ارائه‌ی مدل زنجیره‌تأمین حلقه بسته‌ با در نظر گرفتن عوامل طرف سوم: (مطالعه موردی)

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علم و صنعت ایران

2 دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه تهران

چکیده

امروزه سازمان‌ها به‌منظور پیشرفت، به دنبال مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبا، کاهش هزینه­ها و جلب رضایت مشتریان بیشتری هستند. یکی از عوامل مهم در به دست آوردن مزیت رقابتی، برخورداری از یک سیستم لجستیک قوی است. پیچیدگی­های موجود در فرآیندهای یکپارچه­ی مستقیم و معکوس، مدیران را بر آن می­دارد تا شرکت­های ارائه­دهنده­ی خدمات لجستیکی طرف سوم را به‌عنوان گزینه­ای مناسب در راستای برون­سپاری فرآیندها مدنظر قرار دهند. همچنین با رشد جمعیت و گسترش شبکه­ی حمل­و­نقل حجم محصولات فرسوده­ی مرتبط با این صنعت رو به افزایش است. یکی از این محصولات پرکاربرد تایر است که بعد از استفاده، دفع آن به‌صورت غیراصولی و نامناسب خسارات قابل‌ملاحظه‌ای در جهت تخریب محیط زیست به بار آورده است. لذا، در این تحقیق یک مدل ریاضی دو هدفه، چند محصولی و چند دوره­ای، برای طراحی شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته در صنعت تایر با در نظر گرفتن عوامل پایداری اعم از اقتصادی و اجتماعی، تحت مدیریت لجستیک طرف سوم ارائه می­شود. اهداف مدل پیشنهادی شامل حداکثر کردن سود حاصل از پردازش­های متفاوت بر روی کالای فرسوده و پایداری اجتماعی است. به‌منظور حل مدل چندهدفه و به دست آوردن جواب‌های بهینه‌ی پار تویی، روش ɛ-محدودیت تقویت‌شده به‌کاربرده شده است. درنهایت، اعتبارسنجی مربوط به مدل ارائه‌شده از طریق یک مطالعه‌ی موردی در صنعت تایر نشان داده می‌شود. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A closed-loop supply chain network design with considering third party logistics (A case study)

نویسندگان [English]

  • Beheshteh Moghadas Poor 1
  • ali bozorghi 2
1
2 .
چکیده [English]

One of the reasons for the high waiting time for patients in hospitals is the the lack of sufficient staff in the hospital, so the inefficiency of costs and job satisfaction of hospital nursing staff stems from the use of traditional and unscientific methods in allocating nurses to shifts. The present study is designed to determine the minimum number of nurse required according to the number of patients referred at different times, determine the shift schedule with the least required hours and schedule shifts for nurses in each shift with the lowest cost for the emergency department. The research method of the present study is of the mathematical modeling and research community, patients referring to the emergency department and nurses of a medical center. Data analysis is a combination of predictive methods, queuing theory models, and linear numerical programming. To predict the number of patients referring to the emergency, the time series method and ARIMA tools were used, and the M/M/C/K model was used to examine the queue system with limited capacity. One of the most important results of this study is to determine the maximum number of nurses available in each shift. Another result of this study is the comparison of the performance of each of the meta-heuristic Non-dominated Sorting Genetic Algorithm (NSGA-II) and the Bee Algorithm (BA) with respect to the defined indicators.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nursing service management
  • Time series
  • Queuing theory
  • Non-dominated sorting genetic algorithm
[1] Karagiannidis, A., and T. Kasampalis. "Resource recovery from end-of-life tyres in Greece: A field survey, state-of-art and trends." Waste Management & Research 28, no. 6 (2010): 520-532.
[2] Malijonyte, Vaida. "Life-Cycle-Assessment of Energy Recovery from End-of-Life Tires and Selected Solid Waste." (2015).
[3] Torretta, Vincenzo, Elena Cristina Rada, Marco Ragazzi, Ettore Trulli, Irina Aura Istrate, and Lucian Ionel Cioca. "Treatment and disposal of tyres: Two EU approaches. A review." Waste management 45 (2015): 152-160.
[4] Pedram, Ali, Nukman Bin Yusoff, Olugu Ezutah Udoncy, Abu Bakar Mahat, Payam Pedram, and Ayo Babalola. "Integrated forward and reverse supply chain: A tire case study." Waste Management 60 (2017): 460-470.
[5] Lebreton, Baptiste, and Axel Tuma. "A quantitative approach to assessing the profitability of car and truck tire remanufacturing." International Journal of production economics 104, no. 2 (2006): 639-652.
[6] Chang, Shoou-Yuh, and Frank Gronwald. "A multi-criteria evaluation of the methods for recycling scrap tires." The Journal of Solid Waste Technology and Management 42, no. 2 (2016): 145-156.
[7] Dhouib, Diala. "An extension of MACBETH method for a fuzzy environment to analyze alternatives in reverse logistics for automobile tire wastes." Omega 42, no. 1 (2014): 25-32.
[8] Ko, Hyun Jeung, and Gerald W. Evans. "A genetic algorithm-based heuristic for the dynamic integrated forward/reverse logistics network for 3PLs." Computers & Operations Research 34, no. 2 (2007): 346-366.
[9] Sellitto, Miguel Afonso, Nelson Kadel Jr, Miriam Borchardt, Giancarlo Medeiros Pereira, and Jeferson Domingues. "Rice husk and scrap tires co-processing and reverse logistics in cement manufacturing." Ambiente & Sociedade 16, no. 1 (2013): 141-162.
[10] Pishvaee, Mir Saman, Reza Zanjirani Farahani, and Wout Dullaert. "A memetic algorithm for bi-objective integrated forward/reverse logistics network design." Computers & operations research 37, no. 6 (2010): 1100-1112.
[11] Dehghanian, Farzad, and Saeed Mansour. "Designing sustainable recovery network of end-of-life products using genetic algorithm." Resources, Conservation and Recycling 53, no. 10 (2009): 559-570.
[12] de Souza, Cristiane Duarte Ribeiro, and D’Agosto Márcio de Almeida. "Value chain analysis applied to the scrap tire reverse logistics chain: An applied study of co-processing in the cement industry." Resources, Conservation and Recycling 78 (2013): 15-25.
[13] Abdul-Kader, Walid, and Muhammad S. Haque. "Sustainable tyre remanufacturing: an agent-based simulation modelling approach." International Journal of Sustainable Engineering 4, no. 4 (2011): 330-347.
[14[Subulan, Kemal, A. Serdar Taşan, and Adil Baykasoğlu. "Designing an environmentally conscious tire closed-loop supply chain network with multiple recovery options using interactive fuzzy goal programming." Applied Mathematical Modelling 39, no. 9 (2015): 2661-2702.
[15] Yang, Yuxiang, Hokey Min, and Gengui Zhou. "Theory of constraints for recycling automobile tyres in the reverse logistics system." International Journal of Integrated Supply Management 5, no. 2 (2009): 158-172.
[16] Tezuka, Koichiro. "Rationale for utilizing 3PL in supply chain management: A shippers' economic perspective." IATSS Research 35, no. 1 (2011): 24-29.
[17] Mahmoudzadeh, Mahdi, Saeed Mansour, and Behrouz Karimi. "To develop a third-party reverse logistics network for end-of-life vehicles in Iran." Resources, Conservation and Recycling 78 (2013): 1-14.
[18] Zhang, Yong, Linjun Xie, Wen Hang, and Xiaoyan Cui. "A robust model for 3PLS to design a remanufacturing logistics network under the uncertain environment." In 2007 IEEE International Conference on Automation and Logistics, pp. 367-372. IEEE, 2007.
دوره 22، شماره 66
خرداد 1399
صفحه 75-92
  • تاریخ دریافت: 15 اسفند 1398
  • تاریخ بازنگری: 04 اردیبهشت 1399
  • تاریخ پذیرش: 13 اردیبهشت 1399
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1399