دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
15
42
2014
03
11
طراحی مدل چابکی زنجیره تأمین
4
17
FA
علی
تیزرو
https://orcid.org/oo
دانشگاه هرمزگان
tizrooali@yahoo.com
امروزه سازمانها با مسائلی همچون واکنش سریع به نیازهای مشتریان، شرایط رقابتی بسیار سخت در بازار و افزایش سطح تحولات محیطی رو به رو هستند. در چنین محیطی، سازمانها به صورت سنتی و با روشهای گذشته قابل هدایت و کنترل نمی باشند. لازمه واکنش مؤثر و مفید به این تغییرات و کسب مزیت رقابتی از فرصتهای حاصله، دستیابی به چابکی سازمانی است. از آن جا که موفقیت سازمانها در چنین شرایطی به تنهایی حاصل نمی شود، لذا زنجیره تأمین سهم بسیاری در این موفقیت دارد، به همین منظور، اهمیت ورود چابکی به زنجیره تأمین بیشتر نمود مییابد. زیرا چنین زنجیرهای میتواند به سرعت و بهطور مؤثری به تغییرات بازار واکنش نشان دهد. از این رو از فاکتورهای اصلی موفقیت در زنجیره تأمین چابک، بررسی جامعی صورت گرفت و 11 فاکتور شناسایی شده و سپس با یافتن ارتباطات این فاکتورها در تحقیقات گذشته، مدل چابکی زنجیره تأمین طراحی گردید.
چابکی,زنجیره تأمین,فاکتورهای اصلی موفقیت
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203517.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203517_4276efbca26f6c08fb0681dcd17951ca.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
15
42
2014
03
11
ارائه یک مدل برای شبکه توزیع اقلام فسادپذیر در زنجیره تأمین با در نظر گرفتن سیاست تخفیف
18
25
FA
مجتبی
حاجیان حیدری
دانشگاه صنعتـی امیرکبیر
mojtabahajian@aut.ac.ir
سیدمحمدتقی
فاطمی قمی
Orcid.org/0000-0003-
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
fatemi@aut.ac.ir
بهروز
کریمی
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
b.karimi@aut.ac.ir
یکی از عوامل مهم در هر زنجیره تأمین، توزیع مناسب کالاها از طریق مراکز توزیع است. گاهی اوقات اقلامی که تاریخ انقضا دارند برای شبکه توزیع محدودیت زمانی به وجود می آورند. زیرا با گذشت زمان فساد پذیری کالاها موجب هزینه هایی برای مشتری می شود. از طرف دیگر در زنجیره تأمین معمولاً سیاست های تخفیف که منجر به کاهش هزینه های مشتری برای مقادیر سفارش بیشتر می گردد، ارائه می شود. در این مقاله یک زنجیره تأمین سه سطحی، شامل یک تولید کننده، چندین توزیع کننده و مشتری توسعه داده شده است که در آن توزیع کننده ها برای مقادیر مختلف سفارش مشتری قیمت گذاری متفاوتی را در نظر می گیرند. در این نوع زنجیره تأمین ابتدا شبکه توزیع به صورت برنامهریزی عدد صحیح مدل بندی شده و سپس دو الگوریتم فراابتکاری شبیه سازی تبرید و ژنتیک برای حل مدل ارائه می شود. در نهایت نتایج حاصل از این دو الگوریتم با فرض وجود و عدم وجود تخفیف، مورد بحث و مقایسه قرار گرفته است.
زنجیره تأمین,شبکه توزیع,اقلام فسادپذیر,تخفیف,الگوریتم فراابتکاری
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203518.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203518_6357eabec354608b1508fc87bc32f176.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
15
42
2014
02
20
مدیریت زنجیره تأمین با بهکارگیری فناوری نوین اینترنتی از اشیاء مبتنی بر ابر اطلاعات
26
41
FA
محمد
قیصری
دانشگاه پیام نور، نویسنده پاسخگو
mohammad_gheysari@yahoo.com
امیرهوشنگ
تاج فر
دانشگاه پیام نور
amir.tajfar@pnu.ac.ir
داود
وحدت
دانشگاه پیام نور
vahdat@pnu.ac.ir
ساره
حسینی
سازمان گمرک ایران
hosseini.sareh2771@gmail.com
سنجش فراگیر توسط تکنولوژی های متنوع مبتنی بر شبکه، بسیاری از امور زندگی روزمره را ساده تر نموده است. پیش بینی می شود تا پایان دهه جاری میلادی، حسگرهای بیسیم، هر آنچه را که در دنیای فیزیکی به ما تعلق دارند، به هم مرتبط کرده و شبکه ای جدید را تشکیل دهند. تکثیر تجهیزات هوشمند دسازی در یک شبکه ارتباطی جامع و پویا، باعث ایجاد اینترنتی از اشیاء می گردد که در آن حسگرها و عملگرها بهطور یکپارچه با محیط ترکیب شده و اطلاعات در سراسر سیستم به منظور ایجاد یک تصویر عملکردی مشترک به اشتراک گذاشته شوند. اینترنتی از اشیاء از مرحله ابتدایی خود قدم به مرحله بالاتر گذاشته و به عنوان انقلاب فناوری آتی، جهت تبدیل اینترنت استاتیک کنونی به محیطی پویا و کاملاً یکپارچه عمل می نماید. رایانش ابری، حمایت قابل توجهی از اینترنتی از اشیاء به عمل آورده تا بتواند در مواجهه با اطلاعاتی که از حسگرهای مختلف و اشیاء هوشمند بهدست می آید، برخورد منعطفی داشته باشد. با پیشرفت در زیرساخت های اینترنت، رایانش ابری در سطح بالاتری از خدمات نوع ابتدایی خود ارائه شده است که برخی ویژگیهای آن عبارتند از: ارتقاء کیفیت خدمات رایانه ای، ارائه خدمات کاربردی، ارائه خدمات در قالب نرم افزار و ایجاد بسترهای مناسب برای به کارگیری کامل برنامه های کاربردی در اینترنت. در این مقاله سعی گردیده تا با بررسی مشکلات در زنجیره تأمین و لجستیک سازمان ها، مدیریت آنها را از طریق فناوری اینترنتی از اشیاء مبتنی بر ابر اطلاعاتی پوشش دهی کرده و اثرات به کارگیری آن را تشریح می نماید.
اینترنتی از اشیاء,مدیریت زنجیره تأمین,لجستیک,رایانش ابری,سنجش فراگیر,شبکه حسگر بی سیم
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203519.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203519_0e59049e742e14fdcfcf2da65879c86c.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
15
42
2014
03
11
رویکردی تحلیلی در شناسایی عوامل مؤثر بر ریسک زنجیره تأمین در صنایع لبنیات کشور
42
53
FA
حمید
شاه بندرزاده
دانشگاه خلیج فارس بوشهر
shabandarzadeh@yahoo.com
غلامرضا
جمالی
دانشگاه خلیج فارس بوشهر
gh_jamali@yahoo.com
فهیمه
شفیعی
دانشگاه خلیج فارس بوشهر، نویسنده پاسخگو
shafiee_fahime@yahoo.com
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر ریسک زنجیره تأمین و اندازه گیری اثرات آن در صنایع تولیدی لبنیات کشور میباشد. این مقاله از نوع پژوهش های کاربردی و به روش توصیفی، از نوع همبستگی بوده و از تکنیک های تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر در تعیین عوامل مؤثر بر ریسک زنجیره تأمین استفاده شده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است که دارای 37 سؤال میباشد. برای سنجش پایایی پرسشنامه مقدار ضریب آلفای کرونباخ و برای سنجش اعتبار از آزمون، KMO و سطح تحت پوشش بارتلت4 استفاده شده است. براساس نتایج حاصل، مشخص شد که هفت عامل سیاسی، بازار، فناوری اطلاعات، اختلال، تأمین، تولید و همکاری و ارتباطات بر ریسک زنجیره تأمین در صنایع تولیدی لبنیات اثرگذار هستند. در ادامه برای مشخص شدن نقش مستقیم و غیرمستقیم هر یک از عوامل بر متغیر وابسته از تحلیل مسیر استفاده گردید و مشخص شد که عوامل فناوری اطلاعات، تولید و تأمین بیشترین اثر را بر ریسک زنجیره تأمین این صنایع دارند.
ریسک,زنجیره تأمین,تحلیل مسیر
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203520.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203520_2941dae70e25ad0c77196cad58808172.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
15
42
2014
03
11
مدل سازی دو هدفه برای مسئله توزیع مواد سوختی در شبکه با انبار توزیع چندگانه
54
61
FA
فرزاد محمود
سلطانی
دانشگاه علوم و فنون مازندران
farzad.ms@ustmb.ac.ir
رضا
توکلی مقدم
0000-0002-6757-926X
دانشگاه تهران، نویسنده پاسخگو
tavakoli@ut.ac.ir
نیکبخش
جوادیان
دانشگاه علوم و فنون مازندران
nijavadian@ustmb.ac.ir
عباس
محمودآبادی
دانشگاه پیام نور
mahmoudabadi@phd.pnu.ac.ir
افزایش چشمگیر جابهجایی مواد خطرناک نگراتی های را در مورد صدمات به انسان و طبیعت به وجود آورده است، بنابراین کاهش ریسک بهعنوان معیاری مهم در محاسبات در نظر گرفته میشود. بهطور خاص در این مقاله یک مدل دو هدفه خطی مختلط عدد صحیح برای مسئله توزیع مواد سوختی در شبکه با انبار توزیع چندگانه ارائه میگردد، به نحوی که مجموع هزینه انتقال و تأسیس انبار و مجموع ریسک برای انتقال مواد سوختی از انبار توزیع به نقاط تقاضا حداقل میشود. برای صحهگذاری مدل ریاضی، یک مثال عددی حل میشود و نتایج حاصل ارائه میگردد.
مکانیابی - مسیریابی,مواد خطرناک,مدل دو هدفه,مختلط عدد صحیح
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203521.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203521_ba8883cb7c5ce70d91967cebd8506aa6.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
15
42
2014
03
11
حل مسئله مسیریابی- موجودی با در نظر گرفتن محدودیت عرضه کالا با استفاده از الگوریتم های فراابتکاری
62
73
FA
المیرا
اهری پور
دانشگاه پیام نور واحد دیر
eaharipour@yahoo.com
مسئله مسیریابی-موجودی (IRP)2 در بستر مدیریت موجودی توسط فروشنده (VMI)3 مطرح شده است. این مسئله از آن جهت مورد توجه است که دو جز از مدیریت زنجیره تأمین (SCM)4 را به یکدیگر پیوند می دهد و در واقع ترکیبی از دو مسئله کنترل موجودی5 و مسئله مسیریابی وسیله نقلیه (VRP)6 است. در تحقیق پیشرو مسئله مسیریابی-موجودی چندین دورهای برای مجموعه ای از مشتریان با احتساب هزینه های حمل و نقل و کمبود به صورت سفارش معوقه7 مورد بررسی قرارگرفته است. نرخ تقاضا قطعی و اقلام از یک نوع می باشند. در ضمن محدودیت تأمین کالا برای مشتریان وجود دارد که این محدودیت تاکنون در تحقیقات صورت پذیرفته در نظر گرفته نشده است. همچنین ناوگان حمل با ظرفیت متفاوت برای هر وسیله جهت توزیع محصول در دسترس است. برخلاف اکثر مسایل مسیریابی-موجودی که امکان بازدید از یک مشتری با وسایل نقلیه متفاوت در طول یک دوره میسر می باشد؛ در این مسئله در هر دوره حداکثر یک بار میتوان جهت برطرف نمودن تقاضای آن دوره، از آن مشتری دیدن نمود. مسئله با دو روش حل گردید که هر یک از روشها شامل دو فاز می باشد. در فاز اول که بین دو روش مشترک است میزان محصول ارسالی با ارائه یک سیاست تفکیک ثابت8 پیشنهادی برای هر مشتری تعیین می گردد، سپس با استفاده از الگوریتم های ژنتیک (GA)9 و جستجوی همسایگی متغیر (VNS)10، مسیر ارسال مشخص می شود. کدنویسی با استفاده از نرم افزار Matlab صورت پذیرفت. دو معیار مدت زمان اجرای برنامه و مقدار تابع هدف که همان سود حاصل از ارسال می باشد، مبنای مقایسه روش ها قرار می گیرد. در نهایت با مقایسه روشها با توجه به معیارها، برتری روش اول مشخص گردید.از آنجاییکه مسئله مسیریابی-موجودی جز مسایل با درجه پیچیدگی سخت می باشد روش حل پیشنهادی در این تحقیق می تواند از آن جهت حایز اهمیت باشد که جواب به دست آمده در سطح قابل قبول و زمان حل نیز کاملاً رضایت بخش می باشد.
مسئله مسیریابی- موجودی,مدیریت زنجیره تأمین,الگوریتم ژنتیک,الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203522.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203522_29b14a2a6b82416e610d8238acaaa270.pdf