2024-03-28T23:26:39Z
https://scmj.ihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2200757
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1396
19
57
ارسال محصولات با استفاده از دو روش توزیع محصول و مقایسه آنها با در نظر گرفتن انبار عبوری
محسن
اکبرپور شیرازی
بهروز
کریمی
عبدالرسول
رادمنش
تکنیک لجستیک جدیدی که به طور موفقیت آمیز، در تعداد زیادی از زنجیره خرده فروشان به کار گرفته شده تحت عنوان انبار میانی نامیده می شود. در این سیستم، انبارها به جای اینکه نقاطی برای انبارش موجودی باشند، به منزله هماهنگ کننده موجودی هستند.
این مقاله، با مدلی سروکار دارد که مسئله مسیریابی وسیله نقلیه با وجود انبار میانی و امکان ارسال جزئی محصولات به مشتریان را بهینه سازی کرده است. بدین صورت که با دو نوع توزیع محصولات سروکار دارد و وسایل نقلیه پس از ترک انبار، طی مسیرهایی محصولات را از تأمین کنندگان جمع آوری کرده و به انبار باز می گرداند سپس پس از جداسازی و ادغام محصولات داخل انبار، اقلام را با توجه به ارسال جزئی در مسیرهای بین مشتریان توزیع کرده یا به طور مستقیم از کارخانه ها به مشتریان ارسال می کنند.
مسئله مورد نظر چون از مسئله مسیریابی وسیله نقلیه پیروی میکند NP-hard بوده و در نتیجه استفاده از روشهای دقیق برای حل آن ممکن نیست. در این مقاله برای حل، از دو الگوریتم فرا ابتکاری بهینه سازی توده ذرات و جستجوی ممنوع و یک الگوریتم ابتکاری جستجوی همسایگی، استفاده شده است و نتایج آن برای چهار دسته داده با سایزهای ۵، ۸، ۹ ، ۱۰ و ۲۰ جفت مشتری در نظر گرفته شده است که از نتایج نهایی نتیجه گرفته می شود که الگوریتم بهینه سازی توده ذرات با وجود زمان زیاد به جوابهای قابل قبول و نزدیک به بهینه میرسد و الگوریتم ابتکاری جستجوی همسایگی با جوابهای خوب در رده دوم ولی کمترین زمان را برای دستیابی به جواب نزدیک به بهینه صرف می کند.
انبار میانی
الگوریتم بهینه سازی توده ذرات
الگوریتم جستجوی ممنوع
مسیریابی وسیله نقلیه
2017
11
22
4
16
https://scmj.ihu.ac.ir/article_204655_ed23d8440806cf04a91245e8018cfddd.pdf
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1396
19
57
رویکرد نوین شرکت بوئینگ در مدیریت تأمین کنندگان
کوروش
بروجی
ندا
قویدست
با توجه به ارتقاء کمی و کیفی محصولات و خدمات دفاعی کشور، باید سیستم ها و رویه های درگیر در زنجیره ارزش این محصولات و خدمات، از لحاظ کیفیت و ساختار فرآیندی نیز مورد بازبینی قرار گیرند. یکی از این فرآیندها و سیستم ها در خصوص شبکه سازی و مدیریت تأمین کنندگان است که در صورت تحول به موقع و صحیح آن می توان بیش از پیش بر کیفیت محصولات و خدمات سازمان ها و صنایع دفاعی افزود و برخی هزینه هایی که مدل و ساختار سنتی شبکه سازی و مدیریت تأمین کنندگان دربرداشت را به طور قابل توجهی کاهش داد. در این میان آگاهی از شیوه های مؤثر و موفق شرکت های بزرگ و پیشرو جهانی در این حوزه، اگر در چارچوب منطقی و درست و با تفکر انسانی- اسلامی و بر مبنای واقعیات محیطی انجام شود می تواند در راستای معماری صحیح شبکه و مسیر درست حرکت سازمان های دفاعی مفید واقع شود. الگوبرداری و استفاده از دانش و تجربیات بشری آنچنان موضوع مهمی است که پیامبر (صلیالله علیه و آله)، دستیابی به آن را حتی در چین و ثریا مورد تأیید قرار داده است. بنابراین، پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی – تحلیلی، قصد دارد با مورد مطالعه قرار دادن شرکت بوئینگ به واکاوی رویکرد نوین ایجاد شبکه همکاران راهبردی و مدیریت مناسب تأمینک نندگان بپردازد. نتایج حاکی از آن است که شرکت بوئینگ با طراحی و استقرار رویکرد نوین در مدیریت زنجیره تأمین خود توانسته، افزایش هزینه، افزایش زمان تحویل و کیفیت نامرغوب که مبین عدم کارایی مدل سنتی است را برطرف و جبران کرده و خود به عنوان یکپارچهکننده نهایی در زنجیره ارزش محصولات خود (بوئینگ 787) اقدام کند.
بوئینگ
شبکهسازی
رویکرد نوین زنجیره تأمین
مدل سنتی زنجیره تأمین
مدیریت تأمینکنندگان
2017
11
22
17
30
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1396
19
57
ارائه روشی برای مجازی سازی اشیاء در زنجیره تأمین مبتنی بر معماری سرویسهای موقت وابسته به دستگاه در محیط اینترنت اشیاء (مورد مطالعه: کاربری بلیط اتوبوس)
داود
وحدت
فریدون
شمس
اسلام
ناظمی
با پیشرفت فناوری، اشیاء فیزیکی زیادی در قالب رقمی مانند کتابها، بلیطها و غیره طراحی شدهاند. در بیشتر موارد هر نوع شیء مجازی را فقط میتوان به وسیله یک نرمافزار کاربردی خاص تفسیر کرد، بنابراین مشکل تفسیر وجود خواهد داشت. اشیاء مجازی زیرمجموعهای از موجودیتهای واقع در فضای اینترنت اشیاء بوده و میتوانند بسیاری از کارها را خودکار و برخط انجام دهند. در تحقیقات مختلف تلاش شده است ساختاری مشترک به منظور تعریف و مدیریت اشیاء مجازی بر پایه معماری سرویسگرا به نام سرویسهای موقت وابسته به دستگاه ارائه گردد. در این مقاله ضمن تعریف شیء مجازی به بررسی ویژگیها و مزایای معماری سرویسهای موقت وابسته به دستگاه پرداخته و روشی به منظور پیادهسازی شیء مجازی بلیط اتوبوس به عنوان یک مورد مطالعه براساس ساختار مذکور ارائه شده است. سپس روش ارائه شده را به صورت عملی پیادهسازی و به کار برده و مزیتهای استفاده از آن بیان گردیده شده است. نتایج نشان می دهد مزایای مجازی سازی بلیط اتوبوس در فرآیند بهره برداری از خدمات مربوطه نسبت به سایر راهکارها ارزشهای کسب شده بیشتری دارد.
اینترنت اشیاء
اشیاء مجازی
سرویس موقت وابسته به دستگاه
بلیط اتوبوس
2017
11
22
31
44
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1396
19
57
کاربرد دادهکاوی در مهندسی تولید محصول از طراحی مفهومی تا تولید نهایی
اقدس
بدیعی
مهدی
غضنفری
امروزه، در دنیای تولید، حجم زیادی از اطلاعات شامل طراحی محصول و فرآیند، مونتاژ، برنامهریزی مواد، کنترل کیفیت، برنامهریزی، تعمیر و نگهداری، تشخیص خطا و غیره در سیستمهای مدیریت پایگاه داده و انبار داده جمعآوری میشود. بنابراین استفاده از داده کاوی در حوزه های مختلف فرآیند تولید، در سالهای اخیر با رشد چشمگیری روبه رو بوده است. این مقاله به بررسی مطالعات صورت گرفته در مورد کشف دانش و کاربردهای داده کاوی به عنوان یک ابزار مهم در حوزه گسترده تولید میپردازد. هدف از این تحقیق، ارائه چارچوب جدیدی برای تلاشهای تحقیقاتی انجام گرفته در رابطه با شیوههای فعلی کاربرد داده کاوی در تولید براساس نوع دانش استخراج شده، روش مورد استفاده و در نتیجه شناسایی زمینههای امید بخش برای مطالعه است. مقالات بررسی شده، کاربرد داده کاوی در فرآیند تولید را در چهار دسته مشتمل بر تعیین مشخصات و توصیف، پیشبینی، دسته بندی و خوشهبندی تقسیمبندی می کنند. در این بررسی، کاربردهای هر یک از ابزارهای ذکر شده در بخشهای مختلف تولید یک محصول یا ارائه خدمت معرفی می شود تا زمینه گسترش تحقیقات آتی فراهم شود
داده کاوی
تولید
پیش بینی
دسته بندی
خوشه بندی
2017
11
22
45
61
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1396
19
57
بررسی ارتباط بین ریسکهای مدیریت زنجیره تأمین سایبری و ریسکهای مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی به روش تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری (مطالعه موردی: شرکت داروپخش)
سید قاسم
سلیمی زاویه
ب هطور کلی ساختار ریسکهای مدیریت زنجیرههای تأمین به وسیله تجارت الکترونیک و اینترنت تغییر کرده است. هزاره جدید با ظهور فناوری اطلاعات و محیط کسب و کار جدید، منجر به ایجاد مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی شده است. از طرفی مدیریت ریسک زنجیره تأمین سایبری یک ضابطه جدید طراحیشده برای کمک به مجریان فناوری اطلاعات در بیان چالشهای جهانیسازی سریع و انتشار خارجی سیستمهای سختافزاری و نرمافزاری است. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل ریسک مدیریت زنجیره تأمین سایبری و تأثیر آن بر عوامل ریسک مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی است. این مقاله از نوع پژوهش کاربردی و به روش توصیف و از نوع همبستگی بوده و از تکنیکهای تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری در تعیین عوامل مؤثر بر ریسک مدیریت زنجیره تأمین سایبری و الکترونیکی استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. برای سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. براساس نتایج حاصل، مشخص شد که پنج عامل ریسک در مدیریت زنجیره تأمین سایبری (محیطی، اطلاعاتی، مشتری، زیرساختها، سازمانی) و پنج عامل ریسک در مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی (سیاسی، فناوری، انسانی، زیرساختها و امنیت) در شرکت داروپخش مؤثر است. در این راستا تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی ساختاری پیشنهاد میکند که بین ریسکهای زنجیره تأمین سایبری و ریسکهای زنجیره تأمین الکترونیکی رابطه مثبت و معناداری در شرکت داروپخش وجود دارد.
ریسک مدیریت زنجیره تأمین سایبری
ریسک مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی
مدل معادلات ساختاری
2017
11
22
62
75
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1396
19
57
بررسی پیوستگی موانع استقرار زنجیره تأمین سبز در شرکت های کوچک و متوسط با رویکرد معادلات ساختاری- تفسیری و اولویت بندی آن با روش فرآیند تحلیل شبکه ای (مطالعه موردی: صنعت سیمان استان فارس)
میلاد
فهیمی
پیمان
برزگر کلیجی
هانیه
دستیار
سمانه
زراعت پیشه
همزمان با آگاهتر شدن مشتریان در زمینه های زیست محیطی، دولتها قوانین زیست محیطی سختگیرانه تری را تدوین می کنند. ازاینرو، صنایع باید تأثیرات زیست محیطی خود را بر زنجیره تأمین کاهش دهند. امروزه در کشور ما تأسیس کارخانجات سیمان با بهره گیری از سرمایه گذاریهای کلان معمولاً با اشتغالزایی و جوانب اقتصادی دیگر انجام شده و باعث توسعه روند رو به رشد صنعت سیمان می گردد. اما در راستای این منافع اقتصادی آسیب های زیست محیطی ناشی از این کارخانجات اجتناب ناپذیر است. بر این اساس توجه به محیط زیست برای این صنعت ضروری است. این پژوهش به تجزیه و تحلیل موانع پیش روی زنجیره تأمین سبز شرکتهای کوچک، متوسط و به طور خاص صنعت سیمان می پردازد. در این پژوهش ابتدا به شناسایی موانع پیادهسازیGSCM پرداخته شده است. سپس با استفاده از روش مدل ساختار تفسیری به سطح بندی این عوامل و دسته بندی آنها پرداخته شده است. نتایج این روش نشان میدهد که فقدان فناوری، مواد و فرآیندهای جدید، در سطح اول خروجی این مدل قرار داشته و همچنین نیروی پیش برندگی بسیار مناسبی دارد. سپس با استفاده از روش تحلیل شبکه وزن موانع استقرار GSCM تعیین می شود. در پایان، درجه اهمیت هر یک از موانع مشخص خواهد شد. نتایج این پژوهش نشان داد که موانع مشکل در حفظ آگاهی های محیطی تأمین کنندگان و سپس فقدان مشارکت مدیریت ارشد در اتخاذ زنجیره تأمین سبز مقدار وزن بیشتری برخوردار شدهاند. برای تحلیل خروجی پژوهش از ابزار 2016 EXCEL و MATLAB و SUPER DECISION استفاده شده است. در این پژوهش، برای افزایش کارایی نتایج حاصل از وزن دادهها با استفاده از روش تحلیل شبکه تعیین گردید. همچنین، برای تفسیر میزان تأثیر موانع در استقرار GSCM به طور همزمان از مدل ساختار تفسیری استفاده گردید.
زنجیره تأمین سبز
موانع GSCM
معادلات ساختاری- تفسیری
صنعت سیمان
فرآیند تحلیل شبکه
2017
11
22
76
92
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین
2008-9198
2008-9198
1396
19
57
عملیات بارانداز عبوری پژوهش های کنونی در مقایسه با تجربیات صنعتی
حسین
غفاری توران
حبیب
بدلی
به منظور حداقل کردن ذخیره موقت اقلام، بارانداز عبوری تکنیکی است که گامهای تخلیه ماشینهای باری ورودی به محل انبار، دسته بندی و مرتب سازی اقلام داخل این ماشینها و بارگیری مجدد و مستقیم این اقلام به داخل ماشینهای باری خروجی از محل انبار را شامل می شود. با توجه به اینکه پژوهشگران در چند سال گذشته به این موضوع روی آوردهاند و تعداد مقالات مرتبط با این موضوع رشد بسیار سریعی داشته، به نظر می رسد اکثریت این مقالات مطابقت چندانی با تجربیات صنعتی نداشته باشد. به منظور پاسخ به این پرسش که آیا پژوهشهای کنونی با تجربیات صنعتی تطابق دارد یا خیر، یک چارچوب رایج پیشنهاد می شود تا به کمک آن به مقایسه ادبیات علمی عملیات بارانداز عبوری با مشاهدات میدانی و مصاحبه های صورت گرفته با مدیران صنعتی پرداخته شود. با تحلیل شکافهای کشفشده میان وضعیت موجود ادبیات علمی و تجربیات صنعتی می توان جهت گیریهای تحقیقات آتی در ارتباط با نیازهای صنعت را مشخص کرد.
مدیریت مواد
عملیات بارانداز عبوری
جهت گیری های تحقیقاتی
تحقیقات میدانی
تجربیات صنعتی
2017
11
22
93
121