per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2013-06-20
14
38
4
11
203492
ارائه مدل تلفیقی QFD، FMEA و AHP فازی برای بهبود تصمیمگیری در برونسپاری لجستیک
Integrated Model QFD, FMEA and Fuzzy AHP Approach to Improve Logistics Outsourcing Decision
هیوا فاروقی
h.farughi@uok.ac.ir
1
مهدی بدریان
mbadriyan@yahoo.com
2
ساجده منصورپور
s.mansurpur@student.alzahra.ac.ir
3
گروه مهندسی صنایع دانشگاه کردستان
مهندسی صنایع دانشگاه کردستان
مهندسی صنایع دانشگاه الزهرا
در این مقاله رویکردی تلفیقی از ترکیب تکنیکهای QFD4، FMEA5، AHP6 و تئوری فازی برای ارزیابی و انتخاب بهینه تأمین کنندگان لجستیک طرف سوم ارائه شده است در این رویکرد معیارهای ارزیابی با استفاده از خانههای کیفیت در تناسب با الزامات ذی نفعان شرکت برون سپار معرفی میشوند با استفاده از روش AHP فازی میزان اهمیت هر یک از ذینفعان در فرآیند تصمیم گیری، ارتباطات وزنی در خانههای کیفیت و میزان اهمیت هر یک از معیارهای ارزیابی در رویکرد پیشنهادی محاسبه شده و در نهایت از روش FMEA برای تجزیه و تحلیل ریسکهای محتمل که عملکرد زنجیره تأمین را تحت تأثیر قرار میدهند استفاده شده است. رویکرد پیشنهادی در مقایسه با سایر رویکردهای توسعه داده شده، علاوه بر این که صدای ذی نفعان شرکت برون سپار را در فرآیند تصمیم گیری درنظر می گیرد در ضمن دارای این مزیت نیز می باشد که ریسکهای موجود را تجزیه و تحلیل کرده تا فرآیند برون سپاری لجستیک به بهترین نحو ممکن انجام شود. رویکرد پیشنهادی برای اثبات کارآیی، شرکت تولید کننده مواد غذایی به صورت مطالعه موردی به کار گرفته شده است.
In this paper, for evaluating and optimal selecting of third-party logistics providers, an integrated approach is proposed that combined QFD, FMEA and Fuzzy AHP techniques. In this approach, proportional to outsourcing company stakeholders’ requirements, evaluation factors are introduced by using of quality houses. The importance level of each stakeholders in decision-making process, weighted relationships of each evaluation factors in proposed approach, are calculated by using of Fuzzy AHP and finally the FMEA approach is used for analyzing likely risks that affect the performance of supply chain. Proposed approach in comparison to other developed approaches, not only consider the voice of outsourcing company’sstakeholdersin decision-making process, but also analyze the risks for perform the logistic outsourcing process in the best manner. In order to prove efficiency, proposed approach is used for a foodstuffs manufacturer company in a case study research.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203492_27dd4b92fee07290609513ec84eaf766.pdf
برون سپاری لجستیک
QFD
AHP
FMEA
فازی
Logistics outsourcing
selection
QFD
AHP
Fuzzy
FMEA
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2013-06-20
14
38
12
25
203493
ارائه مدل فرآیندی جهت سنجش بهره وری برون سپاری توزیع جیره استحقاقی کارکنان در سازمان های نظامی
Presentation Procedural Model for Measuring Productivity of Outsourcing Staff Salary in Military Organizations
عیسی علیزاده خوش خصال
e.alizadeh.ir@gmail.com
1
مسعود موحدی
movahed1@yahoo.com
2
شهرام علی یاری
aliyari358@yahoo.com
3
مهندسی صنایع دانشگاه جامع امام حسین (ع)
دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی صنایع
عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی صنایع
طی سالهای اخیر، برون سپاری به عنوان یکی از ابزارهای توسعه سازمان، ارتقای بهره وری، کاهش فعالیت های غیرمحوری و غیره مورد توجه مدیران و مسئولان سازمان های دولتی و نظامی قرار گرفته است. اما یکی از نکات مهم آن است که فعالیت ها را پس از برون سپاری رها نکرده و در اثر ارزیابی، فرآیند برون سپاری را بهبود بخشیده و استراتژیهای سازمان و ریسکهای کمی و کیفی برون سپاری را مدیریت می کند]11[. از دیدگاه های متفاوت برون سپاری مورد ارزیابی قرار می گیرد در این مقاله، مدل مبتنی بر ارزیابی برون سپاری از دیدگاه بهره وری ارائه شده است. در مدل فرآیندی ارائه شده از الگوی بهرهوری کل عوامل تولید4 و روش دیویژیا5 تعمیم یافته، بهره وری برون سپاری ارزیابی می گردد. متغیرهای روش دیویژیای تعمیم یافته شامل: ارزش ستانده، تعداد کارکنان، سهم عامل کار از ارزش ستانده، ارزش مصارف واسطه، سهم مصارف واسطه از ارزش ستانده و ارزش خدمات سرمایه می باشند. در این مقاله، برون سپاری توزیع جیره استحقاقی کارکنان وظیفه یکی از سازمانهای نظامی به عنوان موردکاوی، مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشانگر آن است که سطح بهره وری قبل از برون سپاری در سال 1386، 445 بوده اما طی سالهای 1387 الی 1389، سطح بهره وری به ترتیب 1153، 1166، 1229 شده است. براساس نتایج تحقیق میتوان اذعان داشت که در سالهای اخیر سطح بهره وری افزایش داشته در ضمن مدل ارائه شده، امکان ارزیابی تمامی برون سپاری ها را دارد. هدف این مقاله ارائه مدلی جهت سنجش سطح بهره وری برونسپاری، نوع تحقیق کاربردی به طور توصیفی و پیمایشی میباشد، جامعه مورد مطالعه گروه خبرگان، حوزه بهرهوری و برونسپاری بوده و ابزار اعتبارسنجی مدل، پرسشنامه بوده است. روایی سؤالات پرسشنامه مطابق فرمول لاشه و روایی کل پرسشنامه با آلفای کرونباخ، 0.86 مورد تأیید قرار گرفت و با آزمون دوجملهای پایایی پرسشنامه تأیید گردید، در نتیجه به دلیل اعتبار روایی و پایایی پرسشنامه، مدل ارائه شده معتبر شناخته شد و در مورد کاوی انجام شده نیز کارآیی مدل مورد ارزیابی قرار گرفت.
In recent years, managers and top officials of governmental and military organizations have considered outsourcing as a method for developing their organization, increasing productivity and decreasing non-core operations. But it should be noted that we still have to pay great attention even after outsourcing. In fact, organizations should analyze the outsourced operations and enhance their outsourcing operations based on their achievements, also organization strategy and quantitative and qualitative risks should be managed [11].
Outsourcing can be analyzed from different aspects. In this article, a model based on outsourcing analyze in terms of productivity will be proposed. In the proposed procedural model about TFP pattern and extended division method, outsourcing productivity will be analyzed.
Variables in the extended division method include: given value, staff number, labor factor share from given value, value of intermediate consumptions, share of intermediate consumptions from given value and value of investment services. In this article, outsourcing of staff salary in a military organization will be reviewed as a case study.Results suggest that productivity level has been 445 in 2007 but it has increased to 1153,1166 and 1229 in 2008 to 2010.
Based on these results we can claim productivity level has been increased in recent years, also we can use the proposed model for analyzing all kinds of outsourcing.
Target of current research is to propose a model for measuring productivity level of outsourcing. This research is applicable, descriptive and surveying. The studied society is experts group of productivity and outsourcing area and the tool for validating the model is questionnaire. Validity of questionnaire questions is based on Lawshe formula and validity of the whole questionnaire is tested using Cronbakh alpha=0.86, and the questionnaire was validated using ending two sentence examination, therefore proposed model is known as valid because of validity and ending tests, also performance of model was measured in the case study.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203493_9ea4f6b6aec478aa554b746b54de4d93.pdf
برون سپاری
بهره وری
سنجش برون سپاری
TFP
Outsourcing
productivity
Outsource Measurement
TFP
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2013-06-20
14
38
26
31
203494
مسئله مکانیابی- مسیریابی چند کالایی با در نظرگیری محدودیت های حداکثر ظرفـیت وسیله نقلیه و مدت زمان دردسترس بودن وسیله نقلیه
Multi-commodity Location-routing Problem with Vehicle Accessible Time and Maximum Capacity Constraints
سهیل جلیلی بوالحسنی
s.jalili.b@kntu.ac.ir
1
سعید ایران نژاد بی صفر
s.irannejad@aut.ac.ir
2
حسن رضازاده
hrezazadeh@tabrizu.ac.ir
3
مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر
گروه مهندسی صنایع دانشکده مکانیک دانشگاه تبریز
یکی از مهمترین مسائل پیش روی شرکت های توزیع طراحی و تحلیل شبکه توزیع است. در سال های اخیر، دو مسئله اصلی در طراحی شبکه های توزیع یعنی مکانیابی مراکز توزیع یا تسهیلات و مسیریابی وسائل حمل و نقل یا توزیع کننده ها با یکدیگر در نظر گرفته شده و مسئله مکانیابی- مسیریابی را به وجود آورده اند. با توجه به اینکه مسئله مکانیابی- مسیریابی از تلفیق دو مسئله NP-hard به دست آمده اسـت خود آن نیز مسئله ای NP-hard می باشد. در این تحقیق بهم نظور واقعی ترکردن مسئله، محدودیت های بیشتری در نظر گرفته شده است، به اینصورت که چند نوع کالا در شبکه توزیع وجود داشته و وسیله نقلیه ظرفیت دار بوده و محدودیت زمانی دارد. مدل ریاضی مربوطه ارائه شده و سپس به دلیل بزرگی مسئله، فقط نمونه های کوچکی تولید و سپس توسط نرم افزارLINGO 8.0 آن مسئله حل شده است.
Distribution and transportation system design is one of the most important problems faced by distribution companies. In recent years, two major problems in distribution and transportation networks design i.e. distribution centers location and vehicle routing are considered simultaneously, so location-routing problem (LRP) has been created. Since LRP is composed of two NP-hard problems, it is NP-hard too. In this research, in order to actualize problem, more constraints have been considered, therefore there are multiple commodities in distribution network and vehicles are capacitated and time-constrained. The respected mathematical model is proposed and then due to problem’s magnitude, only small instances are generated and solved by LINGO 8.0.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203494_39834d79304cdcd6282f416ae42323a3.pdf
شبکه توزیع
مسئله مکانیابی
مسیریابی ظرفیت دار
مدل چند کالایی
حل دقیق
Distribution and Transportation Network
Capacitated Location-routing Problem
Multi-commodity Model
Exact solution
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2013-06-20
14
38
32
43
203495
مدل سازی سیستم موجودی قطعات یدکی چندسطحی با پس افت و تخفیفات کلی تأمین کننده خارجی با رویکرد شبکه
A Network Model for Multi-echelon Spare-part Inventory Systems with Backorders and Quantity Discount of External Supplier
پروانه سموئی
p.samouei@basu.ac.ir
1
امیرسامان خیرخواه
kheirkhah@basu.ac.ir
2
مهندسی صنایع دانشگاه بوعلی سینا
گروه مهندسی صنایع دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی سینا
یکی از مهمترین جنبه های سیستم های موجودی چندسطحی، مربوط به قطعات یدکی است. زیرا در دنیای واقعی، تعمیر تجهیزات بسیار اقتصاد یتر از تعویض آنها می باشد. از سوی دیگر این امکان وجود دارد که بتوان با خرید قطعات یدکی، بیشتر از تأمین کننده خارجی از تخفیف قیمتی نیز برخوردار شد. از این رو در این مقاله، به یک سیستم موجودی قطعات یدکی چند سطحی با پسافت و تخفیف قیمتی از تأمین کننده خارجی پرداخته می شود و برای مدلسازی و حل این مسئله از رویکرد شبکه استفاده می گردد. مثال عددی، اثربخشی این الگوریتم را نشان میدهد.
One of the most important aspects of multi echelon inventory management systems is related to spare part; actually, in the real world, it is more economical to repair equipment than replace them. Also, it is possible to benefit from discounts when more spare parts purchased from an external supplier. So, this paper considers a multi-echelon spare-part inventory system with backorders and quantity discount of external supplier and applies a network approach for modeling and solving these problems. Numerical example shows the efficiency of this algorithm.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203495_914a912464f5416e45f8d6e990db03d6.pdf
شبکه
جریان مینیمم هزینه
سیستم موجودی چند سطحی
قطعات یدکی
تخفیف کلی
Network
Minimum Cost Flow
Multi-Echelon
Spare-Part
Quantity Discount
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2013-06-20
14
38
44
53
203496
مهندسی مجدد زنجیره تأمین: مروری بر مهمترین روشها و مدلهای اخیر
Business Process Reengineering: A Review on Important
Methods and Recent Models
فرید سعیدی
saeedi.farid@gmail.com
1
رحیم قاسمیه
ghasemiyeh@pgu.ac.ir
2
مدیریت صنعتی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
گروه مدیریت صنعتی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
بسیاری از شرکتهای فعال در زنجیرههای تأمین به علت فشارهای رقابتی خارجی، کاهش هزینههای داخلی و بهبود بهره وری مجبور به انجام تغییرات ریشهای و مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار کرده است. در فرآیند گردش و تولید بازمهندسی زنجیره تأمین به شکلدهی مجدد روابط بین تأمینکنندگان، تولیدکنندگان، کارگزاران و خردهفروشان اطلاق میشود. این روش یکی از راههای ایدهآل برای مدیریت بهینه زنجیره تأمین، حل چالشها و مشکلات پیش روی زنجیرههای تأمین است. تاکنون پژوهشهای زیادی پیرامون کاربرد مهندسی مجدد در مدیریت زنجیره تأمین انجام شده است، لذا این مقاله در نظر دارد ضمن بررسی مفهوم مهندسی مجدد فرآیندهای زنجیره تأمین و چرایی انجام آن را به مهمترین متدولوژیها و مدلهای ارائه شده برای بازمهندسی زنجیره تأمین در سالهای اخیر مرور نماید. بیتردید مطالعه این مقاله میتواند کمک شایانی در جهت مدیریت بهینه زنجیره تأمین و راهنمای جامعی برای پیادهسازی مهندسی مجدد فرآیندها در زنجیرههای تأمین باشد.
Growing external competition, decreasing internal expenses and improving productivity, have forced many companies which are involved in supply chain to initiate radical changes and focusing on BPR. Nowadays BPR is one of the favorite ways to optimum management of supply chain management< dealing with challenges and problems. This article not only investigates the concept of BPR but also reviews the most important methods and recent models. Obviously it helps to understanding BPR concept and provides guidance to implementation of BPR in organizations.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203496_4fd3e114de7c6863fe09a6edd9598cde.pdf
مهندسی مجدد فرآیند
مدیریت زنجیره تأمین
فناوری اطلاعات
Business Process Reengineering
Supply Chain Management
Information Technology
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2013-02-19
14
38
203497
مسئله مسیریابی کمان ظرفیت دار: الگوریتم ها و کاربردها
علیرضا عیدی
alireza.eydi@uok.ac.ir
1
لیلا جوازی
leila_javazi@yahoo.com
2
گروه مهندسی صنایع دانشگاه کردستان
مهندسی صنایع دانشگاه کردستان
مباحث مربوط به حمل و نقل یکی از موضوعات چالش برانگیز در حوزه تحقیق در عملیات میباشد. شرکتها و مؤسسات حمل و نقل، اغلب هزینههای زیادی را صرف فعالیتهای حمل و نقل مینمایند. این فعالیتها نه تنها میبایست در زمان مناسب انجام شوند بلکه بهطور متناوب نیز تکرار شوند. از اینرو یافتن روشهای بهینه یا نزدیک به بهینه برای مدیریت و برنامهریزی بهتر سیستمهای حمل و نقل از اهمیت بسیاری برخوردار است. یکی از مباحث مربوط به حمل و نقل که در سالهای اخیر توجه بسیاری از محققان را به خود جلب نموده است، مسئله مسیریابی کمان میباشد. محققان سعی نمودهاند با در نظر گرفتن شرایط و محدودیتهای موجود در کاربردهای واقعی، مدلها و روشهای حل متنوعی را برای این دسته از مسائل توسعه دهند. در این مقاله ضمن بررسی پیشینه مسائل مسیریابی کمان بهویژه یکی از انواع اینگونه مسائل یعنی مسئله مسیریابی کمان ظرفیتدار، کاربردها، انواع مدلها و روشهای حل مسئله مذکور مورد مطالعه قرار میگیرد. هدف مقاله نیز تشخیص ویژگیهای مهم مسئله مسیریابی کمان ظرفیتدار، ارائه چارچوبی برای طبقهبندی و خلاصه نمودن تجربیات محاسباتی مرتبط و همچنین ایدههایی برای تحقیقات آتی میباشد.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203497_1236f18baa64c2989418b9320c09ba26.pdf
حمل و نقل
مسئله مسیریابی کمان
مسئله پستچی روستایی
مسئله مسیریابی کمان ظرفیت دار
کران پایین