2024-03-29T17:28:16Z
https://scmj.ihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2200733
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1391
14
38
ارائه مدل تلفیقی QFD، FMEA و AHP فازی برای بهبود تصمیمگیری در برونسپاری لجستیک
هیوا
فاروقی
مهدی
بدریان
ساجده
منصورپور
در این مقاله رویکردی تلفیقی از ترکیب تکنیکهای QFD4، FMEA5، AHP6 و تئوری فازی برای ارزیابی و انتخاب بهینه تأمین کنندگان لجستیک طرف سوم ارائه شده است در این رویکرد معیارهای ارزیابی با استفاده از خانههای کیفیت در تناسب با الزامات ذی نفعان شرکت برون سپار معرفی میشوند با استفاده از روش AHP فازی میزان اهمیت هر یک از ذینفعان در فرآیند تصمیم گیری، ارتباطات وزنی در خانههای کیفیت و میزان اهمیت هر یک از معیارهای ارزیابی در رویکرد پیشنهادی محاسبه شده و در نهایت از روش FMEA برای تجزیه و تحلیل ریسکهای محتمل که عملکرد زنجیره تأمین را تحت تأثیر قرار میدهند استفاده شده است. رویکرد پیشنهادی در مقایسه با سایر رویکردهای توسعه داده شده، علاوه بر این که صدای ذی نفعان شرکت برون سپار را در فرآیند تصمیم گیری درنظر می گیرد در ضمن دارای این مزیت نیز می باشد که ریسکهای موجود را تجزیه و تحلیل کرده تا فرآیند برون سپاری لجستیک به بهترین نحو ممکن انجام شود. رویکرد پیشنهادی برای اثبات کارآیی، شرکت تولید کننده مواد غذایی به صورت مطالعه موردی به کار گرفته شده است.
برون سپاری لجستیک
QFD
AHP
FMEA
فازی
2013
06
20
4
11
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203492_27dd4b92fee07290609513ec84eaf766.pdf
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1391
14
38
ارائه مدل فرآیندی جهت سنجش بهره وری برون سپاری توزیع جیره استحقاقی کارکنان در سازمان های نظامی
عیسی
علیزاده خوش خصال
مسعود
موحدی
شهرام
علی یاری
طی سالهای اخیر، برون سپاری به عنوان یکی از ابزارهای توسعه سازمان، ارتقای بهره وری، کاهش فعالیت های غیرمحوری و غیره مورد توجه مدیران و مسئولان سازمان های دولتی و نظامی قرار گرفته است. اما یکی از نکات مهم آن است که فعالیت ها را پس از برون سپاری رها نکرده و در اثر ارزیابی، فرآیند برون سپاری را بهبود بخشیده و استراتژیهای سازمان و ریسکهای کمی و کیفی برون سپاری را مدیریت می کند]11[. از دیدگاه های متفاوت برون سپاری مورد ارزیابی قرار می گیرد در این مقاله، مدل مبتنی بر ارزیابی برون سپاری از دیدگاه بهره وری ارائه شده است. در مدل فرآیندی ارائه شده از الگوی بهرهوری کل عوامل تولید4 و روش دیویژیا5 تعمیم یافته، بهره وری برون سپاری ارزیابی می گردد. متغیرهای روش دیویژیای تعمیم یافته شامل: ارزش ستانده، تعداد کارکنان، سهم عامل کار از ارزش ستانده، ارزش مصارف واسطه، سهم مصارف واسطه از ارزش ستانده و ارزش خدمات سرمایه می باشند. در این مقاله، برون سپاری توزیع جیره استحقاقی کارکنان وظیفه یکی از سازمانهای نظامی به عنوان موردکاوی، مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشانگر آن است که سطح بهره وری قبل از برون سپاری در سال 1386، 445 بوده اما طی سالهای 1387 الی 1389، سطح بهره وری به ترتیب 1153، 1166، 1229 شده است. براساس نتایج تحقیق میتوان اذعان داشت که در سالهای اخیر سطح بهره وری افزایش داشته در ضمن مدل ارائه شده، امکان ارزیابی تمامی برون سپاری ها را دارد. هدف این مقاله ارائه مدلی جهت سنجش سطح بهره وری برونسپاری، نوع تحقیق کاربردی به طور توصیفی و پیمایشی میباشد، جامعه مورد مطالعه گروه خبرگان، حوزه بهرهوری و برونسپاری بوده و ابزار اعتبارسنجی مدل، پرسشنامه بوده است. روایی سؤالات پرسشنامه مطابق فرمول لاشه و روایی کل پرسشنامه با آلفای کرونباخ، 0.86 مورد تأیید قرار گرفت و با آزمون دوجملهای پایایی پرسشنامه تأیید گردید، در نتیجه به دلیل اعتبار روایی و پایایی پرسشنامه، مدل ارائه شده معتبر شناخته شد و در مورد کاوی انجام شده نیز کارآیی مدل مورد ارزیابی قرار گرفت.
برون سپاری
بهره وری
سنجش برون سپاری
TFP
2013
06
20
12
25
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203493_9ea4f6b6aec478aa554b746b54de4d93.pdf
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1391
14
38
مسئله مکانیابی- مسیریابی چند کالایی با در نظرگیری محدودیت های حداکثر ظرفـیت وسیله نقلیه و مدت زمان دردسترس بودن وسیله نقلیه
سهیل
جلیلی بوالحسنی
سعید
ایران نژاد بی صفر
حسن
رضازاده
یکی از مهمترین مسائل پیش روی شرکت های توزیع طراحی و تحلیل شبکه توزیع است. در سال های اخیر، دو مسئله اصلی در طراحی شبکه های توزیع یعنی مکانیابی مراکز توزیع یا تسهیلات و مسیریابی وسائل حمل و نقل یا توزیع کننده ها با یکدیگر در نظر گرفته شده و مسئله مکانیابی- مسیریابی را به وجود آورده اند. با توجه به اینکه مسئله مکانیابی- مسیریابی از تلفیق دو مسئله NP-hard به دست آمده اسـت خود آن نیز مسئله ای NP-hard می باشد. در این تحقیق بهم نظور واقعی ترکردن مسئله، محدودیت های بیشتری در نظر گرفته شده است، به اینصورت که چند نوع کالا در شبکه توزیع وجود داشته و وسیله نقلیه ظرفیت دار بوده و محدودیت زمانی دارد. مدل ریاضی مربوطه ارائه شده و سپس به دلیل بزرگی مسئله، فقط نمونه های کوچکی تولید و سپس توسط نرم افزارLINGO 8.0 آن مسئله حل شده است.
شبکه توزیع
مسئله مکانیابی
مسیریابی ظرفیت دار
مدل چند کالایی
حل دقیق
2013
06
20
26
31
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203494_39834d79304cdcd6282f416ae42323a3.pdf
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1391
14
38
مدل سازی سیستم موجودی قطعات یدکی چندسطحی با پس افت و تخفیفات کلی تأمین کننده خارجی با رویکرد شبکه
پروانه
سموئی
امیرسامان
خیرخواه
یکی از مهمترین جنبه های سیستم های موجودی چندسطحی، مربوط به قطعات یدکی است. زیرا در دنیای واقعی، تعمیر تجهیزات بسیار اقتصاد یتر از تعویض آنها می باشد. از سوی دیگر این امکان وجود دارد که بتوان با خرید قطعات یدکی، بیشتر از تأمین کننده خارجی از تخفیف قیمتی نیز برخوردار شد. از این رو در این مقاله، به یک سیستم موجودی قطعات یدکی چند سطحی با پسافت و تخفیف قیمتی از تأمین کننده خارجی پرداخته می شود و برای مدلسازی و حل این مسئله از رویکرد شبکه استفاده می گردد. مثال عددی، اثربخشی این الگوریتم را نشان میدهد.
شبکه
جریان مینیمم هزینه
سیستم موجودی چند سطحی
قطعات یدکی
تخفیف کلی
2013
06
20
32
43
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203495_914a912464f5416e45f8d6e990db03d6.pdf
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1391
14
38
مهندسی مجدد زنجیره تأمین: مروری بر مهمترین روشها و مدلهای اخیر
فرید
سعیدی
رحیم
قاسمیه
بسیاری از شرکتهای فعال در زنجیرههای تأمین به علت فشارهای رقابتی خارجی، کاهش هزینههای داخلی و بهبود بهره وری مجبور به انجام تغییرات ریشهای و مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار کرده است. در فرآیند گردش و تولید بازمهندسی زنجیره تأمین به شکلدهی مجدد روابط بین تأمینکنندگان، تولیدکنندگان، کارگزاران و خردهفروشان اطلاق میشود. این روش یکی از راههای ایدهآل برای مدیریت بهینه زنجیره تأمین، حل چالشها و مشکلات پیش روی زنجیرههای تأمین است. تاکنون پژوهشهای زیادی پیرامون کاربرد مهندسی مجدد در مدیریت زنجیره تأمین انجام شده است، لذا این مقاله در نظر دارد ضمن بررسی مفهوم مهندسی مجدد فرآیندهای زنجیره تأمین و چرایی انجام آن را به مهمترین متدولوژیها و مدلهای ارائه شده برای بازمهندسی زنجیره تأمین در سالهای اخیر مرور نماید. بیتردید مطالعه این مقاله میتواند کمک شایانی در جهت مدیریت بهینه زنجیره تأمین و راهنمای جامعی برای پیادهسازی مهندسی مجدد فرآیندها در زنجیرههای تأمین باشد.
مهندسی مجدد فرآیند
مدیریت زنجیره تأمین
فناوری اطلاعات
2013
06
20
44
53
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203496_4fd3e114de7c6863fe09a6edd9598cde.pdf
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1391
14
38
مسئله مسیریابی کمان ظرفیت دار: الگوریتم ها و کاربردها
علیرضا
عیدی
لیلا
جوازی
مباحث مربوط به حمل و نقل یکی از موضوعات چالش برانگیز در حوزه تحقیق در عملیات میباشد. شرکتها و مؤسسات حمل و نقل، اغلب هزینههای زیادی را صرف فعالیتهای حمل و نقل مینمایند. این فعالیتها نه تنها میبایست در زمان مناسب انجام شوند بلکه بهطور متناوب نیز تکرار شوند. از اینرو یافتن روشهای بهینه یا نزدیک به بهینه برای مدیریت و برنامهریزی بهتر سیستمهای حمل و نقل از اهمیت بسیاری برخوردار است. یکی از مباحث مربوط به حمل و نقل که در سالهای اخیر توجه بسیاری از محققان را به خود جلب نموده است، مسئله مسیریابی کمان میباشد. محققان سعی نمودهاند با در نظر گرفتن شرایط و محدودیتهای موجود در کاربردهای واقعی، مدلها و روشهای حل متنوعی را برای این دسته از مسائل توسعه دهند. در این مقاله ضمن بررسی پیشینه مسائل مسیریابی کمان بهویژه یکی از انواع اینگونه مسائل یعنی مسئله مسیریابی کمان ظرفیتدار، کاربردها، انواع مدلها و روشهای حل مسئله مذکور مورد مطالعه قرار میگیرد. هدف مقاله نیز تشخیص ویژگیهای مهم مسئله مسیریابی کمان ظرفیتدار، ارائه چارچوبی برای طبقهبندی و خلاصه نمودن تجربیات محاسباتی مرتبط و همچنین ایدههایی برای تحقیقات آتی میباشد.
حمل و نقل
مسئله مسیریابی کمان
مسئله پستچی روستایی
مسئله مسیریابی کمان ظرفیت دار
کران پایین
2013
02
19
https://scmj.ihu.ac.ir/article_203497_1236f18baa64c2989418b9320c09ba26.pdf