سازمانهای یادگیرنده، ضرورت حال و آینده

نوع مقاله : ترویجی

چکیده

سازمانها به دنبال تغییرات محیطی در جهت پاسخگویی به آن رویکردهای مختلفی را بر می گزیند. شناخت پارادیم حاکم بر عملکرد سازمانهای موفق امروزی در تغییر و تحول سازمان برای دیگر سازمانها می تواند راهگشا باشد. در این مقاله سه پارادایم مدیریت کیفیت جامع، یعنی پارادایم سازمانهای یادگیرنده و پارادایم سازمانهای کلاس جهانی مورد بررسی قرار گرفته است که از این میان عمده تأکید بر سازمانهای یادگیرنده، به عنوان ضرورتی جهت تحول سازمانها در حال و آینده تلقی شده و ویژگیهای این سازمانها، انواع یادگیری سازمانی و رویکرد سیستمی به یادگیری سازمانی به تفصیل توضیح داده شده است و در نهایت به طور اشاره به ویژگیهای سازمان جهانی که شامل ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده با مدیریت کیفیت جامع می باشد پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Learning organizations, the necessity of the present and the future

چکیده [English]

Organizations are looking for different approaches to environmental change in order to respond to it. Understanding the paradigm governing the performance of today's successful organizations in changing and transforming the organization for other organizations can be helpful. In this paper, three comprehensive quality management paradigms, namely the paradigm of learning organizations and the paradigm of global class organizations, are examined. The types of organizational learning and the systemic approach to organizational learning are explained in detail, and finally, the characteristics of the World Organization, which includes the characteristics of learning organizations with comprehensive quality management, are discussed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ................
1-Kim,D.H.(Fall-1993  The link Betweenindividual and
organizational learning žsloan Management Reviwe, pp.37-49
2- Feurer,R. and Chaharbaghi, K.(1993) , Dynamic Strategy
Formulation and Alignment. Cranfield University.
3- Kolb, D.A.(1984) , Experiential Learning. Prentice-Hall,
4- Senge,P.M.(1990) ,The Fifth Discipline .London: Bantam
Doubieday Dell.
5- Handy, C.(1990) ,The Age of Unreason. London:Arrow.
6- Argyris, G.and Schon,D . Organizational Learning: A Theory of
Action Perspective
7-hodgetts, Richard M, luthans, Fred and Lee, Sang M.(1996) ,
New paradigm Organizations: From Totai Quality to
Learning to World Class