مدیریت زنجیره تامین چیست؟

نوع مقاله : ترویجی

چکیده

بسیاری از بنگاه ها در سراسر جهان به این نتیجه رسیده اند که ارائه خدمات در کنار تولید، سودآورتر از تولید محصول به تنهایی است. آنها در پی به حداکثر رساندن مجموع منافع خود درزنجیره ارزش تا سطح مصرف کننده نهایی هستند. این بنگا ها در فعالیتهای پایین دستی درگیر شده و به سمت ارائه خدمات به مصرف کننده نهایی نیز رفته اند تا درگیر فعالیتهای اقتصادی با ارزشی گردند که در تمام چرخه تولید ایجاد می شود.
نگرش زنجیره ارزش؛ یعنی زنجیره تأمین شامل تمام فعالیتهای مورد نیاز برای ارائه یک کالا یا خدمت به مشتری نهایی است. با این نگرش فعالیتهای تولید و ارسال نیز به زنجیره تأمین افزوده می شود. بنابراین، در دنیای جدید که رقابت شدید برای تولید کالا وجود دارد، تولید کنندگان به مصرف کنندگان نزدیک شده اند. تولید کنندگان برای آنکه اعتماد مصر فکننده را به دست آورند ، علاوه برارائه محصول ، خدمات متنوعی را نیز عرضه می دارند تا هزینه های استفاده از محصول و نگهداری آن به حداقل برسد.زنجیره تأمین،عبارت است از فرآیند کامل تهیه کالا و خدمات برای مصرف کننده نهایی و مدیریت زنجیره تامین؛ یعنی مدیریت جریان کالا و خدمات، اطلاعات و پول برای افزایش سوددهی. در این مقاله ضمن بررسی ابعاد و مفاهیم گوناگون مدیریت زنجیره تأمین، وضعیت حوزه های منبع یابی ، تولید و توزیع نیز در زنجیره های تأمین بررسی شده و سپس روندهای جاری وآینده در مدیریت زنجیره تامین تشریح می شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The place of supply chain in modern management

چکیده [English]

Many companies around the world have concluded that providing services alongside production is more profitable than producing the product alone. They seek to maximize their total profits in the value chain to the final consumer level. These firms are involved in downstream activities and have moved to provide services to the end consumer in order to engage in valuable economic activities that take place throughout the production cycle.
Value Chain Attitude; That is, the supply chain includes all the activities needed to provide a product or service to the end customer. With this attitude, production and shipping activities will

be added to the supply chain. Therefore, in the new world where there is fierce competition for the production of goods, producers are approaching consumers. In addition to providing the product, manufacturers also offer a variety of services to minimize the cost of using and maintaining the product in order to gain the trust of Egypt. The supply chain is the complete process of providing goods and services for consumption. Final Manufacturer and Supply Chain Management; That is, managing the flow of goods and services, information and money to increase profitability. In this paper, while examining the various dimensions and concepts of supply chain management, the status of the fields of source finding, production and distribution in supply chains is also examined and then current and future trends in supply chain management are described.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Supply Chain Management
1- استدلر، هارتموت و کریستوف کیگلر، مدیریت زنجیره تأمین و برنامه ریزی
پیشرفته، نسرین عسگری و رضا زنجبرانی فراهانی، چاپ اول، سال 82 ، انتشارات
ترمه.
2- احمدی، حسین، مدیریت زنجیره تأمین، چاپ اول، سال 84 ، مرکز آموزش و
تحقیقات صنعتی ایران.
3- غضنفری، مهدی، افشین ریاضی و مسعود کاظمی، مدیریت زنجیره تأمین، ماهنامه
تدبیر ، سال دوازدهم، شماره 117 ، سال 80 .
4- امام، سید محمد رضا، جلب مشتریان با ارزش با استفاده از هم زمانی زنجیره
تأمین، فصلنامه لجستیک، سال چهارم، شماره 11 ، سال 81