دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198206020180823Improvement of Procurement Management Process with Value engineering Approach in a Governmental Project-Owner Companyبهبود فرآیند مدیریت تدارکات یک شرکت کارفرمایی دولتی با استفاده از مهندسی ارزش413204438FAمجیدشخصی نیائیاستادیار، عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه یزدعاطفهسهرابیکارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع، گرایش مدیریت پروژههای نفت و گاز، دانشگاه صنعت نفت، دانشکده نفت تهرانJournal Article20180516Projects are crucial in the social-economic development of a country. One of the considerations in projects is the procurement of goods, works, services, and consultancies as inputs to implement projects in order to achieve the desired objectives. In this paper, project procurement management processes is evaluated with value engineering approach. Value engineering (VE), which is also known as value methodology (VM), is a systematic and structured approach for improving projects, products, and processes. The objective of the analysis is the identification of potential problematic areas and the design of new framework in order to maximize the possibilities of a successful implementation of a procurement system. The outcome of the research enabled the definition of the appropriate analytical practical solution.در سالهای متمادی و در قالب بهروزرسانیهای استانداردهای مدیریت پروژه تلاش شده است تا با استفاده از تکنیکها و ابزارهای نوین، اثربخشی فرآیندهای مدیریت پروژه افزایش داده شود. یکی از این ابزارها، مهندسی ارزش است که با توجه به قابلیتهای عملیاتی گسترده، در سالهای اخیر بهصورت روزافزونی در مصارف مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. فرآیند انجام خرید در سازمانهای دولتی به واسطه جنبههای مختلفی از بخش خصوصی متفاوت است، بدینصورت که خرید کالای مورد نیاز در این سازمانها مستلزم انجام فرآیند اداری خاصی است. در این مقاله، نتایج پیادهسازی رویکرد مهندسی ارزش در بخش تدارکات در یک شرکت کارفرمایی دولتی ارائه شده است. در این مسیر به کمک سنجش عملکرد بخش تدارکات شرکت از منظر مجموعهای از شاخصهای کلیدی عملکرد، با استفاده از تکنیکهای مهندسی ارزش راهکاری برای بهبود سیستم حاضر ارائه گردیده است.دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198206020180823An Innovative Method for Evaluating and Selecting the Equipment for Isfahan Steel Companyارائه یک روش نوآورانه در ارزیابی و انتخاب تجهیزات شرکت سهامی ذوبآهن اصفهان1432204439FAسید محمد رضاداودیاستادیار، گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایرانسمیهامامیکارشناسی ارشد مهندسی صنایع، گرایش سیستم های اقتصادی-اجتماعی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایرانJournal Article20181027The evaluation and selection of equipment is one of the important issues in the management of an organization or firm. The actions of an organization to evaluate and select of equipment will lead to a competitive advantage and improve the organization's performance. This becomes more complicated when there are different options for purchasing. At the same time, buyers consider all quantitative and qualitative criteria influencing the decision in an effort to evaluate and select the best of equipment. Multi-criteria decision making theory provides methods for choosing the best option. One of these methods can be pointed out by SAW, TOPSIS and GRA, and the average of these three methods it can be a suitable criterion for combining the three methods and providing a single option. The response surface methodology is a set of statistical techniques and applied mathematics for constructing empirical models. The purpose of the response procedures is to estimate the response (output variable) based on several independent variables (input variables) using appropriate experiments. The purpose of the present research is to provide an innovative method for evaluating and selecting the equipment of the Isfahan Smelting Company. In this study, the design of experiments to make options the experiments were carried out and for each option, the mean relation between three SAW, TOPSIS and GRA as dependent variable and criteria as discrete variables were investigated by response surface methodology. The result of the research indicates the accuracy of this combination method, as the ranking of options based on the proposed method with the average of three methods is consistent.از موضوعات مهم در مدیریت یک سازمان یا بنگاه اقتصادی میتوان به ارزیابی و انتخاب تجهیزات اشاره کرد. اقدامات یک سازمان برای ارزیابی و انتخاب تجهیزات منجر به ایجاد مزیت رقابتی و بهبود عملکرد آن سازمان می شود. این موضوع زمانی که گزینه های مختلفی برای خرید وجود داشته باشد، پیچیده تر می شود. خریداران در تلاش برای ارزیابی و انتخاب بهترین تجهیزات، کلیه معیارهای کمی و کیفی مؤثر بر تصمیم را بهطور همزمان درنظر می گیرند. نظریه تصمیم گیری چند معیاره، روش هایی را برای انتخاب بهترین گزینه ارائه می دهد که از جمله این روش ها می توان به روش مجموع وزنی ساده، تاپسیس و تحلیل رابطهای خاکستری اشاره کرد و میانگین این سه روش می تواند معیار مناسبی برای تلفیق سه روش و ارائه یک گزینه واحد باشد. روششناسی سطح پاسخ یک مجموعه از تکنیک های آماری و ریاضیات کاربردی برای ساخت مدلهای تجربی است. هدف در طرح های رویه پاسخ، تخمین پاسخ (متغیر خروجی) براساس چندین متغیر مستقل (متغیرهای ورودی) به کمک آزمایش های مناسب است. هدف پژوهش حاضر، ارائه یک روش نوآورانه در ارزیابی و انتخاب تجهیزات شرکت سهامی ذوبآهن اصفهان میباشد. در این پژوهش با استفاده از فرآیند طراحی آزمایشات، گزینه های آزمایشی ساخته شده و برای هر گزینه رابطه متوسط سه روش مجموع وزنی ساده، تاپسیس و تحلیل رابطه خاکستری بهعنوان متغیر وابسته و معیارها به عنوان متغیرهای مستقل توسط رویکرد سطح پاسخ ارزیابی شده است. نتیجه پژوهش حاکی از دقت این روش ترکیبی بوده، بهصورتی که رتبه بندی گزینهها براساس روش پیشنهادی با میانگین سه روش تطابق کامل دارد.دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198206020180823Application of Simulation in Hospital Managementکاربرد شبیه سازی در لجستیک بیمارستان3345204440FAندارسولیدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی تهرانپگاهشایانی مهردانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20181003In hospital management, we are seeking to increase quality and reduce costs, while there are resource constraints, for optimal allocation of resources and scheduling time, many developed technologies for development of health-care called simulations, and Process progress has been made to create realistic profiles. These simulations can be used to facilitate a better understanding of the different situations and system bottlenecks, coordination training in logistics, decision-making processes, and design aspects of health care systems. In this research, we have explored a variety of simulation models and their applications in managing hospital systems and provide simulation models that can be useful for training individuals in the logistic coordination of operations that are performed daily. Examining different types of simulation models in several papers, their use to create various scenarios to solve a variety of issues that are present in hospital management, as well as for training sessions. Extensive studies in simulation research in the field of logistics health care systems show the growth of the use simulation techniques in adjusting these systems.در مدیریت بیمارستان باید به فکر افزایش کیفیت و کاهش هزینهها بود، درحالی که محدودیتهایی در منابع وجود دارد. برای تخصیص بهینه منابع و مدیریت زمانبندی در اجرای بسیاری از فرآیندهای مراقبت- سلامت فناوریهای جدیدی به نام شبیهسازی توسعه یافته است و پیشرفتهای فرآوانی برای ایجاد نمایههای واقعگرایانه داشته است. این شبیهسازیها میتوانند برای تسهیل درک بهتر موقعیتهای مختلف و گلوگاههای سیستم، آموزش هماهنگی در لجستیک، فرآیندهای تصمیمگیری و جنبههای طراحی سیستم مراقبتهای بهداشتی استفاده شوند. در این پژوهش به بررسی انواع مدلهای شبیهسازی و کاربردهای آنها در مدیریت سیستمهای بیمارستان پرداخته شده و به شرح مدلهای شبیهسازی که میتواند برای آموزش افراد در هماهنگی لجستیک عملیاتی که روزانه انجام میشود مفید باشد، ارائه شده است. بررسی انواع مختلف مدلهای شبیهسازی در چندین مقاله کاربرد آنها را برای ساختن سناریوهای گوناگون برای حل انواع مسائلی که در مدیریت بیمارستانی وجود دارد را برای جلسات آموزشی نشان میدهد. مطالعات گسترده در پژوهشهای انجام شده شامل شبیهسازی لجستیک در زمینه سیستمهای مراقبت-سلامت نشاندهنده رشد استفاده از تکنیک شبیهسازی در تنظیمات این سیستم ها است.دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198206020180823The Forecasting of Supply Chain Demand Using Time Series Techniques in Conditions the No Information Sharing; Case Study: Fioreh Big Marketپیش بینی تقاضای زنجیره تأمین در شرایط عدم اشتراک اطلاعات (مطالعه موردی فروشگاه فیوره)4659204441FAمریمالهیمهندسی صنایع، دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه غیردولتی- غیرانتفاعی شمال آملامیرخاکبازاستادیار گروه مهندسی صنایع ، دانشگاه غیردولتی- غیرانتفاعی شمال آمل، دانشکده فنی و مهندسیJournal Article20190107The food industry is among the industries where information sharing with the supply chain partners has been taken into consideration. However, this information is not shared due to issues such as high costs of investment in information technology, lack of trust from managers, and fear of data leaks out. The purpose of this study is to provide a solution for cases in which there are no desire to share information in the chain. In this study, we evaluate a DDI strategy by use of different forecasting methods such as SMA, WMA, SES and DES, in the Fiorella Amol large store. The accuracy and of these methods are determined using MSE, MAD, STD, Bias, MAPE methods. The obtained results show that, based on the methods MAD, MSE, STD, and Bias, the WMA forecasting method has better efficiency than the SMA does. In addition, based on the MAPE error calculation method, the SES forecasting method is the best one. In the other words, the present study provides an opportunity to use the WMA method instead of the SMA method in the future studies.صنعت مواد غذایی ازجمله صنایعی است که به اشتراک گذاری اطلاعات با شرکای زنجیرهتأمین در آن مورد توجه بوده است. با اینوجود به دلیل مسائلی از قبیل هزینههای بالای سرمایهگذاری در فناوریهای اطلاعات، عدم اعتماد مدیران و ترس از نشت اطلاعات به بیرون، این اطلاعات به اشتراک گذاشته نمیشود. هدف این پژوهش ارائه راهکار برای مواردی است که تمایل به اشتراک گذاشتن اطلاعات در زنجیره تأمین در آن وجود ندارد. در این پژوهش با در نظر گرفتن راهبرد استنتاج تقاضای پایین دست و با بهره گیری از روش های پیش بینی SMA، WMA،SES وDES به ارزیابی رفتار تقاضا در فروشگاه بزرگ فیوره آمل می پردازیم. دقت و صحت روشها علاوه بر روش MSE، با استفاده از روشهای MAD، STD، Bias، MAPE تعیین میشود. می شود. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها گویای آن است که برمبنای چهار روش محاسبه خطایMAD، MSE، STD، Bias روش پیشبینی WMA نسبت به روش SMAبهتر است، درواقع این پژوهش این فرصت را فراهم میکند از روش WMA که بهبودیافته روش SMA است در مطالعات آینده استفاده شود. همچنین بر مبنای روش محاسبه خطای MAPE برای بیشترگروه ها روش پیشبینی SES روش بهتری محسوب می شود.دانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198206020180823Benchmarking the Reverse Logistics System in a Military Organizationبهینه کاوی سیستم لجستیک معکوس در سازمان های نظامی6069204442FAمحمدرضاعباسیکارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه جامع امام حسین (ع)حسینغفاری تورانکاندید دکترای مهندسی صنایع، مدیر گروه پژوهشی آماد (زنجیره تأمین)، مرکز مطالعات و پژوهش های لجستیکی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)حسینقنبریانکارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، پژوهشگر مرکز مطالعات و پژوهش های لجستیکیJournal Article20180409In this paper, we have tried to extract the methods of improvement in the processes and structure of the reverse logistics in a military organization with a comparative study of leading armies reverse logistics and applying expert opinions. For this purpose, the reverse logistics field of the NATO, Russia, United Kingdom and US armed forces was studied and analyzed. The strengths and weaknesses of each country were identified. After summarizing and verifying by the experts, the implementation issues and improvement solutions in the organization studied were grouped in three areas: reverse logistics specialist processes, management processes and enablers.<br />Comparative study is one of the methods used as a benchmarking. In this method, the status, progress, qualities of services, as well as systems of other similar organizations that are more advanced than our organization are studied and their advantages are benchmarked.<br />In the organization studied, reverse logistics, as "Determining the status of Items and Equipment," is one of the logistics subsystems that have the task of determining the status of the organization's excessive and unused items and equipment. The state of the surplus goods of the organization is determined in terms of usable, outdated, transferable or donated, and so on.در این مقاله سعی شده است با مطالعه تطبیقی لجستیک معکوس ارتشهای پیشرو و به کارگیری نظرات خبرگان این موضوع در سازمان های نظامی، روش های بهبود در فرآیندها و ساختار لجستیک معکوس در سازمان های نظامی استخراج شود. بدین منظور در حوزه لجستیک معکوس ارتش های عضو ناتو، کشورهای روسیه، انگلستان و امریکا مورد مطالعه، بررسی و تحلیل قرار گرفت. نقاط قوت و ضعف هر کشور احصا شده و پس از جمع بندی و صحه گذاری توسط خبرگان، موارد قابل پیاده سازی در سازمان مورد مطالعه، راهکارهای بهبود در سه حوزه فرآیندهای تخصصی لجستیک معکوس، فرآیندهای مدیریتی و توانمندسازها دسته بندی شد. مطالعه تطبیقی یکی از روش هایی است که تحت عنوان الگوبرداری نیز مورد استفاده قرار می گیرد، در این روش به طور مداوم وضعیت ها، پیشرفت ها، فناوری و کیفیت خدمات و همچنین سیستم های سایر مراکز و سازمان های مشابه که پیشرفته تر از سازمان ما می باشند مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و از مزیت های آنها الگوبرداری می شود. یکی از زیرسامانه های آماد و پشتیبانی در سازمان مورد مطالعه لجستیک معکوس "تعیین تکلیف اقلام و تجهیزات" است که به مقوله تعیین وضعیت اقلام و تجهیزات مازاد و بلااستفاده سازمان پرداخته و با انجام این اقدام، وضعیت کالاهای مازاد سازمان به لحاظ قابل استفاده بودن، از رده خارج بودن، قابل واگذاری یا اهداء بودن و مواردی از این دست تعیین می شوددانشگاه جامع امام حسین (ع)مدیریت زنجیره تأمین2008-9198206020180823The Application of TRIZ Tools in Solving Resilient Supply Chain Issuesکاربرد ابزارهای TRIZ در ایجاد تاب آوری زنجیره تأمین مالی بانک7084204443FAمرجاننیرومنددانشجوی دکترای مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایرانناصرخانیاستادیار گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران0000-0002-7784-686XJournal Article20180612The risks and issues facing the bank's financing chain may prevent it from fulfilling its obligations, delaying service and dissatisfaction with customers, so this funding chain needs to be resilient to the problems and impediments ahead. Resilience means trying to restore the supply chain to an initial state or favorable condition after a disturbance or initial disturbance. Considering the importance of this issue, the purpose of this paper is to investigate the problem of problem solving theory (TRIZ) in resuming the bank's supply chain. In this paper, the ARIZ85c tool, one of the latest known examples of this tool, has been used, so that ARIZ85c provides solutions to improve the performance of the bank's supply chain and its resilience.ریسک ها و مسائل پیشروی زنجیره تأمین مالی بانک ممکن است مانع از انجام وظایف آن و تأخیر در خدمترسانی و عدم رضایت مشتریان شود، بنابراین زنجیره تأمین مالی نیاز به تابآور شدن نسبت به مشکلات و اختلالات پیشرو دارد. تابآوری به معنای تلاش به منظور بازگرداندن زنجیره تأمین به وضعیت اولیه یا وضعیت مطلوب پس از یک اختلال یا اغتشاش اولیه است. با توجه به اهمیت این مطلب، هدف مقاله حاضر، بررسی عمل تئوری حل خلاقانه مسئله (TRIZ) در تابآورسازی زنجیره تأمین مالی بانک است. در این مقاله از ابزارARIZ85c به عنوان آخرین نمونه شناخته شده این ابزار استفاده شده است، به طوری که با طی مراحل ARIZ85c راه حل هایی برای بهبود عملکرد زنجیره تأمین مالی بانک و تابآور ساختن آن ارائه شده است