دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198143720130218Provide a new model for determining the optimal policy and tools for freight transportation companies with the aim of reducing fuel consumption in a few types of vehicle depotارائه مدلی جدید برای تعیین سیاست ها و ابزارهای بهینه به منظور کاهش مصرف سوخت در شرکت های حمل و نقل باری با چند نوع وسیله نقلیه و چند دپو1837203486FAحمیدشایانمهندسی صنایع دانشگاه جامع امام حسین (ع)اردشیراحمدیدانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی صنایع0000000151155975Journal Article20121031According to several times the cost of increased fuel consumption in vehicles, companies pay a lot of fuel in transportation costs section. Several factors such as vehicle fuel consumption in heavy vehicle - the driver - the routing and scheduling systems to move cars - road - the amount of fright- speed and acceleration have effect in fuel consumption. This article examines several factors in terms of transportation companies that can reduce fuel consumption and to introduce a policy that will result in reduced fuel consumption. Also provide a model for determining the minimum fuel consumption in different maners. These models have better performance than only models that have the vehicle routing problem (VRP 1) aproach. After measuring fuel consumption model, we will be provided the model of multi-objective view of the company's transportation system that have three parts – car- driver and system. We can arrange for all of the parts are made in reducing fuel consumption. Policies and tools that lead to cost reduction in the entire fleet will be introduced. Finally, for a transportation company, a set of policies and tools provide with used multi-objective function.با توجه به افزایش چند برابری هزینه مصرف سوخت در وسایل نقلیه، در سال شرکتهای حمل و نقلی هزینه زیادی بابت سوخت متحمل می شوند. مصرف سوخت در خودروهای سنگین به عوامل متعددی مثل خودرو، راننده، سیستم مسیریابی و زمانبندی حرکت خودروها، جاده، سرعت، شتاب و میزان بار بستگی دارد. در این مقاله به بررسی چند عامل ازدیدگاه شرکتهای حمل و نقلی برای کاهش مصرف سوخت پرداخته و سپس به معرفی چند سیاست که منجر به کاهش مصرف سوخت می شوند می پردازد. همچنین با ارائه مدل مینیمم مصرف سوخت به اندازه گیری میزان مصرف در حالات مختلف خواهد پرداخت. این مدلها که تنها چند سال است مورد توجه قرار گرفته اند، عملکرد بهتری نسبت به مدلهایی دارند که فقط به مسیریابی (VRP)3 می پردازند. بعد از ارائه مدل اندازه گیری مصرف سوخت، به ارائه مدل چند هدفه از دیدگاه شرکت های حمل و نقل در سه بخش سیستم، خودرو و راننده پرداخته می شود و ترتیبی برای بخشها از روی قابلیت بخشها اتخاذ می شود. در ادامه سیاستها و ابزارهایی که منجر به کاهش هزینه ها در کل ناوگان می شوند را استخراج کرده و در آخر مجموعه سیاستها و ابزارهای بهینه برای یک شرکت حمل و نقل با استفاده از مدل چند هدفه حاصل خواهد شد. مدیران در بخش حمل و نقل با به کارگیری جواب بهینه مدل چند هدفه، می توانند در دراز مدت تأثیر به کارگیری مجموعه ای از سیاستها و ابزارها را در شرکتهای خود بسنجند و بعد اقدام به تصمیم گیری در مورد به کارگیری ابزارها و سیاستها در سطح ناوگان حمل و نقل کنند.دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198143720130218.بررسی نقش واسطه ای استراتژی زنجیره تأمین بین استراتژی رقابتی و عملکرد زنجیره تأمین417203487FAمحمدرحیمرمضانیانگروه مدیریت دانشگاه گیلانJournal Article20121028.در این مقاله به منظور بررسی تناسب استراتژی های رقابتی و زنجیره تأمین، شرکت های تولیدی در صنعت یک رویکرد تجربی را مورد بررسی قرار داده است، بنابراین با استفاده از پرسشنامه اطلاعاتی از صنعتگران گرفته شد. این مقاله با تأکید به اهمیت دستیابی تناسب استراتژیک بین استراتژی رقابتی و SCS شروع شده و به دنبال آن فرضیه هایی برای ایجاد نقش واسطه SCS بین CS و عملکرد زنجیره تأمین یا کسب و کار مطرح می شود. مرور ادبیات شامل ادبیات تناسب استراتژیک، CS، SCS و پیوند تناسب استراتژیک و عملکرد می باشد. با استفاده از آزمون فرضه ای صفر مطرح شده و محاسبات آمار توصیفی برای استراتژی رقابتی، استراتژی زنجیره تأمین، عملکرد شرکت در برابر ترکیبه ای مختلف استراتژی، موانع در اجرای شیوه های زنجیره تأمین برای هر ترکیبی از استراتژی و عملکرد کلی زنجیره تأمین ارائه می شود. جامعه هدف برای جمع آوری داده صنایع تولیدی از بخشهای مختلف شامل: خودرو، لوازم الکترونیکی، ساخت ماشین آلات، صنایع فرآیند و فرآوری مواد غذایی می باشد. مطالعه مقطعی با استفاده از تحقیقات پژوهشی که بر روی موردهایی که از میان 200 شرکت برتر ایران انتخاب شده اند، انجام شده است.دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198143720130218An extended Model for multi-objective vehicle routing problem with time windows and multiple demandsتوسعه مدل مسیریابی وسائل نقلیه چندهدفه با پنجرههای زمانی و چند تقاضایی3843203488FAعلیرضاعیدیگروه مهندسی صنایع دانشگاه کردستانسیدعلیقاسمی نژادمهندسی صنایع دانشگاه کردستانJournal Article20121024The vehicle routing problem is the fundamental problem in distribution management, and in general it includes a set of problems in which a number of vehicles located in one or many depots should meet and service to a set of customers, each requiring a certain amount of demands. On the other hand, in most real world problems especially in logistics area we face multi-objective problems. When looking for objectives, often objectives counteract and this is why considering multi-objective problem can be efficient. In the competitive world there is a lot of attention to customer satisfaction. Therefore, we should attempt to provide models that consider more needs of customers. One of the most important factors for customers is providing the request timely. In this study, customers have multiple demands; therefore a new mixed integer programming model for vehicle routing is presented by combining concepts of time windows and multiple demands, and with two objectives: minimizing total travel cost and maximizing demand coverage. Some of the generated instances are solved by GAMS software to evaluate the new proposed model.مسئله مسیریابی وسایل نقلیه، به عنوان اساسی ترین مسئله درمدیریت توزیع شناخته می شود و به مجموعه ای ازمسائل اطلاق می گردد که در آن تعدادی وسایل نقلیه مستقر در یک یا چند قرارگاه بایستی به مجموعه ای از مشتریان که هر یک دارای تقاضای معینی می باشند مراجعه نموده و خدمتی را ارائه دهند. از سوی دیگر در اکثر مسائل دنیای واقعی به خصوص مسائل لجستیک با مسائل چندهدفه مواجه بوده که خیلی اوقات اهداف در تضاد با یکدیگر می باشند. همچنین در دنیای رقابتی که توجه بسیاری به رضایت مشتریان میشود می بایست در صدد ارائه مدل هایی بود که خواسته های مشتریان را بیشتر مدنظر قرار می دهد. یکی از عواملی که برای مشتریان بسیار اهمیت دارد، تأمین به موقع تقاضاها می باشد. در این تحقیق، مشتریان دارای چند نوع متفاوت از تقاضا می باشند. بنابراین با تلفیق مفاهیم پنجره های زمانی و چند تقاضایی و همچنین در نظر گرفتن دو هدف حداقل نمودن هزینه سفر و حداکثرسازی پوشش تقاضا، مدل جدیدی از مسئله مسیریابی وسایل نقلیه به صورت برنامه ریزی عدد صحیح آمیخته ارائه گردیده است. این توسعه مدل با هدف، نزدیکی مدل های کلاسیک به مسائل دنیای واقعی انجام شده و به منظور اعتبارسنجی مدل ارائه شده، تعدادی مثال نمونه تولید گردیده و با نرم افزار GAMS حل شده است.دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198143720130218Facility location problem with stochastic demand and multi-objective considering queuing theory frameworkمدل مکانیابی تسهیل دوهدفه با نیاز تصادفی در چارچوب تئوری صف4451203489FAمهدیسیف برقیدانشکده فنی و مهندسی دانشگاه الزهرازهرابستان شیرینمهندسی صنایع دانشگاه الزهراJournal Article20121126In this paper, the facility location problem with immobile servers is studied. In proposed model, tow objective functions have been considered: (1) minimizing the average customer waiting time and (2) minimizing the fixed cost of facility installation. The M/M/K queuing system has been used to formulate the problem. Also Customers are assumed to visit the closest open facility. Simulated Annealing algorithm with LP metric framework has been used to solve the proposed model. Several examples are presented to demonstrate the applications of the proposed methodology.در این مطالعه، مدل مکانیابی بهینه با سرورهای ثابت مورد بررسی قرار گرفته است. در مدل پیشنهاد شده، دو تابع هدف حداقلکردن هزینه سفر و انتظار مشتریان برای دریافت خدمت و نیز حداقل کردن هزینه استقرار تسهیلات با در نظر گرفتن سیستم صف M/M/K استفاده شده است که در مطالعات قبلی این موضوع در نظر گرفته نشده است. به منظور حل مدل پیشنهادی از الگوریتم ابتکاری آنیلینگ شبیه سازی شده و نیز روش LP متریک به منظور یکپارچگی اهداف استفاده شده است. در نهایت به منظور نمایش اعتبار مدل پیشنهادی، چند مثال ارائه شده و نتایج حاصل از حل آنها گزارش شده است.دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198143720130218Supplier selection using grey relational analysisانتخاب تأمین کننده با استفاده از روش تحلیل روابط خاکستری5259203490FAاحمدجعفرنژاددانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمحمدباقرزاده آذرمدیریت صنعتی دانشگاه تهرانJournal Article20121128Selection of appropriate suppliers in supply chain must be based on supplier evaluation and should be done according to various criteria. To respond to increasing competition, shortening product life cycles and rapidly changing customer preferences, many organizations focus on the supply chain as a means to achieve long-term competitive advantage. One of the most important components of the supply chain management is ranking and selection of suppliers and this process is essentially a problem of multi-criteria decision making. Supplier selection issues are complex issues that may require many qualitative and quantitative aspects. In this regard, the grey relational analysis method is applied to select appropriate supplier. First, the Supplier selection criteria are identified and then the grey relational analysis technique is used to determine weights of the criteria. Software application designed to make the process of grey relational analysis; this software performs all calculations and identifies the best option.انتخاب تأمین کننده مناسب در زنجیره تأمین باید براساس ارزیابی تأمین کنندگان باشد و با توجه به معیارهای متنوعی انجام گیرد. از سوی دیگر به مواردی چون پاسخ به افزایش رقابت، کوتاه شدن چرخه عمر محصولات و تغییر سریع سلیقه های مشتری، تأکید و تمرکز نموده اند. یکی از اجزاء مهم مدیریت زنجیره تأمین مسئله ارزیابی، رتبه بندی و انتخاب تأمین کنندگان میبا شد، که این فرآیند در اصل یک مسئله تصمیم گیری چند معیاره است. مسائل مربوط به گزینش تأمین کننده، مسائل پیچیده هستند که ممکن است بسیاری از مسائل کمی و کیفی را به همراه داشته باشند. در این راستا از تکنیک تحلیل روابط خاکستری به منظور انتخاب تأمین کننده مناسب استفاده شده است. برای انتخاب تأمین کننده ابتدا معیارها، شناسایی شده و پس از تعیین وزن معیارها از تکنیک تحلیل روابط خاکستری استفاده می شود. به منظور کاربردی نمودن فرآیند از نرم افزار طراحی شده تحلیل روابط خاکستری استفاده می شود که کلیه محاسبات را انجام داده و گزینه برتر را شناسایی می نماید.دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198143720130218The Intelligent Web: Tools for Tacit Knowledge Production and Sharingوب هوشمند: ابزاری برای تولید و انتشار دانش ضمنی زنجیره تأمین6069203491FAمریمعاشوریتجارت الکترونیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیمحمدجعفرتارخدانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیJournal Article20121201In this paper, we intend to apply the intelligent web for production and propagation of tacit knowledge. Accurate and on time knowledge dissemination is a competitive advantage for every supply chain and adoption of an appropriate knowledge sharing approach in supply chain have important effect for organizations because acquisition and utilization of knowledge are key roles as competitive and strategic factors in addition to the valuable source to asset for organization. Semantic web and web2 are known as passed efforts that tack place for knowledge sharing in supply chain. However, these technologies are unable to sharing supply's tacit knowledge. Intelligent web have obtained from combination of web2 and semantic web, and also the intelligent web tools can provide new opportunities for knowledge representation, formalization, management and sharing. Moreover, these tools can produce tacit knowledge by utilizing inference rules and formalize with collaboration of semantic web formalisms. Proposed approach can be useful as a tool for assurance of fast and accurate supply performance, whereas can save cost and time of these process.در این مقاله سعی شده از وب هوشمند برای تولید و انتشار دانش ضمنی زنجیره تأمین استفاده گردد. انتشار صحیح و به موقع دانش، یک مزیت رقابتی برای هر زنجیره تأمین محسوب شده و اتخاذ یک رویکرد مناسب انتشار دانش در زنجیره تأمین اهمیت بسزایی برای سازمانها دارد، زیرا حصول و به کارگیری دانش عامل رقابتی کلیدی و منبع استراتژیک و ارزشمند دارایی های سازمانی محسوب می گردد. وب معنایی3 و وب2 4 تلاش هایی هستند که تاکنون برای انتشار دانش در زنجیره تأمین صورت گرفته، لیکن این فناوریها قادر به انتشار دانش ضمنی زنجیره نیستند. وب هوشمند از ترکیب وب2 و وب معنایی حاصل می گردد. ابزارهای وب هوشمند می توانند فرصت های جدیدی برای نمایش، رسمیسازی، مدیریت و انتشار دانش فراهم نمایند. این ابزارها می توانند دانش ضمنی را با بهره گیری از قواعد استنتاجی تولید و با کمک صورگرایی های وب معنایی رسمیسازی نمایند. رویکرد پیشنهادی می تواند ابزاری مفید برای تضمین عملکرد سریع و صحیح زنجیره و صرفهجویی در هزینه و زمان محسوب گردد.