2024-03-28T19:40:38Z
https://scmj.ihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2200695
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1380
3
7
بازیابی قطعات مکانیکی در صنعت نظامی قسمت دوم روشهای بازیابی قطعات
محمد رضا
زمانی
حسین
راژ
احمدرضا
قربانی
روشهای متعددی برای جرم گذاری بر روی قطعات وجود دارد. جوشکاری، فلز پاشی، آبکاری و استفاده از مواد اپوکسی از متداولترین روشهایی هستند که در بازیابی قطعات کاربرد فراوان دارند. جوشکاری که به عنوان یک روش اتصال دائمی قطعات به یکدیگر ابداع گردید، امروزه سهم مهمی در بهسازی قطعاتنو و ترمیم سطوح فرسوده دارد. فلزپاشی یک روش پوشش دهی قطعات است. تنوع زیاد مواد پاشش و نرخ بالای جرم گذاری موجب شده است تا بتوان خواص متنوع سطحی را در زمان اندک بر روی قطعات ایجاد کرد. تمام صنایع از جمله ریختهگری، قالبسازی، کشتیسازی و صنایع اتومبیل (بویژه صنایع نظامی) از این فرآیند بهرههای زیادی در بهسازی و بازیابی میبرند. آبکاری نیز یک روش پوشش دهی میباشد که به دو صورت غوطهوری و موضعی امکانپذیر است. یکی از کاربردهای این روش ایجاد پوششهای مقاوم به سایش بر روی قطعات هم در مراحل نهایی تولید و هم در ترمیم سطوح سائیده شده است. با استفاده از مواد اپوکسی نیز میتوان بعضی قطعات ترک خورده، شکسته شده، یا خراشهای سطحی را ترمیم نمود. اهمیت استفاده از روشهای بازیابی، هزینه تمام شده کمتر نسبت به ساخت مجدد، صرفه جویی انرژی و جلوگیری از اتلاف منابع معدنی است.
لجستیک معکوس
2001
05
22
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203458_367ed926533011f064d7c7c7c69784dd.pdf
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1380
3
7
اصول کنترل داخلی در سیستم لجستیک «بخش دوم»
احمد
ایزدی یزدان آبادی
در شماره گذشته اهداف، اهمیت و ضرورت کنترل داخلی در سیستمهای لجستیکی مورد بحث قرار گرفت؛ با سیستمهای خود تنظیم کننده یا خود کنترل به عنوان مبنای تئوریک کنترل داخلی آشنا شدیم، و در نهایت انواع کنترلهای داخلی که در سیستم لجستیک قابل استقرار هستند، مورد بررسی قرار گرفت. در این شماره به روشهای اساسی و کلی کنترل داخلی در سیستم لجستیک؛ شامل طراحی ساختارهای خود کنترل، گزینش و بکارگماری نیروی انسانی خود کنترل، طراحی و اجرای عملیات لجستیکی به گونهای که اصول کنترل داخلی مراعات گردند، کنترلهای بودجهای و کنترلهای ویژه مدیریت خواهیم پرداخت. و در ادامه بحث با ویژگیهای یک سیستم لجستیکی که در آن کنترل داخلی استقرار یافته آشنا خواهیم شد. نهایتاً، قواعد کنترل داخلی در بخشهای اصلی لجستیکی، یعنی تأمین و خرید، انبارداری، اموال و داراییهای ثابت و حملونقل با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
سیستم
2001
05
22
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203459_2b7bcb74cf775d2040c65622fbc6b33c.pdf
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1380
3
7
سیستم مدیریت اطلاعات پایه لجستیک (سماپل) قسمت هفتم: نقش و اثر سماپل بر سازمان لجستیک
محمدرضا
دودمان
مجید
کافی
سیستمهای اطلاعاتی سازمانها با ماموریتهای خاصی تعریف و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و اهداف آنها در قالبهای عمومی و تخصصی مورد توجه میباشند. سماپل بهعنوان یک سیستم مدیریت اطلاعات در هدف عام، وظیفه توزیع و جاریسازی زبان مشترک اطلاعات اقلام و در هدف خاص بدنبال ایجاد یک بستر مناسب جهت طراحی و ایجاد سیستمهای اطلاعاتی مدیریت سازمان و توسعه و گسترش پایگاه اطلاعات اقلام بهعنوان یک حافظه اجتماعی میباشد.
سیستم
2001
05
22
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203460_091e57ca0adec294c0b59170c713f2d4.pdf
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1380
3
7
بررسی لجستیک سپاه امیرالمومنین (ع) ـ جنگ صفین حملونقل (ترابری) (قسمت دوم)
محمد حسین
رجبی
در جنگ صفین همچون دیگر جنگهای مهم تاریخ، امر حملونقل نیروها و امکانات برای هر دو طرف از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. در این بخش از مقاله، ابتدا وسائل حملونقل رایج در آن عصر و نوع بکارگیری آن در سپاه امیرالمؤمنین (ع) را مورد بحث قرار میدهیم و سپس به احداث پل موقت بر روی رود فرات به منظور عبور سپاه عظیم آن حضرت میپردازیم.
الگوبرداری
2001
05
22
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203461_e38f4fcec9df26fd5e91fdd6b180ad5b.pdf