دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198185320161121مطالعه موردی انتخاب مراکز پخش یک شرکت لجستیکی طرف سوم413203598FAعبدالستارصفائیاستادیار دانشکده صنایع، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابلاحمدمحمدپور لاریمیدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، مؤسسه آموزش عالی صنعتی مازندران، نویسنده مسئولقاسمافضلی حاجی دلادانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، مؤسسه آموزش عالی صنعتی مازندرانJournal Article20161105سازمانها در سرتاسر جهان به دنبال تاکتیک و تکنیکهایی برای بقا در فضای رقابتی پرتلاطم امروزی هستند. یکی از این رویکردها، برونسپاری عملیات لجستیکی زنجیره تأمین در قالب شرکت های لجستیکی طرف سوم است. نتایج مطالعات صورت گرفته در حوزه زنجیره تأمین، مؤید اهمیت شرکتهای لجستیکی طرف سوم و ارزش افزایی این شرکتها برای کاربران خود است. این نوع شرکت ها با توجه به مکان و زمان در حوزه های متفاوتی همچون دریایی، هوایی، فناوری اطلاعات و محصولات خطرناک فعالیت می کنند. یکی از این زمینه ها فعالیت در حوزه محصولات فاسدشدنی مانند صنعت لبنیات می باشد. مطالعه صورت گرفته در این تحقیق، در ارتباط با یکی از شرکتهای تازه تأسیس زیرمجموعه شرکت کاله ایران است که برای ایجاد مراکز پخش و توزیع محصولات لبنی در ایران برنامهریزی مینماید. در این تحقیق پانزده مکان کاندید مناسب برای ایجاد مراکز پخش این شرکت لجستیکی طرف سوم درنظرگرفته شده است. سپس از بین این پانزده مکان مختلف در ایران با استفاده نظرات خبرگان و بهرهگیری از روشهای جدید تصمیمگیری، تجزیه و تحلیل نسبت تخصیص وزن به صورت پلهای و تخصیص مجموع ضرب تجمعی، هشت مکان برای ایجاد مرکز پخش انتخاب شده است.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203598_25e65691604cb9b31df58a778e072973.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198185320161121مروری بر نقش عامل های نرم افزاری هوشمند در مدیریت زنجیره تأمین1426203599FAحسینسرگزی مقدمکارشناس ارشد، دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهرانمریمشهسواریکارشناس ارشد، دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی امیرکبیرJournal Article20161105در بازار رقابتی موجود، بنگاههای اقتصادی و تولیدی علاوهبر پرداختن به سازمان و منابع داخلی، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط با خارج از سازمان، نیازمند یافته اند. لذا امروزه، مدیریت زنجیره تأمین به عنوان یکی از مبانی زیرساختی پیاده سازی کسب وکار الکترونیک در دنیا مطرح است. مدیریت زنجیره تأمین پدیده ای است که این فعالیت را به طریقی انجام می دهد که مشتریان بتوانند خدمات قابل اطمینان یا محصولات با کیفیت را با حداقل هزینه دریافت کنند. امروزه، نگرش مدیران به زنجیره تأمین تغییریافته و کاربرد فناوری اطلاعات در این زمینه رو به افزایش است. از سوی دیگر، یکی از مؤثرترین دستاوردهای فناوری اطلاعات، ارتقاء سطح هوشمندی کسب وکار محسوب می شود. از این رو، استفاده از عامل های نرمافزاری هوشمند در مدیریت زنجیره تأمین می تواند مدیریت در این حوزه را ارتقاء بخشد. در این مقاله، ضمن ارائه اطلاعات کلی در زمینه مدیریت زنجیره تأمین و عامل های نرم افزاری هوشمند، به بررسی برخی از ابعاد کاربردی این عامل ها در مدیریت زنجیره تأمین پرداخته و برخی از ابعاد این کاربرد مانند مدل مذاکره مبتنیبر عامل ها بررسی خواهد شد.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203599_f1bd5c54ab8a076055a6f7cb7bed3a4c.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198185320161121بهینه سازی زنجیرهتأمین حلقهبسته چند سطحی، چند محصولی و چند دورهای با هدف کاهش هزینه های زنجیره تأمین (مطالعه موردی: شرکت آمادبهینهساز)2736203600FAمهدیسلطانی تهرانیدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، گرایش مهندسی لجستیک و زنجیره تأمین، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، نویسنده مسئولمسعودمصدق خواهدانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)حسینعلیحسنپوراستادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)0009-0004-1402-1301Journal Article20161105امروزه، توجه به لجستیک مستقیم و معکوس نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه های زنجیره تأمین ایفا می کند. در این مقاله به منظور ارائه یک شبکه زنجیرهتأمین حلقه بسته که شامل مراکز تأمین، تولید، توزیع، جمعآوری، بازیافت و دفن و انهدام است از یک مدل خطی برنامه ریزی عدد صحیح مختلط استفاده شده است. این مقاله حالت چند دورهای و چند محصولی را در زنجیره تأمین چند سطحی در نظر گرفته و هزینه های پردازش نیز در مکان ها لحاظ شده است و کل کالاهای مرجوعی که قابلیت اصلاح دارند به مراکز تولید و توزیع منتقل می شوند تا در فرآیند لجستیک مستقیم به دست مصرف کننده برسند. هدف مدل کاهش هزینه های اجاره مراکز، هزینه های حمل و نقل بین مراکز و هزینه پردازش داخل مراکز می باشد. مدل پیشنهادی با استفاده از نرم افزار 3.CPLEX 12 در قالب یک مطالعه موردی حل گردیده است. مدل مربوطه براساس چند نمونه مسئله آزمایشی و همچنین براساس تعداد محصولات مختلف مورد تحلیل قرار گرفته و در پایان نتیجه گیری کلی ارائه شده است.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203600_94b3f56aabda2f3d629fb063d2040ab2.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198185320161121ارائه یک مدل ترکیبی فازی برای حمل و نقل در سیستم سلامت3746203601FAحجت الهحمیدیگروه مهندسی فناوری اطلاعات، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران، نویسنده مسئولمهردادصفاریهگروه مهندسی فناوری اطلاعات، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهرانJournal Article20161105این مقاله یک سیستم هوشمند برای مدیریت عبور و مرور آمبولانس ها و وسایل حمل و نقل خون و فرآوردهای خونی و به طورکلی حمل و نقل های مرتبط با فوریت های سلامت را با به کارگیری یک مدل ترکیبی فازی سلسله مراتبی ارائه می دهد. حمل و نقل بیماران اورژانسی، رویدادهای اورژانسی و فوریت های مرتبط با سلامت، و حمل و نقل خون و فرآورده های خونی باید در حداقل زمان ممکن انجام شود. به محض تماس بانک خون بیمارستان مبنی بر نیاز به مراجعه به سازمان انتقال خون، در اسرع وقت این انتقال باید صورت بگیرد، زیرا ممکن است تأخیر در آوردن فرآورده ها برای بیمار، منجر به مرگ او شود. هدف این مقاله، افزایش کیفیت در ترافیک، محاسبه زمان مسیر و اطلاعات عبور و مرور به صورت بلادرنگ برای حمل و نقل های مرتبط با فوریت های سلامت تا رسیدن به مقصدشان میباشد. این سیستم امکان تنظیمات مؤثر بر ترافیک مسیرها را مطابق با تغییرات شبکه حمل و نقل فراهم می آورد.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203601_5428c45eeebc508671dfbd3e83c6ab0e.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198185320161121تبیین تأثیر محرکها بر عملکرد زنجیره تأمین در صنعت فرش ماشینی ایران4755203602FAاسماعیلمزروعی نصرآبادیاستادیار دانشگاه کاشان دانشکده علوم انسانی، دکتری مدیریت تولید و عملیات، نویسنده مسئولعباسشولاستادیار دانشگاه ولی عصر(عج)، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، گروه مدیریت صنعتی، دکتری مدیریت تولید و عملیاتJournal Article20161105تاکنون تأثیر محرکهای زنجیره تأمین بر عملکرد زنجیره تأمین مورد بررسی قرار نگرفته است. این مقاله به بررسی محرکهای زنجیره تأمین، دسته بندی و بررسی ارتباط آنها با عملکرد زنجیره تأمین فرش ماشینی ایران پرداخته است. این تحقیق از نظر بررسی و دستهبندی محرکها و همچنین بررسی تأثیر محرکها بر عملکرد زنجیره تأمین دارای نوآوری میباشد. برای ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین از روش BSC استفاده شده و با مرور ادبیات 18 محرک برای زنجیره تأمین مشخص گردیده است. با استفاده از تحلل عاملی اکتشافی، در چهار دسته فرآیندهای زنجیره تأمین، مرتبط با مشتری و محصول، رقابت و ارتباطات دسته بندی شدند. سپس تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزار آموس انجام پذیرفت. از بین محرکها، فرآیندهای زنجیره تأمین دارای ارتباط بیشتری با عملکرد زنجیره تأمین میباشد، اما ابعاد دیگر تقریباً یکسان بودند. تمرکز بر سیستم تولید کششی و استفاده از تفکر ناب می تواند به بهبود فرآیندهای زنجیره تأمین کمک نماید.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203602_8d26b5e10b099f8f1b69cabb7f2a10d2.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198185320161121مکانیابی و تخصیص چندهدفه در زنجیره تأمین خون مطالعه موردی: استان مازندران5668203603FAپیمانقاسمیدانشجوی دکتری صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، نویسنده مسئولمهدیابراهیمیکارشناس مهندسی صنایع موسسه آموزش عالی روزبهانمیلادنوروززادهکارشناس مهندسی صنایع موسسه آموزش عالی روزبهانعلی اصغرغیبیکارشناس مهندسی صنایع موسسه آموزش عالی روزبهانJournal Article20161105از آنجایی که خون یکی از مهمترین نیازهای هر بیمار در شرایط بحرانی مختلف محسوب می شود، لذا یکی از دغدغههای مراکز درمانی، پدیده کمبود یا فساد خون میباشد. از این رو مدیریت زنجیره تأمین خون سعی در رفع شکاف بین تأمینکنندگان و مصرفکنندگان خون دارد که نتیجه آن عدم مواجهه با کمبود و حداقل رساندن فساد فرآوردههای خونی و کاهش هزینهها است. در این مقاله سعی بر این شده است تا مشکلات ذکرشده را به وسیله استقرار به جا و مناسب پایگاههای جدید خون و احداث پایگاههای پشتیبان و استفاده از تجهیزات در دسترس اعم از پایگاهها و اتوبوسهای سیار موجود جهت دریافت خون در شرق استان مازندران مورد بررسی قرار داده، تا این مشکلات به حدود مطلوبی به حداقل رسانده شوند. از این رو یک مدل برنامه ریزی ریاضی سههدفه بر پایه کمینهسازی کمبودها، هزینهها و بیشینهسازی دریافت به موقع خون با استفاده از نرم افزار گمز و راهحلهای پارتو مورد بررسی قرار گرفته است.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203603_0b5dcff2335123092ffed5f4a9acbd4a.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198185320161121پایداری زنجیره تأمین: رویکرد مدیریت ریسک (ترجمه و تلخیص)6880203604FAعلیناظریاستادیار و عضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند، نویسنده مسئولمهدینصرت پوراستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات دماوند، گروه مدیریت اجرایی، دکترای مدیریتJournal Article20161105این مقاله چشمانداز عملیاتی از زنجیره تأمین پایدار را با در نظر گرفتن رویکرد مدیریت ریسک فراهم میکند. در این بررسی به ماهیت پایداری – ریسکهای مرتبط به زنجیره تأمین پرداخته شده و آنها را از زنجیرههای تأمین معمولی مجزا نموده و فرآیندهای تحلیلی موردنیاز برای مدیریت آنها را مورد بررسی قرار داده است. مطالعه تجربی صورت گرفته در این مبحث به ایجاد بینش در مورد چگونگی پایداری در ارتباط با ریسک میپردازد و آن را به شیوهای یکپارچه بیان میکند. با مرور ادبیات و انجام مصاحبه، تعداد 30 ریسک در سه بعد اصلی (زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی) مورد بررسی قرار گرفتند. در یک نظرسنجی در دو مطالعه موردی در دو صنعت نساجی، نتایج ارزیابی و تحلیلهای انجامشده در ابعاد مختلف پایداری مرتبط به ریسک ارائه شد. بهمنظور ارزیابی اهمیت نسبی ریسکهای انتخابشده و شناسایی علل بالقوه و تأثیرات آن و همچنین رابطه همبستگی بین ریسکهای شناساییشده از تکنیک حالات شکست و اثرات آن (FMEA) استفاده شده است. بر مبنای یافتههای این مطالعه، راهبردهای درمان ریسک برای تمام ریسکهای موجود در زنجیره تأمین مورد ارزیابی قرارگرفتند. این یافتهها نشان میدهند که ریسکهای زیستمحیطی درونزا میتوانند از مهمترین موارد در صنایع محسوب شوند و بسیار تحت تأثیر مواردی همچون پیوستگی چندین ریسک و پایداری زنجیره قرار میگیرد. این نکات برای ادغام رویکردهای مدیریتی ریسک بسیار حائز اهمیت هستند تا بتوان راهبردهای پایدار و تأثیرگذاری را توسعه داد.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203604_7574b7b3121dd21eb52afc7d39bb8cbc.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198185320161121معـرفی کتـابهای لجستیکی چـاپ شـده در مـرکز مطـالعات و پژوهـش های لـجستیکی در سال های 1394-13938484203605FAبهزادمرادی ساراندانشگاه تبریز، کارشناس مرکز مطالعات و پژوهش های لجستیکی دانشگاه جامع امام حسین عJournal Article20161106معـرفی کتـابهای لجستیکی چـاپ شـده در مـرکز مطـالعات و پژوهـش های لـجستیکی در سال های 1394-1393https://scmj.ihu.ac.ir/article_203605_e9476d975b0687a8759a963b104198ee.pdf