دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198195620170823بررسی پایداری در طراحی زنجیره تأمین419203622FAلیلاداوودی زاده جلگهکارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعتفرنازبرزین پورعضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت0000-0001-9692-4432Journal Article20171216باتوجه به تغییرات آبوهوا، پایان سوخت فسیلی و کمبود منابع طبیعی تقریباً همه شرکت های صنعتی با چالش پایداری مواجه هستند. در واقع مدیریت پایداری به دنبال تعادل عملکرد اقتصادی، زیستمحیطی و اجتماعی است. زنجیره تأمین پایدار به سه امر مهم محیط زیست، اقتصاد و اجتماع پرداخته و از این طریق ارزش هایی را کسب می کند. باتوجه به اهمیت پایداری در این مقاله ابتدا تعاریف مختلفی از پایداری و مدیریت زنجیره تأمین پایدار بیان شده، سپس مقالات مهم در زمینه طراحی زنحیره تأمین پایدار و مدیریت زنجیرهتأمین پایدار طی سال های 2005 تا 2014 مرور می شوند. این مقالات با توجه به نوع تابع هدف، موضوع مسئله، عدم قطعیت، رویکرد مسئله و ... دسته بندی شدهاند و نتایج کار در قالب ابزارهای گرافیکی نمایش داده شده است. در نهایت نقاط قوت و ضعف کارهای پیشین بیان شده و با استفاده از شکاف ها و خلأهای تحقیقاتی، موضوعاتی برای تحقیقات آتی مطرح شده است. تاکنون اکثر مقالات مروری در این زمینه به مرور مفاهیم مدیریت زنجیره تأمین پایدار پرداخته اند و دسته بندی مقالات از لحاظ عدم قطعیت، نوع تابع هدف، موضوع مسئله و توجه به طراحی زنجیره تأمین پایدار ازجمله دسته بندی های جدیدی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203622_d51107ba77b0174c304b275cb2c93faa.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198195620170823بررسی تأثیر قابلیت های لجستیک معکوس بر هزینه شرکت (مورد مطالعه: شرکت بل روزانه)2038203623FAفاطمهعیدیدانشگاه پیام نور مرکز کرجقاسمعلیرضاییمدیریت اجرایی دانشگاه پیام نور مرکز کرجJournal Article20171216لجستیک معکوس فرآیندی است که تولیدکنندگان، محصولات ارسالی قبلی خود را از مصرف کنندگان نهایی یا دریافت کنندگان جهت، ارسال مجدد به مشتری دیگر، بازیافت، بازسازی، تعمیر یا معدوم سازی(امهاء) دریافت می کنند. اصول لجستیک معکوس باعث افزایش در خدمات و وفاداری مشتریان، بازگرداندن سریع تر ارزش دارایی ها، بهبود تصویر ذهنی مشتریان از نام تجاری، ارتباط بهتر با صاحبان سهام، افزایش انگیزههای شخصی و در نهایت دستیابی به چشم اندازها و اهداف پایدار سازمان خواهد گردید. با توجه به اهمیت مقوله لجستیک معکوس، پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر قابلیت های لجستیک معکوس بر هزینه های شرکت با توجه به متغیرهای تعدیلگر "مدیریت اطلاعات لجستیک، عوامل اقتصادی سازمانی، سیستم حملونقل بهینه" در صنعت توزیع محصولات لبنی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ جمع آوری داده ها، از نوع پیمایشی و از لحاظ روش پژوهشی، توصیفی است. برای تحقق اهداف پژوهش 100 نفر از کارکنان شرکت بل روزانه به عنوان نمونه در نظر گرفته شدهاند (بدین منظور برای 120 نفر پرسشنامه ارسال گردید). جهت تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیات و مدل پژوهش نیز از آزمونهای مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل عاملی تأییدی (CFA) استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از تأثیر معنی دار متغیر «قابلیت های لجستیک معکوس» بر متغیر «هزینه های شرکت» و تأثیر معنی دار متغیرهای تعدیل گر "مدیریت اطلاعات لجستیک، عوامل اقتصادی سازمانی و سیستم حمل ونقل بهینه" بر این رابطه بود. باتوجه به اینکه در تمام موارد، مقدار میانگین پاسخ ها از حد وسط بالاتر بود، بنابراین از دید افراد شرکت کننده در این پژوهش میزان ارزیابی مطلوب و رضایت بخش بوده است.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203623_520010d7e0068eab2b9a4f9c8187b525.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198195620170823کاربرد زنجیره تأمین سبز در ارائه مدلی برای استانداردهای مدیریت سبز بیمارستان ها (مورد مطالعه بیمارستان های شهر بوشهر)3952203624FAرحیمقاسمیهاستاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهوازحمیدشاه بندرزادهاستاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیجفارس بوشهرفریبایزدانپرستکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیجفارس بوشهرJournal Article20171216امروزه، یکی از مسائل فراگیر، آسیب لایه ازون و آلودگی محیطزیست در اثر تولید ضایعات خطرناک ناشی از فعالیت های انسانی در صنایع مختلف است. بیمارستان ها با تولید ضایعات عفونی و خطرناک بهعنوان دومین صنعت آلوده کننده محیطزیست شناختهشدهاند، ازاین رو این پژوهش به شناسایی استانداردهایی برای مدیریت سبز بیمارستان ها با بهکارگیری مدیریت زنجیره تأمین سبز آنها پرداخته تا به ارتقاء فعالیت های پایدار در بیمارستان ها کمک کند. پس از بررسی ادبیات و پژوهش های مرتبط با بیمارستان پایدار، متغیرهای مرتبط با موضوع پژوهش پالایش و به گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه اقدام شد. درنهایت، برای تجزیهوتحلیل داده ها و پاسخگویی به سؤالهای پژوهش از رویکرد SWARA استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه افراد درگیر در فرآیند مراقبتی بیمارستان های شهر بوشهر بودند. در نهایت استانداردهای مدیریت سبز بیمارستان ها در سه بعد مواد سبز، محیط و تجهیزات سبز و مدیریت و مسئولیت اجتماعی سبز شناخته شد که متغیر مدیریت سبز و مسئولیت اجتماعی با وزن 35186/0 بیشترین و متغیر مواد سبز با وزن 31928/0 کمترین تأثیر را بر پایدار شدن بیمارستان ها دارد. از میان سه متغیر اصلی انتخابی متغیر مدیریت سبز و مسئولیت اجتماعی بهعنوان مؤثرترین شاخص استانداردهای مدیریت سبز بیمارستان ها شناسایی شدند.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203624_090e293d2bde51c022559f697e9b7cdb.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198195620170823اولویتبندی راهبردهای بهینه نگهداری و تعمیرات در صنایع نساجی با رویکرد الکتره5366203625FAفرشیدفرخی زادهکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه شهید بهشتی تهران0000-0001-6556-7735محمدمقدسیکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه شهید بهشتی تهرانشاهینگودرزیدانشجوی کارشناسی مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی بروجردJournal Article20171217یکی از حیاتیترین فرآیندهای هر سازمان، فرآیند نگهداری و تعمیرات است که وظیفه اصلی آن نگهداری و حفظ ماشینآلات در شرایط مطلوب یا بازگرداندن آنها از شرایط نامطلوب به مطلوب است. در این راستا، نگهداری و تعمیرات نقش اساسی را در کاهش هزینهها، کمینهسازی زمان ازکارافتادگی تجهیزات، بهبود کیفیت، افزایش بهرهوری و تأمین قابلیت اطمینان تجهیزات و درنتیجه، دستیابی به اهداف کمی و کیفی سازمان ایفا میکند؛ بنابراین داشتن یک راهبرد مشخص برای این بخش در راستای راهبردهای صنایع نساجی از اهمیت بیشتری برخوردار است. هدف از این مقاله انتخاب راهبرد بهینه نگهداری و تعمیرات برای صنایع نساجی با الکتره است. متغیرهای بسیاری (از قبیل هزینه، قابلیت اطمینان، امنیت و...) در انتخاب یک راهبرد نگهداری و تعمیرات مؤثر هستند. در این راستا ابتدا این متغیرها توسط کارشناسان و مدیران نت در صنایع نساجی شناساییشده، سپس به کمک فن شانون وزندار شده و با استفاده از اوزان متغیرها با استفاده از فن الکتره به انتخاب بهترین راهبرد پرداختهشده است. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها به ترتیب راهبردهای نت در صنایع نساجی شامل فرصتی، موقعیتی و پیشگیرانه در اولویت اول تا سوم قرار دارد.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203625_9bffba0e8de9cdd256e89484b17d7286.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198195620170823حل مسئله مسیریابی وسایل نقلیه و مکان یابی با متغیرهای ریسک سفر با استفاده از برنامه ریزی آرمانی6777203627FAرضاحبیب اله گرمابکیگروه مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی نوررضاحسن زادهگروه مهندسی صنایع دانشگاه مارلیک، دانشگاه روزبهان نوشهرراشدصحرائیانگروه مهندسی صنایع دانشگاه شاهد تهرانمحمدباقرخسروی دیزگروه مهندسی صنایع دانشگاه شاهد تهراناحسانکرانیگروه مهندسی صنایع دانشگاه شاهد تهرانJournal Article20171217عملیات شهرداری ها در جمع آوری، انتقال، پاک سازی، بازیافت و دفن پسماندها بدون برنامه ریزی و مدیریت آن هزینه هایی را به دنبال دارد. در این مقاله به منظور برنامه ریزی و طراحی سیستم مدیریت پسماند زیان بار، یک مدل برنامه ریزی آرمانی عدد صحیح مختلط مکانیابی – مسیریابی ارائه شده که علاوه بر در نظر گرفتن المان های بالا و مسئله مدیریت پسماند زیانبار را در سه سطح تسهیلات پاک سازی، بازیافت و دفن بهصورت جامع در نظر می گیرد. مدل ارائه شده توانایی استقرار تسهیلات پاک سازی با نوع فناوری مربوطه سازگار، مراکز بازیافت، مراکز دفن و راهبردهای مسیریابی مربوط به هر یک از سطوح را دارد. این مدل دو هدف حداقل کردن هزینه کل و حداقل کردن ریسک مسیر انتقال را دارد. مدل ارائه شده با شبکه ای دارای 92 مکان و با استفاده از برنامه ریزی آرمانی حل و نتایج آن ارائه شده است.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203627_7df8de6d1b4b8770cfd9aefb781fd63e.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198195620170823معـرفی کتـاب های لـجستیکی چـاپ شـده در مـرکز مطـالعات و پژوهـش های لـجستیکی9191203626FAبهزادمرادی ساراندانشگاه تبریزJournal Article201712171) کاربرد فناوری اطلاعات در لجستیک تألیف: مهندس علی کریمی سال انتشار: (اول) 1389 قیمت: 50000 ریال 2) مقدمه ای بر مدیریت فرایندی تألیف: مهندس مصطفی ثقفی، دکتر ابراهیم تیموری سال انتشار: (اول) 1389 قیمت: 80000 ریال 3) مدیریت توزیع تألیف: رجبعلی حسن نژاد سال انتشار: (اول) 1390 قیمت: 50000 ریال 4) مدیریت لجستیک (کارکردها و فرآیندها) تألیف: دکتر حسین عیسایی سال انتشار: (اول) 1390 قیمت: 82000 ریال 5) راهنمای مدیریت زنجیره تأمین ترجمه: مرکز مطالعات و پژوهشهای لجستیکی سال انتشار: (اول) 1393 قیمت: 130000 ریال 6) فرهنگ لغات حمل و نقل و لجستیک تألیف: دیوید لاو ترجمه: آرش آرمون سال انتشار: (اول) 1390 قیمت: 80000 ریال 7) لجستیک یکپارچه تألیف: دکتر سیدرمضان میرعباسی سال انتشار: (اول) 1390 قیمت: 50000 ریال 8) لجستیک و کارکردهای آن تألیف: محمود دودانگه، علی حمیدی سال انتشار: (اول) 1391 قیمت: 200000 ریال 9) یکپارچگی و افزایش بهرهوری در لجستیک و زنجیره تأمین تألیف: مهندس آرش آرمون سال انتشار: (اول) 1391 قیمت: 250000 ریال 10) رویکردهای نوین لجستیک تألیف: دکتر حسین عیسایی سال انتشار: (اول) 1391 قیمت: 170000 ریال 11) فناوری تولید جیره ها و تغذیه نیروهای نظامی گردآوری و تدوین: دکتر سید مهدی جعفری، مهندس افشین فریدی، مهندس عادله محمدی سال انتشار: (اول) 1394 قیمت: 100000 ریال 12) کنترل راهبردی لجستیک تألیف: دکتر غلامحسین نیکوکار، دکتر حسین عیسایی، مهندس احمد بیطرف سال انتشار: (اول) 1394 قیمت: 120000 ریال 13) آشنایی با نقش و فنون بستهبندی در زنجیره تأمین کالا تألیف: مهندس مصطفی امامپور سال انتشار: (اول) 1395 قیمت: 200000 ریال 14) آماد مهمات و مواد منفجره تألیف: کارگروه مهمات سال انتشار: (اول) 1392 قیمت: 170000 ریالhttps://scmj.ihu.ac.ir/article_203626_9b667647bb54e2afec662584c76a09ea.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198195620170823تدوین راهبرد نظام CRM بر پایه وارانتی با رویکرد کارت امتیازی متوازن7887203628FAاحسانمنصوریاستادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه اراکعصمتبغدادیکارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشکده صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایراننسیمرودابرکارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشکده صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20171217یکی از چهار عنصر اصلی مدیریت ارتباط با مشتری، خدمات است و وارانتیِ محصول جزء خدمات پس از فروش است که تولیدکنندگان همراه با محصول ارائه میکنند. در اکثر کشورهای توسعهیافته سود ارائهکنندگان از خدمات پس از فروش درصد قابل توجهی از درآمد آنها را تشکیل می دهد. از طرفی چالش های اصلی بنگاه های اقتصادی، تدوین راهبرد نظام مدیریت ارتباط با مشتری است و مطالعات نشان می دهد سازمان هایی که از رویکرد کارت امتیازی متوازن استفاده می کنند در اجرای راهبرد خود موفق تر هستند. این کارت طرح های مدیریت ارتباط با مشتری را به عوامل کلیدیِ موفقیت و معیارهای عملکردی تبدیل می کند و نهایتاً منجر به تدوین برنامه های اجرایی می گردد. بنابراین ما در این مقاله مسئله خدمات پس از فروش را در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری همراه با رویکرد کارت امتیازی متوازن بیان می کنیم. سپس به منظور دستیابی به نتایج دقیق و کاربردی و نیز جهت امکان پذیر کردن قضاوت نهایی با بهره گیری از تکنیک تاپسیس، شاخص های پیشنهادی، مورد آزمون عملی قرار می گیرد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در بین ابعاد کارت امتیازی متوازن، بعد مشتری دارای بالاترین اهمیت میباشد و از میان عوامل کلیدی موفقیت جلب رضایت مشتری رتبه اول را به خود اختصاص می دهد.https://scmj.ihu.ac.ir/article_203628_264238b91bb3a01b6224c57607bbe658.pdf