%0 Journal Article %T طراحی الگوی زنجیره تأمین ناب با رویکرد رقابت پذیری %J مدیریت زنجیره تأمین %I دانشگاه جامع امام حسین (ع) %Z 2008-9198 %D 2009 %\ 06/20/2009 %V 11 %N 27 %P 68-71 %! طراحی الگوی زنجیره تأمین ناب با رویکرد رقابت پذیری %K ..... %R %X امروزه تحولات بسیار گسترده ووسیع در عرصه علم و دانش و بهتبع آن تحولات خیره کننده در گسترهسازمانها از ابعاد اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی و نیز ظهور نظریه های جدیدمدیریت، ما را با چالش های وسیعیروبرو نموده است که مستلزمبهره برداری مناسب و اصولی ازفرصتهای محیطی، بررسی تهدیداتو حساس بودن نسبت به آنها و نیزمطالعه ظرفیتها و منابع درونی و در دسترس و استفاده منطقی از آنها می باشد.اهمیت مدیریت زنجیره تأمین برای رقابت پذیری بنگاههای صنعتی و خدماتی درسالهای اخیر باعث ظهور رویکردهای نوینی همچون تولید ناب، تفکر ناب و تولیدچابک در سازمانها شده است، این موضوعات به سازمانها در افزایش سودآوری وحذف اتلافها و ایجاد ارزش تا رسیدن به کمال کمک می کنند.بی تردید گذر از تولیدانبوه به تولید ناب و چابک، امروزه با ظهور مباحث و ابزارهای نوین مدیریت بهعنوان یک ضرورت در کشور ما مطرح است و برای رسیدن به تولید در کلاس جهانیو قابل رقابت با سایر کشورها، نیاز به شناخت عمیق از مفاهیم و ادبیات »ناب سازی «بیش از پیش احساس می شود. شناختی که اگر با اصول و مبانی مدیریت راهبردیسازمانها همراه باشد می تواند منشاء عظیمی در ایجاد تحول سازمانها باشد. درواقع، حیات سازمانهای ما امروزه به وجود چنین رویکردهای مدیریتی بستگی دارد.در تحقیق حاضر نیز سعی شده با توجه به ضرورتهای مذکور، مدیریت زنجیرهتأمین با تمرکز بر دو رویکرد ناب سازی و رقابت پذیری مورد بررسی کارشناسیقرار بگیرد تا بر مبنای نتایج بررسیها، در نهایت تصویری جامع و روشن از جهتگیریها برای قابلیت سازی در راستاى ایجاد ارزش پایدار و رشد و تعالی آینده ارائهشود. %U https://scmj.ihu.ac.ir/article_205290_05141810736af44b6a0ace3b1fc52c80.pdf