per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2014-03-11
15
42
4
17
203517
طراحی مدل چابکی زنجیره تأمین
Modeling Agility of Supply Chain
علی تیزرو
tizrooali@yahoo.com
1
دانشگاه هرمزگان
امروزه سازمانها با مسائلی همچون واکنش سریع به نیازهای مشتریان، شرایط رقابتی بسیار سخت در بازار و افزایش سطح تحولات محیطی رو به رو هستند. در چنین محیطی، سازمانها به صورت سنتی و با روشهای گذشته قابل هدایت و کنترل نمی باشند. لازمه واکنش مؤثر و مفید به این تغییرات و کسب مزیت رقابتی از فرصتهای حاصله، دستیابی به چابکی سازمانی است. از آن جا که موفقیت سازمانها در چنین شرایطی به تنهایی حاصل نمی شود، لذا زنجیره تأمین سهم بسیاری در این موفقیت دارد، به همین منظور، اهمیت ورود چابکی به زنجیره تأمین بیشتر نمود مییابد. زیرا چنین زنجیرهای میتواند به سرعت و بهطور مؤثری به تغییرات بازار واکنش نشان دهد. از این رو از فاکتورهای اصلی موفقیت در زنجیره تأمین چابک، بررسی جامعی صورت گرفت و 11 فاکتور شناسایی شده و سپس با یافتن ارتباطات این فاکتورها در تحقیقات گذشته، مدل چابکی زنجیره تأمین طراحی گردید.
Reaction to customer needs, very difficult competitive condition in market and increasing environment change are problems that today company encounter. in this environment condition cannot managing organizations by traditional method. Such useful and effective reaction and attaining competitive advantage needs agility. Because organization success in this condition don’t attained alone but supply chain have extra share in this success, thus use of agility is very important. This supply chain can rapidly reaction to market changes. Thus doing comprehensive review in Critical success factors and chose 11 factor and then by finding relation between these factor in paste study designing agility model of supply chain.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203517_4276efbca26f6c08fb0681dcd17951ca.pdf
چابکی
زنجیره تأمین
فاکتورهای اصلی موفقیت
Agility
Supply Chain
Critical Success Factor
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2014-03-11
15
42
18
25
203518
ارائه یک مدل برای شبکه توزیع اقلام فسادپذیر در زنجیره تأمین با در نظر گرفتن سیاست تخفیف
Modeling a Distribution Network of Deteriorating Items in Supply Chain Considering Discount Policy
مجتبی حاجیان حیدری
mojtabahajian@aut.ac.ir
1
سیدمحمدتقی فاطمی قمی
fatemi@aut.ac.ir
2
بهروز کریمی
b.karimi@aut.ac.ir
3
دانشگاه صنعتـی امیرکبیر
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
یکی از عوامل مهم در هر زنجیره تأمین، توزیع مناسب کالاها از طریق مراکز توزیع است. گاهی اوقات اقلامی که تاریخ انقضا دارند برای شبکه توزیع محدودیت زمانی به وجود می آورند. زیرا با گذشت زمان فساد پذیری کالاها موجب هزینه هایی برای مشتری می شود. از طرف دیگر در زنجیره تأمین معمولاً سیاست های تخفیف که منجر به کاهش هزینه های مشتری برای مقادیر سفارش بیشتر می گردد، ارائه می شود. در این مقاله یک زنجیره تأمین سه سطحی، شامل یک تولید کننده، چندین توزیع کننده و مشتری توسعه داده شده است که در آن توزیع کننده ها برای مقادیر مختلف سفارش مشتری قیمت گذاری متفاوتی را در نظر می گیرند. در این نوع زنجیره تأمین ابتدا شبکه توزیع به صورت برنامهریزی عدد صحیح مدل بندی شده و سپس دو الگوریتم فراابتکاری شبیه سازی تبرید و ژنتیک برای حل مدل ارائه می شود. در نهایت نتایج حاصل از این دو الگوریتم با فرض وجود و عدم وجود تخفیف، مورد بحث و مقایسه قرار گرفته است.
One of the important issues in any supply chain is appropriate distribution of items through distribution centers (DCs). Sometimes, items with expiration date cause time constraints for distribution network. On the other hand in supply chain, usually discount policies are announced which decrease customer’s costs in high order quantities. In this paper a three echelon supply chain with a producer, several DCs and customers is studied. DCs suggest different prices for different customer’s order. First, distribution network in this type of supply chain is modeled as Integer Non Linear Programming and then two meta-heuristic approaches, simulated annealing algorithm and genetic algorithm, are developed to solve model. Finally results of these algorithms with and without discount are obtained and compared
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203518_6357eabec354608b1508fc87bc32f176.pdf
زنجیره تأمین
شبکه توزیع
اقلام فسادپذیر
تخفیف
الگوریتم فراابتکاری
Supply Chain
Distribution Network
Deteriorating Items
Discount
Meta-Heuristic Algorithm
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2014-02-20
15
42
26
41
203519
مدیریت زنجیره تأمین با بهکارگیری فناوری نوین اینترنتی از اشیاء مبتنی بر ابر اطلاعات
Applying Internet of Thing Technology in Supply Chain Management Based on Cloud Computing
محمد قیصری
mohammad_gheysari@yahoo.com
1
امیرهوشنگ تاج فر
amir.tajfar@pnu.ac.ir
2
داود وحدت
vahdat@pnu.ac.ir
3
ساره حسینی
hosseini.sareh2771@gmail.com
4
دانشگاه پیام نور، نویسنده پاسخگو
دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور
سازمان گمرک ایران
سنجش فراگیر توسط تکنولوژی های متنوع مبتنی بر شبکه، بسیاری از امور زندگی روزمره را ساده تر نموده است. پیش بینی می شود تا پایان دهه جاری میلادی، حسگرهای بیسیم، هر آنچه را که در دنیای فیزیکی به ما تعلق دارند، به هم مرتبط کرده و شبکه ای جدید را تشکیل دهند. تکثیر تجهیزات هوشمند دسازی در یک شبکه ارتباطی جامع و پویا، باعث ایجاد اینترنتی از اشیاء می گردد که در آن حسگرها و عملگرها بهطور یکپارچه با محیط ترکیب شده و اطلاعات در سراسر سیستم به منظور ایجاد یک تصویر عملکردی مشترک به اشتراک گذاشته شوند. اینترنتی از اشیاء از مرحله ابتدایی خود قدم به مرحله بالاتر گذاشته و به عنوان انقلاب فناوری آتی، جهت تبدیل اینترنت استاتیک کنونی به محیطی پویا و کاملاً یکپارچه عمل می نماید. رایانش ابری، حمایت قابل توجهی از اینترنتی از اشیاء به عمل آورده تا بتواند در مواجهه با اطلاعاتی که از حسگرهای مختلف و اشیاء هوشمند بهدست می آید، برخورد منعطفی داشته باشد. با پیشرفت در زیرساخت های اینترنت، رایانش ابری در سطح بالاتری از خدمات نوع ابتدایی خود ارائه شده است که برخی ویژگیهای آن عبارتند از: ارتقاء کیفیت خدمات رایانه ای، ارائه خدمات کاربردی، ارائه خدمات در قالب نرم افزار و ایجاد بسترهای مناسب برای به کارگیری کامل برنامه های کاربردی در اینترنت. در این مقاله سعی گردیده تا با بررسی مشکلات در زنجیره تأمین و لجستیک سازمان ها، مدیریت آنها را از طریق فناوری اینترنتی از اشیاء مبتنی بر ابر اطلاعاتی پوشش دهی کرده و اثرات به کارگیری آن را تشریح می نماید.
Ubiquitous computing has facilitated many aspects of our daily life using various technologies based of network. It is expected that wireless sensors connect every things in the physical word which belong us, making a new network up to the end of current decade. The increased usage of the smart devices in a dynamic and comprehend network led to the internet of things in which sensors and activators are combined with the environment in an integrated way and information are shared throughout the system in order to make a common performance image. Internet of things has entered into its next step leaving the primary step and act as a future technology revolution turning current static internet to a dynamic and completely integrated environment. Cloud computing significantly has supported the internet of things technology by obtaining information from different sensor and objects to be able to behave in a flexible way. The Internet of things improvement has led to a type of cloud computing with higher services level than primary ones. Some characteristics of it (cloud computing) includes; higher quality in computer services, Presenting practical services, presenting services in the form of the software, and creating proper platforms for complete practical software in the internet. This article, surveys the supply chain management and logistic problems in organizations, manages the problems using internet of things based on cloud computing and finally explains the impacts of its applications.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203519_0e59049e742e14fdcfcf2da65879c86c.pdf
اینترنتی از اشیاء
مدیریت زنجیره تأمین
لجستیک
رایانش ابری
سنجش فراگیر
شبکه حسگر بی سیم
Internet of Things
Supply Chain Management
Logistics
cloud computing
Ubiquitous Computing
Wireless Sensor Networks
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2014-03-11
15
42
42
53
203520
رویکردی تحلیلی در شناسایی عوامل مؤثر بر ریسک زنجیره تأمین در صنایع لبنیات کشور
An Analytical Approach for Identifying the Effective Factors in Supply Chain Risk
حمید شاه بندرزاده
shabandarzadeh@yahoo.com
1
غلامرضا جمالی
gh_jamali@yahoo.com
2
فهیمه شفیعی
shafiee_fahime@yahoo.com
3
دانشگاه خلیج فارس بوشهر
دانشگاه خلیج فارس بوشهر
دانشگاه خلیج فارس بوشهر، نویسنده پاسخگو
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر ریسک زنجیره تأمین و اندازه گیری اثرات آن در صنایع تولیدی لبنیات کشور میباشد. این مقاله از نوع پژوهش های کاربردی و به روش توصیفی، از نوع همبستگی بوده و از تکنیک های تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر در تعیین عوامل مؤثر بر ریسک زنجیره تأمین استفاده شده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است که دارای 37 سؤال میباشد. برای سنجش پایایی پرسشنامه مقدار ضریب آلفای کرونباخ و برای سنجش اعتبار از آزمون، KMO و سطح تحت پوشش بارتلت4 استفاده شده است. براساس نتایج حاصل، مشخص شد که هفت عامل سیاسی، بازار، فناوری اطلاعات، اختلال، تأمین، تولید و همکاری و ارتباطات بر ریسک زنجیره تأمین در صنایع تولیدی لبنیات اثرگذار هستند. در ادامه برای مشخص شدن نقش مستقیم و غیرمستقیم هر یک از عوامل بر متغیر وابسته از تحلیل مسیر استفاده گردید و مشخص شد که عوامل فناوری اطلاعات، تولید و تأمین بیشترین اثر را بر ریسک زنجیره تأمین این صنایع دارند.
The purpose of this paper is defining the effective factors on the risk of supply chain and measures its effect on the manufacturing industries. This study is a practical research with a descriptive correlation method, that used the multiple regression analysis and path analysis techniques to determine factors affecting the risk of supply chain. Data collection tool is a questionnaire that has 37 questions. To evaluate the reliability of the questionnaire Cronbach’s alpha, and for assess the validity of the questionnaire, KMO test and Bartlett's test has been used. According to the results, it has been defined that seven factors have been affected the supply chain's risk. They are Political, marketing, information technology, disruption, supply, production, collaboration and communication factors. In continues, for determine the direct and indirect role of each factor on the dependent variable, path analysis has been used and It was found that IT factor has the most effect on supply chain risk.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203520_2941dae70e25ad0c77196cad58808172.pdf
ریسک
زنجیره تأمین
تحلیل مسیر
Risk
Supply Chain
Path Analysis
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2014-03-11
15
42
54
61
203521
مدل سازی دو هدفه برای مسئله توزیع مواد سوختی در شبکه با انبار توزیع چندگانه
Bi-objective modeling for a fuel distribution problem in a multi-distribution warehouse centers
فرزاد محمود سلطانی
farzad.ms@ustmb.ac.ir
1
رضا توکلی مقدم
tavakoli@ut.ac.ir
2
نیکبخش جوادیان
nijavadian@ustmb.ac.ir
3
عباس محمودآبادی
mahmoudabadi@phd.pnu.ac.ir
4
دانشگاه علوم و فنون مازندران
دانشگاه تهران، نویسنده پاسخگو
دانشگاه علوم و فنون مازندران
دانشگاه پیام نور
افزایش چشمگیر جابهجایی مواد خطرناک نگراتی های را در مورد صدمات به انسان و طبیعت به وجود آورده است، بنابراین کاهش ریسک بهعنوان معیاری مهم در محاسبات در نظر گرفته میشود. بهطور خاص در این مقاله یک مدل دو هدفه خطی مختلط عدد صحیح برای مسئله توزیع مواد سوختی در شبکه با انبار توزیع چندگانه ارائه میگردد، به نحوی که مجموع هزینه انتقال و تأسیس انبار و مجموع ریسک برای انتقال مواد سوختی از انبار توزیع به نقاط تقاضا حداقل میشود. برای صحهگذاری مدل ریاضی، یک مثال عددی حل میشود و نتایج حاصل ارائه میگردد.
Since hazardous material transportation has been dramatically increased in terms of quantity, their incident impacts are getting to be known as a serious concern. Therefore, transport risk is usually considered as a main factor in hazardous material transportation and management. In this paper, a bi-objective mathematical model is developed for solving the fuel distribution problem, in which routing and location problems are solved simultaneously. While the problem is formulated as a mix-integer programming (MIP) model, distribution centers are considered as candidates, in which its main aims are to select the best set of establishing centers and find the best routes for carrying fuels from selected distribution centers to gas stations. The proposed model is eventually validated using the experimental data. Finally, the associated results are analyzed and the conclusion is provided
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203521_ba8883cb7c5ce70d91967cebd8506aa6.pdf
مکانیابی - مسیریابی
مواد خطرناک
مدل دو هدفه
مختلط عدد صحیح
Locating-routing problem
Bi-objective model
Hazardous material
Mixed-integer programming
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2014-03-11
15
42
62
73
203522
حل مسئله مسیریابی- موجودی با در نظر گرفتن محدودیت عرضه کالا با استفاده از الگوریتم های فراابتکاری
Solving of Inventory Routing Problem by Meta Heuristics
with Supply Constraints
المیرا اهری پور
eaharipour@yahoo.com
1
دانشگاه پیام نور واحد دیر
مسئله مسیریابی-موجودی (IRP)2 در بستر مدیریت موجودی توسط فروشنده (VMI)3 مطرح شده است. این مسئله از آن جهت مورد توجه است که دو جز از مدیریت زنجیره تأمین (SCM)4 را به یکدیگر پیوند می دهد و در واقع ترکیبی از دو مسئله کنترل موجودی5 و مسئله مسیریابی وسیله نقلیه (VRP)6 است. در تحقیق پیشرو مسئله مسیریابی-موجودی چندین دورهای برای مجموعه ای از مشتریان با احتساب هزینه های حمل و نقل و کمبود به صورت سفارش معوقه7 مورد بررسی قرارگرفته است. نرخ تقاضا قطعی و اقلام از یک نوع می باشند. در ضمن محدودیت تأمین کالا برای مشتریان وجود دارد که این محدودیت تاکنون در تحقیقات صورت پذیرفته در نظر گرفته نشده است. همچنین ناوگان حمل با ظرفیت متفاوت برای هر وسیله جهت توزیع محصول در دسترس است. برخلاف اکثر مسایل مسیریابی-موجودی که امکان بازدید از یک مشتری با وسایل نقلیه متفاوت در طول یک دوره میسر می باشد؛ در این مسئله در هر دوره حداکثر یک بار میتوان جهت برطرف نمودن تقاضای آن دوره، از آن مشتری دیدن نمود. مسئله با دو روش حل گردید که هر یک از روشها شامل دو فاز می باشد. در فاز اول که بین دو روش مشترک است میزان محصول ارسالی با ارائه یک سیاست تفکیک ثابت8 پیشنهادی برای هر مشتری تعیین می گردد، سپس با استفاده از الگوریتم های ژنتیک (GA)9 و جستجوی همسایگی متغیر (VNS)10، مسیر ارسال مشخص می شود. کدنویسی با استفاده از نرم افزار Matlab صورت پذیرفت. دو معیار مدت زمان اجرای برنامه و مقدار تابع هدف که همان سود حاصل از ارسال می باشد، مبنای مقایسه روش ها قرار می گیرد. در نهایت با مقایسه روشها با توجه به معیارها، برتری روش اول مشخص گردید.از آنجاییکه مسئله مسیریابی-موجودی جز مسایل با درجه پیچیدگی سخت می باشد روش حل پیشنهادی در این تحقیق می تواند از آن جهت حایز اهمیت باشد که جواب به دست آمده در سطح قابل قبول و زمان حل نیز کاملاً رضایت بخش می باشد.
Inventory-routing problem (IRP) is introduced in vendor managed inventory (VMI) concept. The importance of IRP is combining two elements of supply chain management. Indeed IRP integrates inventory control and vehicle routing problem.
In this research multi period IRP for a set of customer with considering transportation and shortage costs is investigated. Each customer faces a demand at a deterministic rate and one type. In addition in this problem there is a product supply limitation that there is no attention to this limitation in literature. The inventory of the customers are replenished by a fleet of heterogeneous vehicle of limited and various capacity. Unlike most of the problems in literature that several vehicle can visit one customer in a period, in this problem a customer will be visited no more than once in a time period. The problem has been solved by two methods that which of them contains two steps. In the first step, that is common between methods, the quantity of sent products for every customer is determined by a proposal fixed partition policy (FPP).Then the sequences of customers are determined by genetic algorithm and variable neighborhood search algorithm. Finally the methods are compared by two criteria, run time and the profit of dispatching. Since the inventory routing problem is a NP-hard problem, the solving method proposed in this study can be useful because the dispatching revenue is in reasonable rate and run time is quite satisfaction.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203522_29b14a2a6b82416e610d8238acaaa270.pdf
مسئله مسیریابی- موجودی
مدیریت زنجیره تأمین
الگوریتم ژنتیک
الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر
Inventory Routing Problem
Supply Chain Management
genetic algorithm
Variable Neighborhood Search