Decision Making Model for Repair, Rebuild or Replacement Corporate Old Buses (Case Study: Buses of a Military Organization)

Abstract

One of the important issues in the field of organizational decisions is determine the optimal time of use the equipment. Managers should take proper decision to repair, rebuild or replace the equipment, so that the greatest benefit and the least cost to the organization.
In the military, moving units, items, equipment and manpower, is the part of the logistics system mission. In this regard, the manpower, military equipment, ammunition, food and other requirements for timely transfer to the desired location.
In this paper an attempt has been detected using the techniques of engineering economics and life cycle costs in the economic evaluation, technical assessment and evaluation of appropriate budgetary decisions pattern rebuild or replacement of old buses provided has the advantage of saving the organization cost. The model presented in the form of a numerical example of 30 buses in a military organization is described.

Highlights

]1 [بیطرف، احمد؛ مردانی کرمانی، ابراهیم، "ارائه مدلی برای تصمیم­ گیری کالاهای بلااستفاده"، فصلنامه مدیریت زنجیره تأمین، شماره 30،68-75، 1389.

]2 [کرباسی، "ارائه چارچوبی اولیه جهت ارزیابی خودروها در یگان­های نظامی بر مبنای شاخص بهره­ وری"، پنجمین کنفرانس لجستیک و زنجیره تأمین، 1391.

]3[ محمدمهدی اسکونژاد، اقتصاد مهندسی یا ارزیابی اقتصادی پروژه­های صنعتی، نشر دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پاییز 1392.

[4] Liang Zhang, Zhen Huang:" Life cycle study of coal-based ether as vehicle fuel for urban bus in China", Energy 32, 1896-1904, (2007).

[5] David S.Kim, J. David Porter, Phillip Kriett, Wilson Mbugua, Tristan Wagner:" Fleet replacement modeling،Final Report، SPR 670", Oregon Department of Transportation Research Section July 2009.

[6] Sibylle Wursthorn, Silke Feifel, Wolfgang Walk, Andreas Patyk:" An environmental comparison of repair versus replacement in vehicle maintenance", Transportation Research Part D 15, 356-361, (2010).

[7] Thomas W. Sloan:" Green renewal: incorporating environmental factors in equipment replacement decisions under technological change", Journal of Cleaner Production 19, 173-186, (2011).

[8] Wei Feng, Miguel A. Figliozzi:" Conventional vs electric commercial vehicle fleets: A case study of economic and technological factors affecting the competitiveness of electric commercial vehicles in the USA", Procedia - Social and Behavioral Sciences 39, 702-711, (2012).

[9] Radomir Mijailovi:" The optimal lifetime of passenger cars based on minimization of CO2 ", Energy 55, 869-878, (2013).

[10] T.P. Khanh Nguyen, Thomas G. Yeung, Bruno Castanier:"Optimal maintenance and replacement decisions under technological change with consideration of spareparts inventories", Int. J. Production Economics143, 472-477, (2013).

]11[ ربانی، وزیری، "تعیین سیاست­های تعویض بهینه تجهیزات با احتساب ارزش زمانی پول"، چهارمین همایش بهره‌وری در صنعت برق، 1382.

]12[ نخعی، حیدری، "یک سیستم چند عاملی به‌منظور تعیین برنامه­ های تعویض، تعمیر و بازرسی تجهیزات"، سومین کنفرانس ملی نت، 1384.

] 13[ نخعی، حیدری، "تصمیم­گیری در مورد تعویض یا تعمیر اتوبوس­های شهری"، سومین کنفرانس ملی نت، 1384.

]14[ یوسفی طزرجان، رمضانی، "بهینه­ سازی زمان جایگزینی و تعویض تجهیزات با استفاده از هزینه چرخه عمر"، فصلنامه مدیریت زنجیره تأمین، سال سیزدهم، شماره 34،4-17، 1390.

]15[ محمدبیگی و تنگستانی­پور، "برآورد طول عمر اقتصادی اتوبوس­های درون شهری (مطالعه موردی اتوبوس­هایMAN شاغل در شرکت اتوبوس­رانی تهران)"، یازدهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران، 1391.

Keywords


  • Receive Date: 16 November 2014
  • Revise Date: 22 December 2014
  • Accept Date: 10 January 2015
  • Publish Date: 20 February 2015