دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198164320140620Bi-Objective Mathematical Modeling for a Closed-Loop Supply Chain Network with Risk-Pooling and Uncertain Demandsمدلسازی ریاضی دو هدفه برای یک شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته با ریسک اشتراکی و تقاضاهای غیر قطعی415203523FAمریمصانعیدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، نویسنده پاسخگورضاتوکلی مقدمپردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران0000-0002-6757-926XJournal Article20131224Today’s with increasing the competition in commercial markets and shortening the product life cycles; the variety of customer demands has been arisen; hence, these demands are confronted to uncertainty. This uncertainty has more importance with respect to the quantity and quality of the returned goods.Arisk-pooling strategy is a suitable way to consider uncertainty in demands. This paper presents new multi-objective mathematical modeling for a closed-loop supply chain network with uncertain demands using risk-pooling, in which the forward chain is consisting of suppliers, distribution centers and customers and the reverse chain encompass collection centers, recycling and recovery centers and material customers. This is a bi-objectives nonlinear integer programming model that is solved using GAMS software.در دنیای کنونی با افزایش رقابت در بازارهای تجاری و کوتاه شدن چرخه عمر محصولات، تنوع تقاضای مشتریان افزایش یافته و در نتیجه تقاضاها با عدم قطعیت مواجه خواهند شد. این عدم قطعیت در تقاضا در زنجیره های تأمین حلقه بسته، نسبت به کمیت و کیفیت کالاهای برگشتی، از اهمیت بیشتری برخوردار است. استراتژی ریسک اشتراکی یک راه مناسب برای در نظر گرفتن عدم قطعیت موجود در تقاضاها است. این مقاله یک مدلسازی ریاضی دو هدفه جدید برای یک شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته با تقاضاهای غیرقطعی و ریسک اشتراکی ارائه میدهد که در زنجیره رو به جلو شامل تأمین کنندگان، مراکز توزیع و مصرفکنندگان و در زنجیره معکوس شامل مراکز جمع آوری، بازیافت و احیاء و مشتریان مواد می باشد. این مدل به صورت مدل برنامه ریزی عدد صحیح غیرخطی(MINLP) دو هدفه می باشد و با استفاده از نرمافزار GAMS حل می شود.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203523_66f0024868c5ac2fab8947aa8c38504e.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198164320140620Identifying Components and Indexes of Interoperability
in Supply Chainشناسایی مؤلفه ها و شاخص های تعامل پذیری در زنجیره تأمین1629203524FAمحمودمرادیگروه مدیریت دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلانمحمدرحیمرمضانیانگروه مدیریت دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلانفاطمهسلطانیگروه مدیریت دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان، نویسنده پاسخگوJournal Article20131009Cooperation between companies in the supply chain of industries is inevitable to achieve business goals, but different research studies have shown that most of the joint projects will not be able to work in manufacturing industries. It could have several reasons ranging from the lack of mutual understanding between the partners until ambiguity in the responsibility of partners. There are a range of such issues that inhibits cooperation between two organizations. Organizations should have the ability of cooperation to accomplish joint work. In other words, they should be interoperable. Interoperability is a key factor for successful collaboration between companies and to achieve high levels of customer satisfaction. So it is very important for companies to manage their interoperability. They have to recognize the issues, analyze situations, make improvements, and generalize improvement activities. To do so, it seems vital first of all to identify the components and indicators of interoperability which is the goal of this study. In this paper, a model of interoperability including 5 components and 27 indicators has been presented. This model has been confirmed using second-order confirmatory factor analysis with Warp PLS program. The situation of interoperability indexes at automative parts producers located in Qazvin was studied.همکاری بین شرکتها در زنجیره تأمین صنایع برای دستیابی به اهداف تجاری امری اجتناب ناپذیر است، اما مطالعات تحقیقی مختلف نشان داده اند که بخش اعظم پروژههای همکاری در صنایع تولیدی توفیق لازم را نمی یابند. این امر می تواند دلایل متعددی از عدم وجود درک متقابل بین سازمان های همکاری کننده تا وجود ابهام در مسئولیت های شرکا داشته باشد. طیفی از این مسائل وجود دارد که قابلیت انجام کار مشترک را از دو سازمان می گیرد. سازمانها برای انجام کار مشترک باید قابلیت همکاری داشته باشند. به عبارت دیگر باید تعامل پذیر باشند. تعامل پذیری، عامل کلیدی برای همکاری موفق بین شرکتها و سطوح بالای رضایت مشتریان محسوب می گردد. بنابراین برای شرکتها بسیار مهم است که تعامل پذیری خود را مدیریت کنند، یعنی مسائل مربوط به آن را تشخیص دهند، وضعیت ها را تحلیل کنند، بهبود ایجاد نمایند و فعالیتهای بهبود را تعمیم دهند. بدین منظور قبل از هر چیز شناسایی مؤلفه ها و شاخص های تعامل پذیری که هدف این پژوهش است، بسیار حیاتی به نظر میرسد. براساس مطالعات انجام شده در ادبیات موضوع، مدلی از تعامل پذیری شامل 5 مؤلفه و 27 شاخص ارائه شد. این مدل با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم به کمک نرمافزار Warp PLS تأیید شد و وضعیت شاخص های مورد بررسی در جامعه مورد نظر شرکتهای تولیدکننده قطعات خودروی مستقر در قزوین، بررسی شد.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203524_cef3d7ddfbe38d36c67fd0d45261ae72.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198164320140620Competency Model for Supply Chain Strategyتبیین مدل شایستگی برای استراتژی زنجیره تأمین3039203525FAمحمدرضاحمیدی زادهدانشگاه شهید بهشتیامیرسالارمحمدیدانشگاه شهید بهشتیحمیدرضاطلاییدانشگاه شهید بهشتی، نویسنده پاسخگوJournal Article20130629In recent complex business environment, it’s necessary to have objects and strategies in all segments of organization. Supply chain strategy as a multi functional strategy can assist organizations to achieve their strategic goals. Despite of other studies in the field of supply chain strategy, yet it’s necessary to have more studies in this field. So in this article we recommend new model for formation and control of supply chain strategies. After investigating previous research’s five dimensions recognized as a supply chain strategy dimensions. They are: x-efficiency, cost efficiency, dynamic efficiency, responsiveness and robustness. then BSC (Balanced Scorecard) is used as a tool for controlling and evaluating strategic performance of supply chain. Finally by use of recommended competency model the supply chain strategy of a carpet company as a case study has been formulating and then BSC has been used as a control tool of supply chain strategy of that company.امروزه، در محیط پیچیده کسب و کار، داشتن اهداف و استراتژی در همه بخشهای سازمانی امری ضروری است. استراتژی زنجیره تأمین بهعنوان مقولهای که استراتژی را از دید چند بخشی نگاه مینماید، سازمان را در رسیدن به اهداف استراتژیک خود کمک مینماید. با وجود مطالعاتی که در زمینه استراتژیهای زنجیره تأمین انجام شده است، نیاز به مطالعات عمیقتری در زمینه این مقوله احساس میشود. بههمین دلیل هدف این مقاله ارائه یک مدل شایستگی جهت تدوین و کنترل استراتژیهای زنجیره تأمین میباشد. در پی این هدف و پس از مطالعات نظری، پنج بعد کارایی داخلی، کارایی پویا، کارایی تخصیص، پاسخگویی و استقرار بهعنوان ابعاد استراتژیک تدوین استراتژی زنجیره تأمین ارائه شده و از کارت امتیازی متوازن بهعنوان ابزاری جهت کنترل و ارزیابی عملکرد استراتژیک زنجیره تأمین استفاده شده است. در نهایت با استفاده از مدل شایستگی ارائه شده، استراتژی زنجیره تأمین یک شرکت موکتبافی بهعنوان سازمان مورد مطالعه تدوین شده و از کارت امتیازی متوازن بهعنوان ابزار کنترل استراتژی زنجیره تأمین این سازمان استفاده شده است.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203525_358bf17aa9f36be23b857fc6f6acebf6.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198164320140620Analysis of Factors Affecting Outsourcing Operations Organizationalتحلیل عوامل تأثیرگذار بر برونسپاری فعالیت های سازمانی4045203526FAپردیسنوری کوهانیدانشگاه امیرکبیر، نویسنده پاسخگورسولنورالسنادانشگاه علم و صنعتنیماعظیمیدانشگاه علم و صنعتمیدیاصیاددانشگاه امیرکبیرJournal Article20130819Outsourcing is the way that many organizations choose to reduce costs and increase profits. In this regard, the issue of selecting appropriate activities and even a selection of be outsourcing issues facing the organization. In this study the influencing parameters on the outsourcing decision has been examined. Therefore, the affected parameters weight on decision for the outsourcing in Alborz electroplating factory was determined by the AHP method. Also, the importance of each of these parameters was determined from the perspective of plant management to key questions. According to the results of these methods do outsourcing for the plant was proposed.برونسپاری روشی است که بسیاری از سازمانها از آن برای کاهش هزینه و در عین حال افزایش سود بهره می برند. در همین راستا موضوع انتخاب فعالیت مناسب و حتی انتخاب شرکت برونسپار از مسائل پیش روی سازمانها میباشد. در این تحقیق به بررسی پارامترهای مؤثر بر روی تصمیم گیری در مورد برونسپاری پرداخته شده است. بدین منظور، وزن پارامترهای تأثیرگذار در تصمیم گیری برای انتخاب برونسپاری در کارخانه آبکاری البرز طبق روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)5 از دید کارشناس تعیین شد. همچنین درصد اهمیت هر کدام از این پارامترها از دید مدیریت کارخانه بهصورت طرح سؤالات کلیدی مشخص گردید. با توجه به نتایج بهدست آمده از روشهای مذکور، انجام برونسپاری برای این کارخانه پیشنهاد شد.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203526_a16030fc6d4b86d01cce48ad772dc24d.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198164320140620A Quantitative Supplier Selection Model Considering Relationships Between Suppliersارائه یک مدل کمّی انتخاب تأمینکننده با در نظر گرفتن ارتباطات میان تأمین کنندگان4653203527FAزهرهکریممیاندانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نویسنده پاسخگوسیدحسنقدسیپوردانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیرجعفرقیدر خلجانیدانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی مالک اشترJournal Article20130916Products are usually composed of various parts or subsystems. Therefore, when the structure of the product is defined in product development stage, it must be decided about purchasing or production of components and suitable suppliers must be selected for the components which must be purchased. Apparently, different interdependent components of products such as computers, machinery and automobiles must fit together to perform as anticipated in the final product. This means that the supplier selection should be made with regard to the final product as a whole.
In this study, supplier selection problem considering relationships between suppliers is surveyed using suppliers’ previous data.
The results show that the proposed model has fewer costs for the buyer than the model that has not considered the relationships between suppliers.محصولات معمولاً از چند قطعه یا زیرسیستم تشکیل شدهاند. بنابراین هنگام مشخص شدن ساختار محصول در مرحله توسعه محصول، باید در مورد قطعات، تصمیمگیری ساخت یا خرید آن صورت پذیرفته و انتخاب تأمین کننده برای قطعاتی که باید خریداری شوند، صورت گیرد. قطعات دارای ارتباط در محصولاتی مانند کامپیوترها، ماشینآلات، و اتومبیلها باید بهگونهای با هم هماهنگ شوند که آنگونه که انتظار میرود در محصول نهایی عمل کنند. این به این معناست که باید انتخاب تأمین کننده با در نظر گرفتن محصول نهایی بهعنوان یک کل انجام شود. در این پژوهش، مسئله انتخاب تأمین کننده با در نظر گرفتن ارتباطات میان تأمین کنندگان با استفاده از دادههای گذشته تأمین کنندگان بررسی میشود. نتایج بررسیها نشان میدهد که مدل تدوین شده نسبت به حالتی که ارتباطات میان تأمین کنندگان در نظر گرفته نشود هزینههای کمتری برای خریدار به همراه خواهد داشت.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203527_d55a336c042a1499a6a21a1f72bfa7e0.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198164320140620The Ranking of Key Factors of Agility Supply Chain’s Success in Designing and Producing of Cultural Productionرتبهبندی فاکتورهای اصلی موفقیت زنجیره تأمین چابک در طراحی و تولید محصولات فرهنگی5460203528FAعلیمحقردانشگاه تهرانمنیژهملائیدانشگاه ارشاد دماوندمهدیافضلیاندانشگاه ارشاد دماوندJournal Article20131014For today’s in changing environment, Supply Chain Agility is a critical factors which is effective on company’s success and result in competition through organizations. So Supply Chain Managers who should develop Supply Chain Process with a acceptable cost and on the other hand result in increasing customer’s satisfaction. So activities such as: Supply and Demand Planning, Material Preparation, Production and Planning of Product or Service, Good’s retention, Inventory Control, Distribution, Delivery and Customer Service which have already done in a organization, now have been transformed to this chain.
So in this paper we have tried to estimate indexes such as rate coordination with changes, answering, introducing of new product, cost reduction, Development of Staff’s skills, Appropriate Planning, Quality of Services and Production and classified in Fuzzy and Statistical methods based on the importance and function. According to this paper Rate Coordination with Changes and Quality of Production have a high priority in two methods and the most important common barrier in development of Agility level is lack of attention to cost reduction. امروزه، چابکی زنجیره تأمین از عوامل حیاتی برای تغییر محیط میباشد که بر موفقیت شرکتها اثرگذار بوده و بالطبع موجب افزایش رقابت در میان سازمانها میشود. بنابراین باید مدیران زنجیره تأمین استراتژی مناسبی را انتخاب کنند تا بتوانند فرایند زنجیره تأمین را با هزینه قابل قبولی توسعه داده و از طرفی موجب افزایش رضایت مشتریان شوند. بر همین اساس، فعالیتهایی نظیر برنامهریزى عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامهریزى محصول یا خدمت، نگهدارى کالا، کنترل موجودى، توزیع، تحویل و خدمت به مشترى که قبلاً همگى در سطح سازمان انجام میشده اینک به سطح این زنجیره انتقال پیدا کرده است. لذا در این مقاله سعی شده است که شاخصهای هفتگانه سرعت هماهنگی با تغییرات، پاسخگویی، معرفی محصول جدید، کاهش هزینه، توسعه مهارت کارکنان، برنامهریزی متناسب، کیفیت محصولات ذکر شده بهعنوان شاخصهای اصلی در چابکی زنجیره تأمین، برای محصولات و خدمات فرهنگی سنجیده و به ترتیب اهمیت و کارکرد به دو روش فازی و آماری رتبهبندی شوند. نتیجه مطالعه نشان داد که دو عامل سرعت هماهنگی با تغییرات و کیفیت محصولات در هر دو روش از اولویت بالاتری برخوردارند و مهمترین موانع مشترک در ارتقای سطح چابکی عدم توجه به کاهش هزینه میباشند.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203528_79ad79d4cc9c33d6fb03e1ddeaa20840.pdf