بهینه‌سازی مسئله‌ی مکان‌یابی – مسیریابی زنجیره تأمین چهار سطحی در شرایط اختلال

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تهران شمال

2 استاد، گروه مهندسی صنایع دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه تهران

چکیده

هدف این پژوهش طراحی و بهینه‌سازی شبکه زنجیره تأمینی تحت شرایط اختلال با در نظر گرفتن مسئله مکان‌یابی- مسیریابی است. بدین منظور یک شبکه چهار سطحی شامل سطوح تأمین، تولید، توزیع و مشتری را در نظر گرفته که ماده خام از تأمین‌کنندگان خریداری به تولیدکنندگان ارسال می‌گردد؛ محصولات توسط تولیدکنندگان تولید، به مراکز توزیع ارسال می‌شوند تا با مسیریابی بهینه به مشتریان تحویل داده شوند. اختلال در شبکه گاهی از سوی مشتریان یا تأمین‌کنندگان یا هردو است که منجر به تغییر در تقاضا یا ظرفیت می‌شود. در انتها مدل برنامه‌ریزی عدد صحیح غیرخطی فرموله و ارتباط بین اجزای زنجیره و تعداد تسهیلات بررسی شد. بدین منظور از یک رویکرد سناریو محور برای کنترل اختلال استفاده و در 3 سناریو شرایط بررسی شد، با این سناریوها کمترین میزان اختلال شناسایی شدند. همچنین با استفاده از این مدل می‌توان مکان بالقوه برای مراکز تولید و توزیع را مشخص و مسیر بهینه ارتباط گرفتن با مراکز تأمین و تولید و توزیع، مشتری را معین کرد. مدل با استفاده از مسئله‌ای که توسط الگوریتم شبیه‌سازی طراحی، در نرم‌افزار گمز اجرا و با سناریوهای کاهش و افزایش تقاضا تحلیل حساسیت شد. نتایج حاصل، مؤید کارایی مدل پیشنهادی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Optimization of the location-routing problem of four-echelon supply chain under disruption conditions

نویسندگان [English]

  • Behnaz Lelahizade 1
  • Mohsen sadegh amalnick 2
1 Master
2 Professor, Department of Industrial Engineering, Faculty of Industrial Engineering, University of Tehran,
چکیده [English]

The purpose of this research is to design and optimization the supply chain network under disruption conditions with considering to location- routing problem. For this purpose, a four-echelon network was considered including supply, production and distribution levels and customers where the raw materials were purchased from suppliers and sent to the producers. Then products are manufactured by the producers sent to distribution centers in order to be delivered to customers by optimal routing. Sometimes disruption is exerted in this network by customers or suppliers or both and this will lead to change in demand or capacity. At the end, the nonlinear planning integrated model is formulated and the relationship between the components of the chain and the number of facilities was examined. To this end, a scenario-based approach was used to control the disruption and the conditions were examined in 3 scenarios, using these scenarios, the least disruption was identified. Also, by using this model, it is possible to determine the potential location for production and distribution centers and determined the optimal route of communication with supply and production and distribution centers, the customer. Model with Use of the problem designed by the simulation algorithm, In Gams software is implemented and by using scenarios to reduction and increase demand Sensitivity analysis. The results confirm the effectiveness of the suggested model.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Supply chain design
  • Location-routing problem
  • Disruption in supply chain
  • Mathematical planning model
  1. [1] حسین ستاک، مصطفی عزیزی، وحیدکریمی، ˮمسئله مکان‌یابی- مسیریابی چند سطحی ظرفیت دار با برداشت و تحویل هم‌زمان و بارش‌های برش یافته: مدل‌سازی و حل ابتکاری“، مجله پژوهش مهندسی صنایع در سیستم‌های تولید، سال دوم، شماره 4، ص 67-61، 1393.

    [2] توکلی مقدم، رضا.

    [4] Baghalian, A., Rezapour, Sh., Zanjirani Farahani, R. “ Robust supply chain network design with service level against disruptions and demand uncertainties: A real-life caseˮ, European Journal of Operational esearch, vol 227, pp 199–215. 2013.

    [5]sharma,M.J.,Moon,I.,Bae,H.“Analytic hierarchy process to assess and optimize distribution networkˮ, Applied Mathematics and Computation,Vol 202 ,PP256-265.2008.

    [6]Ghannadpour, S.F., Noori, S.,Tavakkoli., Moghaddam, R. “A multiechelon vehicle routing and scheduling problem with uncertainty in customers’ request and priorityˮ, Journal of Combinatorial Optimization,Vol 28, PP 414-446. 2014.

    [7]Jabbarzadeh, A., Jalali Nain,A.,Davoudpour,H.,Azad,N.“Designing a

    supply chain network three level under the risk of disruptionsˮ, Journal of Mathematical Problems in Engineering,Vol

    1. 2012.

    [8] Sawik, T. “Supplier selection in make-to-order environment with risksˮ, Journal of Mathematical and Computer Modelling,Vol 53, No, PP 1670-1679. 2015.

    [9] Zhang, Y., Qi, M., Lin, W., Miao, L.“A three echelon metaheuristic approach

    to the reliable location routing problem under disruptionsˮ, Transportation Research Part E, Vol 83, PP 90-110. 2015.

    [12]Azad, N., Davoudpour, H. “Designing a stochastic distribution network model

    under riskˮ, The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, Vol 64, No (14), PP 4-23. 2013.

    [13] Madadi,A., Kurz, M., Mason, S.,Taaffe, K.“Supply chain design under

    quality disruptions and tainted materials deliveryˮ, Transportation Research Part E,Logistics and transportation review, Vol

    67, PP.105–123. 2014.

    [10] Kumar Paul, S., Sarker, R., Essam, D.“A quantitative model for disruption mitigation in a supply chainˮ,manufacturing and Logistics, European Journal of Operational Research, vol 257,No 3, PP 881-895. 2017.

    [11] Imen, B.M.,Walid, k., Ruslan, S.,Francios, V. “A Benders Decomposition

    Approach for the Two-Echelon stochasticˮ