طراحی مدلی برای انتخاب استراتژی همکاری با تامین کننده با پایش هزینه های پیش بینی نشده

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه صنعتی مالک اشتر

2 دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت

چکیده

استراتژی همکاری با تامین کننده نقش مهمی در قدرت سازمان در بازار امروز دارد. توانایی نظارت بر عملکرد تأمین‌کننده و پایش استراتژی همکاری بین سازمان و تامین کننده یک قابلیت حیاتی برای حفظ رابطه قوی سازمان و تأمین‌کننده است. این مقاله با پایش مستمر عملکرد تامین کننده در طول زمان به بررسی انتخاب مدل همکاری با تامین کننده و پایش استراتژی همکاری در طول زمان می پردازد. در این مقاله یک مدل پایش پروفایلی چندگانه چندمتغیره در دو مرحله برای پایش هزینه های پیش بینی نشده تامین کننده ارائه شده است. در گام نخست معیارها و شاخص ها برای ارزیابی فرآیند تحویل، کیفیت با توجه به منابع کتابخانه ای و نظر کارشناسان و نخبگان صنعت موردنظر استخراج می شود. در مرحله بعد، در فاز یک پایش با استفاده از روش T^2 پارامترهای مدل مبنی برتفاوت های متوالی محاسبه و پایش می شوند و در فاز دوم از روش نسبت درستنمایی برای نظارت بر هزینه های پیش بینی نشده تامین کننده در طول زمان استفاده می شود تا در صورت وجود هشدار در کمترین زمان ممکن نمودار کنترلی آن را نشان دهد. در آخرین مرحله با استفاده از نتایج پروفایل‌ فرآیند تحویل و کیفیت و پایش هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده به تصمیم‌گیری در مورد انتخاب و پایش استراتژی همکاری با تامین کننده پرداخته می‌شود. این مدل در صنعت خودروسازی شرکت ایران خودرو و تامین کننده قطعات گیربکس توسط شرکت نیرو محرکه اجرا شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a model for supplier strategy selection with monitoring of unforeseen costs

نویسندگان [English]

  • Poorya naseri 1
  • mortaza abbasi 2
  • karim atashgar 1
1 Malik Ashtar University of Technology
2 Malek Ashtar University of Technology
چکیده [English]

Supplier cooperation strategy plays an important role in the strength of the organization in today's market. The ability to monitor supplier performance and monitor the cooperation strategy between the organization and the supplier is a critical capability to maintain a strong organization-supplier relationship. This article examines the selection of the cooperation model with the supplier and monitoring the cooperation strategy over time by continuously monitoring the performance of the supplier over time. In this paper, a multi-variable multi-profile monitoring model is presented in two stages for monitoring the supplier's unanticipated costs. In the first step, criteria and indicators to evaluate the delivery process, quality are extracted according to library resources and the opinion of experts and elites of the industry. In the next phase, in the first phase of monitoring, using the T^2 method, model parameters based on successive differences are calculated and monitored, and in the second phase, the likelihood ratio method is used to monitor the supplier's unforeseen costs over time. to show its control chart in the shortest possible time if there is a warning. In the last stage, by using the results of the profile of the delivery process and the quality and monitoring of the unforeseen costs, a decision is made regarding the selection and monitoring of the cooperation strategy with the supplier. This model has been implemented in the automotive industry of Iran Khodro Company and the supplier of gearbox parts by Niro Travezah Company.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Supplier cooperation strategy
  • unanticipated cost
  • quality
  • delivery
  • multivariate multi-profile monitoring

Smiley face