دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
20
61
2019
04
20
شناسایی و رتبهبندی آسیبهای شبکه مدیریت زنجیره تأمین با رویکرد تحلیل فرآیند شبکهای در یکی از شرکت های تولیدی
4
16
FA
ناصر
صفایی
مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجهنصیرالدین طوسی
nsafaie@kntu.ac.ir
علیرضا
عامری نسب
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع-دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی
alireza.ameri.87@gmail.com
مدیریت زنجیره تأمین مجموعهای از روشهای مورد استفاده برای یکپارچگی مؤثر و کارای تأمینکنندگان، تولیدکنندگان، انبارها و فروشندگان است که بهمنظور حداقل کردن هزینههای سیستم و تحقق نیازهای خدمات و همچنین کالاها به تعداد صحیح در مکان و زمان مناسب مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از این پژوهش شناسایی، بررسی و رتبهبندی آسیبهای زنجیره تأمین در شرکت گلستان است. ابتدا آسیبها در چهار خوشه تأمین، تولید، عرضه و پشتیبانی مورد شناسایی قرار گرفته و سپس با رویکرد تحلیل فرآیند شبکهای تأثیرگذاری آسیبها بر یکدیگر مورد بررسی قرار می گیرند. در انتها نیز وزن هر یک از آنها محاسبه شده و رتبهبندی میگردند. استفاده از تکنیک تصمیمگیری چند معیاره تحلیل فرآیند شبکهای که در برگیرنده تأثیرات متقابل عوامل بر یکدیگر است از جمله ویژگیهای این تحقیق محسوب می شود. براساس نتایج بهدست آمده مهمترین این آسیبها به ترتیب شامل لجستیک، توزیع، رقابت و تغییر سلیقه بازار است. در نتیجه همانطورکه پیشبینی میشود؛ آسیبهای لجستیک و توزیع بیشترین تأثیرگذاری بر زنجیره تأمین را دارند.
تحلیل فرآیند شبکهای,زنجیره تأمین,شناسایی و رتبهبندی آسیبها
https://scmj.ihu.ac.ir/article_204492.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_204492_3ce53d43e37eabb5e9b39ce74490d70e.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
20
61
2019
05
20
طراحی نظام ارزیابی مدیریت ارتباط با مشترى (مطالعه موردی: شرکت گاز استان خراسان شمالی)
17
28
FA
حمیدرضا
کوشا
استادیار مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی مشهد
koosha@um.ac.ir
سهی
تبری
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، مؤسسه آموزش عالی اشراق/ شرکت گاز استان خراسان شمالی
sohatabari@yahoo.com
در دنیای چالشی امروزه که مشتریان مزیت رقابتی محسوب می شوند، یکی از اساسی ترین عوامل پیروزی سازمان ها در رقابت؛ مدیریت ارتباط با مشتری موفق است. شناخت درست و ارزیابی عملکرد ناشی از بهکارگیری این ابزار دغدغه محققان و مدیران شرکت های جهانی است. در شرکت های خدماتی نظیر شرکت های گاز استانی، شرکت آب و فاضلاب و شرکت برق، ازآنجایی که ارتباط با مشتری ملموستر و نزدیکتر می باشد، مدیریت آن از حساسیت بیشتری برخوردار است. مضمون عمومی در مدل ها یا چارچوب های جدیدتر ارزیابی عملکرد، تلاش برای اتصال سنجههای عملکرد به راهبرد و چشمانداز بلندمدت سازمان است. هدف پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد شرکت گاز استان خراسان شمالی در فرآیند مدیریت ارتباط با مشتری برپایه مدل کارت امتیازی CRM است. پس از استخراج عوامل اولیه از پیشینه پژوهش و مصاحبه با خبرگان، معیارها و زیرمعیارهای نهایی استخراج شد. برای رتبه بندی معیارها از فرآیند تحلیل شبکهای (ANP) استفاده شده و به منظور تعیین روابط میان متغیرهای اصلی فن دیمتل (DEMATEL) به کار برده شده است. طبق نتایج حاصله، در شرکت گاز استان خراسان شمالی منظر مشتری در بین مناظر چهارگانه کارت امتیازی CRM با اولویت اول و منظر عملکرد سازمانی با اولویت کمتر شد.
مدیریت ارتباط با مشتری,ارزیابی عملکرد,کارت امتیازی CRM
https://scmj.ihu.ac.ir/article_204493.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_204493_d6a46eba5723998e69d0233c62b17961.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
20
61
2019
04
20
بهینه سازی بر مبنای شبیه سازی سیستم موجودی چندسطحی در زنجیره تأمین دارویی در شرایط عدم قطعیت و اولویت بندی تقاضاها (مطالعه موردی داروسازی ثامن مشهد)
29
33
FA
مهدی
عرفانیان
کارشناس ارشد مهندسی صنایع، داروسازی ثامن مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد
ma.erfanian@yahoo.com
بهنام
بیانی
کارشناس ارشد مهندسی صنایع، مدیر مهندسی صنایع، واحد بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد، داروسازی ثامن مشهد
jbayani@gmail.com
یکی از مباحث مهم در یکپارچگی اجزاء زنجیره تأمین، مدیریت موجودی ها است. تحقیقات نشان می دهد که مدیریت موجودی زنجیره تأمین در مقایسه با مدیریت موجودی مستقل هریک از اجزاء، کارایی بیشتری دارد. در این مقاله یک مدل شبیهسازی برای مسئله کنترل موجودی چندسطحی در زنجیره تأمین با نرم افزار ارنا ایجاد شده است. زنجیره تأمین مورد نظر شامل خردهفروش، مرکز توزیع، تولیدکننده و تأمین کننده می باشد. در این مقاله با فرض اینکه مدل به صورت چندمحصولی و با اولویت متفاوت بین محصولات تشکیل شده و پارامترهای تقاضا و موعد تحویل دارای عدم قطعیت می باشد. همچنین سیاست سفارش دهی همه سطوح به غیر از تولیدکننده (r,Q) است. تولیدکننده به دلیل محدودیت فضای انبار از سیاست (r,R) استفاده می کند. با توجه به اینکه زنجیره تأمین مورد نظر دارویی است، حداکثرنمودن سطح سرویس به مشتریان از اهمیت زیادی برخوردار است. برای نشان دادن کاربردی بودن این مدل، زنجیره تأمین داروسازی ثامن مشهد به عنوان مطالعه موردی مورد تحقیق قرارگرفته است.
مدیریت زنجیره تأمین,مدیریت موجودی چندسطحی,بهینه سازی برمبنای شبیه سازی
https://scmj.ihu.ac.ir/article_204494.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_204494_75e9a16efbb64938b454d2f2aae74718.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
20
61
2019
05
21
ارزیابی زنجیرهتأمین مبتنی بر مدل SCOR (مطالعه موردی شرکت کیاالکترود شرق)
34
46
FA
زهرا
ایزانلو
کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع مؤسسه آموزش عالی اشراق، بجنورد
zahra.izanloo71@gmail.com
فرزاد
دهقانیان
دانشگاه فردوسی مشهد
f.dehghanian@um.ac.ir
حسین
کریمی
استادیار، گروه مهندسی صنایع دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه بجنورد
h.karimi@ub.ac.ir
عملکرد مناسب زنجیرهتأمین نقش کلیدی در موفقیت یک سازمان و دستیابی پایدار به اهداف و بهویژه سودآوری آن دارد. در این راستا استقرار یک سیستم ارزیابی زنجیرهتأمین برای شناسایی نقاط ضعف و بهبود مستمر آن توصیه میشود. پیش از شروع فرآیند بهبود، داشتن تصویر واضح و شناخت کاملی از ساختار زنجیرهتأمین موجود و همچنین روش فعلی انجام کلیه رویهها و فعالیتهای مرتبط با آن امری ضروری به نظر می رسد. بنابراین به ابزاری قوی و کامل احتیاج است تا فاز شناخت و ارزیابی زنجیرهتأمین را پشتیبانی کند. در این زمینه مدلهای مختلفی وجود دارد که مدل مرجع عملیات زنجیرهتأمین (SCOR) ابزاری ارزشمند برای این منظور محسوب می شود]1[. مدل SCOR به عنوان نوعی مدل مرجع فرآیند معرفی گردیده و شامل واژگان فنی، مجموعه تعاریف و اصطلاحات و معیارهای اندازهگیری است که با تبیین فرآیندهای استاندارد و تطبیق فعالیتهای زنجیرهتأمین با بهترین شیوههای تجربه شده میباشدکه امروزه به عنوان تکنیکی بسیار سودمند در اختیار مدیران قرار گرفته است. در این مقاله به ارزیابی زنجیرهتأمین شرکت کیا الکترود شرق براساس مدلSCOR پرداخته میشود. براین اساس ابتدا لازم است تا جنبههای مختلف ارزیابی مبتنی بر مدل SCOR مطالعه و تبیین شوند. در ادامه شاخصهای ارزیابی تدوین شده و سپس به ارزیابی زنجیرهتأمین شرکت کیا الکترود شرق پرداخته میشود. در این تحقیق طراحی سؤالات پرسشنامهها براساس شاخصهای سطح سوم مدل SCOR صورت گرفته شده و مقادیر شاخصها توسط طیف لیکرت بهصورت کیفی سنجیده شده است. پرسشنامهها با همکاری کارشناسان و کارکنان شرکت کیاالکترود شرق، مشتریان و تأمینکنندگان شرکت تکمیل گردید. سپس دادههای به دست آمده از پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تحلیل واقع شدند. در انتها نتایج حاصل از تحلیل آماری دادهها مشخص شد شرکت کیاالکترود شرق از نظر عملکرد ارزیابی در سه شاخص قابلیت اطمینان، چابکی و هزینه وضعیت مناسب و در دو شاخص پاسخگویی و مدیریت دارایی وضعیت نامناسبی دارد و باید بهبود یابد.
ارزیابی,زنجیرهتأمین,مدل SCOR,شرکت کیاالکترود شرق
https://scmj.ihu.ac.ir/article_204495.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_204495_45c46f4e407f07446726a9866d2227ba.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
20
61
2019
04
20
انتخاب تأمین کنندگان پایدار در زنجیره تأمین پوشاک با استفاده از روش بهترین- بدترین (BWM)
47
61
FA
امیرطه
جلالی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
jalali.at@gmail.com
رضا
احتشام راثی
استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، دکتری تخصصی مدیریت، قزوین
rezaehteshamrasi@gmail.com
از آنجا که سلامتی انسان درگرو برخورداری از محیطزیست و محیط اجتماعی سالم و به دور از مخاطرات است، مفهومی به عنوان پایداری برای تمرکز بر بهبود موضوعات زیستمحیطی و اجتماعی (منابع طبیعی، آب و انرژی، ایجاد زیرساختهای کاهش آلایندگیها، حذف ناهنجاری های اجتماعی نظیر فقر، معلولیت ها، حقوق کودکان، زنان و اقلیتها) همزمان با نگاه های اقتصادی، به عنوان بحثی بسیار تأثیرگذار در آینده بشریت، توسط محققان مطرح گردید. زنجیره های تأمین با ایجاد رفتار مسئولانه در تمام مراحل و اعضای زنجیره، میتوانند به عنوان بستری مناسب برای توسعه پایداری مورد استفاده قرار گیرند و با توجه به نقش انتخاب تأمین کننده در زنجیره تأمین، در این تحقیق با به کارگیری روش های پژوهش توصیفی- پیمایشی، با مطالعه ادبیات موضوع، دریافت نظر خبرگان و با به کارگیری روش بهترین- بدترین، یک سیستم برای انتخاب تأمین کننده پایدار برتر با درک ماهیت محصول و پیش بینی وضعیت آلایندگی زیستمحیطی، دغدغه ها و مخاطرات اجتماعی فعالیت ها از حلقه های زنجیره تأمین پوشاک پیشنهاد شده است. مدل ارائه شده براساس دغدغه های ابعاد پایداری، رویه خاص و متناسب برای انتخاب تأمینکننده در هر بخش زنجیره تأمین پوشاک را ارائه می کند تا با توسعه پایداری حاصل از انتخاب برترین تأمین کننده، بتوان مفهوم پایداری را در کل زنجیره تأمین پوشاک گسترش داد.
انتخاب تأمین کننده,روش بهترین- بدترین,زنجیره تأمین پایدار,زنجیره تأمین پوشاک
https://scmj.ihu.ac.ir/article_204496.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_204496_5bbb2ded498cc7c42eabec766288d2a2.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2717-1647
20
61
2019
06
21
ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین با استفاده از رویکرد یکپارچهسازی چارچوب طبقهبندی سازمان (PCF) و حداقل استانداردهای زنجیره تأمین؛ همراه با مطالعه کاربردی
62
78
FA
ثنا
دنگ کوب
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، بهینهسازی سیستمها، گروه مهندسی صنایع، گرایش بهینهسازی سیستمها، دانشگاه صنعتی سجاد، دانشکده صنایع و مدیریت
sanadangkoub93@gmail.com
امیرحسین
انضباطی
عضو هیأت علمی گروه صنایع دانشگاه صنعتی سجاد، مشهد، دانشجوی دکتری مهندسی صنایع
amirhossein.enzebati@gmail.com
یکی از بزرگترین چالشهایی که مدیران و تولیدکنندگان با آن روبه رو هستند، شناسایی عارضهها در حوزه لجستیک و زنجیره تأمین است. واضح است که با شناسایی شکافها و مشکلات موجود و ارائه پیشنهاد در زمان مناسب میتوان عملکرد زنجیره تأمین را بهبود بخشید. در این پژوهش، سعی شده با بهکارگیری رویکرد چارچوب طبقهبندی فرآیند (PCF) که سازمان بهرهوری و کیفیت آمریکا (APQC) ارائه کرده بتوان، زنجیره تأمین سازمان را براساس فرآیندها، بخشبندی کرده و برای هر بخش به طور جداگانه حداقل نیازمندیهای استاندارد تعیین گردد. سپس با استفاده از تجزیه و تحلیل میدانی و ابزار پرسشنامه، آن دسته از نیازمندیهایی که رعایت نمیشوند شناسایی شوند. نتایج حاصل از این پژوهش شامل فهرستی از انواع عارضههای موجود در سازمان بوده تا مدیران در راستای بهبود آنها اقدامات اصلاحی مناسب را در نظر بگیرند.
زنجیره تأمین,طبقهبندی فرآیند,استانداردهای زنجیره تأمین,ارزیابی عملکرد
https://scmj.ihu.ac.ir/article_204497.html
https://scmj.ihu.ac.ir/article_204497_c02e03e51877fda1fb3a91bab0d3f93d.pdf