دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
14
36
2012
08
22
ارائه مدلی جهت انتخاب مناسبترین گزینه از شرکتهای لجستیک طرف سوم در ایران
FA
جواد
باقری نژاد
دانشگاه تهران، دانشکده فنی مهندسی، گروه مهندسی صنایع
jbagherin@ut.ac.ir
محسن
صادق عمل نیک
دانشگاه تهران
amalnick@ut.ac.ir
در دهه اخیر موضوع برونسپاری بخشهای مختلف از فعالیتهای غیرکلیدی در زنجیرههای تأمین، مورد توجه بسیاری از سازمانهای تولیدی و خدماتی در سطح دنیا قرار گرفته است. شرکتهای خدمات لجستیک طرف سوم یا به اختصار 3PL ها، به شرکتهایی اطلاق میشود که سازمانهای تولیدی یا خدماتی بخشی یا کل امور لجستیکی زنجیره تأمین خود را به آنها برونسپاری میکنند. یکی از ملاحظات مهم در موضوع شرکتهای لجستیک طرفسوم، انتخاب گزینه مناسب برای همکاری و برونسپاری فعالیتهای لجستیکی شرکتها میباشد. از اینرو جهت انتخاب یک گزینه مناسب از میان گزینههای موجود برای برونسپاری فعالیتهای لجستیکی، باید فرآیند مناسب و جامعی در این خصوص تهیه شود. مدل پیشنهادی این مقاله با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی AHP و با استفاده از روش Electre میباشد تا مناسبترین گزینه را از میان گزینههای مورد نظر برای شرکتهای لجستیکی طرف سوم را انتخاب کند. سپس پس از شناسایی معیارهای قابل استفاده، با استفاده از روش دلفی و در دو مرحله پرسشنامههایی تهیه و برای نخبگان و فعالان این حوزه ارسال شد و در نهایت وزن معیارهای مورد استفاده در این مدل تعیین گردید.
لجستیک,روش AHP,روش Electre,برونسپاری
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203387.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203387_618273cfc22cf9bf2f38b2b9a615dbd8.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
14
36
2012
08
22
انتخاب تأمین کننده ها در زنجیره تأمین با رویکرد تولید بر مبنای سفارش با در نظر گرفتن ارزش در معرض ریسک
FA
عاصفه
حسنی گودرزی
دانشگاه تهران
asef.hasany@gmail.com
مسعود
ربانی
دانشگاه تهران
mrabani@ut.ac.ir
یک موضوع مهم در مدیریت ریسک زنجیره تأمین، انتخاب و تخصیص سفارش قطعات و مواد خام به تأمینکنندگان است، بهنحوی که سفارش و نیازهای مشتریان با کمترین هزینه، برآورده شده و همزمان تأثیر ریسک به حداقل ممکن برسد. انتخاب مجموعه تأمینکنندگان و تخصیص سفارش به آنها در حضور ریسک تأخیر در زنجیره تأمین تحت کیفیت غیرقطعی مواد اولیه تأمین شده (نرخ معیوب)، قابلیت اطمینان تحویل به موقع و هزینهها میباشد که بعضاً ممکن است این موارد با یکدیگر تناقض نیز داشته باشند. علاوه بر این باید به منظور کاهش هزینه ثابت سفارش دهی، تعداد تأمینکنندگان و تعداد کل سفارشها باید کمینه شود، اگرچه در برخی مواقع برای کاهش تأثیر ریسک تأخیر، انتخاب تأمین کنندگان بیشتر، ریسک عدم اطمینان به تأمینکنندگان را کاهش میدهد. در این مقاله یک مدل ریاضی برای مسئله انتخاب تأمینکنندگان در سیستم های تولیدی سفارش مبنا با درنظر گرفتن شرایط ریسک ارائه و از ارزش در معرض ریسک4 بهعنوان یک شاخص اندازه گیری ریسک استفاده شده است.
زنجیره تأمین,ارزش در معرض ریسک,رویکرد تولیدی سفارش مبنا,مدل سازی احتمالی
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203388.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203388_d7ba9a37971eb0e2011b2ca8a031c09f.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
14
36
2012
08
22
مدیریت لجستیک متحرک (سیار) (مطالعه موردی: گروه شرکت های تیوا سلولز)
FA
میلاد
آقائی
دانشگاه علوم انتظامی
milad.aghaee@ymail.com
اصغر
آقائی
دانشگاه علوم انتظامی
aghaee_1340@yahoo.com
محمدعلی
اکبری
دانشگاه علوم انتظامی
m.akbari@modares.ac.ir
یکی از مفاهیم اساسی در سازمانهای رو به رشد و در حال حرکت به سمت عملکرد کلاس جهانی، مدیریت لجستیک است. امروزه برای بهبود بهتر عملکرد درون سیستمی، از مدیریت لجستیک متحرک (سیار) بهره میبرند؛ چرا که بهوسیله آن مزیت رقابتی در سازمانها ایجاد شده و مزایایی همچون صرفهجویی در هزینهها را به واسطه افزایش سرعت، انعطافپذیری و همچنین قابلیت بهکارگیری در ابعاد مختلف کسب و کار بههمراه دارد. از این رو، مدیریت لجستیک متحرک در محیط شبکههای جامع در درک نقاط بهبود کمک بهسزایی مینماید. در واقع، مدیریت لجستیک متحرک بهعنوان فرایند برقراری ارتباطات مجازی بین بخشهای مختلف سازمان عمل میکند. در این میان، عوامل یکپارچهکننده و ابزارهای میان کارکردی با هدف برقراری ارتباط بین اطلاعات، افراد و رفع نواقص احتمالی، مشکل هماهنگی را رفع کرده و به پویایی و بهبود کارایی مدیریت لجستیک کمک مینمایند. این مقاله به بررسی مفهوم لجستیک متحرک پرداخته و در انتها نیز نمونهای کاربردی در یکی از شرکتهای ایرانی ارائه گردیده است. روش تحقیق مروری و روش گردآوری اطلاعات، استفاده از منابع کتابخانهای است. نتیجه تحقیق نشان میدهد که مدیریت لجستیک متحرک (سیار) میتواند انعطافپذیری و سرعت واکنش کل فرآیندهای لجستیکی را افزایش داده، مشکل یکپارچگی بین ارکان مختلف لجستیک را حل نموده و مقیاس جدیدی را برای حل مشکل یکپارچگی ارائه نماید.
مدیریت لجستیک,مدیریت لجستیک متحرک,اطلاعات
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203389.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203389_32e2e0056b346283896c996ef1e41c58.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
14
36
2012
08
22
ارائه الگویی جهت ارتقاء سطح کیفی مدیریت زنجیره تأمین با بهره گیری از توانمندی های فناوری اطلاعات
FA
مهراب
رامک
دانشگاه عالی دفاع ملی
m.ramak@chmail.com
پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات چهره صنعت را دگرگون نموده و میتواند زمینه ساز بهکارگیری آن در ارتقاء مدیریت زنجیره تأمین باشد. این مقاله با هدف ارائه الگویی جهت ارتقاء سطح کیفی مدیریت زنجیره تأمین، به بررسی عوامل مؤثر در اتخاذ تصمیم بهکارگیری فناوری اطلاعات میپردازد، همچنین با تکیه بر اهمیت جریان سریع و دقیق اطلاعات، ابزارهای فناوری و سیستمهای اطلاعاتی جهت بهرهبرداری در زنجیره تأمین و اثرات ناشی از آن را مورد مطالعه قرار میدهد. نتایج مطالعه نشان دادکه بهمنظور ارتقاء سطح کیفی مدیریت زنجیره تأمین، اتخاذ راهکارهای فناوری اطلاعات شرط لازم بوده و به عواملی همچون وسعت و میزان موفقیت بنگاه، عدم اطمینان بنگاه از صحت عملکرد، فشار شرکاء فعال و حمایت مدیران ارشد بستگی دارد، ولی شرط کافی نیست. زیرا استفاده بدون برنامهریزی از فناوری اطلاعات، زمینههای شکست آن را فراهم میآورد. در این خصوص شرط کافی برنامهریزی دقیق با الگویی مشخص (الگوی پیشنهای ارائه شده در مقاله) و اجرای مرحله به مرحله آن، با بهرهگیری از ابزارها و سیستمهای اطلاعاتی در جهت انتقال سریع و دقیق اطلاعات، ارتقاء همکاری در دو بعد داخلی و خارجی، کاهش آثار شلاق چرمی، بهبود پاسخگویی و توسعه کانالهای بازاریابی و فروش بوده و ضمن اعمال آثاری همچون ایجاد همکاریهای مشترک، ایجاد توسعه راهبردی کسب و کار و تسریع در فرآیند و عملیات چرخه زنجیره تأمین، ارتقاء سطح کیفی مدیریت آن را به دنبال خواهد داشت.
مدیریت زنجیره تأمین,فناوری اطلاعات,سیستم های اطلاعاتی
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203390.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203390_554d8c7199171b91daaa737b57358f97.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
14
36
2012
08
22
اولویت بندی تأمین کنندگان در زنجیره تأمین جهانی با رویکرد AHP فازی با مطالعه موردی در کارخانه سیم و کابل دانیال شهرکرد
FA
محمدحسین
مشرف جوادی
دانشگاه اصفهان، گروه مدیریت
mhmj20032003@yahoo.com
حسین
واعظ شهرستانی
دانشگاه اصفهان، گروه مدیریت
h.vaez@yahoo.com
الهام
باقری ایرج
دانشگاه اصفهان، گروه مدیریت
elham_bagheri_e@yahoo.com
عاطفه
نوری
دانشگاه اصفهان، گروه مدیریت
a.noori10@yahoo.com
انتخاب تأمینکننده جهانی یک مسئله تصمیمگیری چندمعیاره شامل عوامل کیفی و کمی میباشد. مسئله انتخاب تأمینکننده جهانی نسبت به انتخاب تأمینکننده داخلی، پیچیدهتر و نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتر دارد. با توجه به پژوهشهای انجام شده در گذشته، تنها تعداد محدودی مقاله در این زمینه وجود دارد. لذا این مقاله، یک مدل برای انتخاب تأمینکننده جهانی بهوسیله فرآیند تحلیل سلسله مراتبی 5(AHP) براساس وزن متغیر زبانی پیشنهاد داده است. روش AHP فازی بهمنظور ارزیابی معیارهای تصمیمگیری گوناگون از جمله کیفیت خدمات، هزینه، عوامل ریسک و ویژگیهای تأمینکننده درگیر در انتخاب بهترین تأمینکننده در یک زنجیره تأمین جهانی بهکار برده شده است. در این مقاله یک مجموعه کامل از معیارهای کلیدی استفاه شده توسط محققان پیشین، بهمنظور ارزیابی تأمینکنندگان، شناسایی و مورد استفاده قرار میگیرد. در نهایت به منظور ارزیابی مدل پیشنهادی، اجرای آن در یک شرکت تولیدی صورت گرفته است. مدل ارائه شده نه تنها میتواند چارچوبی برای انتخاب تأمینکننده جهانی باشد، بلکه قابلیت تعیین و استقرار استراتژیهای سازمان نسبت به تأمینکنندگان آن را نیز دارا میباشد.
انتخاب تأمین کننده,زنجیره تأمین جهانی,فرآیند تحلیل سلسله مراتبی,منطق فازی,مسئله تصمیم گیری چندمعیاره
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203391.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203391_66b7e71fb64598573dc673da9c144a07.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
14
36
2012
08
22
بهینه کاوی در مدیریت زنجیره تأمین نظامی (MSCM)
FA
حسن
صراف جوشقانی
مرکز مطالعات و پژوهشهای لجستیکی دانشگاه جامع امام حسین (ع)
hasarraf@yahoo.com
حسین
غفاری توران
مرکز مطالعات و پژوهشهای لجستیکی دانشگاه جامع امام حسین (ع)
ghaffari1582@gmail.com
در این مقاله براساس مبانی علمی مطرح شده در پیدایش مدیریت زنجیره تأمین نظامی (MSCM)3 و تفاوت آن با مدیریت زنجیره تأمین تجاری (SCM) به معرفی مفهوم آن در سازمانهای لجستیکی نوین پرداخته شده است. در ادامه با بیان ضرورت الگوگیری و بهکارگیری لجستیک نظامی نوین از پیشتازان آن - وزارت دفاع امریکا و همچنین وزارت دفاع انگلستان- امکان و نحوه بهبود لجستیک اقلام و تجهیزات مطابق مدل MSCM بیان شده است. در انتهای مقاله چارچوبهای کلی یک مدل داخلی "MSCM" ارائه شده است؛ که به نظر میرسد با طراحی و پیادهسازی مناسب آن، بسترتشکیل زنجیره تأمین قوی از تأمینکنندگان تا نیروهای نظامی به شکل مطلوبی فراهم خواهد شد.
لجستیک,بهینه کاوی,زنجیره تأمین نظامی,تأمین کنندگان
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203392.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203392_6f9cde956d085aaf5c5b6c7da8fc25fd.pdf