2024-03-29T11:56:16Z
https://scmj.ihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2200700
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1381
4
12
بهبود الگوی مصرف
احمد
ایزدی یزدان آبادی
الگوی مصرف بیانگر نوع، شکل، کمیت و کیفیت مصرف توسط یک فرد، خانوار، سازمان یا جامعه است. این الگو تحت تأثیر عوامل مختلفی چون فرهنگ، شرایط جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی، امکانات علمی و فناوری و غیره شکل میگیرد. متأسفانه الگوی مصرف در ایران با نارساییهایی، از قبیل اتلافزا بودن، غیر اقتصادی بودن، وابسته بودن، دارای کیفیت پایین بودن و غیره قابل تشخیص است. یکی از وظایف اساسی "مدیریت لجستیک"، برنامهریزی، سازماندهی، کنترل و به طور کلی اداره بهینه مصرف است. از این رو، میتوان ادعا کرد، "الگوی مصرف"، هر شکل و وضعیتی که داشته باشد (مثبت یا منفی) نتیجه سیاستگذاریها، تصمیمگیریها و برنامهریزی مدیران لجستیکی، به طور اخص و مدیران اقتصادی جامعه به طور اعم، چه در سطح خرد و چه در سطح کلان میباشد. بنابراین، با توجه به مشکلات و نارساییهایی که در الگوی مصرف کنونی وجود دارد، رسالت و مسئولیت مدیریت لجستیک در این خصوص و بهویژه در بهبود الگوی مصرف، موضوعی نیست که بتوان نادیده انگاشت. در این مقاله سعی بر این است، ضمن آشنایی نظری با الگوی مصرف در ایران، راههای عملی برای دگرگونسازی و بهبود آن پیشنهاد گردد. در این راستا، بر راهبرد استانداردسازی مصرف، به عنوان یک راه حل عملی که قابل استفاده در بهبود الگوی مصرف خانوارها و سازمانهای بزرگ مصرفکننده، نظیر سازمانهای نظامی، دانشگاهها، زندانها و سایر دستگاههای دولتی و غیردولتی میباشد، تأکید شده است.
الگوی مصرف
استاندارد مصرف
نرم مصرف
مصرف سرانه
مدیریت مصرف
الگوی مصرف واقعی
الگوی مصرف آرمانی
الگوی مصرف درونزا
الگوی مصرف برون زا
الگوی مصرف اتلاف زا
2002
08
23
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203446_f131c546291beb2f99669143aa437d2d.pdf
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1381
4
12
روش طراحی و تحلیل چند شیگرایی سیستمها و کاربرد آن در سیستم لجستیک
فتحی
بهروز
عباس
طلایی
رضا
حسینبیگی
برای تجزیه و تحلیل سیستمها، تاکنون روشهای تجزیه و تحلیل و طراحی متعدد و مختلفی ایجاد و به کار گرفته شدهاند. همه این روشها براساس یک منطق درونی برگرفته شده از تجربیات کارشناسان در تحلیل وضعیت موجود و طراحی سیستمهای جدید شکل گرفتهاند. ساختار کار، در این روشها سازماندهی به اطلاعات است و آنچه که در آن دوره زمانی خاص مورد نیاز (سیستم) میباشد. لذا قادر به ثبت هیچ سابقه و تجربه اجرائی از امور سازمان به طور نظاممند نیست؛ بلکه فقط تراکنشهای اطلاعاتی است که ثبت میگردند؛ به این معنی که به دانشی که در طول فعالیت سازمان تولید میگردد، توجهی نمیشود. با توجه به اهمیت دانش و تجربه بشری در سازمانهای نوین و سیستمهای رقابتی عصر حاضر، در این مقاله روشی به نام SMOAD1 معرفی شده است. در این روش، ابتدا به شناخت موجودیتهای اصلی سیستم و سپس به نحوه تحت کنترل درآوردن دادههای مربوط به آنها پرداخته میشود و در مرحله بعد با استانداردسازی تلفیقی و ترکیبی دادههای هر موجودیت، دانش مورد نیاز سازمان تولید میگردد و در ادامه، زمینه طراحی زیرسیستمهای سیستم کلان و به دنبال آن اتوماسیون شیگرا آماده میشود.
شیگرا
لجستیک
دانش
2002
08
23
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203447_40fdc5273ca9558a972d8409eff0f7e5.pdf
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1381
4
12
لجستیک معکوس
پس از استقرار زنجیره تأمین ۱ در یک سازمان لجستیکی و انجام فعالیت های مربوط به تأمین و تهیه اقلام و کالاهای مورد نیاز و انتقال آنها به رده ها و قسمت های متقاضی، ممکن است به دلایل مختلفی اعم از تأخیرات طولانی در توزیع اقلام، عدم رعایت اصول نگهداری اقلام و کالاها، به ویژه برای کالاهای فاسد شدنی و دارای تاریخ انقضاء و نیز حمل و نقل نامناسب و طولانی مدت، عودت کالا به مبدأ و یا اصطلاحا "کالای برگشتی ۲" را سبب شود که این موضوع می تواند در بر گیرنده کالاهای سالم و کالاهای ناسالم و معیوب باشد. موضوعلجستیک معکوس ۳" شامل فرآیند کالاهای عودتی و برگشتی و نحوه برخورد مناسب با این نوع اقلام به منظور افزایش بهره وری، سوددهی و کارآمدی بیشتر سازمان لجستیکی است، از سوی دیگر تأثیر گذاری و تأثیر پذیری تولید کنندگان، تأمین کنندگان و مشتریان از یکدیگر و نیز نتیجه این اثرها که در پایان به صورت کیفیت، زمان تولید و زمان تحویل، رضایتمندی مشتریان و کاهش هزینه ها مشخص می شوند، باعث آن شده است که لجستیک معکوس به عنوان آرمانی بزرگ برای همه سازمان ها و مؤسسات موجود در زنجیره تأمین به شمار آید. علی رغم پیچیدگی های خاص لجستیک معکوس که در سال های اخیر مطالعات دانشگاهی و تجربی بسیار زیادی را به دنبال داشته است؛ سعی شده در این مقاله به گوشه ای از ابعاد آن پرداخته شود.
توزیع معکوس- مصرف مجدد کالا
بازیافت . تولید دوباره کالا
کالای برگشتی
زنجیره تأمین
2002
09
21
37
44
https://scmj.ihu.ac.ir/article_205368_ff7d4f54f97189a3d9824b1e34dc95e5.pdf
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1381
4
12
آشنایی با راهآهن و جایگاه آن در جابهجایی یگانها و تجهیزات نظامی
راه آهن یکی از پیش نیاز های زیربنایی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور است. به همین دلیل در برنامه سوم توسعه کشور نقش ویژه ای برای توسعه شبکه و تجهیزات راه آهن کشور پیش بینی شده است. در مقایسه با سایر سیستم های حمل ونقلی، شبکه ریلی دارای اهمیت ویژه است و در شرایط بحران و حتی صلح این سیستم می تواند در جابه جایی نیروها و تجهیزات نظامی و پشتیبانی از آنها نقش مهمی ایفا نماید. در این مقاله ضمن بررسی مزایای این سیستم، به بررسی این نقش پرداخته می شود.
...............
2002
09
21
45
51
https://scmj.ihu.ac.ir/article_205367_fa6c3c0a646aa4fd2b04cb9db1cfd317.pdf