2024-03-29T09:59:51Z
https://scmj.ihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2200728
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1390
13
34
تعیین وضعیت محصولات گروه صنعتی گداختار در زنجیره تأمین جهت بهبود عملکرد آن با استفاده از روش TOPSIS فازی سلسلهمراتبی
آرمان
استادعلی اکبر
رضا
کیانی ماوی
حسن
رنگریز
شناسایی و رتبهبندی شاخصهای مؤثر در بهبود عملکرد زنجیره تأمین و اولویتبندی محصولات گروه توسعه و نوسازی صنایع گداختار با رویکرد شناسایی مشکلات از اهداف این مقاله میباشد. همچنین جهت رتبهبندی شاخصهای مؤثر در بهبود زنجیره تأمین از یک رویکرد فازی و جهت اولویتبندی محصولات، از روش TOPSIS فازی سلسله مراتبی استفاده میشود. در این مقاله شاخصهای مؤثر در بهبود عملکرد زنجیره تأمین با استفاده از مطالعات کتابخانهای استخراج میگردد. سپس با استفاده از مطالعات میدانی و با روش دلفی شاخصهای شناسایی شده غربالسازی و مطابق مدل سکاران گروهبندی و با استفاده از یک رویکرد فازی اولویتبندی میشود. در ادامه وضعیت زنجیره تأمین هر یک از محصولات نسبت به این شاخصها بررسی و با استفاده از روش TOPSIS4 فازی سلسله مراتبی، محصولی که عملکرد زنجیره تأمین را بیشتر مورد مخاطره قرار میدهد، شناسایی میشود. از آنجا که تاکنون در این صنعت، مشکلات زنجیره تأمین شناسایی و رتبهبندی نشدهاند در این تحقیق طیف وسیعی از شاخصهای مؤثر در بهبود زنجیره تأمین شناسایی و بر اساس مدل سکاران گروهبندی میشوند که این امر میتواند کمک زیادی به مدیران و تصمیمگیران حوزه زنجیره تأمین نماید.
زنجیره تأمین
روش دلفی
نظر خبرگان
رویکرد فازی
TOPSIS سلسله مراتبی
2012
02
20
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203400_19b8b1e8c9b30222af5187e1de40dbfe.pdf
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1390
13
34
شناسایی نقاط بحرانی و راهکارهای بهبود در زنجیره تأمین با استفاده از مدل SCOR، تئوری محدودیت ها و شش سیگما
شمس الدین
ناظمی
احمد
توکلی
محمدحسین
خورسندی اکبرنژاد
این تحقیق از ایده ابتکاری ترکیب مدل مرجع عملیات زنجیره تأمین (SCOR)4، فلسفه تئوری محدودیتها5 و متدولوژی بهبود شش سیگما6 بهمنظور شناسایی نقاط بحرانی و ارائه راهکارهای بهبود عملکرد کل زنجیره تأمین استفاده کرده است. برای شناسایی نقاط بحرانی در زنجیره تأمین از معیارهای مدل SCOR، شفرد و گینتر، که امکان اندازهگیری سیستماتیک زنجیره تأمین را ارائه میکنند، استفاده شده است. واحد مورد مطالعه در این تحقیق، شرکت ماشینسازی پیلهوران با ماهیتی پروژهای بوده است. پس از شناسایی نقاط بحرانی مشخص گردید که فرآیند برنامهریزی زنجیره تأمین، ضعیفترین فرآیند و بهبود زمان انجام پروژه جزء ضعیفترین عنصر فرآیند میباشد. در ادامه با استفاده از مراحل تعریف، اندازهگیری و تجزیه و تحلیل شش سیگما، مشکل بهطور خاص تعریف، اندازهگیری و تجزیه و تحلیل گردید و پیشنهاداتی برای بهبود ارائه گردید.
مدل SCOR
شش سیگما
تئوری محدودیتها
زنجیره تأمین
2012
02
20
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203401_fdc27feec1eb1a95cabc8afa58da30c2.pdf
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1390
13
34
ارائه الگوی ارزیابی و استقرار RCM در سازمان
حسن
احمدی عقیده مند
حسن
جهانشاهی
کاظم
حکمت
از RCM4 (نت مبتنی بر قابلیت اطمینان) بهعنوان بزرگترین تغییر در دنیای نگهداری و تعمیرات نام برده میشود. امروزه استفاده از RCM بهعنوان یک پیش نیاز برای ارتقاء میزان اثربخشی برنامههای نت مطرح بوده و بر همین اساس گرایش سازمانها به این رویکرد بسیار افزایش یافته است. اما در کنار تمامی نکات مثبت RCM چه چیزی باعث شده که فرآیند اجرای این روش در صنایع مختلف با مشکلات زیادی هنگام طراحی و پیادهسازی مواجه شود؟ مثالهای متعددی از مواردی که پیشنهادات آنالیزهای RCM هرگز به اجرا در نیامده است، وجود دارد. در صنایع مختلف نمونههای شکست خوردهای از RCM وجود دارد که برخی از آنها مربوط به وجود مشکل در قسمت فنی و برخی مربوط به وجود مشکل در ساختار سازمانی و مباحث مدیریتی است. در این مقاله به مهمترین عوامل تأثیرگذار در موفقیت اجرای RCM پرداخته میشود و پس از آنکه نتایج بررسیها و مطالعات از اجرای فرآیند RCM در چندین سازمان و شرکت در قالب راهکارهای کلی موفقیت و برطرف نمودن موانع مهم اشاره شد، آنگاه الگویی جهت ارزیابی و استقرار RCM ارائه میشود که در واقع به بیان نقاط ضعف و قوت سازمان پیش از پیادهسازی RCM نیز میپردازد.
قابلیت اطمینان
نگهداری و تعمیرات (نت)
نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)
2012
02
20
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203402_1437795bb4bf5210dbaa82ffe57c5354.pdf
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1390
13
34
توسعه مدل ارزیابی عملکرد مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از کارت امتیازی متوازن
حامد
مهریار ایردیموسی
احمد
نورنگ
یکی از فلسفههای رایج در دو دهه اخیر که تحولات عظیمی را در کشورهای صنعتی در عرصه تولید سبب گردیده، مدیریت زنجیره تأمین است. ارزیابی عملکرد مدیریت زنجیره تأمین میتواند کمک بهسزایی در مدیریت آن باشد. یکی از رویکردهای جدید در این زمینه، استفاده از کارت امتیازی متوازن است که به نمایش استراتژی مدیریت زنجیره تأمین بهصورت مجموعهای از اهداف ضروری قابل تحقق میپردازد. کارت امتیازی متوازن فقط نقش کنترلی ندارد و معیارهای آن برای توصیف عملکرد گذشته بهکار نمیرود. بلکه این معیارها ابزاری جهت تبیین استراتژی سازمان هستند و با یکپارچهسازی و هماهنگسازی فعالیتها در سطوح مختلف آن، امکان دستیابی به اهداف سازمانی را میسر میسازد. در این مقاله ابتدا ادبیات موضوع زنجیره تأمین و ارزیابی عملکرد مدیریت زنجیره تأمین مورد بررسی قرار گرفته است. سپس تعدادی از مدلهای مطرح در این زمینه و یک مدل جدید با بهکارگیری کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد مدیریت زنجیره تأمین معرفی میشود. در پایان نتیجه گرفته میشود که این مدل در مقایسه با سایر مدلها، برتر و ارجحتر است.
زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
ارزیابی عملکرد
کارت امتیازی متوازن
2012
02
20
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203403_6d536e3a11ab2e6d15d644eea8724732.pdf
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1390
13
34
شناسایی و اولویتبندی ریسکهای زنجیره تأمین در سازمانهای تولیدی با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
علی
مظاهری
مهدی
کرباسیان
هادی
شیرویه زاد
در دنیای رقابتی کنونی مدیریت زنجیره تأمین یکی از مسائل اساسی پیش روی بنگاههای اقتصادی است که تمامی فعالیتهای سازمان را بهمنظور تولید محصولات و ارائه خدمات مورد نیاز مشتریان تحت تأثیر قرار میدهد. از این رو توجه به فرصتها و تهدیدهای موجود در عرصه تجارت جهانی و ارزیابی توان سازمان در رویارویی با ریسکهای این عرصه از اهمیت انکارناپذیری برخوردار است. مدیریت ریسک در زنجیرة تأمین وظیفة شناسایی، تحلیل، ارائه راهکارهای مناسب جهت پاسخگویی، کنترل و پایش ریسکها در چرخههای اقتصادی و تولیدی را بر عهده دارد. در این مقاله به بررسی ریشهها و عوامل مختلف عدم قطعیت در زنجیرة تأمین پرداخته و ساختاری از ریسکها و مخاطرات ارائه شده است. در ادامه به ارزیابی اهمیت ریسکهای زنجیرة تأمین با استفاده از فرآیند تحلیل سلسلة مراتبی در دو بخش سازمانهای تولیدی دولتی و خصوصی پرداختهایم. با نتایج این تحقیق میتوان جایگاه و اهمیت ریسکهای زنجیره تأمین را شناسایی نمود و با استفاده از تصمیمگیری چند معیاره آنها را اولویتبندی نمود.
ریسک
مدیریت زنجیرة تأمین
تصمیمگیری چند معیاره
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
2012
02
20
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203404_e97b182e92293ff02729d8a78843eb73.pdf
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1390
13
34
زنجیره تأمین سبز (به همراه مطالعه موردی)
مریم
نیک نژاد
توسعه پایدار، پیشرفتهای قابل توجهی در برپایی پایداری زیست محیطی و اجتماعی نسبت به مدیریت عملیات و زنجیره تأمین داشته است. اتخاذ راهبرد سرمایهگذاری در زمینه بهبود عملکرد زیست محیطی زنجیره تأمین مزایا و منافع زیادی را مانند صرفهجویی در منابع انرژی، کاهش آلایندهها، حذف یا کاهش ضایعات، ایجاد ارزش برای مشتریان و در نهایت ارتقای بهرهوری را برای شرکتها و سازمانها به همراه خواهد داشت. سازندگان در اواخر دهه 1980 از آنچه در قوانین مورد نیاز بود، فراتر رفته و به سمت رویکرد سبز در عملیات سیستم خود حرکت نمودند. هدف از تدوین این مقاله، بررسی ادبیات مدیریت زنجیره تأمین سبز 2(GSCM) بهطور خلاصه و ارائه چارچوب برای حرکت به سمت سبز شدن زنجیره تأمین میباشد. همچنین در ادامه به بررسی زنجیره تأمین دو شرکت فعال و موفق در این زمینه پرداخته میشود.
مدیریت زنجیره تأمین
زنجیره تأمین سبز
طراحی سبز
وال مارت
سیسکو
2012
02
20
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203405_27a4b97dd4cd9be436e24b68a32a2a92.pdf
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1390
13
34
بهینه سازی زمان جایگزینی و تعویض تجهیزات با استفاده از هزینه چرخه عمر (مطالعه موردی: ناوگان اتوبوس رانی شرکت جوان سیر ایثار)
سعید
رمضانی
مصطفی
یوسفی
محسن
طاهری
عباس
شریفی
یکی از مسائل مهم در حوزه تصمیمگیریهای لجستیکی سازمان، تعیین زمان بهینه استفاده از تجهیزات میباشد. مدیران سازمان برای اتخاذ تصمیمهای مناسب باید بدانند که چه زمانی بهترین زمان برای تعویض یا جایگزینی یا خارج کردن تجهیزات از سازمان میباشد، بهطوری که بیشترین منافع و کمترین هزینه را برای سازمان در بر داشته باشد. در این خصوص شناسایی هزینههای چرخه عمر و انجام محاسبات برای تعیین عمر بهینه استفاده از تجهیزات، ضروری است. در این مقاله پژوهشی، ضمن معرفی روش هزینه چرخه عمر و محاسبات مربوط به تعیین عمر اقتصادی تجهیزات، نتایج اجرای مدل در شرکت جوانسیر ایثار برای اتوبوسهای O500، ارائه میشود. توسعه این سیستم، علاوه بر ارائه تصمیم بهینه در خصوص زمان جایگزینی تجهیزات با توجه به عمر اقتصادی، پایهای برای سایر تصمیمگیریهای مدیریتی در خصوص خرید تجهیزات جایگزین، مدیریت و ارزیابی عملکرد کاربران تجهیزات و تعمیرکاران نیز خواهد بود.
هزینه چرخه عمر (L.C.C)5
عمر اقتصادی
2012
02
20
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203406_939f1c20de160855c582459ab6a13663.pdf