دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
18
53
2016
11
21
مطالعه موردی انتخاب مراکز پخش یک شرکت لجستیکی طرف سوم
4
13
FA
عبدالستار
صفائی
استادیار دانشکده صنایع، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
s.safaei@nit.ac.ir
احمد
محمدپور لاریمی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، مؤسسه آموزش عالی صنعتی مازندران، نویسنده مسئول
mpl.ahmad.ie@gmail.com
قاسم
افضلی حاجی دلا
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، مؤسسه آموزش عالی صنعتی مازندران
roozbe.afzali@gmail.com
سازمانها در سرتاسر جهان به دنبال تاکتیک و تکنیکهایی برای بقا در فضای رقابتی پرتلاطم امروزی هستند. یکی از این رویکردها، برونسپاری عملیات لجستیکی زنجیره تأمین در قالب شرکت های لجستیکی طرف سوم است. نتایج مطالعات صورت گرفته در حوزه زنجیره تأمین، مؤید اهمیت شرکتهای لجستیکی طرف سوم و ارزش افزایی این شرکتها برای کاربران خود است. این نوع شرکت ها با توجه به مکان و زمان در حوزه های متفاوتی همچون دریایی، هوایی، فناوری اطلاعات و محصولات خطرناک فعالیت می کنند. یکی از این زمینه ها فعالیت در حوزه محصولات فاسدشدنی مانند صنعت لبنیات می باشد. مطالعه صورت گرفته در این تحقیق، در ارتباط با یکی از شرکتهای تازه تأسیس زیرمجموعه شرکت کاله ایران است که برای ایجاد مراکز پخش و توزیع محصولات لبنی در ایران برنامهریزی مینماید. در این تحقیق پانزده مکان کاندید مناسب برای ایجاد مراکز پخش این شرکت لجستیکی طرف سوم درنظرگرفته شده است. سپس از بین این پانزده مکان مختلف در ایران با استفاده نظرات خبرگان و بهرهگیری از روشهای جدید تصمیمگیری، تجزیه و تحلیل نسبت تخصیص وزن به صورت پلهای و تخصیص مجموع ضرب تجمعی، هشت مکان برای ایجاد مرکز پخش انتخاب شده است.
زنجیره تأمین,برونسپاری,شرکتهای لجستیکی طرف سوم,تصمیمگیری چندمعیاره
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203598.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203598_25e65691604cb9b31df58a778e072973.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
18
53
2016
11
21
مروری بر نقش عامل های نرم افزاری هوشمند در مدیریت زنجیره تأمین
14
26
FA
حسین
سرگزی مقدم
کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران
h.sargazi@aut.ac.ir
مریم
شهسواری
کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
maryamshahsavari@aut.ac.ir
در بازار رقابتی موجود، بنگاههای اقتصادی و تولیدی علاوهبر پرداختن به سازمان و منابع داخلی، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط با خارج از سازمان، نیازمند یافته اند. لذا امروزه، مدیریت زنجیره تأمین به عنوان یکی از مبانی زیرساختی پیاده سازی کسب وکار الکترونیک در دنیا مطرح است. مدیریت زنجیره تأمین پدیده ای است که این فعالیت را به طریقی انجام می دهد که مشتریان بتوانند خدمات قابل اطمینان یا محصولات با کیفیت را با حداقل هزینه دریافت کنند. امروزه، نگرش مدیران به زنجیره تأمین تغییریافته و کاربرد فناوری اطلاعات در این زمینه رو به افزایش است. از سوی دیگر، یکی از مؤثرترین دستاوردهای فناوری اطلاعات، ارتقاء سطح هوشمندی کسب وکار محسوب می شود. از این رو، استفاده از عامل های نرمافزاری هوشمند در مدیریت زنجیره تأمین می تواند مدیریت در این حوزه را ارتقاء بخشد. در این مقاله، ضمن ارائه اطلاعات کلی در زمینه مدیریت زنجیره تأمین و عامل های نرم افزاری هوشمند، به بررسی برخی از ابعاد کاربردی این عامل ها در مدیریت زنجیره تأمین پرداخته و برخی از ابعاد این کاربرد مانند مدل مذاکره مبتنیبر عامل ها بررسی خواهد شد.
کسب و کار الکترونیک,مدیریت زنجیره تأمین,فناوری اطلاعات,عامل های هوشمند
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203599.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203599_f1bd5c54ab8a076055a6f7cb7bed3a4c.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
18
53
2016
11
21
بهینه سازی زنجیرهتأمین حلقهبسته چند سطحی، چند محصولی و چند دورهای با هدف کاهش هزینه های زنجیره تأمین (مطالعه موردی: شرکت آمادبهینهساز)
27
36
FA
مهدی
سلطانی تهرانی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، گرایش مهندسی لجستیک و زنجیره تأمین، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، نویسنده مسئول
mehdisoltani1368@yahoo.com
مسعود
مصدق خواه
دانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)
mmosdegh@ihu.ac.ir
حسینعلی
حسنپور
0009-0004-1402-1301
استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)
hahassan@ihu.ac.ir
امروزه، توجه به لجستیک مستقیم و معکوس نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه های زنجیره تأمین ایفا می کند. در این مقاله به منظور ارائه یک شبکه زنجیرهتأمین حلقه بسته که شامل مراکز تأمین، تولید، توزیع، جمعآوری، بازیافت و دفن و انهدام است از یک مدل خطی برنامه ریزی عدد صحیح مختلط استفاده شده است. این مقاله حالت چند دورهای و چند محصولی را در زنجیره تأمین چند سطحی در نظر گرفته و هزینه های پردازش نیز در مکان ها لحاظ شده است و کل کالاهای مرجوعی که قابلیت اصلاح دارند به مراکز تولید و توزیع منتقل می شوند تا در فرآیند لجستیک مستقیم به دست مصرف کننده برسند. هدف مدل کاهش هزینه های اجاره مراکز، هزینه های حمل و نقل بین مراکز و هزینه پردازش داخل مراکز می باشد. مدل پیشنهادی با استفاده از نرم افزار 3.CPLEX 12 در قالب یک مطالعه موردی حل گردیده است. مدل مربوطه براساس چند نمونه مسئله آزمایشی و همچنین براساس تعداد محصولات مختلف مورد تحلیل قرار گرفته و در پایان نتیجه گیری کلی ارائه شده است.
زنجیره تأمین حلقه بسته,لجستیک مستقیم و معکوس,برنامه ریزی عدد صحیح مختلط,لجستیک یکپارچه
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203600.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203600_94b3f56aabda2f3d629fb063d2040ab2.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
18
53
2016
11
21
ارائه یک مدل ترکیبی فازی برای حمل و نقل در سیستم سلامت
37
46
FA
حجت اله
حمیدی
گروه مهندسی فناوری اطلاعات، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران، نویسنده مسئول
h_hamidi@kntu.ac.ir
مهرداد
صفاریه
گروه مهندسی فناوری اطلاعات، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران
mehrdadsaffarie@gmail.com
این مقاله یک سیستم هوشمند برای مدیریت عبور و مرور آمبولانس ها و وسایل حمل و نقل خون و فرآوردهای خونی و به طورکلی حمل و نقل های مرتبط با فوریت های سلامت را با به کارگیری یک مدل ترکیبی فازی سلسله مراتبی ارائه می دهد. حمل و نقل بیماران اورژانسی، رویدادهای اورژانسی و فوریت های مرتبط با سلامت، و حمل و نقل خون و فرآورده های خونی باید در حداقل زمان ممکن انجام شود. به محض تماس بانک خون بیمارستان مبنی بر نیاز به مراجعه به سازمان انتقال خون، در اسرع وقت این انتقال باید صورت بگیرد، زیرا ممکن است تأخیر در آوردن فرآورده ها برای بیمار، منجر به مرگ او شود. هدف این مقاله، افزایش کیفیت در ترافیک، محاسبه زمان مسیر و اطلاعات عبور و مرور به صورت بلادرنگ برای حمل و نقل های مرتبط با فوریت های سلامت تا رسیدن به مقصدشان میباشد. این سیستم امکان تنظیمات مؤثر بر ترافیک مسیرها را مطابق با تغییرات شبکه حمل و نقل فراهم می آورد.
سیستم های اطلاعات سلامت,سیستم حمل و نقل هوشمند,سیستم فازی
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203601.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203601_5428c45eeebc508671dfbd3e83c6ab0e.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
18
53
2016
11
21
تبیین تأثیر محرکها بر عملکرد زنجیره تأمین در صنعت فرش ماشینی ایران
47
55
FA
اسماعیل
مزروعی نصرآبادی
استادیار دانشگاه کاشان دانشکده علوم انسانی، دکتری مدیریت تولید و عملیات، نویسنده مسئول
dr.mazroui@yahoo.com
عباس
شول
استادیار دانشگاه ولی عصر(عج)، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، گروه مدیریت صنعتی، دکتری مدیریت تولید و عملیات
abbas.shoul@gmail.com
تاکنون تأثیر محرکهای زنجیره تأمین بر عملکرد زنجیره تأمین مورد بررسی قرار نگرفته است. این مقاله به بررسی محرکهای زنجیره تأمین، دسته بندی و بررسی ارتباط آنها با عملکرد زنجیره تأمین فرش ماشینی ایران پرداخته است. این تحقیق از نظر بررسی و دستهبندی محرکها و همچنین بررسی تأثیر محرکها بر عملکرد زنجیره تأمین دارای نوآوری میباشد. برای ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین از روش BSC استفاده شده و با مرور ادبیات 18 محرک برای زنجیره تأمین مشخص گردیده است. با استفاده از تحلل عاملی اکتشافی، در چهار دسته فرآیندهای زنجیره تأمین، مرتبط با مشتری و محصول، رقابت و ارتباطات دسته بندی شدند. سپس تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزار آموس انجام پذیرفت. از بین محرکها، فرآیندهای زنجیره تأمین دارای ارتباط بیشتری با عملکرد زنجیره تأمین میباشد، اما ابعاد دیگر تقریباً یکسان بودند. تمرکز بر سیستم تولید کششی و استفاده از تفکر ناب می تواند به بهبود فرآیندهای زنجیره تأمین کمک نماید.
زنجیره تأمین,فرش ماشینی,محرک,ارزیابی عملکرد
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203602.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203602_8d26b5e10b099f8f1b69cabb7f2a10d2.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
18
53
2016
11
21
مکانیابی و تخصیص چندهدفه در زنجیره تأمین خون مطالعه موردی: استان مازندران
56
68
FA
پیمان
قاسمی
دانشجوی دکتری صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، نویسنده مسئول
peiman.ghasemi@aut.ac.ir
مهدی
ابراهیمی
کارشناس مهندسی صنایع موسسه آموزش عالی روزبهان
milad.noruzi.1371@gmail.com
میلاد
نوروززاده
کارشناس مهندسی صنایع موسسه آموزش عالی روزبهان
mehdi_ebrahimi7120@yahoo.com
علی اصغر
غیبی
کارشناس مهندسی صنایع موسسه آموزش عالی روزبهان
kamran_gh312@yahoo.com
از آنجایی که خون یکی از مهمترین نیازهای هر بیمار در شرایط بحرانی مختلف محسوب می شود، لذا یکی از دغدغههای مراکز درمانی، پدیده کمبود یا فساد خون میباشد. از این رو مدیریت زنجیره تأمین خون سعی در رفع شکاف بین تأمینکنندگان و مصرفکنندگان خون دارد که نتیجه آن عدم مواجهه با کمبود و حداقل رساندن فساد فرآوردههای خونی و کاهش هزینهها است. در این مقاله سعی بر این شده است تا مشکلات ذکرشده را به وسیله استقرار به جا و مناسب پایگاههای جدید خون و احداث پایگاههای پشتیبان و استفاده از تجهیزات در دسترس اعم از پایگاهها و اتوبوسهای سیار موجود جهت دریافت خون در شرق استان مازندران مورد بررسی قرار داده، تا این مشکلات به حدود مطلوبی به حداقل رسانده شوند. از این رو یک مدل برنامه ریزی ریاضی سههدفه بر پایه کمینهسازی کمبودها، هزینهها و بیشینهسازی دریافت به موقع خون با استفاده از نرم افزار گمز و راهحلهای پارتو مورد بررسی قرار گرفته است.
زنجیره تأمین خون,برنامهریزی سههدفه,مسئله مکان یابی- تخصیص,راه حل پارتو
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203603.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203603_0b5dcff2335123092ffed5f4a9acbd4a.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
18
53
2016
11
21
پایداری زنجیره تأمین: رویکرد مدیریت ریسک (ترجمه و تلخیص)
68
80
FA
علی
ناظری
استادیار و عضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند، نویسنده مسئول
nazeri@damavandiau.ac.ir
مهدی
نصرت پور
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات دماوند، گروه مدیریت اجرایی، دکترای مدیریت
mehdi50000@yahoo.com
این مقاله چشمانداز عملیاتی از زنجیره تأمین پایدار را با در نظر گرفتن رویکرد مدیریت ریسک فراهم میکند. در این بررسی به ماهیت پایداری – ریسکهای مرتبط به زنجیره تأمین پرداخته شده و آنها را از زنجیرههای تأمین معمولی مجزا نموده و فرآیندهای تحلیلی موردنیاز برای مدیریت آنها را مورد بررسی قرار داده است. مطالعه تجربی صورت گرفته در این مبحث به ایجاد بینش در مورد چگونگی پایداری در ارتباط با ریسک میپردازد و آن را به شیوهای یکپارچه بیان میکند. با مرور ادبیات و انجام مصاحبه، تعداد 30 ریسک در سه بعد اصلی (زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی) مورد بررسی قرار گرفتند. در یک نظرسنجی در دو مطالعه موردی در دو صنعت نساجی، نتایج ارزیابی و تحلیلهای انجامشده در ابعاد مختلف پایداری مرتبط به ریسک ارائه شد. بهمنظور ارزیابی اهمیت نسبی ریسکهای انتخابشده و شناسایی علل بالقوه و تأثیرات آن و همچنین رابطه همبستگی بین ریسکهای شناساییشده از تکنیک حالات شکست و اثرات آن (FMEA) استفاده شده است. بر مبنای یافتههای این مطالعه، راهبردهای درمان ریسک برای تمام ریسکهای موجود در زنجیره تأمین مورد ارزیابی قرارگرفتند. این یافتهها نشان میدهند که ریسکهای زیستمحیطی درونزا میتوانند از مهمترین موارد در صنایع محسوب شوند و بسیار تحت تأثیر مواردی همچون پیوستگی چندین ریسک و پایداری زنجیره قرار میگیرد. این نکات برای ادغام رویکردهای مدیریتی ریسک بسیار حائز اهمیت هستند تا بتوان راهبردهای پایدار و تأثیرگذاری را توسعه داد.
پایداری,مدیریت ریسک,مدیریت زنجیره تأمین
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203604.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203604_7574b7b3121dd21eb52afc7d39bb8cbc.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
18
53
2016
11
21
معـرفی کتـابهای لجستیکی چـاپ شـده در مـرکز مطـالعات و پژوهـش های لـجستیکی در سال های 1394-1393
84
84
FA
بهزاد
مرادی ساران
دانشگاه تبریز، کارشناس مرکز مطالعات و پژوهش های لجستیکی دانشگاه جامع امام حسین ع
moradisaran@yahoo.com
معـرفی کتـابهای لجستیکی چـاپ شـده در مـرکز مطـالعات و پژوهـش های لـجستیکی در سال های 1394-1393
معرفی کتاب,زنجیره تأمین
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203605.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203605_e9476d975b0687a8759a963b104198ee.pdf