دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
18
54
2017
02
19
تحلیلی بر عوامل مؤثر بر عملکرد زنجیره تأمین با رویکرد تلفیقی تحلیل عاملی تأییدی و تاپسیس فازی (مطالعه موردی: شرکتهای صنایع غذایی شهرک صنعتی شیراز)
4
16
FA
مقصود
امیری
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
mg_amiri@yahoo.com
سلیمان
منصوری محمدآبادی
مدیریت صنعتی تحقیق در عملیات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
smansouri737@gmail.com
اکرم
شعبانی
مدیریت صنعتی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد
shabani.akrm@gmail.com
خدیجه
محمدی
مدیریت صنعتی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد
mohammadi.khm@gmail.com
هدف از انجام این پژوهش شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر عملکرد زنجیره تأمین در شرکتهای صنایع غذایی است. جامعه آماری این پژوهش مدیران و کارکنان برخی شرکتهای صنایع غذایی واقع در شهرک صنعتی شیراز میباشند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده که در مقیاس پنج قسمتی لیکرت توسط مدیران و کارکنان شرکتها توزیع و جمعآوریشده است. روش مورد استفاده ترکیبی از دو رویکرد تحلیل عاملی تأییدی و تاپسیس فازی است. در راستای هدف پژوهش حاضر به بررسی و شناسایی عوامل اثرگذار بر عملکرد زنجیره تأمین پرداخته شد. پس از بررسی ادبیات تحقیق 26 عامل مؤثر بر عملکرد زنجیره تأمین شناسایی شد که در مرحله اول با نظرات خبرگان دانشگاهی و صنعت از طریق تحلیل عاملی تأییدی 22 عامل مهم شناسایی و در مرحله دوم از تکنیک آنتروپی شانون برای به دست آوردن وزن اهمیت نظرات خبرگان و از تکنیک تاپسیس فازی برای رتبهبندی عوامل اثرگذار بر عملکرد زنجیره تأمین استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان میدهد که عوامل "انتخاب تأمینکننده"، "تحویل بهموقع کالا"، "زمان چرخه سفارش خرید" ، "کیفیت" و "قدرت" مهمترین عوامل اثرگذار بر عملکرد زنجیره تأمین در این صنعت میباشد و در رتبه بالاتری نسبت به دیگر عوامل قرار دارد.
عملکرد زنجیره تأمین,تحلیل عاملی تأییدی,تاپسیس فازی,آنتروپی شانون,صنایع غذایی
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203606.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203606_b08c1defb127a0f810c2c0b4aa1de841.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
18
54
2017
02
19
افزایش کارایی خط تولید و مونتاژ رگلاتور گاز با بهبود فرآیند تخصیص نیروی کار به عملیات با بهره گیری از رویکرد شبیه سازی کامپیوتری گسسته پیشامد
30
40
FA
علیرضا
منیری
عضو هیأت علمی(مربی) دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، گروه مهندسی صنایع
st_ar_moniri@azad.ac.ir
پیمان
خانجانی
مسئول سیستم ها و روش های مجتمع فولاد ویان
khanjani9631@gmail.com
صدیق
رئیسی
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، گروه مهندسی صنایع
raissi@azad.ac.ir
همواره یکی از دغدغه های اصلی برنامهریزان عملیات، تخصیص انسان - ماشین محسوب می شود. بهره گیری از شیوه مناسب به کارگیری نیروی انسانی در شرایطی که عملیات وابسته به توانمندی های نیروی کار است می تواند به ارتقاء شاخص های کارائی و بهره وری سیستم ها بیانجامد. از آنجایی که این مسائل در دسته بندی مسئله هایnp-hard قرار می گیرند، لذا بهینه سازی و حل دقیق مدل ریاضی این مسائل پیچیده است. در تحقیق حاضر با رویکرد شبیه سازی کامپیوتری به این موضوع توجه شده است و بر اساس داده های جمع آوری شده و مطالعه دقیق جریان عملیات با بهره گیری از آزمون های فرض آماری، الگوها و مدلهای عملیات و فرآیندها شناسائی شده اند. همچنین با استفاده از آزمون آماری ناپارامتری مناسب اعتبار مدل شبیه سازی احراز و میزان تولید روزانه گزینه های شدنی گوناگون تخصیص انسان – ماشین از طریق مدل شبیه سازی کامپیوتری با هم مقایسه گردیده است، بر این اساس مناسب ترین گزینه در خط تولید و مونتاژ رگلاتورهای گاز معرفی شده است. در این رویکرد نتایج شبیهسازی نشان داد که می توان با انتخاب شیوه مناسب در کارگماری نیروی انسانی با سطح اطمینان 95 درصد متوسط تولید روزانه را 25 درصد افزایش داد.
کارایی,خط تولید و مونتاژ,شبیه سازی,تخصیص نیروی کار
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203607.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203607_4d75d2b42893cbe75289965d18311d57.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
18
54
2017
02
19
نقش تسهیم میان شرکتی دانش در برون سپاری خدمات لجستیک (مورد مطالعه: شهرک های صنعتی استان گیلان)
41
54
FA
صفر
فضلی
دانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین، دانشکده علوم اجتماعی
fazli@ikiu.ac.ir
متین
رشیدی آستانه
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین-المللی امام خمینی(ره) قزوین
m.managment65@gmail.com
امروزه، فرآیند تسهیم دانش از مرزهای سازمانی فراتر رفته و مسئله تسهیم دانش میان شرکتها و سازمان های مختلف برای بهبود عملکرد آنها مطرح است. با پیدایش فرآیند برون سپاری و توجه سازمانها به آن، اشتیاق مدیران به برون سپاری خدمات شرکت و سازمان افزایش می یابد، اما آنچه ذهن آنها را به خود مشغول میکند، نحوه تعامل با ارائهدهندگان خدمات برون سپاری می باشد. هدف این مقاله، بررسی نقش تسهیم دانش میان شرکتهای برون سپار و شرکت های ارائه دهنده خدمات لجستیک در رضایت از عملکرد ارائه دهندگان خدمات لجستیک در شهرکهای صنعتی استان گیلان می باشد. این پژوهش با مشارکت 165 نفر از مدیران شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی استان گیلان که حداقل یکی از فعالیت های خود را برون سپاری کرده و تعداد کارکنان آنها متجاوز از 20 نفر می باشد، انجام شده است. جهت آزمون فرضیه ها از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از تأثیر مثبت تسهیم میان شرکتی دانش، تعامل رابطه متقابل با تسهیم میان شرکتی دانش و فرآیندهای ارتباطی بر رضایت و تسهیم میان شرکتی دانش بر فرآیندهای ارتباطی است. درحالیکه تأثیر تسهیم میان شرکتی دانش بر مشارکت میان شرکتی و تأثیر مشارکت میان شرکتی بر رضایت، تأثیر معناداری را نشان نمیدهد.
تسهیم دانش,تسهیم میان شرکتی دانش,خدمات لجستیک,برون سپاری
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203608.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203608_ba8046249d7e2f2851ff1dea5206f3c7.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
18
54
2017
02
19
تحلیلی بر موانع مدیریت زنجیرهتأمین سبز با استفاده از تکنیکهای تاپسیس فازی و دیمتل فازی (مورد مطالعه: صنعت سنگ آهن)
17
29
FA
عباس
شول
دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، گروه مدیریت صنعتی، دکتری مدیریت تولید و عملیات
shoul@vru.ac.ir
علی
سیاح پور
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه ولی عصر رفسنجان(عج)
alisayahpoor1371@gmail.com
هدف پژوهش حاضر شناسایی، اولویتبندی و تحلیل موانع اجرای مدیریت زنجیرهتأمین سبز در صنعت سنگ آهن کشور با استفاده از تکنیکهای تاپسیس فازی و دیمتل فازی است. جامعه این تحقیق را 20 نفر از خبرگان (شامل 15 کارشناس شاغل در صنایع معدنی و 5 تن از پژوهشگران در حوزه مدیریت سبز) تشکیل میدهند. در این تحقیق ابتدا از طریق مطالعه ادبیات پژوهش، موانع مدیریت زنجیرهتأمین استخراج گردید. جهت افزایش روایی محتوا این عوامل توسط خبرگان با صنعت مورد بررسی تطبیق داده شد و مورد بازبینی قرار گرفت. سپس با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی به اولویتبندی این موانع پرداخته شد. در ادامه از تکنیک دیمتل فازی، اثرگذاری و اثرپذیری موانع، مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان بیان کرد که شاخص عدم حمایت دولت برای اتخاذ مدیریت زنجیرهتأمین سبز، از لحاظ اولویتبندی، رتبه نخست را به دست آورده است. همچنین شاخص عدم آگاهی از محیطزیست مهمترین علت (تأثیرگذارترین شاخص) و ترس از شکست در اجرا مهمترین معلول (تأثیرپذیرترین شاخص) تعیین گردید.
تاپسیس فازی,دیمتل فازی,مدیریت زنجیرهتأمین سبز
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203610.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203610_4becbb7a53066d68bcfad13801dd897a.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
18
54
2017
02
19
ارزیابی سیستم تولید، فرآیند ساخت و لجستیک و فناوری جاری شرکت های ولوو و رنو در شرکت سایپا دیزل
55
64
FA
پرویز
فتاحی
استادیار دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشکده مهندسی صنایع
fattahi@basu.ac.ir
علیرضا
یوسفی
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه مهر البرز
youalireza@gmail.com
هدف از این پژوهش مقایسه سیستم های تولید، فرآیندها و فناوری جاری شرکت های ولوو و رنو در شرکت سایپا دیزل، به منظور تحلیل شکاف بین وضعیت موجود با مطلوب و تعیین اولویت های بهبود است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها از جمله تحقیقات غیرآزمایشی، پیمایشی بر مبنای رهیافت مطالعه درون موردی می باشد. جامعه این پژوهش نیز خبرگان شرکت سایپا دیزل می باشند. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم جامعه بر اساس جدول گرجسی و مورگان استفاده شده و در نهایت 162 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. نحوه گردآوری اطلاعات به دو صورت کتابخانهای (مقالات و کتب معتبر داخلی و خارجی) و میدانی از طریق پرسشنامه محقق استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای «سیستم تولید» و «فناوری» از روش های آمار توصیفی و استنباطی مانند تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و به منظور اولویتبندی «فرآیند» از روش تحلیل سلسه مراتبی(AHP) استفاده گردیده است. نتیجه این پژوهش نشان داد که در سیستم تولید، «اهداف سیستم تولید» بیشترین فاصله را تا وضعیت مطلوب دارد. همچنین در فرآیند ساخت و تولید و فناوری به ترتیب باید «زیر فرآیند تدارکات مواد و خدمات» و «کارکنان» در اولویت توجه قرار بگیرند.
سیستم تولید,فرآیند تولید,ممیزی فناوری
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203609.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203609_5f30d3309ff1c4efaf7760b4a0a3d08e.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
18
54
2017
02
19
ارائه الگوی استقرار زنجیره تأمین سبز در شرکت پتروشیمی پردیس با استفاده از روش نقشه شناختی فازی
65
78
FA
علی
مروتی شریفآبادی
استادیار، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایران
alimorovati@yazd.ac.ir
حمید
حنظل عیدانی
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی- بازاریابی بینالملل دانشگاه شهید بهشتی و مشاور منطقه آزاد اروند
h.eidani@yahoo.com
فاضل
موسوی
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، گرایش تحقیق در عملیات، دانشگاه یزد
mosavi.fazel@yahoo.com
امروزه، دغدغه اصلی بشر، پیامدهای زیست محیطی و جوابگو نبودن منابع کره زمین می باشد. همزمان با افزایش روزافزون آلودگی زیستمحیطی و پیامدهای مخرب آن و به دنبال آن افزایش تقاضای مشتریان و جوامع زیستمحیطی برای محصولات و خدمات سازگار با محیطزیست باید آلودگی های ناشی از گسترش صنایع را در قالب تلاش برای اجرای زنجیره تأمین سبز کاهش داد. با وجود قوانین دولتی و آگاهی فزاینده مردم در مورد محیطزیست، شرکت هایی که می خواهند در بازار جهانی دوام بیاورند نمی توانند مسائل زیستمحیطی را نادیده بگیرند. در این پژوهش عوامل مؤثر بر استقرار زنجیره تأمین سبز در شرکت پتروشیمی پردیس شناسایی شده و سپس با استفاده از روش نقشه شناختی فازی (FCM) درجه اهمیت آنها مشخص و در نهایت با استفاده روش نقشه شناختی فازی (FCM) شاخص ها رتبه بندی می شوند. نتایج به دست آمده از تحلیل داده ها نشان می دهد از میان شاخص های تأثیرگذار بر استقرار زنجیره تأمین سبز، کاهش (تخفیف) مالیات برای سازمانهایی با تولیدات سبز (0.67)، فشار مشتریان برای داشتن محصولاتی سبز (0.63) و اتخاذ راهبردهای سبز توسط رقبا (0.59) بالاترین میزان اهمیت و برگزاری همایش ها و کلاس های آموزشی در زمینه محیطزیست برای کارکنان و مدیران (0.47) و قوانین زیستمحیطی دولت (0.47) به ترتیب کماهمیتترین شاخص را به خود اختصاص می دهند.
زنجیره تأمین سبز,مدیریت زنجیره تأمین سبز,نقشه شناختی فازی (FCM),شرکت پتروشیمی پردیس
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203611.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203611_48faa76e1e146cd0d4da9e85e6e3e5de.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
18
54
2017
02
19
شناسایی و اولویت بندی عوامل تأثیرگذار نت بهره ور فراگیر (TPM) بر چابکی سازمانی با رویکرد تصمیم گیری چند معیاره فازی
79
88
FA
عباس
شریفی
کارشناس ارشد مهندسی نگهداری و تعمیرات، دانشگاه امام حسین (ع) و کارشناس ارشد مدیریت صنعتی گرایش تولید، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
abshmo2015@gmail.com
ابوتراب
علیرضایی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، دانشکده مدیریت
engm_alirezaie@yahoo.com
محمود
مدیری
0001-0001-9694-5102
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دانشکده مدیریت
m_modiri@azad.ac.ir
در بازار رقابتی امروز، تولید به موقع و پاسخگویی با سرعت مناسب به سفارشات، همچنین قابلیت انعطاف شرکت های تولیدی برای تولید محصولات متنوع مورد نیاز مشتریان امری ضروری به شمار می آید. شرکت های تولیدی برای بقاء در بازار باید بتوانند تولیدات خود را با استفاده از همه عوامل تولید با شرایط فوق به بازار عرضه نمایند. به این منظور یکی از پر چالش ترین عوامل تولید، ماشین آلات و تجهیزات می باشد که آماده به کار نگه داشتن آنها برای تولید به موقع و تحویل سفارشات به مشتریان بسیار مهم می باشد به این منظور روش ها و سیستم های مکانیزه نگهداری و تعمیرات(CMMS) به تنهایی پاسخگوی این نیاز نیستند، لذا چابک سازی این گونه سیستم ها امری ضروری و لازم می باشد. در دهه های اخیر یکی از بهترین و پر کاربردترین راهبردهای نت، نت بهره ور فراگیر (TPM) است که در آماده به کار نگه داشتن تجهیزات مورد توجه اکثر سازمان ها می باشد. نت بهره ور فراگیر (TPM) با استفاده از اصول و ارکان کاربردی قابلیت دسترسی؛ قابلیت اطمینان تجهیزات را تا حد زیادی افزایش می دهد. شرکت های تولیدی می توانند با اولویت بندی این اصول و ارکان در پیاده سازی آنها سرعت چابک سازی را افزایش دهند. در این تحقیق پس از شناسایی و اولویت بندی کلیه اصول و ارکان نت بهره ور فراگیر و مفاهیم چابکی سازمان های تولیدی و با استفاده از نظرات خبرگان و غربالگری و با تعیین روابط بین عوامل و میزان تأثیر عوامل اصلی نت بهرهور فراگیر بر افزایش قابلیت های چابکی، بررسی و اولویت بندی آنها و میزان تأثیرشان بر چابکی سازمان رتبه بندی شده اند.
نت بهره ور فراگیر,چابکی,انعطاف پذیری,تصمیم گیری چند معیاره فازی,سیستم مکانیزه نگهداری و تعمیرات
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203612.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203612_d64827caa0aa5f5b12bd91d7941c62c4.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
18
54
2017
02
19
معـرفی کتـاب لجستیکی چـاپ شـده در مـرکز مطـالعات و پژوهـش های لـجستیکی در سال 1395
92
92
FA
بهزاد
مرادی ساران
دانشگاه تبریز، کارشناس مرکز مطالعات و پژوهش های لجستیکی دانشگاه جامع امام حسین ع
moradisaran@yahoo.com
در این قسمت به معرفی دو کتاب با عناوین "شناسایی و نشانه گذاری مهمات کالیبر کوچک و "آشنایی با نقش و فنون بسته بندی در زنجیره تأمین کالا" مربوط به سال 1395 پرداخته شده است.
معرفی کتاب,زنجیره تأمین
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203613.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203613_b65a6ff235b5196d80bbdc2948bb89dd.pdf