انتخاب شیوه و روش خرید (تمرکز/ عدم تمرکز در خریدها)

نوع مقاله : کاربردی

چکیده

اهداف اصلی این مقاله اجمالا به شرح زیر می باشد:
ا۔ تجزیه و تحلیل، جمع بندی و ارائه پارامتر های مؤثر در هر یک از شیوه های خرید (متمرکز، غیر متمرکز، مشترک).
۲- پایه گذاری فرآیند «اتخاذ شیوه و روش خرید» بر اساس مبانی منطقی و کمی به جای تصمیم گیری فردی مدیران
۳- طراحی و پیاده سازی شیوه تصمیم گیری به کمک روش های نرم افزاری.
در این مقاله، نگارنده با هدف حل یکی از مشکلات موجود در سیستم لجستیکی نیروهای مسلح، اقدام به انجام تحقیقی کاربردی در زمینه «تعیین ملاک ها و معیارهای مؤثر در انتخاب شیوه و روش خرید » نموده و پیشنهاد الگوی تصمیم گیری با استفاده از روش TOPSIS را ارائه نموده است.
در این تحقیق بیست مورد ملاک و معیار بدست آمده از روش های خرید به شرح زیر دسته بندی و تفکیک شده است.
الف - خرید متمرکز: معیارهای مربوط به این روش خرید شامل ۹ مورد می باشد.
ب - خرید غیر متمرکز: معیارهای مربوط به این روش خرید شامل ۹ مورد می باشد.
ج - خرید با روش های مشترک (متمرکز، غیر متمرکز): معیارهای مربوط به این روش خرید ۲ مورد می باشد.
جهت تصمیم گیری برای انتخاب روش خرید، معمولا زیر مجموعه ای از ملاک ها و معیارهای ۲۰ گانه مذکور متناسب با کالای مورد نظر دخالت خواهند داشت، لذا با تعیین ملاک های تأثیرگذار و با استفاده از فنون متداول تصمیم گیری، نهایتا روشی که امتیاز بیشتری به دست می آورد به عنوان روش خرید انتخاب می گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Choosing the method and method of purchase (focus / non-focus on purchases)

چکیده [English]

The main objectives of this article are briefly as follows:

1- Analyze, summarize and provide effective parameters in each of the purchasing methods (centralized, decentralized, shared).

2- Establishing the process of "adopting the method and method of purchase" based on logical and quantitative principles instead of individual decision making of managers.

3- Designing and implementing decision-making methods with the help of software methods.

In this article, in order to solve one of the problems in the logistics system of the Armed Forces, the author conducts a practical research in the field of "determining the criteria and effective criteria in choosing the method and method of purchase" and proposing a decision model using TOPSIS method. Has provided.

In this study, twenty criteria and criteria obtained from purchasing methods are categorized and separated as follows.

A - Centralized purchase: The criteria for this method of purchase include 9 items.

B - Decentralized purchase: The criteria related to this method of purchase include 9 items.

C- Purchasing with common methods (centralized, decentralized): The criteria related to this method of purchase are 2 items.
In order to decide on the purchase method, a subset of the above 20 criteria and criteria will usually be involved in accordance with the desired product, so by determining the effective criteria and using common decision-making techniques, finally the method that scores more points to Acquisition is selected as the purchase method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ............

منابع و مآخذ - مهریان، رضا مدیریت خرید ، تنشر البرت، ۱۳۷۱
- اتواری رستمی، علی اصغره سیستم های خرید و انبارداری ، طراحان تشر، ۱۳۷۱
- اداره آماد و پشتیبانی ستاد مشترک سپاه تحلیل سطح یک و دو سیستم آماد و پشتیبانی ، زیر سیستم تامین اداره آماد و پشتیبانی ستاد مشترک سپاه - ۱۳۸۰
- زینال زاده، ایرج، مدیریت خرید د وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۳۷۲ |
- اداره آماد و پشتیبانی ستاد مشترک سپاه تحلیل سطح صقر سیستم آماد و پشتیبانی سپاه و اداره آماد و پشتیبانی ستاد مشترک سپاه ۱۳۸۰
اداره بودجه و اعتبارات ستاد مشترک سپاه بررسی و تجزیه و تحلیل اقتصادی خریدهای متمرکز و غیر متمرکز سپاه و اداره بودجه و اعتبارات ستاد مشترک سپاه ۱۳۷۶
- اداره آماد و پشتیبانی ستاد مشترکی شناخت سیستم تطامی ، اداره آماد و پشتیبانی ستاد مشترک سپاه ۱۳۷۴
- اداره طرح و برنامه ستاد مشترک سپاه، جدول سازمان اداره آماد و پشتیبانی اداره طرح و برنامه ستاد مشترک سپا، ۱۳۷۹
- اداره طرح و برنامه ستاد مشترک سپاه؛ جدول سازمان مرکز خرید ، اداره طرح و برنامه ستاد مشترک سپاه ۱۳۷۹
فصلنامه لجستیک شماره چهاردهمیم سال چهارم زمستان ۱۳۸۱
- اداره لیستیک؛ معاونت طرح و خط مشی - روش جاری خرید متمرکز اقلام داخلی ، اداره لجستیک ۱۳۷۳ 
- اداره آماد و پشتیبانی ستاد مشترک ساده معاونت آماده تحلیل سطح دو زیر سیستم تأمین خرید از داخل کشور به اداره اماد و پشتیبانی ستاد مشترک سپاه ۱۳۷۷
- دان اوپنهایم؛ طرح پرسشنامه و نگرش ها ، ترجمه کریے تیا، مرضیه، معاونت فرهنگی، آستان قدس رضوی، ۱۳۶۹
- علی احمدی و می خوش لفظ کاربرد روش برای رسید تندی مراکز تحقیقات به متطور تخصیص منابع ، مجموعه مقالات پنجمین همایش دانشجویی مهندسی صنایع، صفحات