ORIGINAL_ARTICLE
ارائه مدل تلفیقی QFD، FMEA و AHP فازی برای بهبود تصمیمگیری در برونسپاری لجستیک
در این مقاله رویکردی تلفیقی از ترکیب تکنیکهای QFD4، FMEA5، AHP6 و تئوری فازی برای ارزیابی و انتخاب بهینه تأمین کنندگان لجستیک طرف سوم ارائه شده است در این رویکرد معیارهای ارزیابی با استفاده از خانههای کیفیت در تناسب با الزامات ذی نفعان شرکت برون سپار معرفی میشوند با استفاده از روش AHP فازی میزان اهمیت هر یک از ذینفعان در فرآیند تصمیم گیری، ارتباطات وزنی در خانههای کیفیت و میزان اهمیت هر یک از معیارهای ارزیابی در رویکرد پیشنهادی محاسبه شده و در نهایت از روش FMEA برای تجزیه و تحلیل ریسکهای محتمل که عملکرد زنجیره تأمین را تحت تأثیر قرار میدهند استفاده شده است. رویکرد پیشنهادی در مقایسه با سایر رویکردهای توسعه داده شده، علاوه بر این که صدای ذی نفعان شرکت برون سپار را در فرآیند تصمیم گیری درنظر می گیرد در ضمن دارای این مزیت نیز می باشد که ریسکهای موجود را تجزیه و تحلیل کرده تا فرآیند برون سپاری لجستیک به بهترین نحو ممکن انجام شود. رویکرد پیشنهادی برای اثبات کارآیی، شرکت تولید کننده مواد غذایی به صورت مطالعه موردی به کار گرفته شده است.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203492_27dd4b92fee07290609513ec84eaf766.pdf
2013-06-20
4
11
برون سپاری لجستیک
QFD
AHP
FMEA
فازی
هیوا
فاروقی
h.farughi@uok.ac.ir
1
گروه مهندسی صنایع دانشگاه کردستان
LEAD_AUTHOR
مهدی
بدریان
mbadriyan@yahoo.com
2
مهندسی صنایع دانشگاه کردستان
AUTHOR
ساجده
منصورپور
s.mansurpur@student.alzahra.ac.ir
3
مهندسی صنایع دانشگاه الزهرا
AUTHOR
[1] Razzaque, M.A. and C.C. Sheng, "Outsourcing of logistics functions: a literature survey". International Journal of Physical Distribution & Logistics Management. 28(2): p. 89-107, 1998.
1
[2] Liu, H.T. and W.K. Wang, "An integrated fuzzy approach for providerevaluation and selection in third-party logistics". Expert Systems with Applications. 36(3): p. 4387-4398, 2009.
2
[3] Ho, W., P.K. Dey, and M. Lockström, "Strategic sourcing: a combined QFD and AHP approach in manufacturing". Supply Chain Management: An International Journal. 16(6): p. 446-461, 2011.
3
[4] Ho, W., X. Xu, and P.K. Dey, "Multi-criteria decision making approaches for supplier evaluation and selection: A literature review". European Journal of Operational Research. 202(1): p. 16-24, 2010.
4
[5] Meade, L. and J. Sarkis, "A conceptual model for selecting and evaluating third-party reverse logistics providers". Supply Chain Management: An International Journal. 7(5): p. 283-295, 2002.
5
[6] Bottani, E. and A. Rizzi, "A fuzzy TOPSIS methodology to support outsourcing of logistics services". Supply Chain Management: An International Journal. 11(4): p. 294-308, 2006.
6
[7] Işıklar, G., E. Alptekin, and G. Büyüközkan, "Application of a hybrid intelligent decision support model in logistics outsourcing". Computers & operations research. 34(12): p. 3701-3714, 2007.
7
[8] Efendigil, T., S. Önüt, and E. Kongar, "A holistic approach for selecting a third-party reverse logistics provider in the presence of vagueness". Computers & industrial engineering. 54(2): p. 269-287, 2008.
8
[9] Zhou, G., et al., "Evaluating the comparative efficiency of Chinese third-party logistics providers using data envelopment analysis". International Journal of Physical Distribution & Logistics Management. 38(4): p. 262-279, 2008.
9
[10] Kwong, C. and H. Bai, "A fuzzy AHP approach to the determination of importance weights of customer requirements in quality function deployment". Journal of intelligent manufacturing. 13(5): p. 367-377, 2002.
10
[11] Pillay, A. and J. Wang, "Modified failure mode and effects analysis using approximate reasoning". Reliability Engineering & System Safety. 79(1): p. 69-85, 2003.
11
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه مدل فرآیندی جهت سنجش بهره وری برون سپاری توزیع جیره استحقاقی کارکنان در سازمان های نظامی
طی سالهای اخیر، برون سپاری به عنوان یکی از ابزارهای توسعه سازمان، ارتقای بهره وری، کاهش فعالیت های غیرمحوری و غیره مورد توجه مدیران و مسئولان سازمان های دولتی و نظامی قرار گرفته است. اما یکی از نکات مهم آن است که فعالیت ها را پس از برون سپاری رها نکرده و در اثر ارزیابی، فرآیند برون سپاری را بهبود بخشیده و استراتژیهای سازمان و ریسکهای کمی و کیفی برون سپاری را مدیریت می کند]11[. از دیدگاه های متفاوت برون سپاری مورد ارزیابی قرار می گیرد در این مقاله، مدل مبتنی بر ارزیابی برون سپاری از دیدگاه بهره وری ارائه شده است. در مدل فرآیندی ارائه شده از الگوی بهرهوری کل عوامل تولید4 و روش دیویژیا5 تعمیم یافته، بهره وری برون سپاری ارزیابی می گردد. متغیرهای روش دیویژیای تعمیم یافته شامل: ارزش ستانده، تعداد کارکنان، سهم عامل کار از ارزش ستانده، ارزش مصارف واسطه، سهم مصارف واسطه از ارزش ستانده و ارزش خدمات سرمایه می باشند. در این مقاله، برون سپاری توزیع جیره استحقاقی کارکنان وظیفه یکی از سازمانهای نظامی به عنوان موردکاوی، مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشانگر آن است که سطح بهره وری قبل از برون سپاری در سال 1386، 445 بوده اما طی سالهای 1387 الی 1389، سطح بهره وری به ترتیب 1153، 1166، 1229 شده است. براساس نتایج تحقیق میتوان اذعان داشت که در سالهای اخیر سطح بهره وری افزایش داشته در ضمن مدل ارائه شده، امکان ارزیابی تمامی برون سپاری ها را دارد. هدف این مقاله ارائه مدلی جهت سنجش سطح بهره وری برونسپاری، نوع تحقیق کاربردی به طور توصیفی و پیمایشی میباشد، جامعه مورد مطالعه گروه خبرگان، حوزه بهرهوری و برونسپاری بوده و ابزار اعتبارسنجی مدل، پرسشنامه بوده است. روایی سؤالات پرسشنامه مطابق فرمول لاشه و روایی کل پرسشنامه با آلفای کرونباخ، 0.86 مورد تأیید قرار گرفت و با آزمون دوجملهای پایایی پرسشنامه تأیید گردید، در نتیجه به دلیل اعتبار روایی و پایایی پرسشنامه، مدل ارائه شده معتبر شناخته شد و در مورد کاوی انجام شده نیز کارآیی مدل مورد ارزیابی قرار گرفت.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203493_9ea4f6b6aec478aa554b746b54de4d93.pdf
2013-06-20
12
25
برون سپاری
بهره وری
سنجش برون سپاری
TFP
عیسی
علیزاده خوش خصال
e.alizadeh.ir@gmail.com
1
مهندسی صنایع دانشگاه جامع امام حسین (ع)
LEAD_AUTHOR
مسعود
موحدی
movahed1@yahoo.com
2
دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی صنایع
AUTHOR
شهرام
علی یاری
aliyari358@yahoo.com
3
عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی صنایع
AUTHOR
]1[ نجاران، الهام، "سنجش اثربخشی برون سپاری نظام مالی شهرداری تهران(شعبه مرکزی)"، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، پایاننامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، 1388.
1
]2[ چشم براه، محسن، مرتضوی، سیدمحسن، "مدیریت برون سپاری اثر بخش"، چاپ دوم، نشر مهربان، 1389.
2
]3[ میرزایی، سیدعلی، "طراحی مدلی ارزیابی و سنجش اثربخشی طرح های پژوهشی کاربردی"، دانشگاه صنعتی شریف، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت، 1388.
3
]4[ ابطحی، سیدحسین، کاظمی، بابک، "بهره وری"، چاپ اول، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، 1382.
4
]5[ الوانی، سیدمهدی، اشرفزاده، فرزاد، "مدیریت برون سپاری راهی به سوی توسعه"، چاپ اول، نشر مبتکران، 1387.
5
]6[ جهانتاب، فرید، "اندازه گیری بهره وری در بخش خدمات"، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده فنی و مهندسی، پایاننامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، 1387.
6
]7[ امینی، علیرضا، "بررسی بهره وری بنگاه های اقتصادی ایران"، سازمان ملی بهرهوری ایران، 1389.
7
]8[ امینی، علیرضا، "اندازه گیری و تحلیل روند بهره وری به تفکیک بخش های اقتصادی ایران"، مجله برنامه و بودجه شماره 93، 1384.
8
]9[ دفتر حسابهای اقتصادی، "الگوی محاسبه محصول ناخالص داخلی"، دفتر آمار ایران، 1375.
9
]10[ عباسی، محمدرضا، "بررسی برون سپاری در معاونت آماد و پشتیبانی"، پروژه تحقیقاتی زیر نظر دکتر عیسایی، مرکز مطالعات و پژوهش های لجستیکی، 1389.
10
[11] Cecily A. Raiborn, Janet B. Butler, Marc F. Massoud, "Outsourcing support functions: Identifying and managing the good, the bad, and the ugly", McCoy College of Business Administration, Texas State University-San Marcos, Elsevier, 2009.
11
[12] Arie Y. Lewin, Henk W. Volberda, "Co-evolution of global sourcing: The need to understand the underlying mechanisms of firm-decisions to offshore", Department of Strategic Management & Business Environment, Rotterdam School of Management, Erasmus University, Elsevier, 2011.
12
[13] Y.K. Leung, K.L. Choy, C.K. Kwong, "A real-time hybrid information-sharing and decision support system for the mould industry", Department of Industrial and Systems Engineering, The Hong Kong Polytechnic University, Elsevier, 2010.
13
[14] L. Rachel Ngai, Roberto M. Samaniego, "Accounting for research and productivity growth across industries", Department of Economics, The George Washington University, Elsevier, 2009.
14
[15] David C. Chou, Amy Y. Chou, "Innovation outsourcing: Risks and quality issues", Department of CIS, Eastern Michigan University, Elsevier, 2010.
15
[16] Fergal McCann, "The heterogeneous effect of international outsourcing on firm productivity", SPRINGER, 2010.
16
[17] Ravi Aron, Subhajyoti Bandyopadhyay, Siddharth Jayanty, Praveen Pathak, "Monitoring process quality in off-shore outsourcing:A model and findings from multi-country survey", Marshall School of Business, University Of Southern California, Elsevier, 2007.
17
[18] Cecily A. Raiborn, Janet B. Butler, "Outsourcing support unctions: Identifying and managing the good, the bad, and the ugly", McCoy College of Business Administration, Texas State University, Elsevier, 2009.
18
[19] Anne Stringfellow, Mary B. Teagarden, Winter Nie, "Invisible costs in offshoring services work", Global Business Department, Thunderbird, School of Global Management, AZ, United States, Elsevier, 2007.
19
ORIGINAL_ARTICLE
مسئله مکانیابی- مسیریابی چند کالایی با در نظرگیری محدودیت های حداکثر ظرفـیت وسیله نقلیه و مدت زمان دردسترس بودن وسیله نقلیه
یکی از مهمترین مسائل پیش روی شرکت های توزیع طراحی و تحلیل شبکه توزیع است. در سال های اخیر، دو مسئله اصلی در طراحی شبکه های توزیع یعنی مکانیابی مراکز توزیع یا تسهیلات و مسیریابی وسائل حمل و نقل یا توزیع کننده ها با یکدیگر در نظر گرفته شده و مسئله مکانیابی- مسیریابی را به وجود آورده اند. با توجه به اینکه مسئله مکانیابی- مسیریابی از تلفیق دو مسئله NP-hard به دست آمده اسـت خود آن نیز مسئله ای NP-hard می باشد. در این تحقیق بهم نظور واقعی ترکردن مسئله، محدودیت های بیشتری در نظر گرفته شده است، به اینصورت که چند نوع کالا در شبکه توزیع وجود داشته و وسیله نقلیه ظرفیت دار بوده و محدودیت زمانی دارد. مدل ریاضی مربوطه ارائه شده و سپس به دلیل بزرگی مسئله، فقط نمونه های کوچکی تولید و سپس توسط نرم افزارLINGO 8.0 آن مسئله حل شده است.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203494_39834d79304cdcd6282f416ae42323a3.pdf
2013-06-20
26
31
شبکه توزیع
مسئله مکانیابی
مسیریابی ظرفیت دار
مدل چند کالایی
حل دقیق
سهیل
جلیلی بوالحسنی
s.jalili.b@kntu.ac.ir
1
مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
LEAD_AUTHOR
سعید
ایران نژاد بی صفر
s.irannejad@aut.ac.ir
2
مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر
AUTHOR
حسن
رضازاده
hrezazadeh@tabrizu.ac.ir
3
گروه مهندسی صنایع دانشکده مکانیک دانشگاه تبریز
AUTHOR
[1] Salhi, S. and Graham, K. R., "The effect of ignoring routes when locating depots", EuropeanJournal of Operational Research, Vol. 39, pp. 150-156, 1989.
1
[2] Nagy, G. and Salhi, S.,"Location-routing: Issues, models and methods", European journal of operational research, Vol. 177, pp. 649–672. 2007.
2
]3[ بدیع الزمان، م.م.، سلماسی، ن، "ارائه یک روش حل تقریبی برای مدل شبکه توزیع- مسئله مکانیابی-مسیریابی". ششمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع، 1387.
3
[4] Maranzana, F.E., "On the location of supply points to minimize transport costs", Operational Research Quarterly, Vol. 15, pp. 261-270, 1964.
4
[5] Balakrishnan, A., Ward, J.E., and Wong, R .T, "Integrated facility location and vehicle routing models: Recent work and future prospects", American Journal of Mathematical and Management Sciences, Vol. 7, pp. 35-61, 1987.
5
[6] Laporte, G., "Location-routing problems", In B.L. Golden & A.A. Assad (Eds), Vehicle routing: Methods and studies, Amsterdam: North-Holland, 1988.
6
[7] Laporte, G.,"A survey of algorithms for location-routing problems", Investigaci´on Operativa, Vol. 1, pp. 93-123, 1989.
7
[8] Min, H., Jayaraman, V., and Srivastava, R., "Combined Location-Routing Problems: A Research Directions Synthesis and Future", European Journal of Operational Research, Vol. 108, pp. 1-15. 1998.
8
[9] Claudio S., "Location-Routing models and methods for Freight Distribution and Infomobility in City Logistics", PhDThesis, Department of information sciences, University of Napoli “Federico II”, 2009.
9
[10] Chan, Y., Carter, W. B., and Burnes, M. D., "A multiple-depot, multiple-vehicle, location-routing problem with stochastically processed demands", Computers & operations research, Vol. 28, pp. 803–826, 2001.
10
[11] Lin, C.K.Y., Chow, C.K., and Chen, A., "A location-routing-loading problem for bill delivery services", Computers & industrial engineering, Vol. 43, pp. 5-25, 2002.
11
[12] Wasner, M., Zäpfel, G., "An Integrated Multi-DepotHub-Location Vehicle Routing Model for Network Planning of Parcel Service", International Journal ofProduction Economics, Vol. 90, pp. 403-419, 2004.
12
[13] Lin, C.K.Y. and Kwok, R.C.W., "Multi-objective metaheuristics for a location-routing problem with multiple use of vehicles on real data and simulated data". European journal of operational research, Vol. 175, pp. 1833–1849, 2006.
13
[14] Lashine, S.H., Fattouh, M. and Issa, A., "Location/Allocationand Routing Decisions in Supply Chain Network Design", Journal of Modelling in Management, Vol. 1, No. 6,pp. 173-183, 2006.
14
[15] Alumur, S. and Kara, B. Y., "A new model for the hazardous waste location-routing problem". Computers & operations research, Vol. 34, pp. 1406–1423, 2007.
15
]16[ ذگردی، س. ح.، نیکبخش، ا.، "حل ابتکاری و کران پایین برای مسئله مکانیابی- مسیریابی دو ردهای". نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید، جلد 20، شماره 1، صفحات 14-1، بهار 1388.
16
ORIGINAL_ARTICLE
مدل سازی سیستم موجودی قطعات یدکی چندسطحی با پس افت و تخفیفات کلی تأمین کننده خارجی با رویکرد شبکه
یکی از مهمترین جنبه های سیستم های موجودی چندسطحی، مربوط به قطعات یدکی است. زیرا در دنیای واقعی، تعمیر تجهیزات بسیار اقتصاد یتر از تعویض آنها می باشد. از سوی دیگر این امکان وجود دارد که بتوان با خرید قطعات یدکی، بیشتر از تأمین کننده خارجی از تخفیف قیمتی نیز برخوردار شد. از این رو در این مقاله، به یک سیستم موجودی قطعات یدکی چند سطحی با پسافت و تخفیف قیمتی از تأمین کننده خارجی پرداخته می شود و برای مدلسازی و حل این مسئله از رویکرد شبکه استفاده می گردد. مثال عددی، اثربخشی این الگوریتم را نشان میدهد.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203495_914a912464f5416e45f8d6e990db03d6.pdf
2013-06-20
32
43
شبکه
جریان مینیمم هزینه
سیستم موجودی چند سطحی
قطعات یدکی
تخفیف کلی
پروانه
سموئی
p.samouei@basu.ac.ir
1
مهندسی صنایع دانشگاه بوعلی سینا
LEAD_AUTHOR
امیرسامان
خیرخواه
kheirkhah@basu.ac.ir
2
گروه مهندسی صنایع دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی سینا
AUTHOR
[1] Levner, E., Perlman, Y., Cheng, T.C.E., Levner, I., "A Network Approach To Modeling The Multi-Echelon Spare-Part Inventory System With Back Orders And Interval-Valued Demand", Int. J. Production Economics 132, 43–51, 2011.
1
[2] Díaz, A, Fu, M. C., "Models For Multi-Echelon Repairable Item Inventory Systems with Limited Repair Capacity", European Journal Of Operational Research 97, 480-492, 1997.
2
[3] Felderhof, J.P.K., Konstantis, G., "A Three Echelon Spare Parts Provisioning Model", European Journal Of Operational Research 24, 118-122, 1986.
3
[4] Graves, S. C., "A Multi-Echelon Inventory Model for A Repairable Item with One-For-One Replenishment", Management Science Vol. 31, No. 10, 1247-1256, 1985.
4
[5] Gupta, A., Albright S. C., "Steady-State Approximations For A Multi Echelon Multi-Indentured Repairable-Item Inventory System", European Journal Of Operational Research 62, 340-353, 1992.
5
[6] Alfredsson, P., "Optimization Of Multi-Echelon Repairable Item Inventory Systems With Simultaneous Location Of Repair Facilities", European Journal Of Operational Research 99, 584-595, 1997.
6
[7] Shtub, A., Simon, M., "Determination Of Reorder Points For Spare Parts In A Two-Echelon Inventory System: The Case Of Non Identical Maintenance Facilities", European Journal Of Operational Research 73, 458-464, 1994.
7
[8] Sleptchenko, A., Heijden, M.C., A. Harten, A., "Effects of Finite Repair Capacity In Multi-Echelon, Multi-Indenture Service Part Supply Systems", Int. J. Production Economics 79, 209–230, 2002.
8
[9] Kalchschmidt, M., Zotteri, G., Verganti, R., "Inventory Management In A Multi-Echelon Spare Parts Supply Chain", Int. J. Production Economics 81–82, 397–413, 2003.
9
[10] Sleptchenko. A., Van Der Heijden M.C., Van Harten, A., "Using Repair Priorities To Reduce Stock Investment In Spare Part Networks", European Journal Of Operational Research 163 (2005) 733–750, 2005.
10
[11] Lau, H. C., Song, H., See, C. T., Cheng, S. Y., "Evaluation Of Time-Varying Availability In Multi-Echelon Spare Parts Systems With Passivation", European Journal Of Operational Research 170, 91–105, 2006.
11
[12] Jiangsheng, S., Sujian, L., Fanggeng, Z., Lv Yanmei, L., "Research on The Multi-Echelon Inventory Model Of Weapon Equipment Repairable Valuable Spare Parts", Automation And Logistics, 2007 IEEE International Conference, 662 – 665, 2007.
12
[13] Rappold, J. A., Roo, B. D. V., "Designing Multi-Echelon Service Parts Networks with Finite Repair Capacity", European Journal Of Operational Research 199, 781–792, 2009.
13
[14] Kranenburg, A.A., Van Houtum, G.J., "A New Partial Pooling Structure For Spare Parts Networks", European Journal Of Operational Research 199, 908–921, 2009.
14
[15] Topan, E., Bayndir, Z. P., Tan, T., "An Exact Solution Procedure For Multi-Item Two-Echelon Spare Parts Inventory Control Problem With Batch Ordering In The Central Warehouse", Operations Research Letters 38, 454_461, 2010.
15
[16] Perlman, Y., Levner, I., "Modeling Multi-Echelon Multi-Supplier Repairable Inventory Systems with Backorders", J. Service Science & Management, 3, 440-448, 2010.
16
[17] Liu, J., "Algorithms for Minimum-Cost Flows", Computer Science Department, the University Of Western Ontario, 2003.
17
[18] Ravindra K. Ahuja, Thomas L. Magnanti, And James B. Orlin., Network Flows: Theory, Algorithms, and Applications, Prentice-Hall, Inc, 1993.
18
[19] Ford, L.R., Fulkerson, D.R., "Flows In Networks", Princeton University Press, Princeton, N.J, 1962.
19
[20] Wagner, H. M., Whitin, T. M., "Dynamic Version Of The Economic Lot Size Model", Management Science Vol. 50, No. 12 Supplement, 1770-1774, 2004.
20
[21] Al-Rifai, M. H., Rossetti, M. D., "An Efficient Heuristic Optimization Algorithm for A Two-Echelon (R, Q) Inventory System", Int. J. Production Economics 109, 195–213, 2007.
21
[22] Díaz, A., Fu, M. C., "Multi-Echelon Models For Repairable Items: A Review", Working Paper, University of Maryland, Maryland, 1995.
22
[23] Edmonds, J., Karp, R., "Theoretical Improvements In Algorithmic Efficiency For Network Flow Problems", Journal Of ACM, 248-264, 1972.
23
[24] Garg, A., Deshmukh, S.G., "Multi-Echelon Repair Inventory Systems: Select Issues in Modular Electronic Equipment", Defence Science Journal, Vol. 60, No. 5, 514-524, 2010.
24
[25] Sasikumar, P., Kannan, G., & Noorul Haq, A., "A Multi-Echelon Reverse Logistics Network Design for Product Recovery-A Case of Truck Tire Remanufacturing", International Journal of Advanced Manufacturing Technology 49, 1223–1234, 2010.
25
ORIGINAL_ARTICLE
مهندسی مجدد زنجیره تأمین: مروری بر مهمترین روشها و مدلهای اخیر
بسیاری از شرکتهای فعال در زنجیرههای تأمین به علت فشارهای رقابتی خارجی، کاهش هزینههای داخلی و بهبود بهره وری مجبور به انجام تغییرات ریشهای و مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار کرده است. در فرآیند گردش و تولید بازمهندسی زنجیره تأمین به شکلدهی مجدد روابط بین تأمینکنندگان، تولیدکنندگان، کارگزاران و خردهفروشان اطلاق میشود. این روش یکی از راههای ایدهآل برای مدیریت بهینه زنجیره تأمین، حل چالشها و مشکلات پیش روی زنجیرههای تأمین است. تاکنون پژوهشهای زیادی پیرامون کاربرد مهندسی مجدد در مدیریت زنجیره تأمین انجام شده است، لذا این مقاله در نظر دارد ضمن بررسی مفهوم مهندسی مجدد فرآیندهای زنجیره تأمین و چرایی انجام آن را به مهمترین متدولوژیها و مدلهای ارائه شده برای بازمهندسی زنجیره تأمین در سالهای اخیر مرور نماید. بیتردید مطالعه این مقاله میتواند کمک شایانی در جهت مدیریت بهینه زنجیره تأمین و راهنمای جامعی برای پیادهسازی مهندسی مجدد فرآیندها در زنجیرههای تأمین باشد.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203496_4fd3e114de7c6863fe09a6edd9598cde.pdf
2013-06-20
44
53
مهندسی مجدد فرآیند
مدیریت زنجیره تأمین
فناوری اطلاعات
فرید
سعیدی
saeedi.farid@gmail.com
1
مدیریت صنعتی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
LEAD_AUTHOR
رحیم
قاسمیه
ghasemiyeh@pgu.ac.ir
2
گروه مدیریت صنعتی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
AUTHOR
[1] Groznik Ales., Maslaric, Marinko. “A process approach to distribution channel re-engineering”. s.l. : Emerald, Journal of Enterprise InformationManagement, Vol. 25, pp. 123-135. 17410391211204383, 2012.
1
[2] همر، مایکل، چمپی، جیمز، "مهندسی مجدد شرکت ها: مانی فست انقلاب کسب و کار"، ص. الف،1993.
2
[3] Hammer M., Champy J., “Reengineering the corporation: a manifesto for business revolution”. New York : 2nd Edition Harper Collins, 2001.
3
[4] Yu-jun, Miao., “How Does the Enterprise Implement Business Process Reengineering Management”. s.l. : IEEE, International Conference on E-Business and E-Government. pp. 4100-4102, 2010.
4
[5] Ranganathan, C., S.Dhaliwal, Jasbir., “A Survey of business process reengineering practices in Singapore”. Information & Management, pp. 125-134, 2001.
5
[9]S. Chan, Peng., Peel, David., “Causes and impact of reengineering”. Business Process Management Journal, pp. 44-55, 1998.
6
[7] Tennant, Charles., Wu, Yi-Chieh., “The application of business process reengineering in the UK”. The TQM Magazine , pp. 537-545, 2005.
7
[8] کرمانشاه، علی، سپهری، مهران، "استراتژی مهندسی مجدد در تحول سازمانی"، تهران: سیویلیکا، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت، 1384.
8
[9] Gunasekaran A., Nath B., “The role of information technology in business process reengineerin”g. s.l. : ELSEVIER, Int. J. Production Economics, Vol. 50, pp. 91-104. SO925-5273 (97)00035-2, 1997.
9
[10] Akhavan Peyman., Jafari Mostafa., Ali-Ahmadi Ali R., “Exploring the interdependency between reengineering and information technology by developing a conceptual model”, Business Process Management Journal, pp. 517-534, 2006.
10
[11] Davenport, T. H., “Process Innovation”. Boston, Massachusetts : Harvard Business School Press, 1993.
11
[12] MacDonald, J., Dale, B. G., “Business Process Re-engineering”. Managing Quality. s.l. : Blackwell Publishers, p. Chapter 22, 1999.
12
[13] Dixon, J. R., et al., “Business Process Re-engineering: Improving in New Strategic Directions”, California Management Review, pp. 93-108, 1994.
13
[14] Shani, A.B., Mitki, Yoram., “Reengineering, Total Quality Management and SocioTechnical Systems Approaches to Organizational Change: Towards an Eclectic Approach?”, Journal of Quality Management, pp. 131-145, 1996.
14
[15] Mohanty R.P., Deshmukh S.G., “Reengineering of a supply chain management system: a case study”, PRODUCTION PLANNING & CONTROL, pp. 90-104, 2000.
15
[16] Kong, Zaojie, Meng, Yingxin, Dong, Ruiguo., “Study for Method of BPR Based on Supply Chain”. Qingdao, China : IEEE, International Conference on Automation and Logistics. pp. 2136-2140. 978-1-4244-2503-7, 2008.
16
[17] Changchien S,Wesley, Shen, Hsiaso-Yun., “Supply chain reengineering using a core process analysis matrix and object-oriented simulation”. s.l. : ELSEVIER, Information & Management, Vol. 39, pp. 345-358, 2002.
17
[18] Sweeney, Edward. “Re-engineering the Supply Chain: Making SCM Work for you”. Perspectives on Supply Chain Management and Logistics. Dublin : Blackhall, pp. 295-300, 2007.
18
[19] شادمهری، سعید، "ارائه اصول پیشنهادی برای
19
نابسازی مدیریت زنجیره تأمین". ماهنامه اندیشه گستر سایپا، ص. 53-59، دی 1388.
20
[20] Paik, Seung-Kuk, Bagchi, Prabir K., “Process reengineering in port operations: A case study”. s.l. : ProQuest, International Journal of Logistics Management, pp. 59-72, 2000.
21
[21] Stadtler, Hartmut, Kilger, Christoph., “Supply Chain Management and Advanced Planning”. Berlin : Springer, 3-540-22065-8, 2005.
22
[22] L.Zhang, Linda, J.Jiao, Roger, Ma, Qinhai., “Accountability-based order fulfillment process reengineering towards supply chain management”. Journal of Manufacturing Technology Management, pp. 287-305, 2010.
23
[23] Rodriguez-Dıaz, Manuel, Espino-Rodriguez, Tomas F., “Redesigning the supply chain: reengineering, outsourcing, and relational capabilities”. s.l. : Emerald, Business Process Management Journal, Vol. 12, pp. 483-502. 14637150610678087, 2006.
24
[24] "مفاهیم لجستیک و مدیریت زنجیره تأمین"، ماهنامه بندر و دریا، ص. 64-65، خرداد 1391.
25
[25] Piramuthu, S., “Knowledge-based framework for automated dynamic supply chain configuration”. European Journal of Operational Research, Vol. 165, pp. 219-30, 2005.
26
[26] Tan, K.C., “A framework of supply chain management literature”. European Journal of Purchasing & Supply Management, pp. 39-48, 2001.
27
[27] TRIENEKENS, J.H., HVOLBY, H.-H., “Models for supply chain reengineering”. PRODUCTION PLANNING & CONTROL, pp. 254-264, 2001.
28
[28] Bao, Liwei., “A Case Study on the Supply-chain Reengineering Based on Information Integration of Logistics”. s.l. : IEEE, Second International Symposium on Electronic Commerce and Security. pp. 88-92. 978-0-7695-3643-9, 2009.
29
[29] Ethan Lin, Y. C., “IMPLEMENTATION OF SUPPLY CHAIN LOGISTICS PROCESS REENGINEERING AND E-BUSINESS SOLUTION FOR A CHAIN STORE BUSINESS”. s.l. : Springerlink, International Journal of Electronic Business Management, Vol. 4, pp. 357-367, 2006.
30
[30] Yu Hua, Zhang, ke, Wu, Jian, Zhang. “RFID Integration Re-engineering of Supply Chain”. s.l. : IEEE, Third International Symposium on Information Science and Engineering Third International Symposium on Information Science and Engineering Third International Symposium on Information Science and Engineering. 978-0-7695-4360-4, 2010.
31
[31] Zhiyong, ZHANG, Qizhen, ZHENG, Lei, YANG., “Supply Chain Reengineering for Industrial Transfer”. s.l. : IEEE, 978-1-4244- 7618-3, 2010.
32
[32] Hammer, Michael.“Reengineering the Supply Chain”. Supply Chain Management Review, p. S5, 2004.
33
[33] Jianyuan, Yan, Yuefang, hang., “Supply Chain Business Process Reengineering Directed by the Project”. Jinan, China : IEEE, International Conference on Automation and Logistics. pp. 2222-2226, 2007.
34
[34] L.Dadmun, Thomas., “Reengineering the Supply Chain to Meet the Changing Demand: Adtran's Experience”. The Journal Of Business Forecasting, pp. 12-17, 2007.
35
[35] Bevilacqua M., Ciarapica F.E., Giacchetta, G., “Business process reengineering of a supply chain and a traceability system: A case study”. s.l. : Elsevier, Journal of Food Engineering, Vol. 93, pp. 13–22. 0260-8774, 2009.
36
[36] Bao, Liwei, Wang, Jinping., “Study on the Management and Reengineering of Supply Chain ofVegetable Circulation”. s.l. : IEEE, Service Operations and Logistics, and Informatics. pp. 2129-2134. 978-1-4244-2013-1, 2008.
37
[37] Li, Jian., Lu, Changsong., “Research on Applying The Internet of Things for Logistics Business Process Reengineering”. GanZhou, China : IEEE, E -Business and E -Government (ICEE). pp. 1 - 4. 978-1-4244-8694-6, 2011.
38
[38] Shanghai., “Supply Chain Re-engineering through Enterprise-Level Simulation”. IEEE, Semiconductor Manufacturing. pp. 1 - 4. 1-4244-1142-4/07, 2007.
39
[39] Chen, An Pin., Liao, August., “Reengineering Supply Chain Management Architecture - For The Collaboration Of Marketing Dynamics and Manufacturing Strategy”. Hsinchu, Taiwan : IEEE, Semiconductor Manufacturing. pp. 81 - 83. 0-7803-7894-6/03, 2003.
40
[40] Sehgal, Sanjay, Sahay B.S., Goyal S.K., “Reengineering the supply chain in a paint company”. 8, s.l. : Emerald, International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 55, pp. 655-670. 17410400610710198, 2006.
41
[41] Yan Jianyuan., Wang Na. “A Means of Business Processing Reengineering for the Supply Chain of Service Systems”. Tianjin, China : IEEE, Services Systems and Services Management. Vol. 1, pp. 269 - 273 . 0-7803-8971-9, 2005.
42
[42] حمیدیزاده، محمدرضا، منجزی، محمد نصیر، "تبیین الگوی مهندسی مجدد برنامهریزی احتیاجات کالا و مواد برای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب"، فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، ص. 115-130، 1387.
43
[43] اعرابی، سیدمحمد، دهقان، نبیاله، آق اولی، فرید، "مهندسی مجدد فرآیندهای واردات گمرک ایران"، نشریه بررسیهای بازرگانی، ص. 63-73، 1390.
44
[44]قلیپور، محمد، غضنفری، مهدی، اخوان، حمید، "مهندسی مجدد فرآیند در شرکتهای تولیدی صنعتی به عنوان پیشنیازی اساسی برای ERP: تجربیات شرکت صنعتی پارس خزر"، تهران : سیویلیکا/ CIVILICA,. نخستین کنفرانس بینالمللی مدیریت زنجیره تأمین و سیستمهای اطلاعات، 1386.
45
ORIGINAL_ARTICLE
مسئله مسیریابی کمان ظرفیت دار: الگوریتم ها و کاربردها
مباحث مربوط به حمل و نقل یکی از موضوعات چالش برانگیز در حوزه تحقیق در عملیات میباشد. شرکتها و مؤسسات حمل و نقل، اغلب هزینههای زیادی را صرف فعالیتهای حمل و نقل مینمایند. این فعالیتها نه تنها میبایست در زمان مناسب انجام شوند بلکه بهطور متناوب نیز تکرار شوند. از اینرو یافتن روشهای بهینه یا نزدیک به بهینه برای مدیریت و برنامهریزی بهتر سیستمهای حمل و نقل از اهمیت بسیاری برخوردار است. یکی از مباحث مربوط به حمل و نقل که در سالهای اخیر توجه بسیاری از محققان را به خود جلب نموده است، مسئله مسیریابی کمان میباشد. محققان سعی نمودهاند با در نظر گرفتن شرایط و محدودیتهای موجود در کاربردهای واقعی، مدلها و روشهای حل متنوعی را برای این دسته از مسائل توسعه دهند. در این مقاله ضمن بررسی پیشینه مسائل مسیریابی کمان بهویژه یکی از انواع اینگونه مسائل یعنی مسئله مسیریابی کمان ظرفیتدار، کاربردها، انواع مدلها و روشهای حل مسئله مذکور مورد مطالعه قرار میگیرد. هدف مقاله نیز تشخیص ویژگیهای مهم مسئله مسیریابی کمان ظرفیتدار، ارائه چارچوبی برای طبقهبندی و خلاصه نمودن تجربیات محاسباتی مرتبط و همچنین ایدههایی برای تحقیقات آتی میباشد.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203497_1236f18baa64c2989418b9320c09ba26.pdf
2013-02-19
حمل و نقل
مسئله مسیریابی کمان
مسئله پستچی روستایی
مسئله مسیریابی کمان ظرفیت دار
کران پایین
علیرضا
عیدی
alireza.eydi@uok.ac.ir
1
گروه مهندسی صنایع دانشگاه کردستان
LEAD_AUTHOR
لیلا
جوازی
leila_javazi@yahoo.com
2
مهندسی صنایع دانشگاه کردستان
AUTHOR