ORIGINAL_ARTICLE
ارائه مدل بهینهسازی استوار شبکه یکپارچه لجستیک مستقیم و معکوس در شرایط عدم قطعیت
امروزه از جمله مباحث مطروحه صنایع مختلف در حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تأمین، موضوع "لجستیک معکوس" و "مدیریت بازگشتی ها" است؛ امری که تاکنون در صنایع مختلف کشورمان به آن توجه جدی نشده است. اخیراً، شرکتها و صنایع بسیاری در کشورهای پیشرفته بررسی در این زمینه را آغاز کرده و لجستیک معکوس را یکی از فرآیندهای مهم در زنجیره تأمین خود در نظر گرفتهاند.عمده ترین هدف یک سیستم لجستیک معکوس، استمرار بهبود و رضایتمندی مصرف کننده است.طراحی شبکه لجستیک معکوس به عنوان یکی از تصمیم های سطح راهبردی مدیریت زنجیره تأمین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مقاله یک مدل یکپارچه لجستیک مستقیم و معکوس شامل مراکز تولید، توزیع، مشتری، جمعآوری، انهدام و احیا در شرایط عدم قطعیت توسعه داده شده است. در این مدل پارامترهای هزینه قطعی نبوده و از روش بهینهسازی استوار تحت سناریو استفاده شده است. هدف مدل مذکور کمینه سازی هزینههای سیستم و یافتن جوابی استوار است. در نهایت، یک مطالعه موردی جهت اعتبارسنجی مدل پیشنهادی ارائه شده است.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203553_0fbe854209975b471db6f5b88ba0e9d3.pdf
2015-03-11
4
15
زنجیره تأمین
لجستیک مستقیم
لجستیک معکوس
بهینه سازی استوار
محمد مهدی
پایدار
a.yousefi@stu.yazd.ac.ir
1
دانشگاه یزد
LEAD_AUTHOR
ابوالقاسم
یوسفی بابادی
a.davoudi@ustmb.ac.ir
2
دانشگاه علوم و فنون مازندران
AUTHOR
اشکان
داودی
3
دانشگاه علوم و فنون مازندران
AUTHOR
]1[ میر غفوری، سید حبیب ا...، "طراحی مدل ریاضی زنجیره صنایع لاستیک سازی ایران (مورد مجتمع صنایع لاستیک یزد)"، پایان نامه دکترای مدیریت (گرایش تولید)، به راهنمایی سید اصفهانی، میر مهدی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، 1382.
1
]2[ تیموری، ابراهیم. شفیعیان بجستانی، جواد. کلبخانی، کاظم، "انتخاب و توسعه همزمان تأمینکنندگان در شرایط فازی (fuzzy) "، اولین کنفرانس ملی لجستیک و زنجیره تأمین،1383.
2
[3] Necati Aras, Deniz Aksen, “Locating collection centers for distance- and incentive-dependent returns”. International Journal of Production Economics, Pages 316–333, February 2008.
3
[4] Burcu B. Keskin, Halit Üster, “Meta-heuristic approaches with memory and evolution for a multi-product production/distribution system design problem”. European Journal of Operational Research, Pages 663–682, 16 October 2007.
4
[5] Mortiz Fleischmann, Hans Ronald Krikke, Rommert Dekker, Simme Douwe P. Flapper, “A characterisation of logistics networks for product recovery, Omega”. Pages 653–666, December 2000.
5
[6] Mir Saman Pishvaee, Fariborz Jolai, Jafar Razmi, “A stochastic optimization model for integrated forward/reverse logistics network design”. Journal of Manufacturing Systems, Pages 107–114, December 2009.
6
[7] Mulvey, J.M. Vanderbei, R.J. Zenios, S.A., “Robust optimization of large scale systems, Operations Research”. 43, 264-281, 1995.
7
[8] Leung, S.C.H., Tsang, S.O.S., Ng, W.L., Wu, Y., “A robust optimization model for multi-site production planning problem in an uncertain environment”. European Journal of Operational Research, 181, 224-238, 2007.
8
[9] Mulvey, J.M., Ruszczynski, A.. “A new scenario decomposition method for large-scale stochastic optimization, Operations Research”. 43, 477–490, 1995.
9
[10] Yu, C.S., Li, H.L.. “A robust optimization model for stochastic logistic problems”. International Journal of Production Economics 64, 385–397, 2000.
10
[11] Li, H.L., “An efficient method for solving linear goal programming problems”. Journal of Optimization Theory and Applications 90, 465–469, 1996.
11
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه الگوی برآورد مصرف سوخت عملیاتی خودروهای سواری یگان های نظامی (مطالعه موردی استان های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و آذربایجان غربی)
با توجه به استقرار یگانهای نظامی در استانهای مختلف کشور و وجود اقلیم های گوناگون و مناطق سرزمینی متفاوت در ایران و وجود مأموریتهای مختلف و فراوان در یگانها، میزان مصرف سوخت خودروهای سواری در یگانهای مختلف یکسان نبوده و متفاوت می باشد. از آنجاکه سنجش دقیق میزان مصرف سوخت و برآورد نیازمندی آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، در این مقاله عوامل و پیشرانهای مؤثر بر مصرف سوخت یگانهای نظامی شامل دما، رطوبت، بارش، گردوخاک، منطقه سرزمینی، نوع مسیر حرکت، وسعت منطقه، عمر تجهیز، فرهنگ استان، میزان پیاده سازی نت و مأموریت شناسایی شده و میزان تأثیر آنها تعیین گردیده است. با توجه به شرایط استانهای کشور و مصادیق عوامل و پیشران های مذکور در آنها، مدلها و فرمولهای تعریف شده در این مقاله، سوخت مورد نیاز هر یگان قابل محاسبه میباشد.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203554_41dc3b3cd8d1c8ef18afa7838efce5b6.pdf
2015-03-11
16
25
سوخت
خودروی سواری
برآورد
مصرف
یگان نظامی
مسعود
مصدق خواه
mmkh1342@yahoo.com
1
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
LEAD_AUTHOR
حسینعلی
حسن پور
hahassan@ihu.ac.ir
2
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
AUTHOR
محمد رضا
عباسی
abbasimr_96@yahoo.com
3
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه یک مدل موجودی در سیستم تولید-تولید مجدد همراه با تعیین قیمت تملک و قیمت فروش با در نظر گرفتن سطح کیفیت
مدیریت موجودی در سیستم های تولید-تولید مجدد در سالهای اخیر مورد توجه فزایندهی محققین سیستم های تولیدی قرار گرفته است. در اغلب تحقیقات موجود در ادبیات موضوع، محیط تولیدی از دو بخش اساسی تشکیل شده است. بخش اول مربوط به فرایندهای تولید، تولید مجدد و سایر گزینه های مدنظر در لجستیک معکوس می باشد و بخش دوم شامل فرایندهای جمع آوری و رتبه بندی می باشد. در اغلب تحقیقات انجام شده، یا به فرایندهای مطرح در بخش نخست پرداخته شده یا تنها بررسی مسائل مطرح در بخش دوم کانون توجه بوده است. یکی از مهمترین موضوعات بخش نخستین، تعیین قیمت فروشدر سیستم موجودی و یکی از مباحث مهم در بخش دوم، تعیین قیمت تملک محصولات برگشتی است که در این مقاله به صورت توأم مدنظر قرار گرفته است. در ابتدای این مقاله به ارائهی یک مدل موجودی با در نظر گرفتن برگشت محصولات به محیط تولیدی پرداخته شده است. سپس برای حل مدل از دو الگوریتم ژنتیک (GA) و تبرید شبیه سازی شده(SA) بهره گرفته شده است. نتایج حل مدل موجودی مطروح شده، علاوه بر تعیین مقادیر تولید و تولید مجدد، منتج به تعیین قیمت های تملک و فروش نیز خواهد شد. شایان ذکر است که در این مقاله سطح کیفیت محصولات برگشتی نیز مورد توجه در فرایند مدلسازی بوده است.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203555_80c15ffe0eace289b5fcaa63cd42d25c.pdf
2015-03-11
26
33
تولید مجدد
موجودی
قیمت تملک
قیمت فروش
الگوریتم ژنتیک و تبرید شبیه سازی شده
مسعود
صیدی
seidi.masoud@gmail.com
1
دانشگاه ایلام
LEAD_AUTHOR
[1] Pokharel, S., Mutha, A., “Perspectives in reverse logistics: a review”. Resources Conservation and Recycling, No. 53, pp. 175–182, 2009.
1
[2] Ilgin, M. A., Gupta, S. M., “Environmentally conscious manufacturing and product recovery (ECMPRO): A review of the state of the art”.Journal of Environmental Management, No. 91, pp. 563-591, 2010.
2
[3] Li, J., Gonzalez, M., Zhu, Y., “A hybrid simulation optimization method for production planning of dedicated remanufacturing”. International Journal of Production Economics, No. 117 (2), pp. 286–301, 2009.
3
[4] Behret, H., Korugan, A., “Performance analysis of a hybrid systemunder quality impact of returns”. Computers & Industrial Engineering, No. 56(2), pp. 507–520, 2009.
4
[5] Saadany, A. M. A., Jaber, M. Y., “The EOQ repair and waste disposalmodel with switching costs”. Computers & Industrial Engineering, 55(1),219–233, 2008.
5
[6] Jaber, M. Y., Rosen, M. A., “The economic order quantity repair and wastedisposal model with entropy cost”. European Journal of Operational Research, No. 188(1), pp. 109–120, 2008.
6
[7] Ahmed, M.A., Saadany, A. M. A., Jaber, M. Y., “A production/remanufacturing inventory model with price and quality dependant return rate”, Computers & Industrial Engineering, No. 58, pp. 352–362, 2010.
7
[8] Vercraene, S., Gayon, J.P., Flapper, S.D., “Coordination of manufacturing,remanufacturing and returnes acceptance in hybrid manufacturing/remanufacturing systems”. Int. J. Production Economics, No. 148, pp. 62-70, 2014.
8
[9] Fazle Baki, M., Chaouch, B.A., Abdol-Kader, W., “A heuristic solution procedure for the dynamic lot sizing problem with remanufacturing and product recovery”. Computer and Operation Research, No. 43, pp. 225-236, 2014.
9
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود بهرهبرداری از خودروهای سبک تاکتیکی نظامی
در این مقاله، چارچوبی برای بهبود بهره برداری از خودروهای سبک تاکتیکی در یک نیروی دفاعی ارائه میگردد. مدلهای بسیاری برای بهبود بهره برداری وجود دارد که با بررسی تعدادی از مدلهای موجود، مدل پیشنهادی ارائه گردید. فرآیندهای اصلی این چارچوب شامل، "انتخاب معیارها و شاخص های مربوطه و اولویت بندی آنها" میباشد. جهت گردآوری داده ها، از روش خبرگی، مصاحبه و توزیع پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری شامل کارشناسان، متخصصان و مدیران شاغل در آماد و پشتیبانی آشنا با حوزه ترابری و تحرک، میباشند. جهت تأیید معیارها، یک سری پرسشنامه بین 50 خبره توزیع شد و 44 عدد آن جمع آوری گردید که برای تعیین روایی پرسشنامه ها از فرمول لاوشه استفاده شد و با اصلاحاتی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه ها نیز با کمک نرم افزار تحلیل آماریSPSS بررسی شده و مقدار آلفای کرونباخ بزرگتر از 7/0 بهدست آمد که نشان پایایی مطلوب آن است. در این مقاله، معیارهای اصلی بهبود بهره برداری از خودروهای سبک تاکتیکی شامل، "تأمین و خرید، توزیع، ذخیره سازی، تعمیرات و نگهداری و بهره برداری"شناسایی شده و با استفاده از مدل تصمیم گیری تاپسیس4 این علتها و نیز علتهای فرعی آنها رتبه بندی گردید. در نهایت خروجی این پروژه جهت پیاده سازی به نیروی دفاعی مربوطه ارسال گردید.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203556_af01b8680d18c6ebbca0fd806ee45093.pdf
2015-03-11
34
41
بهبود بهره برداری
خودروهای سبک تاکتیکی
آماد و پشتیبانی
ترابری و تحرک
مدل تصمیمگیری تاپسیس
اردشیر
احمدی
ardeshir79@yahoo.com
1
استادیاردانشگاه جامع امام حسین(ع)
LEAD_AUTHOR
شهرام
علیاری
aliyari358@yahoo.com
2
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
AUTHOR
پیمان
بزرگی
mohammadbozorgi@chmail.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه جامع امام حسین (ع)،
LEAD_AUTHOR
]1[ وردیزاده دلداری، احمدالله، "ارائه بهبود بهرهبرداری و انواع ابزار بهبود"، 1390.
1
]2[ استاندارد بینالمللی ISO 3833 – 1977 (E)
2
]3[ شایان، حمید. احمدی، اردشیر، "ارائه مدلی جدید برای تعیین سیاستها و ابزارهای بهینه بهمنظور کاهش مصرف سوخت در شرکتهای حملونقل باری با چند نوع وسیله نقلیه و چند دپو"، تهران: دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 1391.
3
]4[ توکلی، رضا. سنائی نسب، هرمز، "شیوع و عوامل مؤثر بر حوادث رانندگی در نیروی دفاعی"، تهران: دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)، 1385.
4
]5[ غلامی، محمدرحیم، "ارائه مدل مناسب علتیابی مغایرت آماری خودروها و ماشینآلات در یک نیروی دفاعی"، تهران: دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 1392.
5
]6[ منتظری، مرتضی. فتوحی، عباس. نادرپور، اکبر. "مشخصههای رانندگی و تأثیر آنها بر میزان مصرف سوخت و آلایندههای خودروی دو رگه برقی،" تهران: دانشگاه علم و صنعت، 1388.
6
]7[ اصلانی، جواد. کاشانی، بهناز، "بررسی اقتصادی جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین دیزلی باری در ایران"، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، 1389.
7
]8[ رضوی، حمیده، "تعیین سیکل رانندگی به روش مونت کارلو بهمنظور بررسی تناسب خودرو با کاربری آن"، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، 1390.
8
[9] Park,Y.,Choi,JK.,Zhang,A., “Evaluating competitiveness of air cargo express services”,Transportation Rresearch part E 45,pp.321-334, 2009.
9
[10] “Sustainable mobility for our continent.Mid-term reviw of the European Commissions 2001 transport White Paper”, european Commissin, luxemborg, 2006.
10
[11] “Cities on the Move. A World Bank Urban Transport Strategy Review”, World Bank, Washington, 2002.
11
[12] D. Abmann, N.Sieber, “Transport in Developing Countries: Renewable energy versus Energy Reduction”,Transport Reviews,vol.25,No.6, pp719-738, 2005.
12
ORIGINAL_ARTICLE
مدلی چند هدفه برای مسئله مکان یابی – مسیریابی با زمان های سفر و تحویل فازی
در این مقاله مسئله مکان یابی مسیریابی همراه با زمان های سفر و زمان های تحویل فازی مورد مطالعه قرار گرفته و یک مدل برنامه ریزی ریاضی دو هدفه پیشنهاد می شود. هدفهای در نظر گرفته شده شامل کمینه کردن هزینه های شبکه توزیع و جمع موزون دیرکردها می باشد. هزینه های شبکه توزیع شامل هزینه های نصب دپوها و هزینه های حمل و نقل است و برای هر یک از مشتریها یک موعد تحویل فازی در نظر گرفته می شود. از آنجا که مسئله مورد نظر در زمره مسائل NP-hard قرار دارد، از دو الگوریتم ژنتیک با مرتب سازی نامغلوب3 و شبیه سازی تبرید چند هدفه برای حل بهره گرفته می شوند. برای تنظیم پارامترهای الگوریتم ها از روش تاگوچی استفاده می شود و برای مقایسه الگوریتمهای پیشنهادی تعدادی مسئله در سه مقیاس کوچک، متوسط و بزرگ تولید و حل شده استو نتایج محاسباتی نشان می دهند که الگوریتم شبیه سازی چند هدفه از کارایی بالاتری برخوردار است.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203557_75a2733492a46d508f06ffab83e050df.pdf
2015-03-11
42
61
مسئله مکان یابی مسیریابی
مکان یابی تسهیلات
برنامه ریزی فازی
تصمیم گیری چند معیاره
اسماعیل
مهدی زاده
emehdi@qiau.ac.ir
1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
LEAD_AUTHOR
سینا
کشاوری
s.keshavari@yahoo.com
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
AUTHOR
[1] Tuzun, D. & Burke, L. I. "A two-phase tabu search approach to the location routing problem". European Journal of Operational Research, Vol.116, pp. 87-99, 1999.
1
[2] Cornuejols, G., Fisher, M. L. & Nemhauser, G. L. "Exceptional Paper—Location of Bank Accounts to Optimize Float: An Analytic Study of Exact and Approximate Algorithms". Management Science, Vol.23, pp. 789-810, 1977.
2
[3] Karp, R. M."Reducibility among combinatorial problems". Springer, 1972.
3
[4] Gary, M. R. & Johnson, D. S. "Computers and Intractability: A Guide to the Theory of NP-completeness". WH Freeman and Company, New York, 1979.
4
[5] Megiddo, N. & Supowit, K. J. "On the complexity of some common geometric location problems". SIAM journal on computing, Vol.13, pp. 182-196, 1984.
5
[6] Shen, Z. "Integrated supply chain design models: a survey and future research directions". Journal of Industrial and Management Optimization, Vol.3, pp. 1, 2007.
6
[7] Prins, C., Prodhon, C. & Calvo, R. W. "Solving the capacitated location-routing problem by a GRASP complemented by a learning process and a path relinking". 4OR, Vol.4, pp. 221-238, 2006.
7
[8] Salhi, S. & Rand, G. K. "The effect of ignoring routes when locating depots". European Journal of Operational Research, Vol.39, pp. 150-156, 1989.
8
[9] Karaoglan, I., Altiparmak, F., Kara, I. & Dengiz, B. "The location-routing problem with simultaneous pickup and delivery: Formulations and a heuristic approach". Omega, Vol.40, pp. 465-477, 2012.
9
[10] Xu, Z., Xu, D. & Zhu, W. "Approximation results for a min–max location-routing problem". Discrete Applied Mathematics, Vol.160, pp. 306-320, 2012.
10
[11] Coutinho-Rodrigues, J., Tralhão, L. & Alçada-Almeida, L. "Solving a location-routing problem with a multiobjective approach: the design of urban evacuation plans". Journal of Transport Geography, Vol.22, pp. 206-218, 2012.
11
[12] Martínez-Salazar, I. A., Molina, J., Ángel-Bello, F., Gómez, T. & Caballero, R. "Solving a bi-objective Transportation Location Routing Problem by metaheuristic algorithms". European Journal of Operational Research, 2013.
12
[13] Derbel, H., Jarboui, B., Hanafi, S. & Chabchoub, H. "Genetic algorithm with iterated local search for solving a location-routing problem".Expert Systems with Applications, Vol.39, pp. 2865-2871, 2012.
13
[14] Laporte, G., Nobert, Y.,"An exact algorithm for minimizing routing and operating costs in depot location". European Journal of Operational Research 6, 224–226, 1981.
14
[15] Chan, Y., Carter, W.B., Burnes, M.D., "A multiple-depot, multiple-vehicle, location-routing problem with stochasticallyprocessed demands". Computers and Operations Research 28,803–826, 2001.
15
[16] Liu, S.C., Lee, S.B., "A two-phase heuristic method for the multi-depot location routing problem taking inventory control decisions into considerations". International Journal of advanced Manufacturing Technology 22, 941–950, 2003.
16
[17] Albareda-Sambola, M., Ferna´ndez, E., Laporte, G.,"Heuristic and lower bound for a stochastic location-routing problem". European Journal of Operational Research 179, 940-955, 2007.
17
[18] Zarandi, M. H. F., Hemmati, A. & Davari, S. "The multi-depot capacitated location-routing problem with fuzzy travel times". Expert Systems with Applications, Vol.38, pp. 10075-10084, 2011.
18
[19] Contardo, C., Hemmelmayr, V. & Crainic, T. G. "Lower and upper bounds for the two-echelon capacitated location-routing problem" Computers & Operations Research, Vol.39, pp. 3185-3199, 2012.
19
[20] Mehrjerdi, Y. Z. & Nadizadeh, A. "Using greedy clustering method to solve capacitated location-routing problem with fuzzy demands". European Journal of Operational Research, 2013.
20
[21] Ghaffari-Nasab, N., Ahari, S. G. & Ghazanfari, M. "A hybrid simulated annealing based heuristic for solving the location-routing problem with fuzzy demands". Scientia Iranica, 2013.
21
[22] Deb, K., Pratap, A., Agarwal, S. & Meyarivan, T. "A fast and elitist multiobjective genetic algorithm: NSGA-II, 2002.
22
[23] Sivanandam, S. & Deepa, S. "Introduction to genetic algorithms". Springer, New York, 2008.
23
[24] Kirkpatrick, S., Jr., D. G. & Vecchi, M. P. "Optimization by simmulated annealing' Science". Vol.220, pp. 671-680, 1983.
24
[25] Albareda-Sambola, M., Dıaz, J.A., Fernandez, E.,"Acompact model and tight bounds for a combined locationroutingproblem". Computers and Operations Research 32,407–428, 2005.
25
[26] Jafari, A., Golozari, F., "Application of Ranking Function to Solve Fuzzy Location-Routing Problem with L-R fuzzy Numbers". 2nd IEEE International Conference on Information and Financial Engineering (ICIFE), 351 – 355, 2010.
26
[27] Kumar, R. & Singh, P."Pareto evolutionary algorithm hybridized with local search for biobjective tsp". Hybrid Evolutionary Algorithms. Springer, 2007.
27
[28] Nguyen, V.-P., Prins, C. & Prodhon, C. "A multi-start iterated local search with tabu list and path relinking for the two-echelon location-routing problem".Engineering Applications of Artificial Intelligence, Vol.25, pp. 56-71, 2012-a.
28
[29] Nguyen, V.-P., Prins, C. & Prodhon, C. "Solving the two-echelon location routing problem by a GRASP reinforced by a learning process and path relinking". European Journal of Operational Research, Vol.216, pp. 113-126, 2012-b.
29
[30] Srinivas, N. & Deb, K. "Muiltiobjective optimization using nondominated sorting in genetic algorithms". Evolutionary Computation, Vol.2, pp. 221-248, 1994.
30
[31] Zarandi, M. H. F., Hemmati, A., Davari, S. & Burhan Turksen, I. "Capacitated location-routing problem with time windows under uncertainty". Knowledge-Based Systems, 2012
31
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت تأمینکنندگان شرکت های پخش مواد غذایی
در سالهای اخیر، تولیدکنندگان در دستیابی به مزیت رقابتی، به نقش تأمین کنندگان پی برده اند و در واقع می توان بیان کرد که باید تأمین کنندگان و خریداران با یکدیگر همکاری داشته و فعالیت هایشان را با هم هماهنگ کنند. هدف این مقاله، ارائه روشی مناسب به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت تأمینکنندگان شرکت های پخش مواد غذایی است. به منظور دستیابی به نتایج مورد انتظار، ابتدا عوامل مؤثر بر رضایت مندی تأمین کنندگان، از ادبیات موضوع و با نظر خبرگان صنعت استخراج گردیده است. سپس ضمن ارائه مدل اولیه، فرضیات مرتبط شکل گرفته است. بر این اساس پرسشنامه ای طراحی شده و بعد از تکمیل آنها به کمک روش حداقل مربعات جزئی (PLS)، فرضیات مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیلها نشانگر این موضوع هستند که عوامل اعتماد، ارتباطات متقابل و سیاست های پرداخت شرکت های پخش، اهمیت قابل توجه ای بر رضایت تأمین کننده آنها دارند و عوامل سیاست های خرید شرکت پخش و نحوه مدیریت اختلافات از طریق متغیر واسطه ارتباطات متقابل، تأثیری غیرمستقیم بر رضایت تأمین کننده این شرکت ها دارد. یک شرکت پخش مواد غذایی با استفاده از نتایج این تحقیق می تواند همکاری بهتری با تأمین کنندگان خود داشته و با استفاده از توانایی های تأمین کنندگان خود از مزیت رقابتی خوبی برخوردار باشد.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203558_924999ee7986481a0217ca4fefccacba.pdf
2015-03-11
62
69
رضایت تأمینکنندگان
روابط خریدار و تأمینکننده
مدل سازی معادلات ساختاری
حداقل مربعات جزئی
محمد حسین
ابویی
mhabooie@yazd.ac.ir
1
دانشگاه یزد
LEAD_AUTHOR
محمد صابر
فلاح نژاد
fallahnezhad@yazd.ac.ir
2
دانشگاه یزد
AUTHOR
فرشید
موبد
fmoobed@stu.yazd.ac.ir
3
دانشگاه یزد
AUTHOR
[1] Johnston, R. and P.R. Lawrence, "Beyond vertical integration–the rise of the value-adding partnership". Thompson, G. (et al.)(Eds.), Markets, hierarchies and networks, The Coordination of Social Life, Sage, London, 1991: p. 193-202
1
[2] Essig, M. and M. Amann, "Supplier satisfaction: Conceptual basics and explorative findings". Journal of Purchasing and Supply Management, 2009. 15(2): p. 103-113
2
[3] Benton, W. and M. Maloni, "The influence of power driven buyer/seller relationships on supply chain satisfaction". Journal of Operations Management, 2005. 23(1): p. 1-22
3
[4] Steinle, C. and H. Schiele, "Limits to global sourcing?: Strategic consequences of dependency on international suppliers: Cluster theory, resource-based view and case studies". Journal of Purchasing and Supply Management, 2008. 14(1): p. 3-14
4
[5] Leenders, M.R, "Purchasing and supply management: with 50 supply chain cases." ed. t. ed. 2006, Boston: McGraw-Hill, Boston
5
[6] Wong, A, "Integrating supplier satisfaction with customer satisfaction". Total Quality Management, 2000. 11(4-6): p. 427-432
6
[7] Maunu, S, "Supplier satisfaction: the concept and measurement system".oulu: University press, 2003.
7
[8] Meena, P.L. and S. Sarmah, "Development of a supplier satisfaction index model". Industrial Management&Data Systems, 2012. 112(8): p. 1236-1254
8
[9] Schiele, H., R. Calvi, and M. Gibbert, "Customer attractiveness, supplier satisfaction and preferred customer status: Introduction, definitions and an overarching framework". Industrial Marketing Management, p. 1178-85.
9
[10] Ju, B., L.-f. Xi, and X.-j. Zhou, "Balancing procurement cost reduction and supplier satisfaction with genetic algorithm. in Computer Science and Information Technology", 2009. ICCSIT 2009. 2nd IEEE International Conference on. IEEE.
10
[11] Mohanty, M.K. and P. Gahan, "Small Scale Supplier Satisfaction: An Explorative Finding from Indian Manufacturing Industry". School of Doctoral Studies European Union Journal, 2011
11
[12] Ghijsen, P.W.T., J. Semeijn, and S. Ernstson, "Supplier satisfaction and commitment: The role of influence strategies and supplier development". Journal of Purchasing and Supply Management, 2010. 16(1): p. 17-26
12
[13] Baxter, R., "How can business buyers attract sellers' resources?: Empirical evidence for preferred customer treatment from suppliers". Industrial Marketing Management, 2012. 41(8): p. 1249-1258
13
[14] Lee, H.L. and C. Billington, "Managing supply chain inventory: pitfalls and opportunities". Sloan management review, 1992. 33(3
14
[15] Cannon, J.P., et al, "Building long-term orientation in buyer–supplier relationships: the moderating role of culture". Journal of Operations Management, 2010. 28(6): p. 506-21.
15
[16] Donath, R, "Have you hugged supplier today?", Marketing news, 1991. 11: p. 4
16
[17] Plank, R.E., S.J. Newell, and D.A. Reid, "Organizational buyers and conflict: The impact of conflict on ongoing and new purchasing situations". Journal of Purchasing and Supply Management, 2006. 12(1): p. 2-13.
17
[18] Hsu, S.-H., W.-H. Chen, and M.-J. Hsieh, "Robustness testing of PLS, LISREL, EQS and ANN-based SEM for measuring customer satisfaction". Total Quality Management & Business Excellence, 2006. 17(3): p. 355-372
18
[19] Hulland, J, "Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: a review of four recent studies". Strategic management journal, 1999. 20(2): p. 195-204.
19
[20] Cronbach, L.J, "Coefficient alpha and the internal structure of tests". psychometrika, 1951. 16(3): p. 297-334.
20
[21] Nunally, J.C. and I.H. Bernstein, "Psychometric theory", 1978, New York: McGraw-Hill.
21
[22] Fornell, C. and D.F. Larcker, "Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error". Journal of marketing research, 1981: p. 39-50.
22
[23] Chin, W.W, "The partial least squares approach to structuralequation modeling". Modern methods for business research, 1998. 295(2): p. 295-336.
23
[24] Wetzels, M., G. Odekerken-Schroder, and C. Van Oppen, "Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: guidelines and empirical illustration". Management Information Systems Quarterly, 2009. 33(1): p. 11.
24
ORIGINAL_ARTICLE
مدلی برای قابلیت ردیابی و شناسایی اقلام در زنجیره تأمین
به توانایی یک سیستم در ارائه گزارش از وضعیت جاری یا سوابق محصولات قابلیت ردیابی اطلاق می شود. در سیستم های تولیدی، قابلیت ردیابی به رهگیری یک محصول یا انباشته ای4 از آن در چرخه عمر و گردش اشاره دارد. قابلیت ردیابی در تولید یک موضوع عمومی و مستقل از نوع محصول و فرآیند تولید است. ضرورت شناسایی محصولات و دستیابی به اطلاعات آنها به منظور شناخت محصولات سالم و با کیفیت و مراجع عرضه کننده و تشخیص آنها از محصولات بی کیفیت و تقلبی باعث شده که امروزه قابلیت ردیابی بهعنوان یک الزام از سوی دولتها و مشتریان اکثر محصولات پذیرفته شود. این قابلیت، رکن اساسی سیستمهای کیفیت است. این مقاله به تشریح ضرورت قابلیت ردیابی اقلام در زنجیره تأمین، مزایا و کارکردها، انواع و شیوه های ردیابی محصولات، مدل های مختلف رهگیری و بالاخره داده های مورد نیاز برای رهگیری می پردازد.علاوه بر آن، یک مدل مفهومی جامع جهت توسعه و پیادهسازی سیستمهای ردیابی در سطح زنجیره تأمین ارائه می دهد که فارغ از ابعاد زنجیره تأمین، دامنه تعریف آن، تنوع محصولات و فرآیندهای تولیدی مربوط بتواند پشتیبانی لازم را از طرحهای فراخوان محصولات تولیدی به عمل آورد. این مدل امکان مدیریت پیشگیرانه و مؤثر مواد و فرآیندهای تولیدی را فراهم می آورد. همچنین بهینهسازی مدیریت زنجیره تأمین و راهکارهای ارائه شده در این زمینه را پشتیبانی می کند، در ضمن به تغذیه اطلاعاتی سایر سیستمهای زنجیره تأمین پرداخته و تعاملات بین چند زنجیره تأمین را پوشش می دهد. روش پژوهش بهکار گرفته شده مبتنی برتفکر بر مدل های رهگیری استاندارد بینالمللی، نظرات مدیران عملیاتی و توسعه دهندگان سیستمهای اطلاعاتی است و در پی ارائه تصویری کامل از یک سیستم ردیابی در سطح زنجیره تأمین بهصورت مجتمع و یکپارچه می باشد.
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203559_ea1da96ea7e0bc6b82cf8ee9c8ed6ba7.pdf
2015-03-11
70
83
زنجیره تأمین
شناسایی و قابلیت ردیابی
GS1- ISO 21849
شناسه داده
علی
عباسی رائی
abbasiali60@gmail.com
1
دانشگاه کردستان
LEAD_AUTHOR
همت مراد
قلندری
hematgh@gmail.com
2
دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
عیسی
نخعی کمالآبادی
nakhai.isa@gmail.com
3
دانشگاه کردستان
AUTHOR
[3] Sindau, R., Lumran, k."the uses of automatic data capture systems in inventory management". Int. j. Production Economics, 59, 159-167, 2008.
1
[4] Manthou, V. "Bar-code Technology for Inventory and Marketing Management system: A model for its Development and Implemention". Int. j. Production Economics, 71, 157-164, 2005.
2
[5] Fleisch, E., Tellkamp, C. "Inventory inaccuracy and supply chain performance: a simulation study of retial supply chain". Int. j. Production Economics, 95(3), 373-385, 2009.
3
[6] Yao, A. C., Carlson, J.G. "The impact of real-time data communication on inventory management". Int. j. Production Economics, 59, 213-219, 2003.
4
[7] Beulens, A.J.M., Broens, D., folstar, P., Itofstede, G.J. " Food safety and transparency in food chains and networks relationships and challenges". food control, (16), 481-486, 2008.
5
[8] Wu, N.C., Nystrom, M.A., Lin, T.R., Yu, H.C. "Challenges to global RFID aoption. Technovation", 26(12), 1317-1323, 2009.
6
[9] Yagi, J., Arai,E., Arai, T. "Parts and packets unification radio frequency identification aoolication for construction automation in construction" .15(6), 777-784, 2008.
7
[10] Risku-Ala, T., Karkkainrn, M. "Material delivery problems in construction projects: a possible solution". Int. j. Production Economics, 104(1),, 19-29, 2009.
8
[11] Verbeke, W., Wand, R.W. "consumer interest in information cues denoting qulity, traceability and origin: an application of ordered probit models to beef labels". food qulity and performance, 17(16), 453-467, 2010.
9
[12] Bertolini, M., Bevilacqua, M., Massini, R. "fmeca Approch to product traceability in the food industry", food control, 17(2), 137-145, 2010.
10
[13] Jansen- vallers, M.H., Vandrop, C.A., Beulens, A.J.M. "Managing traceability information in manufacture".internationaljornal of information management, 23, 395-413, 2006.
11
[14] APICS, "APICS Dictionary". In. j and J.H.Blackstone jr. (eds.),". the educational society for resource management (9thed.). USA, 2003.
12
[15] Verdenius, f. "using traceability systwm to optimize business performance. Improving traceability in food processing and distribution".chapter2, 26-51.Woodhead publishing, Cambridge. England and CRC press, 2006.
13
[16] GS1 Standards Document Business Process and System Requirements for Full Supply Chain Traceability GS1 Global Traceability Standard Issue 1.2.2, Mar-2010.
14
[17] BS ISO 21849:2006, "Aircraft and space -Industrial data –Product identification and traceability"
15
ORIGINAL_ARTICLE
معـرفی کتـابهای لجستیکی چـاپ شـده در مـرکز مطـالعات و پژوهـش های لـجستیکی در سال 1394
در این قسمت دو کتاب فناوری تولید جیره ها و تغذیه نیروهای نظامی و بازیافت مواد پرانرژی (غیرنظامی سازی سامانه های مهماتی) که در سال 1394 توسط مرکز مطـالعات و پژوهـش های لـجستیکی به چاپ رسیده، معرفی شده است
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203552_3b92eb7b3bd20969f9fa1b564d3c8b16.pdf
2015-05-22
معرفی کتاب
بهزاد
مرادی ساران
moradisaran@yahoo.com
1
دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR