بازیابی قطعات مکانیکی در صنعت نظامی (قسمت اول)

نوع مقاله : ترویجی

چکیده

 بازسازی ماشین های صنعتی در تمام کشورها، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این امر در مورد تجهیزات خاص که دسترسی به آنها مشکل است بسیار حائز اهمیت می باشد. توجیه فنی محدودیت های موجود در تعداد و تنوع فرصت های ممکن و نیز توان محدود خرید تجهیزات جایگزین را، می توان از جمله دلایل پرداختن به این مهم دانست. و بدون شک، اولین قدم در بازسازی ماشین آلات، تأمین قطعات یدکی آنهاست و بازیابی قطعات فرسوده و از کارافتاده یکی از راههای تأمین قطعات یدکی است زمانی می توان یک قطعه را بازیابی کرد که قابلیت بازیابی آن محرز شده باشد به بیان ساده تر توجیه فنی، اقتصادی داشته باشد؛ توجیه فنی؛ یعنی، عمر خستگی قطعه به پایان نرسیده و با شکست خستگی فاصله مناسبی داشته باشد به عبارت دیگر، جبران استهلاک امکان پذیر باشد. با رفع عیوب ناشی از سایش و خوردگی با حفظ خواص سطحی در نقاط انطباقی، قطعه به عمر سرویس بازیابی بازگردد، رفع عیوب سایش و خوردگی قطعه عملا به روش جرم گذاری قابل انجام است. توجیه اقتصادی؛ یعنی، هزینه بازیابی قطعه از خرید و ساخت آن کمتر باشد و عمر سرویس بازیابی بیشتر از عمر سرویس بازسازی مجموعه مادر باشد (حداقل دو برابر).
بازیابی قطعه ای که طبق اصول فوق، دارای قابلیت بازیابی باشد، طی فرآیندی تعریف شده از طریق جرم گذاری به روش های جوشکاری، فلزپاشی، آبکاری و استفاده از مواد اپوکسی انجام می شود، که در شماره های آتی به تشریح این روش ها و توجیه فنی و اقتصادی آنها خواهیم پرداخت. ایجاد کارگاه های بازیابی قطعات مکانیکی در مراکز بازسازی و تعمیرات اساسی نیروهای مسلح، مشکل کمبود و نبود قطعات یدکی را در زمان بحران حل میکند و در شرایط عادی صرفه جویی قابل توجهی به دنبال دارد، تجربه عملی نیروی زمینی گواه این مدعاست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Recovery of Mechanical Parts in the Military Industry (Part 1)

چکیده [English]

Reconstruction of industrial machines has a special place in all countries, especially in developing countries. This is especially important for hardware that is difficult to access. The technical justification of the limitations on the number and variety of possible opportunities, as well as the limited ability to purchase alternative equipment, can be considered among the reasons for addressing this important issue. And without a doubt, the first step in rebuilding machinery is to supply its spare parts, and recovering worn-out parts is one of the ways to supply spare parts. , Have an economy; Technical justification; That is, the fatigue life of the part is not over and there is a good distance with the failure of the fatigue. In other words, compensation for depreciation is possible. By removing the defects caused by abrasion and corrosion by maintaining the surface properties in the adaptive points, the part will return to the service life of the recovery, the removal of the defects of wear and corrosion of the part can be done practically by scaling method. Economic justification; That is, the cost of retrieving a piece is less than buying and manufacturing it, and the lifespan of the recovery service is longer than the lifespan of the motherboard reconstruction service (at least twice as long).
Recovery of a part that can be recovered according to the above principles is done through a process defined by scaling by welding, metal spraying, plating and using epoxy materials, which will be described in future issues and justified. We will discuss their technical and economic aspects. The establishment of mechanical parts recovery workshops in the Armed Forces' General Reconstruction and Repair Centers solves the problem of shortages and shortages of spare parts during times of crisis, and under normal circumstances saves considerable savings

کلیدواژه‌ها [English]

  • ...........
1-باقری، روح ا... و خوش منش، چسب ها دانشگاه صنعتی اصفهان، 1375
2-دانشگاه صنعتی شریف آبکاری کروم سخت، گروه مهندسی متالوزی
3- گل برگ و بوز تی ویل یوویچ؛ تعمیر، نگهداری و راه اندازی ماشین های صنعتی ؛ ترجمه محسن قره گوزلو، ۱۳۹۶
4- پروژه توسعه شهید زین الدین نزسا؛ فناوری بازیابی قطعات مکانیکی در صنعت زرهی سپاه با گروه طراحی صنعتی، ۱۳۷۹.
5- پروژه توسعه شهید زین الدین نزما کلیات کارگاه بازیابی قطعات مکانیکی در صنعت زرهی سپاه: گروه طراحی صنعتی، ۱۳۷۸.
6- M.J.Neal,(1995 ;The Tribology
Handbook, Seconed Edition.
7- Bharat Bhushan,B.K.Gupta(1991);
Handbook of Tribology, Materials
Coatings and Surface Treatments .
8- Ingham.H.S,Shepard.A.P(1969); Flame
Handbook ;Vol.1, Wire process.
9- Ingham.H.S,Shepard.A.P(1967); Flame Spray
Handbook ; Vol.2, Powder process.
10- Borovskikh.YU,Klennikov.V.(1988);
V.Nikifovou A.Sabinin ,Automobile
Maintenance and Repair .
11- Metals Handbook (1995); Machining ;ASM
International Handbook Committe;
Vol.16,Ed.8.
12- ASM Handbook(1996); surface Engineering ;
Vol.5.
13- Metallurgist's Handbook (1968); Second Ed.
14- Paul.M.Unterweiser, Howard. E. Boyer,
James.J. Kubbs(1982); Heat Treater's Guide ,
Standard practices and procedures for Steel.
15- Welding Handbook(1976) ;Fundamentals of
welding ,Vol. 1, Ed. 7.
16- Welding Handbook(1983); Metal and their
weldability , Vol. 4, Ed. 7.
17- James.E,Brumbaugh(1983); Welders Guide .
18- John .P,Sttewart(1983); Welders
Troubleshooting Guide .
19- Ellis.B.(1993); Chemistry and Technology of
Epoxy Resins .
20- Hull.B. and V.John; Non - Destructive
Testing .
21- Haskett.C.M and Settles G.S.(1994); in
Thermal Spray Industrial Applications ;
ASM International, PP. 307-312.
22- orlov.D.(1987); Fundamental of Machine
Design ; Mir Publisher-Mo