724732.pdf
زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
ارزیابی عملکرد
کارت امتیازی متوازن
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2012-02-20
13
34
203404
شناسایی و اولویتبندی ریسکهای زنجیره تأمین در سازمانهای تولیدی با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
علی مظاهری
a.mazaheri2007@gmail.com
1
مهدی کرباسیان
mkarbasian@yahoo.com
2
هادی شیرویه زاد
hadi.shirouyehzad@gmail.com
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، باشگاه پژوهشگران جوان
دانشگاه صنعتی مالک اشتر واحد اصفهان، گروه مهندسی صنایع
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، گروه مهندسی صنایع
در دنیای رقابتی کنونی مدیریت زنجیره تأمین یکی از مسائل اساسی پیش روی بنگاههای اقتصادی است که تمامی فعالیتهای سازمان را بهمنظور تولید محصولات و ارائه خدمات مورد نیاز مشتریان تحت تأثیر قرار میدهد. از این رو توجه به فرصتها و تهدیدهای موجود در عرصه تجارت جهانی و ارزیابی توان سازمان در رویارویی با ریسکهای این عرصه از اهمیت انکارناپذیری برخوردار است. مدیریت ریسک در زنجیرة تأمین وظیفة شناسایی، تحلیل، ارائه راهکارهای مناسب جهت پاسخگویی، کنترل و پایش ریسکها در چرخههای اقتصادی و تولیدی را بر عهده دارد. در این مقاله به بررسی ریشهها و عوامل مختلف عدم قطعیت در زنجیرة تأمین پرداخته و ساختاری از ریسکها و مخاطرات ارائه شده است. در ادامه به ارزیابی اهمیت ریسکهای زنجیرة تأمین با استفاده از فرآیند تحلیل سلسلة مراتبی در دو بخش سازمانهای تولیدی دولتی و خصوصی پرداختهایم. با نتایج این تحقیق میتوان جایگاه و اهمیت ریسکهای زنجیره تأمین را شناسایی نمود و با استفاده از تصمیمگیری چند معیاره آنها را اولویتبندی نمود.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203404_e97b182e92293ff02729d8a78843eb73.pdf
ریسک
مدیریت زنجیرة تأمین
تصمیمگیری چند معیاره
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2012-02-20
13
34
203405
زنجیره تأمین سبز (به همراه مطالعه موردی)
مریم نیک نژاد
maryam_nic@yahoo.com
1
دانشگاه شیراز
توسعه پایدار، پیشرفتهای قابل توجهی در برپایی پایداری زیست محیطی و اجتماعی نسبت به مدیریت عملیات و زنجیره تأمین داشته است. اتخاذ راهبرد سرمایهگذاری در زمینه بهبود عملکرد زیست محیطی زنجیره تأمین مزایا و منافع زیادی را مانند صرفهجویی در منابع انرژی، کاهش آلایندهها، حذف یا کاهش ضایعات، ایجاد ارزش برای مشتریان و در نهایت ارتقای بهرهوری را برای شرکتها و سازمانها به همراه خواهد داشت. سازندگان در اواخر دهه 1980 از آنچه در قوانین مورد نیاز بود، فراتر رفته و به سمت رویکرد سبز در عملیات سیستم خود حرکت نمودند. هدف از تدوین این مقاله، بررسی ادبیات مدیریت زنجیره تأمین سبز 2(GSCM) بهطور خلاصه و ارائه چارچوب برای حرکت به سمت سبز شدن زنجیره تأمین میباشد. همچنین در ادامه به بررسی زنجیره تأمین دو شرکت فعال و موفق در این زمینه پرداخته میشود.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203405_27a4b97dd4cd9be436e24b68a32a2a92.pdf
مدیریت زنجیره تأمین
زنجیره تأمین سبز
طراحی سبز
وال مارت
سیسکو
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2012-02-20
13
34
203406
بهینه سازی زمان جایگزینی و تعویض تجهیزات با استفاده از هزینه چرخه عمر (مطالعه موردی: ناوگان اتوبوس رانی شرکت جوان سیر ایثار)
سعید رمضانی
ramezani.sr@gmail.com
1
مصطفی یوسفی
yousofi@uast.ac.ir
2
محسن طاهری
taheri.mohsen@yahoo.com
3
عباس شریفی
abshmo2000@yahoo.co.uk
4
پژوهشگر مرکز مطالعات و پژوهشهای لجستیکی
کارشناس معاونت پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی
مدیر کمیته نت مرکز مطالعات و پژوهشهای لجستیکی
مدیر سیستم نت اداره نگهداری و تعمیرات مع آماد و پشتیبانی
یکی از مسائل مهم در حوزه تصمیمگیریهای لجستیکی سازمان، تعیین زمان بهینه استفاده از تجهیزات میباشد. مدیران سازمان برای اتخاذ تصمیمهای مناسب باید بدانند که چه زمانی بهترین زمان برای تعویض یا جایگزینی یا خارج کردن تجهیزات از سازمان میباشد، بهطوری که بیشترین منافع و کمترین هزینه را برای سازمان در بر داشته باشد. در این خصوص شناسایی هزینههای چرخه عمر و انجام محاسبات برای تعیین عمر بهینه استفاده از تجهیزات، ضروری است. در این مقاله پژوهشی، ضمن معرفی روش هزینه چرخه عمر و محاسبات مربوط به تعیین عمر اقتصادی تجهیزات، نتایج اجرای مدل در شرکت جوانسیر ایثار برای اتوبوسهای O500، ارائه میشود. توسعه این سیستم، علاوه بر ارائه تصمیم بهینه در خصوص زمان جایگزینی تجهیزات با توجه به عمر اقتصادی، پایهای برای سایر تصمیمگیریهای مدیریتی در خصوص خرید تجهیزات جایگزین، مدیریت و ارزیابی عملکرد کاربران تجهیزات و تعمیرکاران نیز خواهد بود.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203406_939f1c20de160855c582459ab6a13663.pdf
هزینه چرخه عمر (L.C.C)5
عمر اقتصادی