دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
1
2
2000
01
21
جایگاه حمل و نقل در برنامة سوم توسعه
FA
سید مهدی
کلانتریان
iii@yahoo.com
اشاره قسمت اعظم سرمایههای کشور در بخش حمل و نقل جذب میگردد و بخش قابل توجهی از سرمایههای کشور نیز توسط سیستمهای حمل و نقل جابهجا میشود. مدیران برای دستیابی به اهداف خود، موضوع برنامه ریزی در حمل و نقل را با دقت زیاد دنبال میکنند چرا که بدون برنامه ریزی، فعالیتهای مدیران به اهداف مورد نظر منتج نخواهد شد. در این مقاله سعی شده است ضمن تعریف برنامه ریزی، به تبیین دقیق اهداف برنامه ریزان در بخش حمل و نقل اشاره گردد و در ادامه، ضمن معرفی برنامة سوم توسعة کشور در بخش حمل و نقل، مسائل مطرح در آن نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. مقدمه با توجه به اهمیت موضوع برنامهریزی، ابتدا تعریفی از برنامهریزی و فازهای آن ارائه میشود سپس ضمن تبیین اهداف برنامهریزی، اعتبارات تخصیصی به صنعت حمل و نقل در برنامههای پنجاه سال گذشته کشور بررسی و نقاط قوت و ضعف برنامه سوم از دیدگاه نگارنده بیان میشود.
حمل و نقل
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203466.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203466_f89df6934995e7ffd40a36cae8864396.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
1
2
2000
01
21
مقدمه ای بر سازماندهی دوایر خرید
FA
علی اصغر
همدانی
iii@yahoo.com
کارکنان دوایر خرید و تدارکات، با تمامی کارکنان دوایر داخل سازمان و نیز با بسیاری از افراد خارج از سازمان در ارتباط میباشند. آنها در نقش نمایندگی سازمان، باید در عین رعایت اخلاق و حسن ارتباط با فروشندگان، سیاستهای سازمان خودی را بخوبی درک نموده و دانش فنی لازم را دارا باشند. در عین حال، آنها ارتباطاتی با عرضه کنندگان برقرار میکنند و آنها را وادار به تهیه سفارشات در اولین فرصت و ارسال آن در مرحله بعدی مینمایند. گزینش و استخدام کارکنان دایرة خرید ممکن است از طریق جابهجایی کارکنان در داخل سازمان و یا از طریق درج آگهی تبلیغاتی باشد. آموزش ضمن خدمت در بهبود عملکرد سازمان نقش بسزایی دارد. آنچه در این مقاله مطرح میگردد، شناسایی کارها، پستها و شرایط لازم برای احراز و تصدی وظایف خرید در سازمانهاست.
تأمین و خرید
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203467.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203467_80e823ef627fa4f7beeb09ed083a5bcf.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
1
2
2000
01
21
بررسی رشته های علوم لجستیک در جهان
FA
مسعود
مصدقخواه
iii@yahoo.com
سیّد محمّدرضا
امام
ii@yahoo.com
در شماره قبل این گزارش، کلیاتی در مورد دانشگاهها و دورههای مربوط به بخش نگهداری و تعمیرات در سطح جهان بیان شد و در این شماره، کارکرد آماد مورد بررسی قرار میگیرد. و دانشگاهها و مراکز آموزشی که در این کارکرد به برگزاری آموزش مبادرت میورزند معرفی میگردند.
آموزش
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203468.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203468_26d26f9c1af63a0bcad563fdfb6ebc35.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
1
2
2000
03
17
لجستیک در سازمان (قسمت دوم)
8
13
FA
در شماره قبل این مقاله ویژگیها و مفاهیم مختلف حاکم بر سازمانها از جمله، طبقه بندی سازمان، نگرش سیستمی به آن و مفهوم لجستیک و نقش و جایگاه آن در سازمان بیان شد. در این شماره به چرخه عمر سازمان، محصولات آن و نقش لجستیک در این چرخه های عمر پرداخته می شود و در ادامه نقش لجستیک در سازمانهای نظامی و غیر نظامی و نقاط اشتراک و اختلاف آن دو مورد بررسی قرار می گیرد
.....................
https://scmj.ihu.ac.ir/article_205392.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_205392_62b7ad6060aad56922a02036ef04044d.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
1
2
2000
03
20
مدیریت کیفیت جامع
14
19
FA
در شماره صفر فصلنامه، فلسفه و ضرورت بررسی کنترل کیفیت به عنوان پیش نیاز بحث مدیریت کیفیت جامع مطرح گردید و تعاریف، مفاهیم، اصول و روشهای کنترل کیفیت مورد بحث قرار گرفت. هدف از بحث کنترل کیفیت در شماره صفر آشنایی خوانندگان با مدیریت کیفیت بود. که همراه آن، پیشینه تاریخی و روشهای کنترل کیفیت و بخشی از ابزارها و سیستمهای اندازه گیری و چگونگی کشف میزان موفقیت در مدیریت کیفیت مورد بحث قرار گرفت. در این شماره که به مدیریت کیفیت جامع و سراسری اختصاص دارد، بعد از تعریف مدیریت کیفیت جامع و تشریح کیفیت تولید سراسری، نقش کیفیت جامع در موفقیت سازمانها، چگونگی بهبود کیفیت جامع و نحوه کنترل آن و بهبود کیفیت جامع از نظر ادوارد دومین و نیز فرآیند کنترلی کیفیت، تشریح می شود.
..............
https://scmj.ihu.ac.ir/article_205389.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_205389_92c644b71ba35165eda1abae6fc82ede.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
1
2
2000
03
17
سازمانهای یادگیرنده، ضرورت حال و آینده
22
26
FA
سازمانها به دنبال تغییرات محیطی در جهت پاسخگویی به آن رویکردهای مختلفی را بر می گزیند. شناخت پارادیم حاکم بر عملکرد سازمانهای موفق امروزی در تغییر و تحول سازمان برای دیگر سازمانها می تواند راهگشا باشد. در این مقاله سه پارادایم مدیریت کیفیت جامع، یعنی پارادایم سازمانهای یادگیرنده و پارادایم سازمانهای کلاس جهانی مورد بررسی قرار گرفته است که از این میان عمده تأکید بر سازمانهای یادگیرنده، به عنوان ضرورتی جهت تحول سازمانها در حال و آینده تلقی شده و ویژگیهای این سازمانها، انواع یادگیری سازمانی و رویکرد سیستمی به یادگیری سازمانی به تفصیل توضیح داده شده است و در نهایت به طور اشاره به ویژگیهای سازمان جهانی که شامل ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده با مدیریت کیفیت جامع می باشد پرداخته شده است.
..................
https://scmj.ihu.ac.ir/article_205390.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_205390_9262810bc727ccce16bcfcf23c339eba.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
1
2
2000
03
17
جایگاه حمل و نقل در برنامه سوم توسعه
32
39
FA
قسمت اعظم سرمایههای کشور در بخش حمل و نقل جذب میگردد و بخش قابل توجهی از سرمایههای کشور نیز توسط سیستمهای حمل و نقل جابهجا میشود. مدیران برای دستیابی به اهداف خود، موضوع برنامه ریزی در حمل و نقل را با دقت زیاد دنبال میکنند چرا که بدون برنامه ریزی، فعالیتهای مدیران به اهداف مورد نظر منتج نخواهد شد.
در این مقاله سعی شده است ضمن تعریف برنامه ریزی، به تبیین دقیق اهداف برنامه ریزان در بخش حمل و نقل اشاره گردد و در ادامه، ضمن معرفی برنامة سوم توسعة کشور در بخش حمل و نقل، مسائل مطرح در آن نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.
.........
https://scmj.ihu.ac.ir/article_205387.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_205387_88e2b55b6a3be5bdb7a567cc78a4323a.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
1
2
2000
03
17
مروری بر مفاهیم مدیریت لجستیک بازرگانی
40
45
FA
در سیستمهای بازرگانی امروزی مدیریت لجستیک به عنوان شاخه ای از علوم مرتبط با مدیریت در کنار سایر رشته های مدیریت، نظیر بازرگانی، مالی و تولید، اهمیت و جایگاه ویدای یافته است. در گذشته، کاربرد اصلی این رشته در علوم نظامی بوده ولی با توجه به کاربردهای ویژه آن، بتدریج در قسمتهای غیر نظامی نیز از ابزارهای آن استفاده شده است. اکثر تکنیکهای این رشته، در سازمانهای تولیدی - بازرگانی، کاربرد داشته ولی بسیاری از روشهای آن در سازمانهای خدماتی نیز قابل استفاده است.<br />با توجه به اهمیت و کاربرد مدیریت لجستیک در سازمانهای بازرگانی امروزی ، در این مقاله، مفاهیم اساسی مدیریت لجستیک بازرگانی، تعاریف مختلف لجستیک، اهمیت و هدفهای آن ارائه شده که در ادامه، فعالیتهای اساسی و اجزاء مدیریت لجستیک و ارتباط لجستیک با سایر فعالیتهای سازمانهای بازرگانی مورد بحث قرار می گیرد.
................
https://scmj.ihu.ac.ir/article_205391.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_205391_931d4822ede4ce42f5d8c21646be051f.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
1
2
2000
03
17
سیستم مدیریت اطلاعات پایه لجستیک (سماپل): مدیریت اطلاعات و اهمیت آن
46
51
FA
پس از بررسی مفاهیم اساسی اطلاعات و مطالعه وجوه افتراق بین سیستمهای مدیریت اطلاعات و سیستمهای اطلاعات مدیریت در قسمت قبل، در این قسمت سعی شده تا موضوع اطلاعات و جوانب آن که پایه اساسی نظامهای حاکم بر سازمانهاست مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. سیر پیشرفت و اهمیت اطلاعات در چارچوب فضاهای کاری از جمله مواردی هستند که باید به شکلی اصولی و نظام را بررسی کردند. تاریخچه علم اطلاعات و تسهیلات مکانیزه کسب، پردازش و انتقال اطلاعات در این قسمت تشریح می شود. این مطالب به دلیل موضوعیت، به عنوان مفاهیم پیش نیاز در یک قابلیتهای تسهیلات سیستم مدیریت اطلاعات پایه لجستیک (سما پل) فرض می گردنا.
................
https://scmj.ihu.ac.ir/article_205388.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_205388_4e12ec5aeb205763bd180eded63b363a.pdf