per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2013-06-20
15
39
4
13
203499
تأثیر توانمندیهای زنجیره تأمین بر توسعه اقتصادی و رقابتپذیری کشورهای رو به رشد
The Impact of Supply Chain Capabilities on Economic Development and Competitiveness in Developing Countries
حسام زندحسامی
h.zand@qiau.ac.ir
1
نسا پورخلیل
nesa.poorkhalil@yahoo.com
2
گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
دانشکده مدیریت، مؤسسه آموزش عالی کار
فضای رقابت به دلیل نوآوری در تکنولوژی و نیازهای مشتریان که دائم در حال تغییر هستند پیچیده تر شده است. این تغییرات، سازمانها و کشورها را به سمت رقابتی شدن مجبور میکند. در چنین شرایطی یا باید رقابت کرد و یا خطر حذف شدن را پذیرفت. از سوی دیگر، کشورها با توسعه توان رقابتی مسیر رشد اقتصادی را فراهم میسازند. در این مقاله پس از شناسایی و استخراج توانمندیهای زنجیره تأمین و رقابتپذیری، میزان تأثیر این مؤلفهها بر پیشرفت و توسعه اقتصادی ایران بررسی می شود. قابلیتهای زنجیره تأمین در قالب چهار بعد و ابعاد رقابتپذیری در هشت بعد استخراج گردید. با توجه به محدودیت جامعه خبرگان به منظور استخراج میزان تأثیر ابعاد بر یکدیگر از تکنیک "دیماتل"3 استفاده شد. یافتهها و نتایج تحقیق نشان داد که ابعاد توانمندیهای زنجیره تأمین بر رقابتپذیری کشورهای رو به رشد تأثیرگذار بوده و معیار "یکپارچگی شبکه" بهعنوان تأثیرگذارترین عامل از عوامل توانمندیهای زنجیرهتأمین و "قیمت" از مؤلفههای رقابتپذیری به عنوان تأثیر پذیرترین عامل شناسایی شدند.
Innovation in technology and customer requirements are constantly changing and it causes competitive environment to be became more complex. These changes lead organizations and countries to become more competitive. In this situation must compete or accept denying. In other hand, countries create growth path by developing of competitive capacitance. In this paper aspect of supply chain capability and competitiveness are identified and extracted and the impact of these components on the economic development of Iran has been investigated. Supply chain capabilities were extracted in 4 dimensions and 8 dimensions for competitiveness. According to limitation of experts to extract dimensions effect on the other is used DEMATEL technique. Findings and results research based on dimensions of supply chain capabilities have an effect on competitiveness and economic development of developing countries. “Network Integration” is evaluated as the most influencing factor and being influenced factor is “price”.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203499_710931c7caac8928af99d2d1509fd013.pdf
زنجیره تأمین
پیشرفت اقتصادی
رقابتپذیری
تکنیک دیماتل
Supply Chain
Economic Development
Competitiveness
DEMATEL Technique
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2013-09-21
15
39
14
21
203501
تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر لجستیک معکوس در شرکت ایران خودرو با متدلوژی ISM
Analysis of Interactions Among the Barriers of Reverse Logistics in Iran Khodro Company (IKCO) with ISM Methodology
مهدی بخشی خواه
mbakhshikhah458@gmail.com
1
حسین یوسفی ثابت
yousefisabet@gmail.com
2
حسن افشاری
afshary2357@yahoo.com
3
علیرضا طیاریان
arash662662@yahoo.com
4
دانشگاه امیرکبیر
کارشناس تولید شرکت ایران خودرو
کارشناس تولید شرکت ایران خودرو
مدیر تولید بدنه سازی رانا شرکت ایران خودرو
مفهوم لجستیک معکوس در دهه های اخیر به سه دلیل مهم زیر مورد توجه قرار گرفته است: انگیزه های رقابتی و بازار یابی انگیزه های مستقیم اقتصادی موارد زیست محیطی با تنگتر شدن حد و مرزهای قانونی، انتخابهای زیادی برای شرکتها جز رفتن به سوی اجرای لجستیک معکوس باقی نمی ماند. اجرای لجستیک معکوس برای مدیران ارشد یک تلاش همراه با ریسک می باشد، زیرا شامل جنبه های مالی و عملی است و عملکرد شرکت را در دراز مدت مشخص میکند. امروزه لجستیک معکوس به یکی از پرچالشترین موضوعات در حوزه تأمین صنعت خودرو تبدیل شده است. از این رو تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر که عملکرد لجستیک معکوس را به تعویق می اندازد، حائز اهمیت است. در این مقاله سعی شده است تا تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر در لجستیک معکوس بیان شود. برای انجام این کار ابتدا ادبیات موضوع بررسی شده و سپس با خبرگان بخش لجستیک و لجستیک معکوس در صنعت خودرو مصاحبه های نیمه ساخت یافته ای صورت پذیرفته و در نهایت در اثر تطبیق نتایج حاصل از مرور ادبیات موضوع و مصاحبه با خبرگان، یازده مورد کلیدی از موانع شناسایی شدند. پس از آن با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری و نیز تجزیه و تحلیل نتایج حاصل، اولویت بندی مناسبی از موانع موجود ارائه گردیده است.
The concept of reverse logistics has received growing attention in the last decades, due to a number of factors. Competition and marketing motives, direct economic motives and concerns with the environment are some of the important of them. With the legislative measures tightening up, there are not many options left with the companies, but to go for reverse logistics practices. The implementation of these may be a risky endeavor for the top management as it involves financial and operational aspects, which determine the performance of the company in the long run.
Today the reverse logistics has become one of the most challenging subjects in automobile Industry’s supply chain. Hence the recognition of the barriers which hinder the reverse logistics application is so important. Since the researchers usually discuss on the every barrier separately.
There is a need to develop a model which shows all the barriers and their ranking in a sol format. In this paper we tried to find the major barriers in reverse logistics hence we review the published literature in reverse logistics area and we interview with some experts in logistics sector at the specific formats. And at the end we adjust the first phase with the second one. Then we used the interpretive structural modeling to ranking the barriers and identifying the relation between them.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203501_7333b292ddf1a984a20702d131ce8cd8.pdf
لجستیک معکوس
برگشتی ها
موانع
مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM)
Reverse logistics
Returns
Barriers
Interpretive Structural Modeling (ISM)
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2013-09-21
15
39
22
29
203498
طراحی مدل زنجیره تأمین برق با رویکرد مدیریت شبکه هوشمند
Design of Electric Supply Chain with
Smart Grid Management Method
فرشته پزشکی نجف آبادی
pezeshkee@gmail.com
1
مسعود ربیعه
masood.rabieh@gmail.com
2
مهدی بهمنی
mhdbahmani@gmail.com
3
شرکت برق منطقه ای فارس
دانشگاه اصفهان
شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان
وجود تلفات بسیار در زنجیره تأمین برق کنونی ایران باعث هدررفت بخش مهمی از سرمایه های ملی و اثرات سوء زیست محیطی میگردد. توسعه به کارگیری انرژی های سبز به عنوان منابع جدید انرژی و تجدید ساختار شبکه های برق میتواند زمینه مناسبی را جهت کاهش عمده تلفات و بهینه سازی زنجیره تأمین برق فراهم آورد. این مقاله بر شبکه هوشمند مابین خانه هایی که با سیستم برق خورشیدی متمرکز است و توانایی این سیستم را از حیث کاهش عمده تلفات با سیستم فعلی انتقال برق از منظر تحقیق در عملیات در قالب مدلهای ریاضی مورد مقایسه قرار میدهد.
There is lots of loss in current Iranian electric supply chain that causes wasting of national investment and bad effect on environment. Green energy development as a new source of energy and reconstruction of electric network can provide a suitable field for reduction of loss and improvement of electric supply chain. This article focuses on a smart grid between houses with solar power system and compare this system with current transmission system from operation research point of view, in the form of mathematical model.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203498_0720b6e0dd1ac876b10724d5f4d94d7f.pdf
زنجیره تأمین برق
شبکه هوشمند
مدل ریاضی
انرژی سبز
کاهش تلفات
Electric Supply Chain
Smart Grid
Mathematical Model
Green Energy
Loss Reduction
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2013-06-20
15
39
30
37
203500
مکان یابی انبارهای متقاطع با در نظر گرفتن چند سطح ظرفیت و بدون محدودیت تعداد
Cross-Docking Location Problem Considering Multiple Capacity Levels Without Cross-Dock Number Limitation
فاطمه حیدری
fateme.heidari@modares.ac.ir
1
سید حسامالدین ذگردی
zegordi@modares.ac.ir
2
لیلا توکلی
l.tavakoli@ut.ac.ir
3
دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس
دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس
دانشکده فنی دانشگاه تهران
در دهه های اخیر، مسئله انبارهای متقاطع منجر به پیدایش رویکرد نوینی برای طراحی انبارها و مراکز توزیع در مسائل حمل و نقل شده است. ایده اصلی انبار متقاطع انتقال مستقیم محمولههای وارده به انبار توسط وسایل نقلیه خروجی بدون ذخیره کردن آنهاست. اولین تصمیم برای به کارگیری یک انبار متقاطع، تعیین مکان برای احداث انبار مورد نظر میباشد. به همین منظور در این مقاله به مسئله طراحی انبارهای متقاطع در شبکه زنجیره تأمین چند محصولی، دو سطحی که در سطح اول تک منبعی و در سطح دوم چند منبعی است، پرداخته می شود. به منظور افزایش کارایی مسئله، برای هر کدام از انبارها و انبارهای متقاطع چند سطح ظرفیت در نظر گرفته شده است. در نهایت به منظور اعتبارسنجی مدل و تعیین عملکرد آن 8 مسئله متفاوت با استفاده از نرمافزار GAMS حل شده است.
In recent decades, cross-docking problem has led to a new approach to design warehouses and distribution centers in transportation problems. The main idea of the cross-docking problem is transportation of incoming shipments directly by outbound trucks without saving them. Cross dock locating is the first decision for using them. Therefore, this paper addresses an evaluation of cross dock designing problem in two levels, first level is single-source and second is multi-source. To increase the problem efficiency, multiple capacity levels are considered for each cross dock and each warehouse. Finally, eight different instances are solved by using GAMS software to evaluate the model's performance and validate it
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203500_d79cca0f0b056206c1902355edb09125.pdf
انبار متقاطع
مکان یابی
طراحی شبکه زنجیرهتأمین
چند سطح ظرفیت
Cross-Dock
Location
Supply Chain Network Design
Multiple Capacity Levels
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2013-09-21
15
39
38
49
203502
راهکار افزایش اثربخشی OCM در کنترل آلودگیها با استفاده از TPM (مطالعه موردی)
A Solution for Increasing the Effectiveness of OCM at Contamination Control Based on TPM (Case Study)
سید جواد حسینی
sjh.zolan@gmail.com
1
علیرضا مسعودی
atk@alborztadbir.com
2
کاظم حکمت
hekmat37@gmail.com
3
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
عضو هیأت علمی مرکز آموزش عالی جهاد
عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)
در این مقاله به بررسی سوابق نتایج آنالیز روغن موتور ماشین آلات کوماتسو در کارگاه سد مخزنی آغ چای و آلودگیهای موجود در نمونه های روغن که توسط آنالیز روغن شناسائی گردید و همچنین بررسی علل پیدایش و مخفی ماندن آلودگیها پرداخته شده است. در این راستا ابتدا علل پیدایش و مخفی ماندن آلودگیهای خاک، سوخت و آب از دیدگاه فنی و CM4 مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته، سپس این علل از دیدگاه TPM5 بررسی و مشخص شده است و در ادامه مؤلفه های افزایش اثربخشی نت موتور ماشین آلات کوماتسو از دیدگاه TPM و نقش و تأثیر OCM6 در تعیین هر یک از مؤلفه های فوقالذکر مشخص گردیده و در نهایت راهکارهای افزایش اثر بخشی OCM با رویکرد TPM در قالب یک مدل ارائه شده است.
This article studies the history of Komatsu machinery engine oil analyze results in Aghchy reservoir dam and impurities in the oil samples that was determined by oil analyze, also surveys causes of contamination genesis and hide.
In this regard, primarily, the causes for genesis and hide of contaminations, including soil, water and fuel were identified and evaluated technically and by CM then TPM, Then the components for increasing the effectiveness of Komatsu machinery motor maintenance according to TPM and role and effects of OCM in determining each of mentioned components was specified. Eventually the solutions for increasing effectiveness of OCM with approach of TPM are presented based on a model.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203502_967d023de4e8c234f18d35de351e5bc3.pdf
آنالیز روغن
نت بهرهور فراگیر
آلودگیها
اثربخشی
Oil Analyze
Total Productivity Maintenance
Contaminations
Effectiveness
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2013-09-21
15
39
50
57
203503
طراحی یک مدل ریاضی دو هدفه زنجیره تأمین پویا در شرایط چند تولیدکننده و چند توزیع کننده
Designing a Bi-Objective Mathematical Model of Dynamic Supply Chain Considering Multi-Producer and Multi-Distributer
محمد مهدی پایدار
paydar@iust.ac.ir
1
سعید صمدی دانا
s_samadidana@yahoo.com
2
جان محمد رجبی
rajabi.m@baharan.ir
3
دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت
دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
در بسیاری از بنگاه های اقتصادی تأمین محصولات با کیفیت با کمترین هزینه از اهداف اصلی آنها به شمار می رود. تحقق این دو هدف همزمان و با یکدیگر در بسیاری موارد امکان پذیر نیست. در این مقاله یک مدل ریاضی دو هدفه با رویکردی یکپارچه جهت تعیین جریان محصولات در طول زنجیره تأمین پویا در سطوح تولید، توزیع و بازار ارائه شده است. هدف مدل پیشنهادی کمینه سازی هزینه های خرید، حمل و نقل و نگهداری محصولات از یک طرف و بیشینه سازی خرید محصولات با کیفیت بالاتر از طرف دیگر میباشد. در نهایت، جهت ارزیابی مدل پیشنهادی، با به کارگیری روش محدودیت اپسیلن4 بهعنوان یک نگرش بهینه سازی برای حل مسائل چند هدفه، یک مثال جامع برگرفته از مطالعه موردی یک سازمان نظامی حل شده است.
In many financial firms, providing high-quality products at the lowest cost is one of their main objectives. Obtaining these two objectives simultaneously with each other in many cases are not possible. In this paper, an integrated bi-objective mathematical model to determine flow of products throughout dynamic supply chain in levels of production, distribution and market is presented. The goal of proposed model is to minimize purchasing, transformation and holding costs of products and to maximize purchasing high quality products. Finally, to evaluate the proposed model using ε-constraint method as an optimization approach for multi-objective problems, an example for an army organization is solved.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203503_86965d814490ee80cee10974a53869b1.pdf
زنجیره تأمین پویا
تولید
توزیع
روش محدودیت اپسیلن
Dynamic Supply Chain
production
Distribution
ε-Constraint Method