1
مدیرکل دفتر برنامهریزی اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی
2
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
چکیده
امروزه مدیریت زنجیره تأمین یک رویکرد اثر بخش جهت یکپارچهسازی و هماهنگی عملکرد سازمانهایی است که در صنایع مختلف درگیرند و بهصورت ارائه محصول یا خدمت به مشتری تولید ارزش میکنند. در این راستا، طراحی زنجیره تأمین یک محصول تصمیمی استراتژیک و بنیادی در این حوزه به شمار میرود. به این منظور زنجیره تأمین محصول مورد نظر بایست بتواند انتظارات گروه مشتریانی که توسط استراتژی رقابتی زنجیره مشخص میشود پاسخ دهد. پاسخگویی و کارآیی دو وجه عمده انتظارات مشتریان یک محصول است که هم در ادبیات مدیریت استراتژیک و هم در ادبیات مدیریت زنجیره تأمین بر آن تأکید شده است. از این رو تعیین سطح پاسخگویی مورد نیاز برای زنجیره تأمین در راستای طراحی زنجیره تأمین مطلوب آن بسیار کارگشا خواهد بود. بر این اساس در این مقاله در گام اول معیارهای اندازهگیری سطح پاسخگویی یک زنجیره تأمین مبتنی بر ادبیات موضوع احصاء گردیده است. سپس در قالب یک روش شش مرحلهای و با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و کمی نمودن ترمهای زبانی با استفاده از خواص مجموعههای فازی، رهیافتی جهت تعیین سطح پاسخگویی مورد نیاز یک زنجیره تأمین ارائه شده است. همچنین این رهیافت در قالب یک نمونه واقعی که دادههای آن در ادبیات موضوع موجود بوده است تبیین گردیده است. نتایج این رهیافت میتواند بستری معتبر جهت توسعه استراتژیهای زنجیره تأمین در ارکان مختلف اعم از موجودی، حمل و نقل، منبعیابی و خرید، مکانیابی و جریان اطلاعات باشد.
رسولی بیرامی, محمدرضا, & احمدوند, علی محمد. (1390). ارزیابی سطح پاسخگویی مورد نیاز یک محصول با استفاده از روش AHP فازی در زنجیره تأمین. مدیریت زنجیره تأمین, 13(32), -.
MLA
محمدرضا رسولی بیرامی; علی محمد احمدوند. "ارزیابی سطح پاسخگویی مورد نیاز یک محصول با استفاده از روش AHP فازی در زنجیره تأمین", مدیریت زنجیره تأمین, 13, 32, 1390, -.
HARVARD
رسولی بیرامی, محمدرضا, احمدوند, علی محمد. (1390). 'ارزیابی سطح پاسخگویی مورد نیاز یک محصول با استفاده از روش AHP فازی در زنجیره تأمین', مدیریت زنجیره تأمین, 13(32), pp. -.
VANCOUVER
رسولی بیرامی, محمدرضا, احمدوند, علی محمد. ارزیابی سطح پاسخگویی مورد نیاز یک محصول با استفاده از روش AHP فازی در زنجیره تأمین. مدیریت زنجیره تأمین, 1390; 13(32): -.