دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-919861920040521شناسایی و بررسی نرمافزارهای مورد استفاده در سیستمهای لجستیک یکپارچه با تأکید بر ERP203434FAکمیته لجستیک جامعکمیته لجستیک جامعJournal Article20130709اشاره این مقاله بخشی از نتایج پروژة مطالعات علمی و مفهومی لجستیک است که در قالب هسته علمی IT گردآوری و توسط مدیریت پروژة مطالعات علمی و مفهومی لجستیک جهت چاپ در نشریه تدوین شده است. مقدمه رشد غیرقابل پیشبینی فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهههای گذشته با تکیه بر توسعه صنایع مختلفی از جمله الکترونیک، رایانه، مخابرات و... صورت گرفته و بر جنبههای مختلف عملکرد سازمانها تأثیرات شگرفی داشته است. همزمان با این تغییرات، محیط فعالیت سازمانهای مختلف پیچیدهتر شده و به همین جهت نیاز به سیستمهای مختلفی که بتواند ارتباط بهتری بین اجزای مختلف سازمانی برقرار کرده و جریان اطلاعات را در بین آنها تسهیل کند، افزایش چشمگیری یافته است. این سیستمها زمینهای را فراهم آوردهاند که مدیران بتوانند در تصمیمگیریهای مختلف خود از اطلاعات مناسب در هر جا و در زمان مناسب استفاده نمایند. مدیریت موجودی و انبارها، سفارش قطعات و کالاهای نیمه ساخته، حسابداری، مدیریت منابع انسانی و مدیریت توزیع کالا و خدمات، نمونههایی از این سیستمهایند. مدیریت سازمانها نیاز به سیستمهایی دارند که بتوانند با کاهش هزینهها، پشتیبانی بهتری برای سازمان فراهم نمایند. امروزه برای تمامی سازمانها در ابعاد بزرگ، متوسط و کوچک مسلم شده است که دسترسی به اطلاعات درست در زمان مناسب، میتواند مزایای بسیار زیادی برای سازمان به همراه داشته باشد، بخصوص در محیطی رقابتی که سازمانها در ابعادی جهانی در حال فعالیتاند.دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-919861920040521اطلاعات مورد نیاز مدیران تعمیراتی203435FAسعیدمصطفی زادهJournal Article20130709نوشتار حاضر که برای مطالعه مدیران مرتبط با موضوع نگهداری و تعمیرات (نت) اقلام نوشته شده، در صدد است با تأکید بر مشکلاتی که تعمیرات سازمانها با آنها درگیر است، حساسیت ایشان را به لزوم تغییر رویکرد و اصلاح رفتار، نسبت به مدیریت تعمیرات، برانگیزد. در این نوشتار، پس از تشریح «تعمیرات سنتی» و «تعمیرات نظاممند» و بیان اهداف رویکرد نظاممند یا سیستمی به تعمیرات، برخی کلید واژههای تعمیراتی مانند: «قابلیت اطمینان، تعمیرپذیری، زمان تعمیر و قابلیت دسترسی» که یک مدیر تعمیرات، نیازمند دانستن آنهاست، توضیح داده میشود. سپس فرآیند دسترسی به نت نظاممند یا سیستم نت تشریح میگردد. لازم به ذکر است که بر خلاف اکثر منابع و مآخذ تعمیراتی که از زاویه ماشینآلات خط تولید، به تعمیرات نگاه کردهاند، این مقاله از منظر تجهیزات سرمایهای یک سازمان به موضوع تعمیرات نگریسته است. چرا که هم اکنون بخش بزرگی از سرمایههای کشور در قالب انواع ماشینآلات راهسازی و حملونقل، تأسیسات ساختمانی و انواع خودرو در حال بهرهبرداری است و جا دارد تا نگاهی مستقل به موضوع نگهداری و تعمیر این سرمایههای عظیم، داشته باشیم.دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-919861920040521منبعیابی داخلی، خارجی، هوشمندانه: نمونهای جدید از نوآوری زنجیره تأمین فناوری اطلاعات203436FAهمتویسیJournal Article20130709شرکتها به طور روزافزونی در انطباق با مسئلة فناوری اطلاعاتاند. فناوری اطلاعات، هسته اصلی تجارت شرکتها نیست، ولی یک عامل مهم برای کسب موفقیت محسوب میشود. در گذشته این تفکر حاکم بود که شرکتها باید فناوری اطلاعات را منبعیابی داخلی کرده (خودشان انجام دهند) یا منبعیابی خارجی کنند (یعنی کار را به کسی خارج از سازمان محول کنند تا برای آنها انجام دهد)؛ اما این به مفهوم آن است که آنها کار را یا ناقص انجام میدهند یا کنترل و هدایت عمده تجارت را به بیرون از سازمان واگذار میکنند. راهکار سوم و جدیدی در ظهور است که در آن شرکتها زنجیرههای تأمین فناوری اطلاعات خود را تحت منبعیابی هوشمندانه قرار میدهند. این کار برای عقد پیمانهای مشارکتی با تعدادی از تأمین کنندگان منتخب و با نظر بهبود عملکرد بدون از دست دادن کنترل فرآیند و مشارکت در فواید ایجاد شده است.دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-919861920040521عوامل اساسی موفقیت در مدیریت زنجیرة تأمین چابک (یک مطالعه تجربی)203437FAاکبرعندلیبدانشگاه امام حسین (ع)Journal Article20130709این مقاله به تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از بررسی 962 شرکت تولیدی استرالیایی میپردازد تا عوامل موفقیت سازمانهای چابک را در مدیریت زنجیرههای تأمین آنها مشخص سازد. تحلیل نتایج این بررسی، دیدگاههای جالبی را درباره عوامل متمایزکننده سازمانهای چابک نسبت به سازمانهای با چابکی کمتر مطرح میسازد. ویژگی سازمانهای چابک، توجه بیشتر به مشتری و استفاده ترکیبی از روشهای نرمافزاری و سختافزاری جهت تأمین نیازهای متغیر مشتری است. آنها مداخله و درگیرشدن عرضهکنندگان در این فرآیند را برای چابکی خود و جلب رضایت مشتری، حیاتی میدانند. از طرف دیگر، کانون توجه یک گروه با چابکی کمتر معطوف به پیامدهای عملیاتی داخلی میگردد. آنها قائل به ارتباط بین متغیرهای مستقل و نوآوری نیستند، و فناوری را در ارتباط نزدیک با بهبود پیامدهای عملیاتی (به جای رضایت مشتری) در نظر میگیرند. نقش این گروه از عرضهکنندگان تقویت بهرهوری و بهبود فرآیند (به جای افزایش رضایت مشتری) است.دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-919861920040618Investigate and explain the basics of integration in the logistics systemبررسی و تبیین مبانی یکپارچه سازی در سیستم لجستیک113205327FAJournal Article20040404<span class="tlid-translation translation" lang="en">Despite the growing importance of integration and the great attention of researchers, craftsmen and the military to it, the literature of integration has moved away from providing a comprehensive definition of this issue. The lack of understanding among experts on the subject may be due to the fact that each of the interested parties has paid attention to it from their own point of view. According to an IT expert, integration in the organization means the common use of a single database by users, while for an industrial sociologist, integration means the convergence of human goals in the organization. What is presented in this article is the result of the collective efforts of the executives and experts of the Integrated Scientific Logistics Core, which has been proposed under the heading of the principles and foundations of integration in logistics systems.</span>با وجود اهمیت روزافزون یکپارچگی و توجه بسیار محققان، صنعتگران و نظامیان به آن، ادبیات یکپارچگی از ارائه تعریفی جامع از این موضوع دور مانده است. نبود تفاهم در بین صاحبنظران این مبحث، شاید به این دلیل است که هر یک از علاقه مندان از دید خود به آن توجه کرده اند. از نظر یک متخصص IT یکپارچگی در سازمان به معنای استفاده مشترک کاربران از بانک اطلاعاتی واحد است، در صورتی که از نظر یک جامعه شناس صنعتی، یکپارچگی به معنای همگرایی اهداف انسانی در سازمان است. آنچه در مقاله حاضر ارائه می شود حاصل تلاش جمعی مجریان و کارشناسان هسته علمی لجستیک یکپارچه است که تحت عنوان اصول و مبانی یکپارچه سازی در سیستمهای لجستیکی طرح شده است.