]1[ گرامی، م و نورعلی زاده، ح. "تعالی سازمانها؛ الگوی تعالی بنیاد مدیریت کیفیت EFQM". تهران: سرآمد،1387.
]2[ فیتز سیمونز، ج، فیتز سیمونز، م؛ ترجمه: اعرابی، س، و ایزدی، د. "مدیریت خدمات: استراتژی، عملیات و تکنولوژی اطلاعات". تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی،1382.
]3[ شریفزاده، ف. "مدیریت کیفیت فراگیر: اصول و مفاهیم، چشماندازها و کاربردها". تهران: انتشارات ترمه، 1379.
]4[ نجمی، م. "مدل جایزه تعالی EFQM2010". تهران: سرآمد، 1389.
]5[ توکلی، غ، و بهشتیپور, ب.. "مدل تعالی و سرآمدی EFQM2010". تهران: رسا، 1389.
]6[ رضایتمند، ع، و قاسمی، س. "ابزارهای سرآمدی". اصفهان: انتشارات موسسه علمی دانشپژوهان برین و انتشارات ارکان، 1384.
]7 [انجمن مدیریت کیفیت, ا.(1386, 11 15). Retrieved 1391, from http://www.inqa.org/
[8] Osseo-Asare, a., & Longbottom, D. The need for education and training in the use of the EFQM model for quality management in UK higher education institutes. Quality Assurance Education, volume 10, 2002.
[9] George, C., Cooper, F., & Douglas, A. Implementing the EFQM excellence model in a local authority. Managerial Auditing Journal, volume: 18, issue: 2, 2003.
[10] Bou-Llusar, J., Escrig-tena, A., Roca-Puig, V., & Beltran-Martin, I. To what extent do enablers explain results in the EFQM excellence model? An empirical study. International Journal of Quality Reliability Management, volume: 22, issue: 4, 2005.
[11] Calvo-Mora, A., Leal, A., & Roldan, J. L. Using anablers of the EFQM model to manage indtitutions of higher education. Quality Assurance in Education, volume: 14, issue: 2, 2006.
]12[ سرمدی، م، و شالباف، ع. "اخلاق حرفهای در مدیریت کیفیت فراگیر". فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 99-110، 1386.
]13[ اقبال، ف، یارمحمدیان، م، و سیادت، س. "ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه اصفهان بر اساس مدل تعالی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا با دو رویکرد پرسشنامه و پروفرما". فصلنامه علمی_پژوهشی مدیریت سلامت، 49-58، 1386.
[14] Jacobs, B., & Suckling, S. Assessing customer focus using the EFQM Excelence Model : a local government case. The TQM Magazine, volume: 19, issue: 4, 2007.
[15] Vernero, S., Nabitz, U., Bragonzi, G., Rebelli, A., & Molinari, R. a two-level Efqm self-assessment in an Italian hospital . International Journal of Health Care Quality Assurance, volume: 20, issue: 3, 2007.
[16] Martin-Castilla, J. I., & Rodriguez-ruiz, O. EFQM Model: knowledge governance and competitive advantage. Journal of Intellectual Capital, volume: 9, issue: 1, 2008.
[17] Davis, J. Integration: is it the key to effective implementation of the EFQM Excellence Model? International Journal of Quality و Reability Management, volume: 25, issue: 4, 2008.
]18[ تقیزاده هرات، ع، و نورالسناء, ر. "ضرورت بازآفرینی الگوی تعالی سازمانی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا متناسب با بخش بهداشت و درمان جهت استفاده در جایزه ملی بهرهوری و تعالی سازمانی". فصلنامه بیمارستان، 1-9، 1389.
[19] Vakani, F., Fatmi, Z., & Naqvi, K. Three-level quality assessment of a dental hospital using EFQM . International Journal of Health Care Quality Assurance, volume: 24, issue: 8, 2011.
[20] Nasrollahpour Shirvani, S. D., Maleki, M. R., motlagh, M. E., Kavosi, Z., tofighi, S., & Gohari, M. R. Self Assessment of Iran Universities of Medical Science Based on European Foundation for Quality Management (EFQM) and Iran Excellence Model. World Applied Science Journal , 1391-1397, 2011.
[21] Valikhani, D. B., & Zare, M. Gap Analysis of Human Resource Situation with EFQM Requirements in Iranian Automotive Industries (Case Study: SAIPA Co.). Journal of American Science, 204-208, 2012.
[22] Rocha-Lona, L., Garza-Reyes, J. A., Soriano-meier, h., peacock, T., & forrester, P. Developing a Business Improvement Strategy based on the EFQM Model. FAIM, Schoul of Science and technology, 2009.