per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2015-03-11
17
47
4
15
203553
ارائه مدل بهینهسازی استوار شبکه یکپارچه لجستیک مستقیم و معکوس در شرایط عدم قطعیت
Designing an Integrated Direct and Reverse Logistic Robust Optimization Model under Uncertainty
محمد مهدی پایدار
a.yousefi@stu.yazd.ac.ir
1
ابوالقاسم یوسفی بابادی
a.davoudi@ustmb.ac.ir
2
اشکان داودی
3
دانشگاه یزد
دانشگاه علوم و فنون مازندران
دانشگاه علوم و فنون مازندران
امروزه از جمله مباحث مطروحه صنایع مختلف در حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تأمین، موضوع "لجستیک معکوس" و "مدیریت بازگشتی ها" است؛ امری که تاکنون در صنایع مختلف کشورمان به آن توجه جدی نشده است. اخیراً، شرکتها و صنایع بسیاری در کشورهای پیشرفته بررسی در این زمینه را آغاز کرده و لجستیک معکوس را یکی از فرآیندهای مهم در زنجیره تأمین خود در نظر گرفتهاند.عمده ترین هدف یک سیستم لجستیک معکوس، استمرار بهبود و رضایتمندی مصرف کننده است.طراحی شبکه لجستیک معکوس به عنوان یکی از تصمیم های سطح راهبردی مدیریت زنجیره تأمین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مقاله یک مدل یکپارچه لجستیک مستقیم و معکوس شامل مراکز تولید، توزیع، مشتری، جمعآوری، انهدام و احیا در شرایط عدم قطعیت توسعه داده شده است. در این مدل پارامترهای هزینه قطعی نبوده و از روش بهینهسازی استوار تحت سناریو استفاده شده است. هدف مدل مذکور کمینه سازی هزینههای سیستم و یافتن جوابی استوار است. در نهایت، یک مطالعه موردی جهت اعتبارسنجی مدل پیشنهادی ارائه شده است.
Reverse logistic and recursive management is one of the important subjects in logistic and supply chain management which is not drastically considered in our country in the last two decades. A lot of companies and industries of advanced countries have begun studies in terms of reverse logistics and considered it as one of the most crucial process in their supply chain. Continues improvement and consumer satisfaction is the primary purpose of indirect logistics system. Reverse logistic network design, as one of the strategic supply chain management levels, which is very principal.
In this paper, an integrated direct and reverse logistic considering production, distribution, customer, devastation, retrieval centers under uncertainty is developed. In this model, cost parameters are not certain which the scenario-based robust optimization method is applied. The aim of the model is to minimize the total cost and obtain robust solution. Finally, an applicable example to verify the proposed model is presented.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203553_0fbe854209975b471db6f5b88ba0e9d3.pdf
زنجیره تأمین
لجستیک مستقیم
لجستیک معکوس
بهینه سازی استوار
Supply Chain
Forward Logistic
Reverse Logistic
Robust Optimization
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2015-03-11
17
47
16
25
203554
ارائه الگوی برآورد مصرف سوخت عملیاتی خودروهای سواری یگان های نظامی (مطالعه موردی استان های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و آذربایجان غربی)
Model Estimates the Fuel Consumption of Military Vehicles
(Case Study -va Provinces and Boyer Ahmad, Khuzestan and West Azerbaijan)
مسعود مصدق خواه
mmkh1342@yahoo.com
1
حسینعلی حسن پور
hahassan@ihu.ac.ir
2
محمد رضا عباسی
abbasimr_96@yahoo.com
3
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
با توجه به استقرار یگانهای نظامی در استانهای مختلف کشور و وجود اقلیم های گوناگون و مناطق سرزمینی متفاوت در ایران و وجود مأموریتهای مختلف و فراوان در یگانها، میزان مصرف سوخت خودروهای سواری در یگانهای مختلف یکسان نبوده و متفاوت می باشد. از آنجاکه سنجش دقیق میزان مصرف سوخت و برآورد نیازمندی آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، در این مقاله عوامل و پیشرانهای مؤثر بر مصرف سوخت یگانهای نظامی شامل دما، رطوبت، بارش، گردوخاک، منطقه سرزمینی، نوع مسیر حرکت، وسعت منطقه، عمر تجهیز، فرهنگ استان، میزان پیاده سازی نت و مأموریت شناسایی شده و میزان تأثیر آنها تعیین گردیده است. با توجه به شرایط استانهای کشور و مصادیق عوامل و پیشران های مذکور در آنها، مدلها و فرمولهای تعریف شده در این مقاله، سوخت مورد نیاز هر یگان قابل محاسبه میباشد.
Due to the deployment of military units in different provinces and different lands and areas in Iran and doing many different missions, the amount of fuel consumption of vehicles is not only identical but also different.
Since the precise measurement of fuel consumption and estimating its needs are important, the factors affecting fuel consumption, military units, including temperature, humidity, rain, dust, land area, type of route, area, providing life, of culture of province, of implementation, maintenance and mission identified and their effects have been determined.
Due to the country's provinces and parts of the propellant used in them, the models and formulas defined in this article, fuel required per unit is calculated
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203554_41dc3b3cd8d1c8ef18afa7838efce5b6.pdf
سوخت
خودروی سواری
برآورد
مصرف
یگان نظامی
Fuel
Passenger Car
Estimate
Consumption
Military Units
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2015-03-11
17
47
26
33
203555
ارائه یک مدل موجودی در سیستم تولید-تولید مجدد همراه با تعیین قیمت تملک و قیمت فروش با در نظر گرفتن سطح کیفیت
Presents an Inventory Model in Production-Remanufacturing System with Determination of Acquisition and Sale Prices and Considering the Quality Level
مسعود صیدی
seidi.masoud@gmail.com
1
دانشگاه ایلام
مدیریت موجودی در سیستم های تولید-تولید مجدد در سالهای اخیر مورد توجه فزایندهی محققین سیستم های تولیدی قرار گرفته است. در اغلب تحقیقات موجود در ادبیات موضوع، محیط تولیدی از دو بخش اساسی تشکیل شده است. بخش اول مربوط به فرایندهای تولید، تولید مجدد و سایر گزینه های مدنظر در لجستیک معکوس می باشد و بخش دوم شامل فرایندهای جمع آوری و رتبه بندی می باشد. در اغلب تحقیقات انجام شده، یا به فرایندهای مطرح در بخش نخست پرداخته شده یا تنها بررسی مسائل مطرح در بخش دوم کانون توجه بوده است. یکی از مهمترین موضوعات بخش نخستین، تعیین قیمت فروشدر سیستم موجودی و یکی از مباحث مهم در بخش دوم، تعیین قیمت تملک محصولات برگشتی است که در این مقاله به صورت توأم مدنظر قرار گرفته است. در ابتدای این مقاله به ارائهی یک مدل موجودی با در نظر گرفتن برگشت محصولات به محیط تولیدی پرداخته شده است. سپس برای حل مدل از دو الگوریتم ژنتیک (GA) و تبرید شبیه سازی شده(SA) بهره گرفته شده است. نتایج حل مدل موجودی مطروح شده، علاوه بر تعیین مقادیر تولید و تولید مجدد، منتج به تعیین قیمت های تملک و فروش نیز خواهد شد. شایان ذکر است که در این مقاله سطح کیفیت محصولات برگشتی نیز مورد توجه در فرایند مدلسازی بوده است.
Inventory management in production-remanufacturing system has been receiving a great deal of attention in recent years. In literature review, production environment is composed of two sections. The first section is included: production process, remanufacturing process and other options considered in reverse logistics. The second section is included: collection and sorting processes. Determination of sale price in inventory system is one of the most important issues in the first section and determines the acquisition price is one of the topics discussed in the second section. In this paper, we consider the two issues together. At the beginning of this article, an inventory model with product return is presented. To solve the model, genetic algorithm (GA) and simulated annealing (SA) are used. The results of the model solving are production and remanufacturing quantity and acquisition and sale prices. It is noteworthy that we have considered the quality level in modeling process
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203555_80c15ffe0eace289b5fcaa63cd42d25c.pdf
تولید مجدد
موجودی
قیمت تملک
قیمت فروش
الگوریتم ژنتیک و تبرید شبیه سازی شده
Remanufacturing
Inventory
Acquisition Price
genetic algorithm
Simulated Annealing
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2015-03-11
17
47
34
41
203556
شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود بهرهبرداری از خودروهای سبک تاکتیکی نظامی
Identifying Factors Influencing Improvement Use of Military Tactical Vehicles
اردشیر احمدی
ardeshir79@yahoo.com
1
شهرام علیاری
aliyari358@yahoo.com
2
پیمان بزرگی
mohammadbozorgi@chmail.ir
3
استادیاردانشگاه جامع امام حسین(ع)
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه جامع امام حسین (ع)،
در این مقاله، چارچوبی برای بهبود بهره برداری از خودروهای سبک تاکتیکی در یک نیروی دفاعی ارائه میگردد. مدلهای بسیاری برای بهبود بهره برداری وجود دارد که با بررسی تعدادی از مدلهای موجود، مدل پیشنهادی ارائه گردید. فرآیندهای اصلی این چارچوب شامل، "انتخاب معیارها و شاخص های مربوطه و اولویت بندی آنها" میباشد. جهت گردآوری داده ها، از روش خبرگی، مصاحبه و توزیع پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری شامل کارشناسان، متخصصان و مدیران شاغل در آماد و پشتیبانی آشنا با حوزه ترابری و تحرک، میباشند. جهت تأیید معیارها، یک سری پرسشنامه بین 50 خبره توزیع شد و 44 عدد آن جمع آوری گردید که برای تعیین روایی پرسشنامه ها از فرمول لاوشه استفاده شد و با اصلاحاتی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه ها نیز با کمک نرم افزار تحلیل آماریSPSS بررسی شده و مقدار آلفای کرونباخ بزرگتر از 7/0 بهدست آمد که نشان پایایی مطلوب آن است. در این مقاله، معیارهای اصلی بهبود بهره برداری از خودروهای سبک تاکتیکی شامل، "تأمین و خرید، توزیع، ذخیره سازی، تعمیرات و نگهداری و بهره برداری"شناسایی شده و با استفاده از مدل تصمیم گیری تاپسیس4 این علتها و نیز علتهای فرعی آنها رتبه بندی گردید. در نهایت خروجی این پروژه جهت پیاده سازی به نیروی دفاعی مربوطه ارسال گردید.
In this paper, a framework for optimizing operation of light tactical vehicles in corps of Defense Force offered. There are many models for optimizing operation and check the number of existing models, the proposed model was presented. The main processes include the "relevant selection criteria and priorities" is. In terms of data collection, interviews and questionnaires have been distributed. The population of experts and managers working in the field of transportation, logistics and support that is familiar to them. Criteria for approval, a questionnaire were distributed among 50 experts and 44 completed questionnaires were collected to determine the validity by using lavshh formula and were approved with modifications. The reliability of the statistical analysis software SPSS was assessed using Cronbach's alpha value was greater than 0.7, indicating that it is reliable. The main measures optimizing utilization of light tactical vehicles in this study consisted of "supply and procurement, distribution, storage, maintenance and operation" is detected And analyzed using the Friedman (nonparametric) and TOPSIS conceptual model of the causes and the reasons for their subsidiary's ratings. The output of this project was to implement the appropriate Corps.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203556_af01b8680d18c6ebbca0fd806ee45093.pdf
بهبود بهره برداری
خودروهای سبک تاکتیکی
آماد و پشتیبانی
ترابری و تحرک
مدل تصمیمگیری تاپسیس
Optimizing Operation
Light Tactical Vehicles
Logistics
Transport and Mobility
TOPSIS Model
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2015-03-11
17
47
42
61
203557
مدلی چند هدفه برای مسئله مکان یابی – مسیریابی با زمان های سفر و تحویل فازی
A Multi-Objective Model for the Location Routing Problem
with fuzzy Travel Times and Due Dates
اسماعیل مهدی زاده
emehdi@qiau.ac.ir
1
سینا کشاوری
s.keshavari@yahoo.com
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
در این مقاله مسئله مکان یابی مسیریابی همراه با زمان های سفر و زمان های تحویل فازی مورد مطالعه قرار گرفته و یک مدل برنامه ریزی ریاضی دو هدفه پیشنهاد می شود. هدفهای در نظر گرفته شده شامل کمینه کردن هزینه های شبکه توزیع و جمع موزون دیرکردها می باشد. هزینه های شبکه توزیع شامل هزینه های نصب دپوها و هزینه های حمل و نقل است و برای هر یک از مشتریها یک موعد تحویل فازی در نظر گرفته می شود. از آنجا که مسئله مورد نظر در زمره مسائل NP-hard قرار دارد، از دو الگوریتم ژنتیک با مرتب سازی نامغلوب3 و شبیه سازی تبرید چند هدفه برای حل بهره گرفته می شوند. برای تنظیم پارامترهای الگوریتم ها از روش تاگوچی استفاده می شود و برای مقایسه الگوریتمهای پیشنهادی تعدادی مسئله در سه مقیاس کوچک، متوسط و بزرگ تولید و حل شده استو نتایج محاسباتی نشان می دهند که الگوریتم شبیه سازی چند هدفه از کارایی بالاتری برخوردار است.
In this study the location routing problem with fuzzy parameters is taken into account, this problem involves determining the location of the depots and routing of the vehicles in order to serve the customers. In this study a location routing problem with fuzzy travel times and due dates is considered and two objective models are proposed. The considered objectives are minimizing the total costs of the network and minimizing the total weighted tardiness. The costs of the network include the fixed installation costs and the transportation costs. In order to solve this problem a mathematical model is proposed. However since this problem is categorized into NP-hard problem; the mathematical model cannot be solved efficiently. Therefore meta-heuristic algorithms are proposed to efficiently solve this problem
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203557_75a2733492a46d508f06ffab83e050df.pdf
مسئله مکان یابی مسیریابی
مکان یابی تسهیلات
برنامه ریزی فازی
تصمیم گیری چند معیاره
Location Routing Problem
Facility Location
Fuzzy Programming
Multi-Criteria Decision Making
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2015-03-11
17
47
62
69
203558
شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت تأمینکنندگان شرکت های پخش مواد غذایی
Identifying Factors Influencing suppliers’ satisfaction in food distribution firms
محمد حسین ابویی
mhabooie@yazd.ac.ir
1
محمد صابر فلاح نژاد
fallahnezhad@yazd.ac.ir
2
فرشید موبد
fmoobed@stu.yazd.ac.ir
3
دانشگاه یزد
دانشگاه یزد
دانشگاه یزد
در سالهای اخیر، تولیدکنندگان در دستیابی به مزیت رقابتی، به نقش تأمین کنندگان پی برده اند و در واقع می توان بیان کرد که باید تأمین کنندگان و خریداران با یکدیگر همکاری داشته و فعالیت هایشان را با هم هماهنگ کنند. هدف این مقاله، ارائه روشی مناسب به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت تأمینکنندگان شرکت های پخش مواد غذایی است. به منظور دستیابی به نتایج مورد انتظار، ابتدا عوامل مؤثر بر رضایت مندی تأمین کنندگان، از ادبیات موضوع و با نظر خبرگان صنعت استخراج گردیده است. سپس ضمن ارائه مدل اولیه، فرضیات مرتبط شکل گرفته است. بر این اساس پرسشنامه ای طراحی شده و بعد از تکمیل آنها به کمک روش حداقل مربعات جزئی (PLS)، فرضیات مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیلها نشانگر این موضوع هستند که عوامل اعتماد، ارتباطات متقابل و سیاست های پرداخت شرکت های پخش، اهمیت قابل توجه ای بر رضایت تأمین کننده آنها دارند و عوامل سیاست های خرید شرکت پخش و نحوه مدیریت اختلافات از طریق متغیر واسطه ارتباطات متقابل، تأثیری غیرمستقیم بر رضایت تأمین کننده این شرکت ها دارد. یک شرکت پخش مواد غذایی با استفاده از نتایج این تحقیق می تواند همکاری بهتری با تأمین کنندگان خود داشته و با استفاده از توانایی های تأمین کنندگان خود از مزیت رقابتی خوبی برخوردار باشد.
Manufacturers have found the great role of suppliers in achieving competitive advantages. In recent years, satisfaction of suppliers in supply chain has been considered in some researches. In fact, it is told that manufacturers and suppliers should cooperate in their activities and become each other’s trusted partners. This paper seeks to find the factors influencing a suppliers’ satisfaction. The goal is achieved by reviewing the existing literature and then designing the proper questionnaire for Iranian food industry. The questionnaires are analyzed using PLS approach. The results show that the factors trust, communication and payment policies directly influence the satisfaction of a supplier and the factors conflict management and purchasing policies have indirect influence on supplier satisfaction.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203558_924999ee7986481a0217ca4fefccacba.pdf
رضایت تأمینکنندگان
روابط خریدار و تأمینکننده
مدل سازی معادلات ساختاری
حداقل مربعات جزئی
Supplier Satisfaction
Buyer
Supplier Relationships
Structural Equation Modeling
Partial Least Square
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2015-03-11
17
47
70
83
203559
مدلی برای قابلیت ردیابی و شناسایی اقلام در زنجیره تأمین
Model for Traceability and Identification of products in Supply Chain
علی عباسی رائی
abbasiali60@gmail.com
1
همت مراد قلندری
hematgh@gmail.com
2
عیسی نخعی کمالآبادی
nakhai.isa@gmail.com
3
دانشگاه کردستان
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه کردستان
به توانایی یک سیستم در ارائه گزارش از وضعیت جاری یا سوابق محصولات قابلیت ردیابی اطلاق می شود. در سیستم های تولیدی، قابلیت ردیابی به رهگیری یک محصول یا انباشته ای4 از آن در چرخه عمر و گردش اشاره دارد. قابلیت ردیابی در تولید یک موضوع عمومی و مستقل از نوع محصول و فرآیند تولید است. ضرورت شناسایی محصولات و دستیابی به اطلاعات آنها به منظور شناخت محصولات سالم و با کیفیت و مراجع عرضه کننده و تشخیص آنها از محصولات بی کیفیت و تقلبی باعث شده که امروزه قابلیت ردیابی بهعنوان یک الزام از سوی دولتها و مشتریان اکثر محصولات پذیرفته شود. این قابلیت، رکن اساسی سیستمهای کیفیت است. این مقاله به تشریح ضرورت قابلیت ردیابی اقلام در زنجیره تأمین، مزایا و کارکردها، انواع و شیوه های ردیابی محصولات، مدل های مختلف رهگیری و بالاخره داده های مورد نیاز برای رهگیری می پردازد.علاوه بر آن، یک مدل مفهومی جامع جهت توسعه و پیادهسازی سیستمهای ردیابی در سطح زنجیره تأمین ارائه می دهد که فارغ از ابعاد زنجیره تأمین، دامنه تعریف آن، تنوع محصولات و فرآیندهای تولیدی مربوط بتواند پشتیبانی لازم را از طرحهای فراخوان محصولات تولیدی به عمل آورد. این مدل امکان مدیریت پیشگیرانه و مؤثر مواد و فرآیندهای تولیدی را فراهم می آورد. همچنین بهینهسازی مدیریت زنجیره تأمین و راهکارهای ارائه شده در این زمینه را پشتیبانی می کند، در ضمن به تغذیه اطلاعاتی سایر سیستمهای زنجیره تأمین پرداخته و تعاملات بین چند زنجیره تأمین را پوشش می دهد. روش پژوهش بهکار گرفته شده مبتنی برتفکر بر مدل های رهگیری استاندارد بینالمللی، نظرات مدیران عملیاتی و توسعه دهندگان سیستمهای اطلاعاتی است و در پی ارائه تصویری کامل از یک سیستم ردیابی در سطح زنجیره تأمین بهصورت مجتمع و یکپارچه می باشد.
Traceability is an ability of system to provide status reports or records pertaining of the current situation in the past. In production systems, Traceability to track the product or lot of a product and access to records in the entire production process (or part of the process) of the raw material to finished product that purchased and consumed by customer will be applied. Traceability in production is a general issue and is independent of the type of product and production process. requirement to identify products and access to their information in order to identify health and high quality products and their suppliers and recognition of them from less quality and counterfeit products has led to today's traceability be considered as a requirement by the government and customers of most products. This capability is essential part of quality systems and related information systems have a major role in feed of supply chain information systems. This paper describes the requirement of product traceability in supply chain, benefits and functions, types and ways to track of products, models and finally data requirement for track, provide a total comprehensive model for developing and implementing of tracking system in the supply chain that regardless of the supply chain aspects, defining its scope, diversity of products and production processes capable to support the recall plan, provide effectively and preventive manage of materials and production processes, support Optimization of Supply Chain Management and solutions offered in this area, support other information systems in supply chain interactions. Research Method used to intercept based on thinking on the international standard tracking models, opinions of operational managers and information systems developers and provide a complete picture of the tracking system entities in the integrated supply chain.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203559_ea1da96ea7e0bc6b82cf8ee9c8ed6ba7.pdf
زنجیره تأمین
شناسایی و قابلیت ردیابی
GS1- ISO 21849
شناسه داده
Supply Chain
Tracking
Traceability and Identification
GS1
ISO 21849
Data ID
per
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
2015-05-22
17
47
203552
معـرفی کتـابهای لجستیکی چـاپ شـده در مـرکز مطـالعات و پژوهـش های لـجستیکی در سال 1394
بهزاد مرادی ساران
moradisaran@yahoo.com
1
دانشگاه تبریز
در این قسمت دو کتاب فناوری تولید جیره ها و تغذیه نیروهای نظامی و بازیافت مواد پرانرژی (غیرنظامی سازی سامانه های مهماتی) که در سال 1394 توسط مرکز مطـالعات و پژوهـش های لـجستیکی به چاپ رسیده، معرفی شده است
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203552_3b92eb7b3bd20969f9fa1b564d3c8b16.pdf
معرفی کتاب
Introduction book