per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2012-05-21
14
35
203393
ارائه مدل انتخاب تأمین کننده به کمک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی (مطالعه موردی: شرکت پارس نئوپان)
محمدرحیم رمضانیان
m_ramazanian391@yahoo.com
1
میثم شاوردی
meisam.shaverdi@gmail.com
2
رضا پورجهانی
reza_pourjahani@yahoo.com
3
گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه آزاد اسلامی
مدیریت زنجیره تأمین شامل فرآیند اتخاذ تصمیمات یکپارچه طی زنجیره تأمین از تأمینکنندگان مواد اولیه تا مصرف کالا توسط مشتریان نهایی است. این فرآیند شامل سه نوع تصمیم اصلی تأمین، تولید و توزیع در سه سطح استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی است. انتخاب تأمینکننده یکی از مهمترین مسائل تصمیمگیری است که شامل عوامل کیفی و کمی برای مشخص کردن تأمینکننده با بالاترین پتانسیل جهت تأمین نیازهای شرکت با یک هزینه قابل قبول میباشد. در این پژوهش، مسئله انتخاب تأمینکننده در شرکت پارس نئوپان بررسی شده است و از متدولوژی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی4 جهت این کار استفاده شده است. بعد از تعریف معیارها و شاخصها جهت طراحی ساختار سلسله مراتبی، پرسشنامه مقایسات زوجی طراحی شده و در بین کارشناسان شرکت توزیع گردید. پس از جمعآوری پرسشنامهها، وزن معیارها، شاخصها و گزینهها با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی محاسبه شده و تأمینکننده با بالاترین وزن بهعنوان بهترین تأمینکننده انتخاب شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد معیارهای تأمینکننده مهمترین معیار انتخاب تأمینکننده و قیمت محصول، ظرفیت و کیفیت محصول به ترتیب مهمترین شاخص در انتخاب تأمینکننده میباشد.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203393_e40227b6841cde827a39a8903972f751.pdf
مدیریت زنجیره تأمین (SCM)
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP)
انتخاب تأمین کننده
تصمیم گیری چندمعیاره (MCDM)
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2012-05-21
14
35
203394
ارائه مدلی برای تعیین عمر عملیاتی تجهیزات بر اساس شرایط کاربری و محیطی
مصطفی یوسفی طزرجان
yousofi@uast.ac.ir
1
سعید رمضانی
ramezani.sr@gmail.com
2
امیرطه جلالی
jalali.at@gmail.com
3
دانشگاه جامع علمی- کاربردی
معاونت آماد و پشتیبانی سپاه
معاونت آماد و پشتیبانی سپاه
در تصمیمگیریهای حوزه آماد و پشتیبانی، بهخصوص در سازمانهای نظامی، تعیین عمر مفید کالاها اهمیت ویژهای دارد، زیرا جایگزینی پیش از موعد، هزینههای اضافی در بر دارد و جایگزینی دیرتر از موعد باعث کاهش بازدهی مأموریتی سازمان و افزایش هزینههای نگهداری و تعمیرات میگردد. در نتیجه با آگاهی از عمر مفید تجهیزات میتوان مدیریت کالاها و تجهیزات را تسهیل نمود. هدف اصلی این تحقیق ارائه مدلی برای تعیین عمر استاندارد کالاهای سرمایهای در شرایط متعارف سازمان (عمر استاندارد سازمانی)، عمر کالا در شرایط کارکردی تجهیز (عمر عملیاتی) و پیشبینی عمر باقیمانده کالاهای سرمایهای در شرایط عملیاتی است که ابزار مناسبی برای مدیریت تجهیزات بهشمار میرود. بر این اساس مدل جامعی که شامل سه بخش اصلی است، طراحی شد. در هر بخش از این مدل روش مناسبی مبتنی بر شرایط سازمان ارائه میگردد. در بخش نخست عمر استاندارد سازمانی بر اساس استانداردهای موجود، نظر سازنده و خبرگی، در بخش دوم شرایط کاربری و محیطی، شاخصهای مؤثر بر عمر و میزان تأثیر آنها با روش دلفی و در بخش سوم، عمر باقیمانده تجهیز بر مبنای نحوه استفاده قبلی و آتی و ضرایب تعیین شده بخش دوم، محاسبه میگردد. مدل بهصورت آزمایشی در سازمان پیادهسازی شد که نتیجه آن نشان از دقت بالای 80 درصدی مدل دارد.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203394_3e1b08d52af4f76d373033fff3bd0ad9.pdf
هزینه چرخه عمر
عمر اقتصادی
عمر استاندارد
عمر عملیاتی
عمر باقیمانده
جایگزینی تجهیزات
روش دلفی
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2012-05-21
14
35
203395
الزامات طراحی سیستم پیش بینی در حوزه لجستیک
احمد ایزدی یزدان آبادی
ahizadya@yahoo.com
1
محمدرضا نوفرستی
mrn2660@yahoo.com
2
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
یکی از مهمترین و پیچیدهترین مراحل پشتیبانی لجستیکی در سازمانها بهویژه سازمانهای نظامی و انتظامی، پیشبینی میباشد. نقش حیاتی این فرآیند، در انجام بهینه کارکردهای لجستیکی، ضرورت ایجاد سیستم پیشبینی را بیش از پیش مطرح کرده است. در این خصوص، استفاده بهینه از منابع سازمان و بهکارگیری پتانسیلهای ایجاد شده در این زمینه باعت توجه جدی به مسئله پیشبینی و برآورد صحیح و استفاده مناسب از نتایج آن در فرآیندهای تصمیمگیری و برنامهریزی مورد توجه جدی قرار میگیرد. با توجه به اهمیت موضوع، ایجاد سیستم پیشبینی بهعنوان یکی از شاخصترین راهکارهای عملی در این زمینه جهت کاهش خسارات و هزینههای ناشی از عدم دقت در انجام فعالیتهای لجستیکی خواهد بود. در این مقاله سعی شده است که اهمیت پیشبینی و برآورد در کارکردهای لجستیکی ارائه و همچنین الزاماتی که بایستی برای طراحی سیستم پیشبینی رعایت شود مورد بحث و بررسی قرار گیرد. در این بررسیها این نتیجه حاصل شد که برای طراحی و استقرار چنین سیستمی، از جهات مدیریتی و فنی، مقدمات و الزاماتی لازم است که عدم توجه به آنها اثرات نامطلوبی در اجرای طراحی این سیستم بهجای خواهد گذاشت، همچنین برای بهبود میزان دقت پیشبینی و برآورد بایستی کل سیستمهای اطلاعاتی لجستیک، یکپارچه شده و در قالب یک سیستم منسجم، عمل نماید.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203395_f6c299fca9219bf5b3b90696842b2b9a.pdf
سیستم
سیستم اطلاعاتی
پیش بینی
برآورد
لجستیک
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2012-05-21
14
35
203396
بررسی نظام تولید و توزیع فرش دستباف در استان کردستان
فریدون احمدی
freyedon@yahoo.com
1
دانشگاه پیام نور
تحقیق حاضر با هدف تعیین وضعیت فعلی نظام تولید و توزیع فرش دستباف براساس دو نظریه تأمین کششی و رانشی در استان کردستان انجام گرفته است. جهت دستیابی به این هدف تعداد 100 نفر از فعالان این صنعت بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. تحقیق حاضر بر حسب هدف کاربردی و براساس شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد که در استان کردستان فرش دستباف در حوزه تولید و توزیع مبتنی بر نظام رانشی است تا کششی. بدین معنا که در تولید فرش دستباف نظر و سلیقه مشتریان در انتخاب نوع مواد اولیه مصرفی، نوع ریسندگی مواد اولیه، نحوه رنگرزی، نوع طرح و نقشه، شکل و اندازه فرش، رجشمار و نوع کاربری و در امر توزیع مواردی چون اندازه سفارشات، ارائه خدمات پس از فروش، تحویل سفارشی به مشتری و رعایت و مراقبت جهت ممانعت از پارگی، رطوبت و پوسیدگی فرش، چندان مورد توجه قرار نمیگیرد. البته به زعم فعالان این صنعت با جدی گرفتن نظر و سلیقه مشتریان چه در امر تولید و چه در امر توزیع امکان تغییر عرضه فرش دستباف به شکل کنونی وجود دارد.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203396_b00592d20ce28d82afb4b07d8f0cc95c.pdf
زنجیره تأمین
فرش دستباف
نظام تولید و توزیع
کششی
رانشی
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2012-05-21
14
35
203397
مدل تلفیقی QFD ،AHP و برنامه ریزی آرمانی، جهت انتخاب بهترین تأمین کننده و تخصیص اندازه سفارش در صنعت پوشاک
فرید محمدی زاد
farid.mz@gmail.com
1
مسعود مصدق خواه
mmkh1342@yahoo.com
2
حسینعلی حسن پور
hahassanpour@yahoo.com
3
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
در این مقاله، انتخاب بهترین تأمینکنندگان بهوسیله معیارهای کیفی و کمی و تخصیص اندازه سفارش به آنها جهت تأمین و توزیع محصول در چند دوره زمانی، مدنظر است. بهمنظور برآورده شدن هدف تحقیق، یک مدل تصمیمگیری چندمعیاره برای انتخاب تأمینکنندگان بر پایه روش گسترش کارکرد کیفیت (QFD)4 و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)5 و برنامهریزی ریاضی ارائه میشود. مدل ارائه شده، از دو فاز کیفی و کمی تشکیل شده است. بهطور کلی در فاز کیفی، تأمینکنندههای بالقوه براساس معیارهای کیفی ارزیابی میشوند و حاصل این ارزیابی، تعیین ارجحیت خرید از هر تأمینکننده است و این ارجحیتها در بخش کمی مسئله در تابع ارزش خرید کل بهکار میروند. هدف اصلی این تلفیق کاهش هزینه تا حدی است که بتوان ادعا کرد رضایتمندی خریدار از خرید حاصل شده است.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203397_ea2ad35bfa0cb933b9db55cd8f082f09.pdf
انتخاب تأمین کننده
گسترش کارکرد کیفیت
فرآیند تحلیل سلسلسه مراتبی
تخفیف
اندازه سفارش
برنامه ریزی ریاضی آرمانی
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2012-05-21
14
35
203398
شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر وفاداری خرده فروشان به شرکتهای توزیع (مطالعه موردی شرکت پاکنام)
علیرضا موتمنی
a-motameni@sbu.ac.ir
1
هادی مرادی
hadi.moradi62@gmail.com
2
امین همتی
ah.managements@gmail.com
3
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه سمنان
دانشگاه سمنان
با گذر از اقتصاد سنتی و شدت یافتن رقابت در ابعادی نوین، مشتری بهصورت رکن اصلی و محور تمام فعالیتهای سازمان در میآید. بهنحوی که از دیدگاه رقابتی، بقا و تداوم حیات سازمانها در گرو شناسایی و جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان موجود میباشد. با توجه به اینکه شرکتهای توزیع کالا در زمره شرکتهای خدماتی بهشمار میآیند و عمده فعالیت آنها نیز در ارتباط مستقیم با خردهفروشان است، لذا این شرکتها توجه زیادی به مقوله رضایت و وفاداری مشتریان دارند. هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان شرکتهای توزیع (شرکت پخش پاکنام) میباشد. نتایج حاصله نشان میدهد که از میان عوامل مؤثر بر وفاداری، روشهای برقراری ارتباط صمیمانه و دوستانه با مشتریان بیشترین تأثیر را بر وفاداری آنها دارد. همچنین عواملی نظیر روشهای تشویقی و فرآیند ثبت سفارش کالا از جمله عواملی هستند که از یک سو بر وفاداری مشتریان تأثیر گذاشته و از سوی دیگر بهطور غیرمستقیم با افزایش رضایتمندی منجر به افزایش وفاداری مشتریان میگردند. بهعلاوه برخی از روشها نظیر برقراری ارتباط صمیمانه و اقدامات رقبا فقط بر وفاداری مشتریان مؤثر هستند و رابطه خاصی با رضایت مشتریان ندارند. در مقابل دو مؤلفه قیمتگذاری سبد کالایی شرکت و فرآیند تحویل کالا بهطور غیر مستقیم با ایجاد رضایتمندی در مشتریان سبب وفاداری شده و رابطه مستقیمی با وفاداری ندارند.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203398_5a01748bb37dcaeb7e02c13b0a6d2ef7.pdf
شناسایی عوامل
شرکت توزیع
وفاداری
خرده فروش
تهران