دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-919851820040220ویژگیها و الزامات طراحی و اجرای سیستمهای مکانیزه نگهداری و تعمیرات (CMMS)203438FAکاظمحکمتJournal Article20130709مؤسسات صنعتی و تولیدی، بنگاههای اقتصادی و سازمانهای نظامی و غیرنظامی که در فراگرد ایفای مأموریتهای تولیدی و عملیاتی خود از تجهیزات بهره میگیرند؛ نیازمند بکارگیری سیستمهایی هستند که ضمن حفظ آماده بکاری تجهیزات، عملیات مورد انتظار آنها را با اطمینان بالا تضمین نموده به طوری که از امکانات قابل دسترس نیز به بهترین شکل ممکن استفاده نمایند. سیستم نگهداری و تعمیرات که از جمله این سیستمها هستند نیز خود فرآیندی تخصصی و علمی در زنجیره علوم مهندسی از طراحی تا تولید، از تولید تا بکارگیری و از بکارگیری تا اسقاط هستند که امروزه با بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته، آمیزهای از علوم مدیریت، برنامهریزی، کنترل و سایر علوم مهندسی را نیز در این راستا به خدمت میگیرند ] 1 [ . این سیستمها که بر اصول و مفاهیمی خاص استوارند دارای ویژگیها و الزاماتی هستند که در این مقوله به بررسی آنها پرداخته میشود.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203438_6b35d5d5ada08278bce0991276128d6d.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-919851820040220سیستم مدیریت لجستیک یکپارچه؛ ساختار و مطالعه موردی203439FAمحمدامیرخانیفراهانیJournal Article20130709سیستم مدیریت لجستیک برای شرکتهای توزیعکننده و خرده فروش به منظور بقاء در محیطی رقابتی و فشرده ضروری و مهم است. بقای این گونه شرکتها در رویداد به اصطلاح «انقلاب توزیع» مهمترین نکته تلقی میشود. مدل لجستیک ارائه شده در این مقاله اجزای اصلی سیستم، روابط فیمابین و فلسفة هدایت آنها را در بر میگیرد. از آنجا که اکثر شرکتها، زنجیرة تأمین نسبتاً بزرگی ندارند، هماهنگی و اشتراک با سایر شرکاء اجتنابناپذیر میشود. علاوه بر این همکاریهای دو جانبه و چند جانبه و استفادة از امکانات سایرین نقش مهمی در فائق آمدن بر مشکلات مدیریت لجستیک داشته و امکان ارائه خدمات مطلوب را فراهم میآورد. اثبات کارآمدی این مدعا نیز در نتایج نظرسنجی مندرج قابل مشاهده است. یکی از مباحث اجتنابناپذیر در آینده استفادة بیشتر از فناوری اطلاعات به منظور افزایش کارآیی صنعت توزیع است. تأمین کنندگان و خرده فروشانی که همچنان کارگر محور بوده و بر روشهای سنتی تکیه دارند، باید هر چه سریعتر به فناوری مناسب روی آورده و در جهت رفاه مشتری اقدام نمایند. سیستمهای اتوماسیون فروشگاهها که بر پایه سیستمهای نقطه فروش و سیستم سفارشدهی الکترونیکی بنا میشوند، ابزار مهمی در تقویت کارآیی لجستیک به شمار میروند. به غیر از اینها، سطح خدمات، یکپارچهسازی فناوری اطلاعات و مدیریت لجستیک را میطلبد. چنین یکپارچهسازیهایی، شرکتها را قادر میسازد تا در هزینة نیروی انسانی صرفهجویی کرده و در عین حال دقت و سرعت خدمات را افزایش و قیمت آن را کاهش دهند. همچنین با مطالعة این مقاله میتوان دیدگاه مناسبی در خصوص فعالیت تایوان در مدیریت لجستیک بدست آورد. در هر حال موقعیت مناسب در این رشته به طور خلاصه با عواملی از قبیل، برنامهریزی مناسب لجستیکی، طراحی نظام توزیع مناسب، انتخاب صحیح محصولات تأمین کنندگان، روابط و شراکت تجاری با سایر فعالان، تحلیل مناسب از سرمایهگذاری لجستیکی، حذف مشکلات مدیریت لجستیک، تعهد بالای مدیران و ارتقای مداوم سیستم ارتباط تنگاتنگی دارددانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-919851820040220نقش لجستیک در گسترش جنگ203440FAکارشناسانفصلنامهJournal Article20130709این مقاله در مورد علت وادارشدن طرفین درگیر به گسترش جنگ بحث میکند که به خاطر نیازهای لجستیکی صورت میگیرد. در این مباحث بین دو نوع وابستگی لجستیکی عملیاتی و راهبردی تمایز قایل میشویم. سپس در مورد دستاوردهای جدید در لجستیک نظامی و تأثیر سیاست خارجی در احتمال گسترش جنگ بحث خواهیم کرد.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203440_773240b2a6e3495c0c06bdfee28b3305.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-919851820040220لجستیک چابک با خدمات کنترل شده (SCAL)203441FAاکبرعندلیبJournal Article20130709سیستمهای لجستیک کنونی، اساساً به دلیل تأکید فراوان بر فرآیندهای حملونقل کالا، قادر به پاسخگویی به شرایط محیطی شدیداً متغیر نیستند. بنابراین، برای جبران این عدم انعطافپذیری، خدمات لجستیکی باید توسط منابعی ارائه شوند که دارای استقلال عمل هستند؛ اما مسئلهای که پیش میآید این است که این منابع در عین استقلال، چگونه باید کیفیت کلی خدمات را تضمین کنند. لجستیک چابک با خدمات کنترل شده، از طریق تفکیک کامل نظارت و حملونقل تضاد ناشی از همکاری منابع مجزا را مرتفع میسازد. در واقع، خدمات درخواست شده مشخصکنندة عوامل خاصیاند که این عوامل بهترین مسیر تحقق آنها را تحت شرایط در حال تغییر نشان میدهند. در این میان، لجستیک چابک با خدمات کنترل شده، نقش ادارة اعمال لجستیکی برای طی مسیر مورد نظر را ایفا میکند. به منظور بررسی امکان اجرای این روش در مقاله حاضر، برنامة شبیهسازی و برخی از نتایج مقدماتی آن ارائه شده است.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203441_e57adcb855f90358ff24dca9e9e6d368.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-919851820040220گذر زنجیره تأمین از ناب و وظیفه مدار به چابک و سفارش محور203442FAهمتویسیJournal Article20130709این مقاله نشان میدهد که چگونه پارادایمهای ناب و چابک ممکن است مطابق نیازمندیهای بازار انتخاب شوند. در اصل اینها با هم تفاوت دارند، چرا که در مورد اول کالای با قیمت پایینتر در بازار برنده است، در حالی که در مورد دوم قابلیت دسترسی است که کالای برنده را تعیین خواهد کرد. لازم است زنجیرههای تأمین چابک، نسبت به بازار حساس بوده و بنابراین سریع باشند. این بدان معنا است که تعریف زواید با تعریف آن در زنجیره تأمین ناب متفاوت است. مکان مناسب نقاط تفکیک در جریان مواد و جریان اطلاعات، باعث پدید آمدن یک زنجیره تأمین چند جزیی و پیوندی میشود. این مسأله باعث کارآمد بودن زنجیره تأمین در جریان بالادستی و چابک بودن زنجیره تأمین در جریان پایین دستی گردیده و بنابراین، بهترین حالت را به طور همزمان برای هر دو پارادایم پدید میآورد. در پایان این مقاله، یک مدل گذر دورهای پیشنهاد میشود که خصوصیات یک زنجیره تأمین کامپیوترهای شخصی را در مدت تکامل تدریجی آن از مدل معمولی تا عملکرد سفارشی (چابک) نشان میدهد.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203442_1aee17f79d27a57c18d7783c142775f4.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-919851820040220مدیریت بهرهبرداری از تایر203443FAسیدمحمدمهدیکلانتریانJournal Article20130709تایر خودروها، نقش اساسی در جابجایی مطمئن بار و مسافر در حملونقل جادهای دارد. بر همین اساس مطالعه نحوة خرید، حمل، انبارداری، نگهداری در حین بهرهبرداری، روکش و معدومسازی تایر، دارای اهمیت ویژهای برای لجستیک است. کمیته ترابری مرکز مطالعات، به درخواست نیروی زمینی سپاه، پروژهای را تحت عنوان مدیریت بهرهبرداری از تایر به انجام رساند که مقالة حاضر چکیدة گزارش مطالعات این طرح است.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203443_3371b490b90c82d2fa8be4fbf9873513.pdf