نقش و جایگاه مدیریت روابط تأمین‌کنندگان (SRM) در لجستیک و زنجیره تأمین

نویسنده

مرکز مطالعات و پژوهشهای لجستیکی دانشگاه جامع امام حسین (ع)

چکیده

افزایش رقابت و تحولات بازار و محیط کسب و کار، روش‎های تأمین اقلام و ارتباط میان خریداران و تأمین‎کنندگان را تغییر داده است. در شرایط جدید افزایش روابط با تأمین‎کنندگان و توسعه روابط مشارکتی و پایدار با آنها برای کاهش هزینه‎ها و افزایش انعطاف‎پذیری در برابر تغییرات بازار ضروری است. در این راستا برخی از شرکت‎های بزرگ نرم‎افزاری جهان با ارائه راه‎حل‎های جامع و مؤثر به نام «مدیریت روابط تأمین‎کنندگان» در این زمینه بهبودهایی چشم‎گیری را باعث شده‎اند. البته پدید آمدن چنین سیستم‎هایی بواسطه افزایش وابستگی به پیمانکاران و تأمین‎کنندگان در سازمان­ها بوده است. برای افزایش سود، شرکت‎ها باید بتوانند در حداقل زمان ممکن، ‌تأمین‎کننده مناسب را انتخاب نمایند،‌رابطه استراتژیک را با تأمین‎کنندگان افزایش دهند و به­صورت مؤثر با آنها در تعامل باشند. سیستم‎های مدیریت روابط تأمین‎کنندگان ابزارهایی را ارائه می‎کنند که بواسطه آن می‎توان روابط تعاملی،‌ گسترده و استراتژیکی را با تأمین‎کنندگان توسعه داد. این سیستم‎ها فرآیند تدارکات و تأمین استراتژیک درون سازمان‎ها و بین چند سازمان را مدیریت می‎نمایند. تجربه نشان داده است که شرکت‌ها و سازمان­هایی موفق هستند که روابط مستحکم و پایداری را با تأمین­کنندگان خود برقرار نمایند. با توجه به اهمیت مطالب ذکر شده، در این مقاله ضمن بررسی آخرین یافته‌ها در خصوص سیستم مدیریت روابط تأمین‎کنندگان، اجزاء، فرآیندها و مزایای بکارگیری آن در سازمان­ها و همچنین نقش و جایگاه آن را درلجستیک و زنجیره تأمین را بیان می­نماییم.

کلیدواژه‌ها