نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2
استاد، گروه مدیریت، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
3
دانشیار، گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
4
دانشیار، گروه مدیریت، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر انتخاب تأمینکنندگان شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران بوده است. تحقیق کنونی از لحاظ روش، جزء پژوهشهای توصیفی-علی قرار گرفته و براساس هدف اصلی خود، مطالعهای اکتشافی و تأییدی و از لحاظ هدف کاربردی محسوب میشود. چارچوب بکار رفته ترکیبی مبتنی بر روشهای چندمعیاره است. در این رابطه، ابتدا براساس ادبیات تحقیق و نظرخبرگان به روش دلفی، معیارهای ارزیابی وانتخاب تأمینکننده مناسب تعیین میشوند. پس از فیلتر کردن معیارها، براساس تکنیک دیماتل معیارهای مطلوب تأثیرگذار بر ارزیابی و انتخاب تأمینکنندگان تعیین و ارتباط بین آنها و مدلسازی این ارتباطات انجام خواهد شد. در مرحله سوم، از روش ANP برای وزندهی معیارها استفاده میگردد. نهایتاً، در مرحله چهارم، پرسشنامه تعیین روابط مدلسازی ساختاری توسط خبرگان سازمان تکمیل و با استفاده از دادههای بهدست آمده از پرسشنامهها، روش معادلات ساختاری به منظور تأیید مدل اکتشافی مورد استفاده قرار میگیرد. تکنیک مورد استفاده در پژوهش حاضر نیز از نوع مصاحبه عمقی- روش دلفی، جامعة آماری تعداد 10نفر از خبرگان مطلع با موضوع پژوهش و روش نمونهگیری غیراحتمالی از نوع زنجیرهای بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که عامل اصالت کالا و مطابقت با استانداردها و آنالیز درخواستی محصول در رتبة اول و عوامل نماینده معتبر یا انحصاری کالا و خدمات پس از فروش (گارانتی و وارانتی) بهترتیب در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Designing a Model to Identify and Rank the Factors Influencing the Selection of Suppliers of the Iran Steel National Industrial Group
نویسندگان [English]
-
Parastoo Ghoreishvandi
1
-
Mansour Zaranezhad
2
-
Mohammad Hemmati
3
-
Ghanbar Amirnezhad
4
1
Ph.D. Candidate, Department of Business Management, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
2
Professor, Department of Management, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
3
Associate Professor, Department of Management, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
4
Associate Professor, Department of Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The aim of the current research was to design a model for identification and ranking of factors influencing the selection of suppliers of Iran's National Steel Industrial Group. In terms of the method, the current research is part of the descriptive research and based on its main purpose, it is an exploratory and confirmatory study, and in terms of the applied purpose. After filtering the criteria, based on the DEMATEL technique, the desired criteria affecting the evaluation and selection of suppliers will be determined and the relationship between them and the modeling of these relationships will be done. In the third step, the ANP method is used to weight the criteria. Finally, in the fourth stage, the questionnaire to determine structural modeling relationships is completed by the experts of the organization and using the data obtained from the questionnaires, the method of structural equations is used to confirm the exploratory model. The technique used in the current research was an in-depth interview-Delphi method, a statistical population of 10 knowledgeable experts on the subject of the research, and a non-probability chain sampling method. The results of the research showed that the factor of product authenticity and compliance with the standards and requested analysis of the product are in the first rank and the factors of authentic or exclusive representative of goods and after-sales services (guarantee and warranty) are in the second and third ranks, respectively.
کلیدواژهها [English]
-
MCDM
-
DEMATEL
-
Supply chain
-
Steel industry
-
Network analysis process