TY - JOUR ID - 203486 TI - ارائه مدلی جدید برای تعیین سیاست ها و ابزارهای بهینه به منظور کاهش مصرف سوخت در شرکت های حمل و نقل باری با چند نوع وسیله نقلیه و چند دپو JO - مدیریت زنجیره تأمین JA - SCMJ LA - fa SN - 2008-9198 AU - شایان, حمید AU - احمدی, اردشیر AD - مهندسی صنایع دانشگاه جامع امام حسین (ع) AD - دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی صنایع Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 14 IS - 37 SP - 18 EP - 37 DO - N2 - با توجه به افزایش چند برابری هزینه مصرف سوخت در وسایل نقلیه، در سال شرکت­های حمل و نقلی هزینه زیادی بابت سوخت متحمل می­ شوند. مصرف سوخت در خودروهای سنگین به عوامل متعددی مثل خودرو، راننده، سیستم مسیریابی و زمان­بندی حرکت خودروها، جاده، سرعت، شتاب و میزان بار بستگی دارد. در این مقاله به بررسی چند عامل ازدیدگاه شرکت­های حمل و نقلی برای کاهش مصرف سوخت پرداخته و سپس به معرفی چند سیاست که منجر به کاهش مصرف سوخت می­ شوند می­ پردازد. هم­چنین با ارائه مدل مینیمم مصرف سوخت به اندازه­ گیری میزان مصرف در حالات مختلف خواهد پرداخت. این مدل­ها که تنها چند سال است مورد توجه قرار گرفته­ اند، عملکرد بهتری نسبت به مدل­هایی دارند که فقط به مسیریابی (VRP)3 می­ پردازند. بعد از ارائه مدل اندازه­ گیری مصرف سوخت، به ارائه مدل چند هدفه از دیدگاه شرکت­ های حمل و نقل در سه بخش سیستم، خودرو و راننده پرداخته می­ شود و ترتیبی برای بخش­ها از روی قابلیت بخش­ها اتخاذ می­ شود. در ادامه سیاست­ها و ابزارهایی که منجر به کاهش هزینه­ ها در کل ناوگان می­ شوند را استخراج کرده و در آخر مجموعه سیاست­ها و ابزارهای بهینه برای یک شرکت حمل و نقل با استفاده از مدل چند هدفه حاصل خواهد شد. مدیران در بخش حمل و نقل با به­ کارگیری جواب بهینه مدل چند هدفه، می­ توانند در دراز مدت تأثیر به­ کارگیری مجموعه­ ای از سیاست­ها و ابزارها را در شرکت­های خود بسنجند و بعد اقدام به تصمیم­ گیری در مورد به­ کارگیری ابزارها و سیاست­ها در سطح ناوگان حمل و نقل کنند. UR - https://scmj.ihu.ac.ir/article_203486.html L1 - https://scmj.ihu.ac.ir/article_203486_48965cc6af02a979276d40429f424564.pdf ER -