توسعه مدل تخصیص سفارش با توجه به قابلیت اطمینان خرده‌فروشان

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری-دانشگاه فردوسی مشهد-مشهد-ایران

2 دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد

3 دانشجو دکتری-دانشگاه فردوسی مشهد-ایران

چکیده

یکی از رویکر‌دهای نوین در زمینه زنجیره تأمین، سیاست مدیریت موجودی توسط فروشنده است. هدف در این سیاست ارتباط درازمدت خرده‌فروش و فروشنده است. لازمه رابطه درازمدت فروشندگان با خرده‌فروشان، انتخاب خرده‌فروشانی است که بتوانند بیشترین معیارها را از نظر فروشندگان برآورده سازند و از قابلیت اطمینان قابل توجهی برخوردار باشند. در این مقاله یک زنجیره تأمین دو سطحی با چند خرده‌فروش و چندفروشنده با ترکیبی از روش‌های تصمیم‌گیری چند معیاره و برنامه‌ریزی چند‌هدفه تحت سیستم مدیریت موجودی توسط فروشنده توسعه داده شده است. مدل توسعه داده شده به گونه‌ای است که به منظور برقراری رابطه درازمدت و کاهش هزینه‌های زنجیره تأمین، هر خرده‌فروش فقط با یک فروشنده می‌تواند مشارکت داشته باشد. به طور کلی هدف از پژوهش حاضر کمینه‌کردن هزینه‌ها، افزایش قابلیت‌اطمینان خرده‌فروشان و انتخاب خرده‌فروشانی که برجستگی نسبی نسبت به دیگر خرده‌فروشان دارند، است. بدین منظور به ازای هر فروشنده یک فرایند تحلیل سلسله مراتبی انجام شده است و وزن خرده‌فروشان نسبت به فروشندگان محاسبه شد. پس از آن وزن‌های به دست آمده تحت ورودی‌های مدل سه‌هدفه طراحی شده به مدل وارد شد. مدل پیشنهادی با در نظر گرفتن ترکیبی از معیارهای کیفی و کمی در برگزیدن خرده فروشان در سیاست مدیریت موجودی توسط فروشنده، ‌می‌تواند با توازن برقرار کردن بین معیارها ترکیبی از بهترین خرده فروشان را پیدا کند. به منظور تداوم رابطه درازمدت فروشنده با خرده‌فروشان، بهتر است فروشنده، معیارهای مهمی که در برگزیدن خرده‌فروشان ضروری است را در نظر بگیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing a model for order allocation based on the reliability of retailers

نویسندگان [English]

  • azam modares 1
  • Nasser Motahari Farimani 2
  • Vahideh Bafandegan Emroozi 3
1 phd student
2 University of Ferdowsi,Faculty of managment
3 phd student
چکیده [English]

Vendor-managed inventory (VMI) is one of the modern approaches in the field of supply chain management (SCM). The objective of VMI is to establish a long-term relationship between retailers and their vendors. A necessary component of this long-term relationship is selecting retailers who can meet the most criteria from the vendor's perspective and have a significant level of reliability. In this paper, a two-tier supply chain with multiple retailers and multiple vendors is developed using a combination of multi-criteria decision-making (MCDM) methods and multi-objective programming under a VMI policy. The developed model ensures that each retailer can only participate with one vendor in order to establish a long-term relationship and reduce supply chain costs. The objective of this study is generally to minimize costs, increase the reliability of retailers, and select retailers who have relative prominence compared to other retailers. To achieve these objectives, an analysis hierarchical process (AHP) approach has been conducted for each vendor, and the weights of the retailers have been calculated relative to the vendors. Then, the obtained weights were entered into the three-objective model designed based on a combination of qualitative and quantitative criteria for selecting retailers in VMI policy. The proposed model can find a combination of the best retailers by balancing the criteria. To maintain a long-term relationship between the vendor and retailers, it is advisable for the vendor to consider important criteria that are essential in selecting retailers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Vendor-managed inventory (VMI)
  • Analysis hierarchical process (AHP)
  • Retailer selection
  • Reliability

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 14 تیر 1402
  • تاریخ بازنگری: 04 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 18 بهمن 1402