Model for Statistical Discrepancy in Vehicle Assets and Machineries Case Study: Military Logistics

Abstract

Here in this research, a article is presented for the statistical discrepancy vehicle assets and machineries. There is more than a model for the cause detecting of the discrepancies, many of which had been surveyed to ultimately introduce the proposed model of the research. The frame-work includes, as its main processes, the followings: the selection of the Basic Criteria and the annexed Sub-criteria, prioritize these and drawing the Cause & Effect diagram. In the data gathering phase of the research, the "Interview & questionnaire" technique was used as a tool. The statistical population includes the experts, specialists and the managers practicing and working in the supply & support Dept. of the Corps, enjoying a good familiarity with the domain of assets control. To examine the correctness of the criteria selected, two series of questionnaires were distributed among 30 experts, with an amount of 27 gathered back. The Lawshe formula was used, with some modifications involved, to approve the justifiability of the questionnaires and the Durability of these questionnaires was also checked benefitting the Statistical Analysis Method and the SPSS software that brought out the Choronbach's Alpha Number bigger than 0.7 which approves the favorite durability of the questionnaires. Eventually, the main causes of the discrepancies were found as to fall among the followings: the Registration and Handling of the goods information, Reporting the goods information, Property Control Methods, Standardization and Documentation, Property Control Management, Organizational Structure, Information Technology, Human Resources Management, Neglecting the Statistical Values in the up-steam documents and the Education, as well. These causes and the sub-causes were categorized using the ANP Network Analysis Process, resulting in the drawing of the chart for the statistical discrepancies (Vehicle Assets and Machineries) & cause and effect diagram.

Keywords


[1] جعفری، ا، "بررسی مسائل و مشکلات ساختاری سسیتم کنترل اموال در حوزه مرکزی سپاه و ارائه راه‌حل‌های بهینه"، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام حسین (ع) سال، 1383.
[2] قاسمی، ح، "بررسی مشکلات پیاده‌سازی سیستم سماپل در نیروی زمینی سپاه"، پایان­ نامه کارشناسی ارشد- آماد، دانشکده مدیریت دانشگاه امام حسین (ع)، 1385.
[3] احمدی، ف. "مهندسی مجدد کنترل اموال سپاه"، پروژه تحقیقاتی شرکت راهبر، 1385.
[4] دودمان، م.ر،"نقش و اثر سیستم مدیریت اطلاعات اقلام جهت دست­یابی به اهداف سیستم اطلاعات مدیریت لجستیک جامع"، پایان­ نامه کارشناسی ارشد- مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه امام حسین (ع)،1380.
[5] حیدری، مهدی؛ سحرخوان، عباس. "شناسایی و اولویت بندی معیارها و شاخصهای مؤثر در طراحی نظام ملی اطلاعات کالا با استفاده از مدل­ های تصمیم­گیری گروهی"، دومین کنفرانس ملی لجستیک و زنجیره تأمین، 1385.
[6] کاخکی، م، مرزبان، ع. "روشی برای عارضه­ یابی سیستم لجستیک مطالعه موردی شرکت سایپا دیزل"، دومین سمینار لجستیک، 1384.
[7] چشم­ براه، م. "یک مدل اجرایی عارضه­ یابی و بهبود مدیریت زنجیره تأمین در سطح بنگاه (مرور اجرایی دو پایلوت)"، سومین کنفرانس بین­ المللی مدیریت، 1384.
[8] حسین آبادی دهقان، "عارضه­ یابی جهت بهره­ وری و بهبود عملکردها با رویکرد ناب"، گزارش سمینار کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، 1388.
[9] ماکویی، ا. "عارضه­ یابی سیستم لجستیک با استفاده از روش (تعیین ارزش مشتری) مطالعه موردی شرکت خودروسازی"، دانش مدیریت، سال20، شماره 87، 1386.
[10] نائل، م. ک. "کاربرد نمودار علت و معلول"، مجله تدبیر، شماره 9، 1385.
[11] کمیته تحول شرکت ایساکو، "تجزیه‌ و تحلیل نتایج حاصل از عارضه‌یابی و آسیب‌ شناسی سازمانی شرکت ایساکو"، 1387.
[12] BiLaL Ahmad,Umair abid, Shamaion Sammuel, “Managing finish goods Inventory at regional level”. Linnaeus University, 2009.
[13] Scott Leavengood, James E. Reeb, “Statistical process control”, Oregon state university, 2009.
[14] Dilah G.Rassier, “the role of profits and income in thestatistical Discrepancy”, October 26, 2011.
[15] عطائی، م. "تصمیم­گیریهای چند معیاره"، چاپ اول، دانشگاه صنعتی شاهرود، 1389.
[16] محمدی لرد، ع. "فرآیندهای تحلیل شبکه­ای و سلسله مراتبی"، چاپ اول، انتشارات البرز فردانش، 1388.
[17] فضلی، ص. و مدنی، س. س. "معرفی مدل انتخاب پروژههای عمرانی با استفاده از رویکرد تصمیمگیری چند معیاره و برنامه­ریزی آرمانی"، مقاله پنجمین کنفرانس بین­المللی مدیریت پروژه، تهران، ایران، 1388.
[18] زبردست، ا. "کاربرد فرآیندهای تحلیل شبکه­ای در برنامه‌ریزی شهری و منطقهای"، نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، شماره 41، 1389.
Volume 17, Issue 48 - Serial Number 48
September 2020
Pages 52-63
  • Receive Date: 01 December 2014
  • Revise Date: 21 January 2015
  • Accept Date: 17 February 2015
  • Publish Date: 21 September 2015