%0 Journal Article %T سیاست مرور دائم در زنجیره عرضه با پارامترهای فازی %J مدیریت زنجیره تأمین %I دانشگاه جامع امام حسین (ع) %Z 2008-9198 %A نصیری, محسن %D 2014 %\ 12/21/2014 %V 16 %N 45 %P 58-69 %! سیاست مرور دائم در زنجیره عرضه با پارامترهای فازی %K زنجیره عرضه دو سطحی %K تقاضای فازی %K سیاست مرور دائم %K رویکرد متمرکز %K رویکرد غیرمتمرکز %R %X دنیای واقعی سرشار از عدم قطعیت است و نمی‌توان در مدل‌های سفارش‏دهی، پارامترهایی مانند تقاضا را به‌طور دقیق تعیین کرد؛ بنابراین استفاده از مقادیر قطعی و هم­چنین روش‌های آماری به‌دلیل نبود اطلاعات کافی معقول به نظر نمی‌رسد. در این مقاله راهکاری برای استفاده از اعداد فازی برای تصمیم‌گیری مرتبط با سیاست مرور دائم موجودی در زنجیره عرضه ارائه شده است. زنجیره عرضه شامل دو بنگاه A و B است که بنگاه A تقاضای فازی مشتری را پاسخ می‌دهد و بر اساس سیاست کنترل موجودی اتخاذ شده، کالای مورد نیاز خود را از بنگاه B تأمین می‌کند. بنگاه B نیز با توجه به سیاست کنترل موجودی مربوطه، کالای خود را از یک تأمین‌کننده با ظرفیت بی‌نهایت تهیه می‌کند. در هر دو بنگاه، محدودیت فضای انبار برای موقعیت موجودی و کمبود به‌ صورت پس‌افت در نظر گرفته شده است. مهم‌ترین پارامتر فازی، تقاضای مشتری است که به بنگاه A داده می‌شود. تابع عضویت این پارامتر به‌صورت عدد فازی ذوزنقه‌ای است. در تابع هدف مسئله، تمرکز روی کنترل هزینه و ارضا کردن سطح خدمتی مشخص و از پیش تعیین شده برای هر دو بنگاه است. با توجه به شرایط فازی، مسئله با دو رویکرد متمرکز و غیرمتمرکز در زنجیره مدل شده و بعد از فازی زدایی، این دو رویکرد با مثال عددی مورد مقایسه قرار گرفته تا بر اساس جواب بهینه رویکرد برتر انتخاب شود. %U https://scmj.ihu.ac.ir/article_203542_e5405bdb85451b974ff1dbc536caa733.pdf