دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
13
33
2011
11
22
رویکرد مدیریت کیفی نگهداری و تعمیرات (MQM)
FA
سعید
رمضانی
0000-0003-0196-6715
مرکز مطالعات و پژوهش های لجستیکی
ramezani.sr@gmail.com
علی اکبر
برزگر
کارشناس نگهداری و تعمیرات، شرکت لامپ پارس شهاب
a_barzegar1@yahoo.com
تحقیقات انجام شده در طی چهل سال گذشته، در زمینه نگهداری و تعمیرات، این حقیقت را آشکار نموده است که بسیاری از تجهیزات و ماشین آلات (در برخی از صنایع تا 50 درصد موارد)، بعد از انجام تعمیرات مجددا دچار خرابی اضطراری از همان نواحی تعمیر شده میگردند. یافته جالب در این زمینه آنست که برخی از این موارد، مربوط به فعالیتهای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه میباشد. نتایج بررسیها در زمینه علل بروز اینگونه از خرابیها، وجود خطای انسانی را در بسیاری از این موارد، مشخص نموده است. البته در برخی از موارد نیز، به نقص در طراحی ماشین (قابلیت تعمیرپذیری پایین)، و کیفیت نامناسب قطعات مصرفی به عنوان عامل بروز خرابیهای زود هنگام، اشاره گردیده است. با توجه به اینکه در بسیاری از فعالیتهای نگهداری و تعمیرات، امکان بروز خطای انسانی بهصورت بالقوه وجود دارد، بنابراین نیاز است تا تدابیری، در راستای اجتناب از بروز اینگونه خطاها اتخاذ گردد. سیستم مدیریت کیفی نگهداری و تعمیرات، برپایه دوازده اصل بنا گردیده و با استفاده از ابزارهای فردی، تیمی و سازمانی از بروز خطای انسانی در فعالیتهای نگهداری و تعمیرات پیشگیری مینماید.
مدیریت کیفی نگهداری و تعمیرات (MQM),مدیریت کیفی نگهداری و تعمیرات (MQM)3,آنالیز خطای انسانی (HEA),آنالیز خطای انسانی (HEA)4,نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM),نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM) 5,بهینهسازی نت پیشگیرانه (PMO),بهینهسازی نت پیشگیرانه (PMO) 6,نگهداری و تعمیرات,نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شرایط (CBM),مبتنی بر شرایط (CBM)
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203408.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203408_5fff1d0d55ceed78fadb36940ddf30b1.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
13
33
2011
11
22
برنامهریزی پویا جهت انتخاب تأمینکننده و تعیین میزان سفارش
FA
محمد مهدی
مقری
دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران
muqri.mu@gmail.com
میربهادر قلی
آریانژاد
دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران
mirarya@iust.ac.ir
ابراهیم
تیموری
0000-0003-3083-1609
دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران
teimoury@iust.ac.ir
حمیدرضا
قاضی مقدم
دانشکده مهندسی راهآهن دانشگاه علم و صنعت ایران
h.moghaddam@gmail.com
در این مقاله مسئله انتخاب تأمینکننده و تعیین مقدار سفارش تخصیص داده شده، به هر تأمینکننده به صورت همزمان در برنامهریزی چند دورهای بررسی شده است. زنجیره تأمین در نظر گرفته شده، از چند شرکت تأمینکننده و یک شرکت تولید کننده تشکیل شده، که تولید کننده مایل است جهت تهیه یک کالا از بین تأمینکنندههای حائز شرایط، تأمینکننده و مقدار سفارش بهینه در هر دورهی زمانی را مشخص کند. هر تأمینکننده قیمت متفاوتی برای کالا پیشنهاد میکند و هزینه ثابت سفارشدهی نیز برای هر یک متفاوت میباشد. نیاز تولید کننده به کالا در هر دوره، متفاوت و معلوم فرض شده و هزینه انبارداری نیز در نظر گرفته شده است. ما برای این مسئله، یک مدل ریاضی ارائه کرده و یک روش برنامهریزی پویای پیشرو جهت حل بهینه و دقیق آن پیشنهاد دادهایم. در نهایت یک مثال عددی ذکر شده و نتایج محاسبات کامپیوتری با روش جستجوی شمارشی شاخه و کران مقایسه شده است. که نشاندهنده کارایی بسیار بالاتر الگوریتم ارائه شده میباشد.
زنجیره تأمین,انتخاب تأمینکننده,اندازه دسته سفارش
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203409.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203409_5dc272c63d1a18442e7d65da8bb912b5.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
13
33
2011
11
22
بهسازی چرخه عمر سازمانی مهمات در طی پروفایل محیطی
FA
حسن
صراف جوشقانی
مرکز مطالعات و پژوهشهای لجستیکی دانشگاه جامع امام حسین (ع)
hasarraf@yahoo.com
احمد
بیطرف
دانشگاه تهران
ahmadbitaraf@yahoo.com
هادی
دمیرچی
معاونت آماد و پشتیبانی سپاه
damichi_hadi@yahoo.com
اهمیت دوره عمر محصولات و تعیین راهکارهای لازم، جهت بهینهسازی عمر بر کسی پوشیده نیست. از این روی سازمان آماد و پشتیبانی در نیروهای مسلح به عنوان متولی چرخه تجهیز و توسعه استانداردهای لازم، در سالهای اخیر توجه ویژهای را به عمر و دوامپذیری محصولات و اقلام موجود در نیروها معطوف داشته است. از سوی دیگر، یکی از اقلامی که نقش به سزایی در سازمانهای نظامی ایفا مینماید، مهمات است. موفقیت یگانهای نظامی در مأموریتهای محوله به میزان زیادی به عملکرد مهمات مصرفی بستگی دارد، این موضوع باعث شده تا چنین سازمانهایی، حجم وسیعی از منابع مالی و پژوهشی خود را بدین مهم اختصاص دهند. طبق تحقیقات صورت گرفته، عملکرد مناسب مهمات در هنگام مصرف به عوامل متعددی از قبیل طراحی مهمات، فرآیندها و پروسههای تولیدی، مواد اولیه و ... بستگی دارد که یکی از این عوامل تأثیر شرایط محیطی در دوره عمر مهمات در بازه زمانی تولید تا مصرف میباشد. در نوشتار حاضر با معرفی مؤلفهها و مراحل پروفایل محیطی مهمات (در جابهجایی و حمل و نقل، ذخیرهسازی و بهکارگیری)، رویکردهای لازم برای بهینهسازی پروفایل محیطی و چرخه عمر سازمانی این اقلام مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه با استفاده از توزیعهای آماری بروز عیوب در طی عمر اقلام مهماتی با پروفایل محیطی استاندارد پرداخته شده است که نتیجه آن ارایه منحنی توزیع آماری بروز عیوب مهمات بعد از تحویلگیری تا مصرف میباشد. در پایان تلاش شده تا با تعریف مجدد و بهکارگیری رویکردهای مدیریت زمان در سطوح مختلف (مرحله جا افتادگی، مرحله عمر طبیعی و مرحله فرسایش) و همچنین طراحی آزمایشات مورد نیاز طی مراحل مختلف عمر، امکان بهبود مصرف و ذخیرهسازی مهمات به نحو مؤثری فراهم شود.
مهمات,چرخه عمر,پروفایل محیطی
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203410.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203410_4806c01377f82171534e81370654f6d3.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
13
33
2011
11
22
طراحی الگوی تصمیم گیری بر اساس MODM جهت برون سپاری عملیات نگهداری و تعمیرات
FA
کامران
شهانقی
دانشگاه علم و صنعت ایران
shahanaghi@iust.ac.ir
سازمانها دریافتهاند که شرط انعطاف در برابر تغییرات و بحرانها و همچنین رسیدن به چابکی، برونسپاری عملیات غیرکلیدی2 سازمان است و با تمرکز بیشتر بر روی مزیتهای رقابتی سازمان خود، منافع بیشتری کسب میکنند. از طرف دیگر نگهداری و تعمیرات یکی از فعالیتهای اصلی در سازمانهای لجستیکی محسوب میشود. حال سؤال اصلی که در این مقاله به آن پاسخ میدهیم این است که چه فعالیتهایی و در چه زمانی برونسپاری شوند، برای سازمان منفعت بیشتری ایجاد میکند. در این مقاله با وارد کردن مفهوم موقعیت سنی سیستمها و تجهیزات، عامل زمان را در فرآیند تصمیمگیری برونسپاری دخالت میدهیم و اثر تغییرات احتمالی آینده را در تصمیم امروز لحاظ میکنیم.
برون سپاری,نگهداری و تعمیرات,تصمیم گیری چندهدفه
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203411.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203411_8c9123491a3d2b802246be1a7e24d833.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
13
33
2011
11
22
دگرگونی سازمان های لجستیکی با پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی یکپارچه
FA
علی
کریمی
دانشـگاه جامـع امام حـسین(ع)
akarimi80@yahoo.cam
در شروع هزاره سوم، فناوری اطلاعات بهعنوان عمدهترین تحول و توسعه در جهان مطرح شده است و دستاوردهای ناشی از آن نیز به گونهای با زندگی و کسب و کار مردم عجین شده است و کاربردهای متنوع فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی در حوزههای مختلف کسب وکار، بر کسی پوشیده نیست. امروزه میزان حضور و بهکارگیری این فناوری در کشورها بهعنوان معیار سنجش توان علمی و قدرت کشورها برای تولید، توزیع و استفاده از دانش ارزیابی میشود. بیتردید در حوزه دفاعی، مدیریت بهینه لجستیک یکی از حیاتیترین فعالیتهای این بخش محسوب میشود و بهکارگیری قابلیتهای فناوری اطلاعات در کارکردهای مختلف لجستیکی از قبیل حمل و نقل، انبارداری، نگهداری و تعمیرات، کنترل موجودی، مدیریت سفارشات، خرید، منابع انسانی، مدیریت مالی و غیره از اهمیت ویژهای برخوردار است. حجم سیستمها و ابعاد پیچیدگی آنها هر روز در حال گسترش است و برای تصمیمگیری و هدایت صحیح امور، ارزش و اهمیت سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی توانمند، بیش از پیش روشنتر میگردد. تاکید اصلی این مقاله روی نقش برجسته سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه با محوریت سیستمهای برنامهریزی منابع سازمانی (ERP)2 و سایر فناوریهای مرتبط است تا بستر مناسب برای دگرگونی و توسعۀ سازمانها در حوزه فعالیتهای لجستیکی فراهم گردد.
سیستم های اطلاعاتی یکپارچه,سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی,لجستیک یکپارچه,سیستم های اطلاعاتی (IS),فناوری اطلاعات (IT)
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203412.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203412_80126d463153992a33bbdedb06ee2877.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
13
33
2011
11
22
مدیریت زمان در زنجیرههای تأمین مبتنی بر سکو
FA
مهدی
فتح اله
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و رئیس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
fath@iust.ac.ir
فاطمه
ملکی
دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران
maleki_314@yahoo.com
این مقاله با توجه به توسعه کسب و کارهای مبتنی بر شبکه و نیز ضرورت بهرهگیری از رویکرد سکوی مشترک جهت حفظ و توسعه مزیتهای رقابتی پایدار، نسبت به توسعه مفهوم جدید زنجیرههای تأمین مبتنی بر سکو ارائه شده است. از جانب دیگر با توجه به اهمیت عامل زمان بهعنوان یکی از معیارهای اصلی موفقیت در زنجیره تأمین، سعی شده نسبت به شناسایی و بررسی مؤلفههای تاثیرگذار بر چرخه زمان اقدام شود و نحوه مدیریت آن با بهرهگیری از راهبردها و رویکردهای سکوی مشترک، مطرح گردد. برای این منظور پس از بررسی مستندات علمی و موردکاوی صنعت خودرو و نیز اخذ نظرات خبرگان از طریق مصاحبه و توزیع پرسشنامه، نسبت به ارزیابی و تحلیل نتایج اقدام گردید و با بهرهگیری از روش سیستمهای نرم، نگاشتی از مؤلفههای تاثیرگذار برعامل زمان در دنیای واقعی در قالب یک مدل مفهومی توسعه یافته است. مدل مفهومی توسعه یافته میتواند بهعنوان چارچوبی زمینه مدیریت اثربخش چرخه زمان را در طول زنجیرههای تأمینی که از راهبرد سکوی مشترک استفاده میکنند فراهم آورد.
سکوی مشترک؛ خانواده محصول؛ استراتژی سکو؛ سکوی محصول
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203413.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203413_74af11af82abb13e6a85ae2346fb6456.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
13
33
2011
11
22
تبیین نظام همکاری استراتژیک در زنجیره تأمین و شناسایی مؤلفههای تشکیلدهنده آن
FA
حسین
صامعی
دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف
samei@gsme.sharif.edu
همکاری استراتژیک بهعنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت زنجیره تأمین نوین بهشمار میرود. ایجاد بستری که در آن همکاری بهگونهای اثربخش و کارآمد شکل گرفته و موجب توفیق سازمانها شود مستلزم شناخت مؤلفههای اصلی دخیل در ایجاد همکاری و آشنایی با نحوه تأثیرگذاری هر کدام از مؤلفههاست. در این نوشتار با مروری بر ادبیات، در ابتدا ضرورت و چگونگی ایجاد نظام همکاری استراتژیک در زنجیره تأمین بیان شده است و در ادامه مؤلفههای اصلی مؤثر در همکاری سازمانها در زنجیره تأمین شناسایی و معرفی گردیده است. این مطالعه با رویکردی استراتژیک و از منظر سیاستگذاری به زنجیره تأمین مینگرد و مؤلفههای ارایه شده در آن مبین عوامل اصلی شکلدهنده نظام همکاری استراتژیک در زنجیره تأمین میباشد.
استراتژی,همکاری,زنجیره تأمین
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203414.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203414_82abcae251680258f7f5c8bdb9f87f52.pdf