TY - JOUR ID - 203524 TI - شناسایی مؤلفه ها و شاخص های تعامل پذیری در زنجیره تأمین JO - مدیریت زنجیره تأمین JA - SCMJ LA - fa SN - 2008-9198 AU - مرادی, محمود AU - رمضانیان, محمدرحیم AU - سلطانی, فاطمه AD - گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان AD - گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان، نویسنده پاسخگو Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 16 IS - 43 SP - 16 EP - 29 KW - تعامل پذیری KW - زنجیره تأمین KW - همکاری KW - تحلیل عامل تأییدی مرتبه دوم DO - N2 - همکاری بین شرکت­ها در زنجیره تأمین صنایع برای دست‌یابی به اهداف تجاری امری اجتناب­ ناپذیر است، اما مطالعات تحقیقی مختلف نشان داده­ اند که بخش اعظم پروژه­های همکاری در صنایع تولیدی توفیق لازم را نمی­ یابند. این امر می­ تواند دلایل متعددی از عدم وجود درک متقابل بین سازمان­ های همکاری­ کننده تا وجود ابهام در مسئولیت­ های شرکا داشته باشد. طیفی از این مسائل وجود دارد که قابلیت انجام کار مشترک را از دو سازمان می­ گیرد. سازمان­ها برای انجام کار مشترک باید قابلیت همکاری داشته باشند. به‌ عبارت دیگر باید تعامل­ پذیر باشند. تعامل­ پذیری، عامل کلیدی برای همکاری موفق بین شرکت­ها و سطوح بالای رضایت مشتریان محسوب می­ گردد. بنابراین برای شرکت­ها بسیار مهم است که تعامل­ پذیری خود را مدیریت کنند، یعنی مسائل مربوط به آن را تشخیص دهند، وضعیت­ ها را تحلیل کنند، بهبود ایجاد نمایند و فعالیت‌های بهبود را تعمیم دهند. بدین منظور قبل از هر چیز شناسایی مؤلفه­ ها و شاخص­ های تعامل­ پذیری که هدف این پژوهش است، بسیار حیاتی به نظر می­رسد. براساس مطالعات انجام شده در ادبیات موضوع، مدلی از تعامل­ پذیری شامل 5 مؤلفه و 27 شاخص ارائه شد. این مدل با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم به کمک نرم­افزار Warp PLS تأیید شد و وضعیت شاخص­ های مورد بررسی در جامعه مورد نظر شرکت­های تولیدکننده قطعات خودروی مستقر در قزوین، بررسی شد. UR - https://scmj.ihu.ac.ir/article_203524.html L1 - https://scmj.ihu.ac.ir/article_203524_cef3d7ddfbe38d36c67fd0d45261ae72.pdf ER -