مرکز مطالعات و پژوهشهای لجستیکی دانشگاه جامع امام حسین (ع)
چکیده
افزایش رقابت و تحولات بازار و محیط کسب و کار، روشهای تأمین اقلام و ارتباط میان خریداران و تأمینکنندگان را تغییر داده است. در شرایط جدید افزایش روابط با تأمینکنندگان و توسعه روابط مشارکتی و پایدار با آنها برای کاهش هزینهها و افزایش انعطافپذیری در برابر تغییرات بازار ضروری است. در این راستا برخی از شرکتهای بزرگ نرمافزاری جهان با ارائه راهحلهای جامع و مؤثر به نام «مدیریت روابط تأمینکنندگان» در این زمینه بهبودهایی چشمگیری را باعث شدهاند. البته پدید آمدن چنین سیستمهایی بواسطه افزایش وابستگی به پیمانکاران و تأمینکنندگان در سازمانها بوده است. برای افزایش سود، شرکتها باید بتوانند در حداقل زمان ممکن، تأمینکننده مناسب را انتخاب نمایند،رابطه استراتژیک را با تأمینکنندگان افزایش دهند و بهصورت مؤثر با آنها در تعامل باشند. سیستمهای مدیریت روابط تأمینکنندگان ابزارهایی را ارائه میکنند که بواسطه آن میتوان روابط تعاملی، گسترده و استراتژیکی را با تأمینکنندگان توسعه داد. این سیستمها فرآیند تدارکات و تأمین استراتژیک درون سازمانها و بین چند سازمان را مدیریت مینمایند. تجربه نشان داده است که شرکتها و سازمانهایی موفق هستند که روابط مستحکم و پایداری را با تأمینکنندگان خود برقرار نمایند. با توجه به اهمیت مطالب ذکر شده، در این مقاله ضمن بررسی آخرین یافتهها در خصوص سیستم مدیریت روابط تأمینکنندگان، اجزاء، فرآیندها و مزایای بکارگیری آن در سازمانها و همچنین نقش و جایگاه آن را درلجستیک و زنجیره تأمین را بیان مینماییم.