دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198164420140921Solving a Multi-Objective Hub Covering Location Problem with Congestion by a New Algorithm Considering a Queue Theoryحل مسئله مکان یابی هاب چندهدفه با رویکرد صف توسط یک الگوریتم فرا ابتکاری جدید413203529FAرضاتوکلی مقدمدانشگاه تهران0000-0002-6757-926Xمحمدرضاپاکزاددانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوبحمیدرضاگل هاشمدانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنانJournal Article20140426Hub covering problem (HLP) is a very popular areas of research for its wide ranges of applications in different service or manufacturing industries. This paper considers a bi-objective hub covering location problem with congestion. The objectives minimize the total transportation cost and the total waiting time for all hobs, respectively. The resulted multi-objective decision-making problem is formulated as mixed-integer programming (MIP) model. To solve this presented model, multi-objective parallel simulated annealing (MOPSA) is proposed and its performance is compared with two other meta-heuristics; namely, particle sward optimization (PSO) and non-dominated sorted genetic algorithm (NSGA-II). The computational results are compared in terms of four criteria including quality, mean ideal distance, diversification and spacing metrics. The associated results indicate that the presented model can outperform the other two meta-heuristics in terms of the quality metric.مسئله مکانیابی هاب ها 4 (واسطه های توزیع) با هدف طراحی انواع شبکه های توزیع بهعنوان یکی از مسائل مهم در زمینه های مختلفی از زندگی روزمره از جمله جابهجایی مسافران در شبکه های هواپیمایی، دریافت و ارسال محموله های پستی، ارتباط و حمل و نقل عمومی مطرح میباشد. در این مقاله، با توجه به بررسی کامل مسائل مکانیابی هاب، مدل جدید چندهدفه برای مسئله مکانیابی هاب پوششی با تعداد هاب مشخص ارائه و با در نظر گرفتن تابع هدف دوم در مدل، محدودیت ظرفیت از مدل حذف می شود. با توجه به پیچیدگی مدل پیشنهادی و مسئله مکانیابی هاب، از الگوریتم شبیه سازی تبرید موازی چندهدفه5 (MOPSA) استفاده می شود که برای اولین بار نمایش جواب پیوسته برای این مسئله ارائه می گردد. برای ارزیابی کارآیی و توانایی الگوریتم MOPSA پیشنهادی، جوابهای پارتو مربوطه با خروجی الگوریتم های 6NSGA-II و7MOPSO مقایسه می شود. در خاتمه، با توجه به شاخص های مختلف مقایسه ای، برتری الگوریتم پیشنهادی مشخص می گردد.دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198164420140921The Multi-depot Vehicle Routing Problem of Heterogeneous Fleet of Vehicles with Time Windows for Perishable Commoditiesمسئله مسیریابی وسایل نقلیه ناهمگن با چند جایگاه پخش همراه بامحدودیت بازههای زمانی مختص به کالاهای فاسدشدنی1423203530FAعرفانبابایی تیرکلاییدانشگاه صنعتی اصفهانسعیدسائیل پوردانشگاه صنعتی اصفهانسیدحمیدمیرمحمدیدانشگاه صنعتی اصفهانJournal Article20140430This paper discusses the multi-depot vehicle routing problem of heterogeneous fleet of vehicles with time windows for perishable commodities. The objective of the problem is to minimize the total time required for servicing all customers that is equivalent to the total cost. Commodities are delivered to the customers with defined time windows by a fleet of heterogeneous vehicles, which have limited capacities. The mentioned problem is a more general version of vehicle routing problem (VRP), hence it belongs to NP-complete complexity class and we present a Max-Min ant colony algorithm to solve the model approximately in practical dimensions. Finally, the experimental results have shown that the presented algorithm has appropriate performance in comparison with well-known instances in a reasonable time.این مقاله به بررسی مسئله مسیریابی وسایل نقلیه ناهمگن با چند جایگاه پخش، همراه با محدودیت بازه های زمانی مختص به کالاهای فاسدشدنی می پردازد. هدف در مسئله مورد بررسی، کمینه سازی مجموع زمان مورد نیاز جهت سرویسدهی کل مشتریان متناسب با هزینه کل است. محصولات توسط ناوگانی از وسایل حمل ناهمگن با ظرفیت محدود و محدودیت زمانی تعریف شده به مشتریان تحویل داده میشوند. با توجه به اینکه مورد بررسی این مقاله، یک مسئله NP-Complete و نمونه پیچیدهتر مسئله مسیریابی وسیله نقلیه است، بنابراین مسئله ما نیز در دسته مسائل NP-Complete قرار دارد و روش های دقیق برای حل آن در ابعاد واقعی، کارآمد می باشند. در ضمن برای حل تقریبی مسئله الگوریتم فراابتکاری مورچگان بیشینه-کمینه ارائه شده است و دلایل استفاده از آن در ادامه مقاله تشریح می شود. در نهایت، نتیجه بررسیها در مقایسه با نمونههای مشهور بیانگر آن است که الگوریتم پیشنهادی در یک زمان عملیاتی کوتاه، عملکرد مناسبی دارد.دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198164420140921Assessing and Determinating the Status of a Passenger Transportation Company through INQA Adapted from EFQMارزیابی و تعیین وضعیت یک سازمان حمل و نقل جادهای مسافر از منظر معیارهای INQA منطبق بر EFQM2435203531FAرسولمختاری فردانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآبادفرزادزندیدانشگاه تهرانJournal Article20140127Nowadays assessing the quality of services and making improvements is essential. On this basis, the aim of this descriptive and practical survey (which was done in Hamsafar Transportation Company) is not only to introduce the EFQM and INQA, but also to assess the 9 criteria of the EFQM model. The total score of the company is 593.75, the share of “Enablers” criteria from the total score is 304.25 points and the share of “Results” is 289.5 points. The criterion with the top score is “Customer Results” and the least score is from “People Results”. The rest of the ranking is “Leadership”, “Strategy”, “Processes, Products & Services”, “People”, “Partnerships & Resources”, “Society results” and “Key results”, respectively. One of the most potential improvements in the company is documenting the strategy, policy, programs and goals in a more accurate way. Also the first priority is to identify, control and improve the company's processes. Based on company’s level of maturity and EFQM excellence model, the company is in initial level of excellence and in order to yield to sustainable excellence, they should reinforce strengthens and obviate weaknesses through planningامروزه ارزیابی و بهبود کیفیت خدمات امری ضروری بوده و برای انجام آن ابتدا لازم است سطح فعلی سازمان مورد ارزیابی قرار گیرد. بر این مبنا، پژوهش توصیفی-کاربردی حاضر که در شرکت حمل و نقل جادهای مسافر "همسفر چابک سواران اصفهان" و با استفاده از ابزار پرسشنامه و انجام مصاحبه انجام گرفته درصدد است تا علاوه بر معرفی اجمالی EFQM3 و INQA4، به بررسی معیارهای نه گانه EFQM در سازمان مذکور بپردازد. بر این اساس، کل امتیاز کسب شده سازمان 593.75 است که سهم معیارهای توانمند دساز 304.25 و سهم معیارهای نتایج 289.5 امتیاز میباشد. بیشترین امتیاز را معیار "نتایج مشتریان" و کمترین امتیاز را معیار "نتایج کارکنان" کسب کردهاند. امتیاز آوری سایر معیارها نیز به ترتیب "رهبری"، "استراتژی"، "فرآیندها، محصولات و خدمات"، "کارکنان"، "شراکتها و منابع"، "نتایج جامعه" و "نتایج کلیدی" بوده و عمدهترین نقاط قابل بهبود در سازمان، مستندسازی مدونتر بیانیه مأموریت و چشمانداز، اهداف بلند مدت، استراتژیها، خطمشی، اهداف کوتاهمدت و برنامهها میباشند. در ضمن باید شناسایی، کنترل و بهبود مستمر فرآیندهای سازمان در اولویت کاری قرار گیرد. با توجه به سطح بلوغ سازمان و بر مبنای مدل EFQM، سازمان در مرحله "آغازین" از مسیر تعالی بوده و میتواند ضمن برنامهریزی برای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف، در مسیر تعالی پایدار حرکت نماید.دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198164420140921Product Safety Standards: Guidance for Suppliers and Supporter
of Supply Chainاستانداردهای ایمنی محصول: راهنمای تأمینکنندگان و پشتیبان زنجیره تأمین3645203532FAسمیرااوسطیپژوهشگاه استانداردآزادهپیری صدیقپژوهشگاه استانداردلالهعدل نسبپژوهشگاه استانداردعلیقاسمیمعاونت کیفیت شرکت سایپاJournal Article20140106In the modern world today where the margin of error is minimal for the growth and at the same time there is a very competitive and challenging economic environment, it is very significant and crucial that efficiency is being prevailed in the organization through the help of international standards through which the respective organization should maximize their profits and should meet their respective goals and objectives. International Standard Organization (ISO) every year publishes new International Standards with cooperation with their members. One of the most important standards related to product safety affairs. Two new standards ISO10377:2013 and ISO10393:2013 parallel together cover issues such as consumer products, providing guidance on reducing the risk of harm to consumers and users and product recall process. ISO10377:2013 provides practical guidance for suppliers of all sizes to assist them in assessing and managing the safety of the consumer products they supply. ISO10393:2013 provides practical guidance to suppliers on consumer product recalls and other corrective actions after the product has left the manufacturing facility. In this article has been tried that on the basis of these two new ISO standards, collections of efficient and effective approaches for suppliers present to guide them in assessing safety of the consumer products and necessary recalls. Applying of these standards guarantees consumer safety and causes positive changes in organizations and also sustainabilityدر دنیای مدرن امروز که حاشیه خطا برای توسعه حداقل بوده و همزمان دنیای اقتصاد و محیط کسب وکار بسیار رقابتی و چالش برانگیز می باشد، بسیار ضروری است که سازمانها با کمک استانداردهای بینالمللی کارآمد شده و با افزایش سود به اهداف و مقاصد خود برسند. سازمان بینالمللی استاندارد با مشارکت کشورهای عضو، هرساله استانداردهای جدیدی را تدوین کرده و در اختیار عموم قرار میدهد. دسته مهمی از این استانداردها به مباحث مرتبط با ایمنی محصولات و حواشی آن میپردازد. دو استاندارد جدید که به تازگی و در سال 2013 منتشر شدهاند استاندارد ISO10377:2013 و ISO10393:2013 میباشند که به موازات هم به مباحث مرتبط با ایمنی محصول مصرفی و ارائه راهنماییهایی درباره کاهش ریسک آسیب به مشتریها و مصرفکنندهها و همچنین فرآیند فراخوان محصول میپردازند. استاندارد ISO10377:2013 راهنماییهای عملی برای تأمینکنندگان خرد و کلان ارائه میدهد تا به آنها در برآورد و مدیریت ایمنی محصولی که آنها تأمین میکنند کمک کند. استاندارد ISO10393: 2013 نیز راهنمایی هایی راجع به اقدامات تصحیحی و در صورت لزوم فراخوان محصولی که از کارخانه خارج شده است ارائه می کند. در این مقاله سعی شده است که بر مبنای دو استاندارد جدید تدوین شده در ایزو مجموعهای از روشهای مؤثر و کارا برای تأمینکنندگان ارائه شود تا آنها را در زمینه برآورد ایمنی محصولات مصرفی و در صورت لزوم فراخوان آنها راهنمایی کند. به کارگیری این استانداردها ضمن تضمین ایمنی مصرف کننده، منجر به ایجاد تغییرات مثبت در سازمان شده و توسعه پایدار را به ارمغان میآورد.دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198164420140921Optimal Inspection Policy in Supplier Selection with
Taguchi Loss Functionانتخاب سیاست بهینه در انتخاب تأمینکننده با جریمه کاهش کیفیت تاگوچی4757203533FAداودسماواتدانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوینحسنحالهدانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوینJournal Article20140104This paper presents a new approach which is based on quality control in order to optimize supplier selection. Using inspections, removing the defected materials and considering penalties for low quality materials are the main factors which we have considered in modeling. In this model costs are divided to three parts: 1- costs of purchasing 2- costs of inspection policy 3- costs of quality and defective items. The aim of modeling is to minimizing the total cost during the planning horizon. At the end two numerical examples will be presented to explain the proposed approachدر این مقاله رویکرد تعیین سیاست بهینه بازرسی در انتخاب تأمینکننده بر پایه معیارهای کیفی ارائه شده که استفاده از بازرسیها، خارج کردن مواد معیوب از سیستم و در نظر گرفتن جریمه کیفی برای مواد کم کیفیت در مدل سازی مد نظر قرار گرفته است. در این مدل هزینههای سیستم به سه دسته عمده تقسیم شده است. ۱- هزینه خرید و انتخاب تأمینکننده، ۲- هزینه بازرسی و ۳- هزینههای کیفی و محصولات معیوب. هدف از مدل سازی کمینهسازی مجموع هزینههای سیستم است. در انتها نیز دو مثال عددی برای مدل ارائه شده، مطرح میگردد.دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198164420140921A Bi-Level Competitive Facility Location Model
Considering the Reaction of Competitors in the Market,
Using the Concept of Compromiseارائه یک مدل دوسطحی برای مکانیابی رقابتی تسهیلات با وجود عکس العمل رقبای موجود در بازار با استفاده از مفهوم تعامل5865203534FAمیلادقنبریدانشگاه شهید باهنر کرمانشهرامآریافردانشگاه شهید باهنر کرمانمحمدعلییعقوبیدانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20140419A facility location is said to be competitive when other facilities are present in the market and new facilities have to compete with these existing facilities for a market share. In other words, in a competitive facility location problem we do not see monopoly that exists in classic location models. In such a situation, existing facilities react to locate new facilities by adjusting their attractiveness level with the objective of maximizing their own profits. In this study, we have used Huff's gravity-based rule to model the behavior of the customers where the probability that a customer visit a certain facility is proportional to the facility attractiveness and inversely is related to the distance between customer and that certain facility. Then, the problem is formulated as a bi-level programming model. To solve the model, a solution approach that for the first time provides a compromise between the competitors is proposed. In the solution method, in addition to the competitors, a minimum utility level is considered for customers. Finally, a case from the literature is demonstrated to show the feasibility of the model and solution approachمسئله مکانیابی زمانی رقابتی نامیده میشود که در آن از قبل رقبایی در محیط مستقر شده و برای کسب سهم قابل توجه از بازار با تسهیلات جدید و موجود به رقابت بپردازند. به بیان دیگر در مسئله مکانیابی رقابتی، انحصاری که در مدلهای سنتی مکانیابی مطرح میشود، وجود ندارد. در چنین شرایطی تسهیلات موجود در بازار میتوانند به استقرار تسهیلات جدید عکسالعمل نشان دهند. برای مدلسازی رفتار مشتریان برای انتخاب تسهیلات در اینگونه از مسائل از مدل گرانشی هاف استفاده میشود که در آن احتمال انتخاب یک تسهیل توسط مشتری رابطه مستقیم با میزان کیفیت تسهیل و رابطه عکس با فاصله بین تسهیل و مشتری وجود دارد. در این مقاله، مسئله بهصورت یک مدل برنامهریزی دوسطحی فرموله بندی شده، از طریق روش جدیدی برای حل مسئله بر اساس تعامل بین رقبا ارائه میشود که علاوه بر حداقلسازی مطلوبیت رقبا، حداقل مطلوبیت مشتریان را نیز در نظر میگیرد که قبلاً در ادبیات موضوع در نظر گرفته نشده است. برای نشان دادن اعتبارسنجی مدل و روش حل ارائه شده، مثالی از ادبیات موضوع به تشریح حل میشود و نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198164420140921A Direct Solution Approach to Supply Chain Network Design with fuzzy Decision Variablesرویکرد حل مستقیم برای طراحی شبکه زنجیره تأمین با متغیرهای فازی6673203535FAمهدیبشیریدانشگاه شاهدمهتابشرافتیدانشگاه شاهدامیرفرشبافدانشگاه تهرانJournal Article20140422One of the main problems of supply chain network design is uncertainty. To consider this, designing of a three-echelon supply chain in a fuzzy environment is discussed in this paper. Since satisfaction of some constraints in supply chain is vital and necessary, so this research proposes a direct solution approach to find the solution which represents the trade-off between feasibility degree of constraints and satisfaction degree of the goal. Furthermore, another novation of this paper is optimizing a supply chain network design problem containing both of the parameters and decision variables as fuzzy number. Each fuzzy mathematical programming model with fuzzy decision variables can be solved effectively by employing direct solution approach. A numerical example is discussed and analyzed in order to show efficiency of the proposed approachیکی از اساسیترین مشکلات طراحی شبکه زنجیره تأمین عدم قطعیت است، برای در نظر گرفتن این موضوع در این تحقیق از یک روش نوین حل مستقیم برای طراحی شبکه لجستیک سه سطحی، در محیط فازی استفاده میگردد. رویکرد حل مستقیم ارائه شده، بر اساس یک روش رتبهبندی فازی و الگوریتم فرا ابتکاری بوده و جوابی که بتواند موازنه ای بین درجه شدنی بودن محدودیت ها و بهینگی تابع هدف (با توجه به وزنهای در نظر گرفته شده) ایجاد کند، ارائه میکند. همچنین نوآوری دیگر این تحقیق را میتوان در طراحی شبکه زنجیره تأمین در حضور پارامترها و متغیرهای فازی عنوان کرد. زیرا در مطالعات پیشین با وجود فازی بودن محیط، متغیرها قطعی در نظر گرفته شدهاند. علاوه بر این، هر مدل برنامهریزی ریاضی فازی شامل متغیرهای تصمیم فازی را می توان با روش مستقیم پیشنهادی به سادگی حل کرد. برای نشان دادن عملکرد روش پیشنهادی، مثال عددی شبیهسازی شده مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج بیانگر کارآیی مناسب روش پیشنهادی است.